Update multiwii

Hierbij een kleine update omtrent mijn poging tot het in elkaar flansen van een quadcopter.

Alle spullen zijn inmiddels binnen. De spullen vanuit HobbyKing hebben maar liefst anderhalve maand opzich laten wachten ( en achteraf nog 27 eurootjes mogen aftikken voor inklaringskosten ).

In eerste instantie had ik een cloon Flamewheel gekocht. Deze binnengekregen, maar helaas ontbraken de bottom en top plate... Doe je er nog niet zoveel mee dacht ik, maar ik was me ook bewust van het ontbreken van een power gedeelte dus ik twijfelde zowieso of deze het ging worden.
Van de week zag ik ineens op diverse sites dat het origineel ineens redelijk gezakt is in prijs dus maar een origineel aangeschaft. Krijg ik eergisteren het frame binnen en tegelijk de bottom en topplate van de cloon.
Heb dus nu ineens 2 frames dus mocht iemand intresse hebben in het cloon frame dan hoor ik het wel....

Nu heb ik vandaag alles in elkaar gezet en man o man wat zijn dat een hoop soldereingen, maar het is gelukt.

Ik kom nu alleen niet verder helaas. Ik heb van onze vrienden uit HongKong helaas niet zo'n programmeer kaart gekocht ( uitverkocht toen ) om de Turnigy Plush 18a regelaars te programmeren. Ik weet niet of daar iets fout in gaat.

Maar op het moment dat ik de lipo aansluit gaat netjes alle piepjes af, de motoren draaien allemaal een milimeter. Die piepjes houden op en dan.......
helemaal niets.

Ik heb al van alles geprobeerd met mijn sticks op mijn zender, maar ook dat help niet.

Ik heb het multiwii SE board met inmiddels 2.0 erop dankzij KeesVR
Heb een zender van ( durf het bijna niet te zeggen ) Esky. Ik weet niet of dit een probleem kan zijn, maar is van een HoneyBee CP3 helikopter. Gewoon een 6 kanaals zender lijkt mij.

Kan iemand mij verder helpen met wat ik nu precies moet doen. Ik weet het ff niet meer.

Als er nog meer informatie moet zijn dan hoor ik het wel.

Heb je de esc's gekalibreerd?
Heb je de motoren ge-armed?
Wat zie je als je de flightcontroller met behulp van de GUI uitleest?
Esc's kun je ook programmeren met de zender. Zie daarvoor de gebruiksaanwijzing.

Esc gekalibreerd denk ik niet. Ik weet geloof ik niet hoe dat moet.

Motoren armen moet je volgens mij mrt je zender doen en dat lukt niet

Als ik in de gui kijkt lijkt alles goed te gaan buiten dat de nunchuck niet altijd
Aan lijkt te staan.

Zie de gebruiksaanwijzing van je esc's, daar staat het zeker in.

Als je zender en ontvanger werken moet je altijd je motoren kunnen armen. Zie je een reactie in de GUI als je de sticks beweegt?

Als ik in de gui kijkt lijkt alles goed te gaan buiten dat de nunchuck niet altijd
Aan lijkt te staan.
...

Aan lijkt te staan.
esc met motor aangesloten in de throttle output van de RX (kanaal 3) zender aan en throttle helemaal naar boven, hierna spanning op de esc zetten (lipo aansluiten) de esc geeft 2 piepjes, als hij 2 piepjes gegeven heeft de throttle stick weer naar beneden brengen en wachten op de volgende serie piepjes. hierna de lipo loshalen en je esc is gecalibreerd.

misschien makkelijk om trouwens aan te geven waar je woont, misschien is er iemand in de buurt die je een programmer kaart kan lenen.

Dutchcommando:

Dat kalibreren is nu gelukt. Bedankt daarvoor. Moet je dit trouwens herhalen of doe je dit eenmalig?

Ow ik woon trouwens in Rotterdam.

Micropuller:

In de Gui zie ik mjjn sticks uitslaan alleen de 4x uitslagen van de motoren bljjven naa beneden.

Moet ik nou trouwens de lipo aangesloten laten als ik hem via usb aansluit? Volgens mij niet toch?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lees dat je een zender gebruikt van een kleine heli.
Vergeet niet je zender in Acro (lees als vliegtuig-modus) te zetten!
Anders zal het ook niet goed lukken...

Dat zijn heli zenders , dat gaat nooit werken met een Quad (of vliegtuig)

Daar zitten de helimixers vast in geprogammeert.

Mvg Johan

Deze zender heeft dipswitches waardoor je die mix uit kunt zetten dus dat moet goed gaan lijkt mij.

De uitslag blijft volgens mij net iets boven de 1100 zitten. De boven uitslag weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Wat ik ook nog raar vind is dat 1 van de regelaars blijft piepen om de seconde ongeveer. Geeft dit ook aan dat er iets niet goed gaat?

