UPDATE!! Team losi e-lst brushless LST conversion

Maar heb ik voor deze setup een ontvanger accu nodig?
Eind volgende week hoop ik hem uit te testen!

dat ligt aan je regelaar. als die een ingebouwde bec heeft, heb je geen ontvanger accu nodig. de meeste auto regelaars die tot 6s gaan hebben een ingebouwde bec.

als je regelaar geen bec heeft, kun je een ontvanger accu gebruiken of een externe bec.

edit: ik heb heel even gekeken op rc-monster. volgens mij heeft jouw regelaar (bk warrior) wel een bec, maar die kan geen 6s aan. In dat geval zal je de bec moeten uitschakelen (er schijnt een jumper op de regelaar te zitten die je om moet zetten) en óf een externe bec gebruiken óf een ontvanger accu (makkelijkste). Ik zou maar even goed googelen of als je de handleiding nog hebt, deze even goed doorlezen.
 
Laatst bewerkt:
Die uitspraak komt van de eigenaar van cc. Ik neem aan dat hij weet waar hij het over heeft. Hij heeft er toch vrijwel dagelijks mee te maken....
Omdat ik er toch meer over wil weten, ben ik maar een draadje gestart op rc-m: Motor brakes or mechanical? - RC-Monster Forums

Dat is dan vrij naïef van je. :) Iedereen met een beetje verstand van fysica zal ermee lachen als beweerd wordt dat een accu terug opgeladen wordt tijdens het afremmen van een elektrische motor. Dat is gewoon ridicuul :roll:. De accu kan enkel door de motor worden opgeladen als de motor als dynamo gebruikt wordt, wat overigens enkel geld voor brushed motoren.
Wees er maar zeker van dat het onzin is. De accu moet namelijk nog steeds enorm veel energie leveren om de motor af te remmen, daar kun je gewoonweg niet om heen. Dan mag de eigenaar van Castle beweren wat hij wilt, maar dat druist simpelweg tegen elke logica in.
 
maar sander, een die motor als dynamo gebruikt word, is toch hetzelfde als remmen op de electromotor. (regeneratief remmen heet het geloof ik)

in beide gevallen word de motor aangedreven door een draaiende beweging van buitenaf. en zal deze een spanning opwekken. of de accu bijgeladen word of niet zit hem puur in de electronica van de regelaar. (zou je met elke electro motor kunnen doen, de vraag is vaak alleen of het het wel waard is. )


om even een testje te geven. (mits je een BL motor bij de hand hebt:) ) sluit alle draden van een brushless motor kort, en probeer deze dan te draaien. je zult zien dat je behoorlijk veel weerstand voelt. (door de kortsluiting krijg je een erg groot veld, welke de draaing tegenwerkt. ) en als je de kabels gewoon weer los haalt draait alles weer makkelijk.
Dit is een makkelijke manier om aan te tonen dat je geen energie nodig hebt om te remmen, maar dat hier juist energie vij vrij komt.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dan vrij naïef van je. :) Iedereen met een beetje verstand van fysica zal ermee lachen als beweerd wordt dat een accu terug opgeladen wordt tijdens het afremmen van een elektrische motor. Dat is gewoon ridicuul :roll:. De accu kan enkel door de motor worden opgeladen als de motor als dynamo gebruikt wordt, wat overigens enkel geld voor brushed motoren.
Wees er maar zeker van dat het onzin is. De accu moet namelijk nog steeds enorm veel energie leveren om de motor af te remmen, daar kun je gewoonweg niet om heen. Dan mag de eigenaar van Castle beweren wat hij wilt, maar dat druist simpelweg tegen elke logica in.

hmmmm.... ik ben idd naïef op het gebied van elektronica. wie zal ik dan eerder geloven: een hobbyist of een professional? ;)
lees het draadje maar even door wat ik gestart ben op rc-monster.

@klamath. het heet inderdaad regenerative braking. Hybride auto's gebruiken het ook. http://www.hybridcars.com/newsletter/hybrid-cars-news-007.html#regen
 
Laatst bewerkt:
Iedereen met een beetje verstand van fysica zal ermee lachen als beweerd wordt dat een accu terug opgeladen wordt tijdens het afremmen van een elektrische motor.

Juist niet :wink:. Wat denk je dat bijvoorbeeld BMW doet als onderdeel van het efficient dynamics programma?

