Nou het heeft even geduurd maar na een maand of 4 wachten is het er vandaag eindelijk van gekomen: De ASH 26 heeft gevlogen.
Blijft toch altijd spannend zo´n eerste vlucht. Ik heb thuis en op het veld alles wel 10 keer gecheckt:
draait alles de juiste kant op,
ligt het zwaartepunt echt goed,
is de instelhoek OK, ik heb de neus van het (of is het de) stabilo 2,5mm omhoog staan om de EWD te verkleinen
Lost de ontkoppelservo goed,
komt het wiel naar buiten en gaat het weer naar binnen.
Weet ik alle schakelaars te vinden?
De wind stond dwars op ons veld, waardoor de runway erg kort werd. Echter de 140cc PAF trainer van mijn pa zou daar geen enkele moeite mee moeten hebben.
Het was vandaag ong. windkracht 4 bij ons en dat vind ik voor een eerste vlucht ZAT. Zeker gezien het relatief lage gewicht van de ASH.
Goed eindelijk kwam het er van:
Motor gestart, lijn aangekoppeld. Nog een keer alles checken. En nog een keer. Nu had ik geen enkel excuus meer om de start nog langer uit te stellen, duss.... GASSSS
De kist kwam prachtig los en het span steeg statig verder, wieltje in... en doorstijgen maar. De ASH volgde als een treinwagonnetje. Van te voren had ik gezegd zet me maar gewoon een eind rechtdoor omhoog, bochten doen we later wel. Het ging echter prima, dus ook maar de bocht ingezet.
Ook geen centje pijn.
Op voldoende hoogte en toch nog goed zichtbaar heb ik ontkoppeld om uit te trimmen. Van uittrimmen is het echter niet van gekomen.............
Dat was nl. helemaal niet nodig!!!! Wat een super kist. Prachtig vliegbeeld, strak sturen en toch ondanks de forse wind en het lage gewicht heel rustig in de lucht!
Na een aantal rondjes links en rechtsom, zette ik het circuit in. Nu merkte ik dat het waaide want in de final had ik moeite om een beetje lekker tegen de wind in te steken.
Uiteindelijk prima en zacht geland, wel vergat ik in de "stress" van de eerste vlucht mijn wiel weer tevoorschijn te halen in de landing, maargoed nat gras glijdt ook prima!
Hier nog een paar foto´s van sleper en ash:
De robbe ASH26 4,5m valk voor de start:
En hier de beresterke sleper van mijn pa,
Paf trainer 3,20 met 140cc 3W. Zoals de duiters zeggen: Leistung ohne ende!