Laatst bewerkt door een moderator:
Wij hebben dat al eens gehat op de club met een beginner .

Hij hat een heli setje waar al gauw de heli defekt was .

Hij kwam op de club met die zender en een HK Easy cloon.

De zender was niet te gebruiken omdat er altijd een mixer actief bleef. :mad:
Dat kon je niet uitschakelen.
Schakelaar schakelt eerder tussen 2 verschillende mixers denk ik.

Daarom blijft bij jouw ook een regelaar piepen.

Als je de stekkers zou gaan verwisselen gaat een andere regelaar piepen .

Mvg Johan

Balen man...moet ik alsnog een andere zender gaan aanschaffen. Net als de rest van de wereld heb ik ook zitten kijken voor de 9x van Turnigy, maar die is zoals iedereen weet altijd uitverkocht.

Al met al wordt het best een duur grapje. Maar goed alles voor de hobby he.

Ik vrees alleen dat ik deze hobby even opzij moet gaan zetten totdat ik een geschikte zender heb.

Is in mijn bestaande zender dan op geen enkele manier die mix uit te zetten?? Misschien iemand een idee.

Ik ben ooit ook eens met zo'n Esky zender aan de gang geweest, maar niet voor een Multicopter en ben dus niet zeker over dat mix verhaal.

Wat jou grootste probleem is dat de stick uitslag niet kunt vergroten zonder aan de behuizing te gaan vijlen (misschien een tip) maar er is een andere oplossing voor.

Kijk met het Arduino programma in de MultiWii_2_0 file (regelnummer 117) naar de min- en maxcheck waardes deze staan op 1100 en 1900, deze kun je nadat je weet wat jou maximale uitslagen zijn hier op aanpassen.
Zijn deze bijvoorbeeld 1120 en 1850 dan maak je de min- en maxcheck waardes 1130 en 1840.

// ******************
// rc functions
// ******************
#define MINCHECK 1100
#define MAXCHECK 1900

Ik hoop je hier mee geholpen te hebben en dat je verder geen last hebt van een of andere mix, wat je dus in de Gui kunt controleren.

KeesvR bedankt weer voor je tips. Ik lijk echt wel een noob hiermee...:(

Maar ehm.... via Gui zie ik geen ander kanaal veranderen als ik aan mijn throttle stick zit dus volgens mij is dat goed.
Ook heb ik die waardes aangepast zoals jij zei, maar dat verandert niet.

Wel ben ik af van die piepjes van de regelaars. Als ik stroom aanzet piept hij netjes zijn sequence af zeg maar en daarna is ie mooi stil. Alleen dat armen schijnt niet te werken.

Nu zag ik in dat programma ook achter nunchuck off staan. Volgens mij moest die ook aanstaan of niet ?

ik heb nog een HK 6 kanaals liggen die je anders een tijdje kan lenen.
ik gebruik hem nu voor mijn combat wing, maar de motor gaf wat mooie rook dus ik moet toch wachten op een nieuwe motor.
en ik gooi deze ook op mijn turnigy ER9X als ik de ontvanger binnen heb.

uitzetten van de deltamix is gewoon een schakelaar omhalen en hij is klaar voor een multicopter.

HK-6DF-M2%282%29.jpg

in mijn topic heb ik een trucje staan om toch de TGY 9X snel in huis te hebben.. zoek het op, het werkt!

Ik vind het wel echt heel tof dat je je zender zou willen uitlenen, maar ik denk dat het met mijn zender zou moeten kunnen. Als ik in de Gui kijk dan slaat er niets anders uit als ik mijn throttle gebruik.

Alleen dat armen werkt nog niet. Zit er trouwens nog een bepaalde manier van aansluiten van de motoren? Op de esc's heb ik een a-b-c aansluiting, maar op de motoren staat niets?

En ik zag idd je trukje om de zender te kunnen bestellen. Ga ik oom binnenkort maar een keer doen, want volgens mij is het een hele mooie zender.

Het zal eraan liggen of je zender single servo mixing gebruikt of ccpm mixing. In het eerste geval zul je in de gui zien dat er maar 1 balkje uitslaat als je een stick beweegt. Dit is wat je moet hebben.. Bij ccpm mixing worden er 3 servo's gemixt, en slaan er dus ook 2 of 3 balkjes uit. Ik gebruik mijn dx6i ook in heli mode.

Wat armen betreft, moet je er voor zorgen dat de minimale en maximale uitslagen in de gui voor elke stick precies hetzelfde zijn. ik gebruik als minimum 1095, en als maximum 1905. Center stick hoort precies op 1500 te staan. Dit doe je normaal door de eindpunten te verleggen en met subtrim te centeren, maar ik vermoed dat dat niet lukt met die zender. Als dat is gelukt moet je de accelerometer calibreren en daarna kun je pas de motoren armen.. Hoop dat je er iets aan hebt..

Laatst bewerkt:
Back