Een elektromotor is evengoed als generator te gebruiken, of dat nu een gelijkstroommotor (brushed in modelbouwformaat) of een drie-fase motor (brushless in modelbouwformaat) is. Het enige extra dat er bij een brushless moet gebeuren is dat de 3 fase wisselspanning terug gelijkgericht moet worden in de regelaar om de accu op te laden. Bij een brushed gebeurt het gelijkrichten in de motor zelf (de collector is een mechanische gelijkrichter). De regelaar moet er wel op voorzien zijn om de stroom ook in de accu te laten lopen.

Wil je een elektromotor onmiddelijk afremmen dan is dit niet zo moeilijk: wikkelingen kortsluiten. Je auto bolt nog verder en drijft je motor aan, die gaat dus werken als generator. Doordat de wikkelingen in kortsluiting liggen gaat daar een grote stroom in vloeien. Door die stroom in de wikkelingen heb je weer deels motorwerking (op een stroomvoerende geleider in een magnetisch veld ontstaat een kracht: Lorentzkracht). Het grote verschil is dat deze kracht de motor de andere kant op wil doen gaan. Gevolg: je motor remt af, en hard ook.

Nu willen we wel wat gevoel hebben in dat afremmen, dus niet onmiddelijk alle remmen dicht gooien, maar geleidelijk aan. In plaats van dan je wikkelingen volledig in kortsluiting te leggen, gaat je regelaar het maar af en toe doen (even in kortsluiting, even open, en ga zo maar door...). Hoe harder je remt, hoe langer de regelaar je wikkelingen in kortsluiting legt (pulsbreedte modulatie). Maar als je wikkelingen 'open' liggen, wordt de energie die de motor-generator opwekt niet terug de motor ingestuurd om zo af te remmen. Die energie moet dus ergens anders naartoe. Ofwel stookt je regelaar dit op in warmte, ofwel steekt die het terug in je accu.

Wat die man van CC zegt lijkt me dus behoorlijk logisch. Een MMM zit normaal gezien niet op een licht autootje. Grote massa in beweging=veel energie. Als bij het remmen een deel van die energie in de regelaar zelf moet verdwijnen (omgezet worden in warmte) dan heb je denk ik snel een rokende MMM. Door de accu als 'dump' te gebruiken heb je dit niet. En je energie wordt (deels) terug omgezet in nuttige energie.

Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is. Ik heb het juist moeten blokken voor elektriciteit. Over een goeie week beginnen de examens...
 
Ok, das allemaal heel mooi hoor ;) maar moet ik voor mijn setup dus een ontvangeraccu gebruiken, als ik op 12 cellen rijd?
 
Uit het draadje op rc-monster kon ik 2 dingen afleiden. Er zijn twee manieren om op de motor te remmen; remmen door de motor 'kort te sluiten' en remmen door de zin van de stroom om te keren. Ik nam aan dat het eerste type enkel bij de MMM gebruikt werd en het tweede type in dit topic van toepassing was? Dat eerste type van remmen kende ik nog niet, maar het tweede was waar ik mijn theorie rond opbouwde.
Het ligt er dus maar net aan op welke manier er geremd wordt en met welke regelaar. Maar ik zal dan inderdaad wel moeten toegeven dat de MMM 'regenaratief' kan remmen IN THEORIE. Er zal in elk geval minder stroom gebruikt worden als bij het tweede type van remmen. Het is maar net de vraag of je werkelijk iets gaat merken van dat regeneratief remmen, want daarover zijn de meningen op rc-monster ook verdeeld.

Maar dus nogmaals; in theorie kan het dus blijkbaar wel en had ik me vergist. ;) (Als het over het tweede type van remmen zou gaan, had ik echter wel gelijk :p)
 
Ja, inderdaad. Die tweede manier kost je gigantisch veel energie uit je accu. Dit omdat je eigenlijk je motor meteen achteruit wilt laten draaien. Ik zou nog een stuk verder in detail kunnen gaan, maar dat leid ons denk ik te ver :wink:

Ik had trouwens je eerdere posts gemist. Anders had ik daarop al gereageerd :lol: Volgens mij zijn er maar heel weinig regelaars meer die een motor kortstondig achteruit aansturen om zo te remmen. Ik zeg daarmee niet dat elke regelaar de energie die 'vrijkomt' bij het remmen terug stopt in de accu, die energie omzetten in warmte zal nog heel vaak worden gedaan.

