[update 9 Maart: It's Alive!!!] Veel compressie, toch uitvallen.. motor met zwemervaring.

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen:

Ik heb een 1:8 truggy roller overgenomen die een ontmoeting met een sloot heeft gehad. De motor heb ik erbij gekregen als ''niet werkend''.
Ik heb hem helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt, nieuwe carb erop en deze geseald. Nieuwe koppeling erin, nieuwe gloeiplug gebruikt. 1 x trekken en starten!

Maar de motor blijft uitvallen na een minuut of 5 a 10. Compressie is dan nog steeds aanwezig. Hij klinkt alsof hij te arm gaat lopen....
Hij liep ook erg warm, tot 150 graden. Ik heb al een extra shim gebruikt tussen de burnroom om te kijken of dit hielp. Maar helaas.

Ik heb de motor koud al getest op luchtlekkages, deze had hij niet.

De motor is ook niet meer te starten als hij is uitgevallen, of hij start en valt direct erna weer uit...

What is going on? Niet goed ingelopen? Een oplawaaier gehad door het snelle afkoelen in de sloot?
Kan dit voorkomen als de motor nog NIET is ingelopen?

Ik heb de mogelijkheid tot pinchen en opnieuw inrijden, is dat misschien een idee?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk door dat hij zo warm is geweest er geen compressie meer is.
Je zult zien dat hij met een koude motor wel loopt.
Bij warmte zet het uit. En bij kouder worden andersom.

Als je weet dat hij te arm loopt zet je hem rijker.
En rijker zetten kan nooit kwaad...
 
Laatst bewerkt:
nee, hij heeft nog prima compressie als hie warm of heet is... Thats basics. En hij loopt ook niet arm, als ik hem nog een achtste rijker zet gaat ie al viertakten... Dat is het rare.
 
nee, hij heeft nog prima compressie als hie warm of heet is... Thats basics. En hij loopt ook niet arm, als ik hem nog een achtste rijker zet gaat ie al viertakten... Dat is het rare.

4 takten op top snelheid of bij het optrekken (weet je wel het verschil tussen LSN, HSN en stationair schroef?)? Ik zou de handleiding van de motor opzoeken, hem op de fabrieksinstellingen zetten en vanaf dat punt gaan afstellen...niet zomaar een bestaande afstelling overnemen dan sta je te schroeven tot je een ons weegt.
 
ik weet prima het verschil.... Te rijk op de lsn en te arm op de hsn lijlt aannemelijk, ik heb er wel een carb opzitten van een goed rijdende identieke force motor...

Weet iemand de basis instellingen van de force .21 met een kleine cilimderkop?
 
9 van de 10 keer is het flush, Te rijk onderin kan je ook oplossen zonder terug te gaan naar de basis. Zet hem armer op de LSN, komt je toerental om hoog, zet je hem lager stationair & zo ga je door tot hij mooi stationair loopt en goed optrekt. Ondertussen zal je je HSN wat rijker moeten zetten (als hij daar te arm staat)
 
ik zal het nog eens proberen maar ik betwijfel het. de carb die er nu op zit is van een draaiende force .21 afgekomen. De oude carb gaf hetzelfde beeld. Ik vermoed toch een andere oorzaak de eerste 5 a 10 minuten loopt ke erg mooi. voldoet een motor die nog niet is ingelopen aan dit beeld????
 
jazeker, als ik hem de volgende dag start loopt ie weer normaal, voor zolang het duurt. Wat is vaporlock? Zit op mijn mobiel te internetten dus zoeken gaat momenteel niet zo makkelijk...
 
een nieuwe lrp r4 plug zit erin, daar ligt het echt niet aan. Ik heb intussen wel redelkjk wat ervaring om de geijkte knelpunten zelf te ondervangen. ;) Het is echt iets raars.... De te rijke lsn en te arme hsn zou wel goed kunnen die carterblokkering klinkt erg aannemelijk. . Dat zal ik over een paar dagen wel proberen . Iemand nog andere ideeen
 
Warmte kan ook door de interne wrijving komen. een lager wat stroef loopt of een krukas wat aanloopt kan gekke dingen doen, dat kan zo 20 graden meer geven dan dat je wilt.
 
daar had ik nog niet aan gedacht... Dat ga ik ook nog bekijken. Ik denk dat ik wel even vooruit kan. Bedankt heren!
 
Goed, de motor is weer open geweest. De lagers lopen mooi en hebben geen speling, dus dat is uitgesloten.
Ik heb de carb flush gezet, andere krukas geplaatst aangezien de oude wat pitten en verkleuring had en ik zal hem deze week nog is proberen.


Wat ik wel zag is dat de zuiger niet helemaal egaal van kleur was. Het leek wel of er een laagje aan het afsluiten was op sommige plekken.
Misschien is dus toch afgeschreven... Ik hou jullie op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
De koppeling heb ik ook even gereviseerd.
Hierna had ik ineens nog een idee. De laatste keer dat ik had geprobeerd of de motor goed was (voor mijn startpost) was hij helemaal niet zo heet toen hij uit viel.
Eergisteren heb ik de tank eens nagekeken. Deze had ik enkele dagen daarvoor aangepast met een geïntegreerd sinter filter.
Wat bleek, de aanzuigbuis in de tank was op 1/3 van boven gescheurd.
Dus daaronder kreeg de motor geen brandstof meer toegevoerd!
Misschien was de motor dus al wel goed na de eerste revisie!
Dit weekend zal ik hem eens op z'n staart trappen.

Wordt vervolgt!
 
Hoeveel smileys achter elkaar mag je officieel plaatsen??? :music::music::music::music::music::music:.

Hij loopt! Hij loopt mooi! Ik heb de laatste keer ook een andere krukas gebruikt, dat was ik in mijn vorige posten nog vergeten te melden. De oude had wat pitten en verkleuring.
Ik vermoed toch dat de een vaporlock-achtig iets is geweest. Of een veelste rijke LSN.
Carb staat nu rond flush voor de LSN en HSN.

108 graden Celsius na 3 tankjes. Een beetje lui bij het optrekken, maar het is maar een ''force'' en ik moet hem nog finetunen

Thanks voor waardevolle alle tips!

Hieronder het bewijs van alles, de beeldkwaliteit is slechter dan voldoende maar het gaat om het idee ;)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top