Het verschil tussen de eerste en tweede manier zal je zeker goed merken. Het verschil tussen de energie terug in je accu steken of de energie in warmte opzetten zal een heel stuk kleiner zijn.

@stijn: Het hangt af van welke regelaar je gebruikt of je een aparte ontvangeraccu nodig hebt. Kijk eens wat de BEC van je regelaar aankan (welke spanning). Afhankelijk daarvan zal je die kunnen gebruiken, of die moeten uitschakelen en een aparte BEC (die de spanning wel aankan) of een aparte ontvangeraccu moeten gebruiken. (wat trouwens al gezegd was door drkdgglr :wink:)
 
Laatst bewerkt:
Ok, das allemaal heel mooi hoor ;) maar moet ik voor mijn setup dus een ontvangeraccu gebruiken, als ik op 12 cellen rijd?

Op deze site:
BK-Electronics - Online-Shop
staat het volgende:

9920 / 3BEC Warrior Car
Specifications:
Max. Cells: 20 NiHM cells or 6 S Lipo
Amp continuous load data (5 minutes): 99 amp available
BEC: 3 amps clocked on - off
BEC only up to 3S LiPo
Walking directions: forward - backward - proportional brake
Software - 3 variants: 3:16 RC Car / air / boat
Temp-off: 110 degrees
Features - Interface Cables: 8 different features via computer adjustable : (Timing, start, brake, programable Setups)
Connection to a PC: Parall. Interface, USB from March. 2009
Weight: 110 gram
Speed: max. 100,000 rpm.
Clock: 24 Mhz


Dus op meer dan 3s zal je de interne bec moeten uitschakelen en een ontvangeraccu gebruiken of externe bec.
 
Ok, bedankt.
Ik ben er zelf nu ook achter gekomen dat hij tot en met 11 cellen geen ontvangeraccu nodig heeft..
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er waarschijnlijk een Novak HV Pro 4,5 setje in zetten.
Nu wil ik dat die ook gaat remmen en dat hij achteruit kan.
Dan moet ik de versnellingsbak dus vastzetten..... maar hoe doe je dat?
Is dit denken jullie trouwens een geschikte set?
 
Ik ga er waarschijnlijk een Novak HV Pro 4,5 setje in zetten.
Nu wil ik dat die ook gaat remmen en dat hij achteruit kan.
Dan moet ik de versnellingsbak dus vastzetten..... maar hoe doe je dat?
Is dit denken jullie trouwens een geschikte set?

Daar zullen de meningen over verschillen of dat een geschikte set is. op de site van novak staat het volgende over de 4,5t:
is best used for short, high-speed runs
Ik zou zelf voor de MMM kiezen als combo of met een medusa motor. Ik weet niet wat het prijsverschil is met een Novak set. Houd er ook rekening mee dat de LST vrij zwaar is.

Je kunt onderdelen kopen om de versn.bak vast te zetten: lstforums.com • View topic - TD-Racing One Speed Hub
 
Ok, bedankt voor de info over de ombouw van de versnellingsbak ;)
Ik weet nog niet zeker, maar wil ook nog een kyosho inferno ombouwen naar brushless en daar is die set wel goed voor.
Dus misschien kijk ik gewoon even of het was is, de novak set..
 
Ik heb het novak setje erop gezegd (hoewel het afgeraden werd).
Ik snap niet waarom het afgeraden wordt..
De novak set is voor de e-maxx set gemaakt en gaat in de e-maxx uiterlijk 70 km/h ofzo.
De LST is ongeveer 0,5 kg zwaarder, is dat zo'n vreselijk groot verschil dan?
Of ligt het gewoon echt aan de tandwielverhouding?
Greetz
 
De LST is ongeveer 0,5 kg zwaarder, is dat zo'n vreselijk groot verschil dan?
Greetz

weet je dat zeker? Volgens mij is een e-maxx incl 2 lipo's ongeveer 4kg en een brushless lst gaat hard richting 6kg (mijn Muggy is al 5,6kg). Dat is een nogal fors verschil in rond te sleuren gewicht.
 
Ik heb gehoord dat na een conversion de LST soms wel 7 kilo weegt. Die van mij woog iets over de 6 kilo dacht ik... (standaard)
 
m'n pa heeft 2 5300mAh LRP lipo's (25C) voor zijn E-Maxx met dit setje. kost zo'n 120 euro (voor 2) maar dan heb je wel goede accu's ervoor. :)
 
Back
Top