update: vorderingen ASH26; eerste vlucht is een feit!!!

Het schiet aardig op. Vandaag de vleugels en roeren bekleed en de aansturing van de stoorkleppen afgemaakt.
Bijgaand een paar foto´s:

De ABS wingtips zitten er aan en zijn gespoten:
afb18140.jpg

Bij de spleet van de welfkleppen heb ik Spaltabdeck tape gebruikt:
afb18141.jpg

En dit kapje komt vervolgens over de stuurstang, zodat het netjes weggewerkt is:
afb18142.jpg

Nu nog de kabine afmaken, uitwegen en dan issie vliegklaar. De stickers komen donderdag!

Mooi man ziet er goed uit
Nu hopen op veel mooi weer.
En wel heel houden dan hé? :wink:

Klaar voor BIGGS!:

afb18536.jpg

afb18537.jpg

afb18538.jpg

afb18575.jpg

De accu zit nu ook op z´n plek , lood er in voor het zwaartepunt..
Komende week moet ik alleen de zender nog even programmeren.
Ben er nog niet uit wat bijv. de handigste schuifjes en knoppen voor de diverse functies zijn.

Ik wil voor thermiek de welfkleppen ca. 2mm laten zakken en voor speed ca 2 mm omhoog. Ben benieuwd naar het effect. De eerste vluchten zal ik de welfkleppen waarschijnlijk helemaal niet gebruiken.
Ik weet ook nog niet zeker of ik butterfly wil gaan gebruiken. De stoorkleppen zouden moeten volstaan.

De ASH is nog niet op de weegschaal geweest, erg zwaar istie niet volgens mij, landen mag geen probleem zijn.

Laat nu de thermiek maar komen!

Mooi geworden hoor.
Vanmiddag invliegen zeker?
Wij gaan ook oefenen voor volgende week voor biggs :P

(hou wel de wegafsluiting a 27 in de gaten.)

Oke neem lood mee haha
hé tot volgende week en mooi weer meenemen hoor

He Erik butterfly gebruik ik liever niet.
Omdat ik dat niet mooi vind.
Maar zo nodig is het heerlijk om het te hebben.
Welfkleppen op een schuif zetten is het makkelijkst.
Omdat je vaak van die 2 mm er maar 1 a 1 1/2 gebruikt.
Hij gaat steeds lastiger vliegen.
Butterfly schakelaar op een makkelijk bereikbare schakelaar zetten.
Zodat je als je extra moet/wil remmen dat snel kan doen.
Je wiel is minder belangrijk daar heb je tijd voor, om even te kijken.

Nou geen BIGGS vandaag vanwege het weer.
Jammer jammer jammer.

Maar goed dan heb ik nog even om al mijn schuifjes, schakelaars en trimmers uit mijn hoofd te leren:

wiel schakelaar
sleep koppeling schakelaar
thermiek stand 3-standenschakelaar naar beneden
speed stand 3-standenschakelaar naar boven
2 trimmers om bovenstaande standen tijdens het vliegen bij te stellen
aileron rudder mixer schakelaar
aileron welfkleppen mixer schakelaar
dual rate schakelaar aileron

En dan natuurlijk nog de "normale functies" :
stoorkleppen
rudder
hoogteroer
ailrons
welfkleppen schuif

Butterfly heb ik nog niet in gebruik, dus die wordt wellicht nog aan het bovenstaande rijtje toegevoegd.

De ASH blijft dus nog even op de plank. Wel vandaag nog even de nationale driekleur het kielvlak geplakt! Verder moet ik nog even een V-kabeltje maken om mijn vario aan te sluiten.

Nou het heeft even geduurd maar na een maand of 4 wachten is het er vandaag eindelijk van gekomen: De ASH 26 heeft gevlogen.

Blijft toch altijd spannend zo´n eerste vlucht. Ik heb thuis en op het veld alles wel 10 keer gecheckt:
draait alles de juiste kant op,
ligt het zwaartepunt echt goed,
is de instelhoek OK, ik heb de neus van het (of is het de) stabilo 2,5mm omhoog staan om de EWD te verkleinen
Lost de ontkoppelservo goed,
komt het wiel naar buiten en gaat het weer naar binnen.
Weet ik alle schakelaars te vinden?

De wind stond dwars op ons veld, waardoor de runway erg kort werd. Echter de 140cc PAF trainer van mijn pa zou daar geen enkele moeite mee moeten hebben.

Het was vandaag ong. windkracht 4 bij ons en dat vind ik voor een eerste vlucht ZAT. Zeker gezien het relatief lage gewicht van de ASH.

Goed eindelijk kwam het er van:
Motor gestart, lijn aangekoppeld. Nog een keer alles checken. En nog een keer. Nu had ik geen enkel excuus meer om de start nog langer uit te stellen, duss.... GASSSS

De kist kwam prachtig los en het span steeg statig verder, wieltje in... en doorstijgen maar. De ASH volgde als een treinwagonnetje. Van te voren had ik gezegd zet me maar gewoon een eind rechtdoor omhoog, bochten doen we later wel. Het ging echter prima, dus ook maar de bocht ingezet.
Ook geen centje pijn.

Op voldoende hoogte en toch nog goed zichtbaar heb ik ontkoppeld om uit te trimmen. Van uittrimmen is het echter niet van gekomen.............

Dat was nl. helemaal niet nodig!!!! Wat een super kist. Prachtig vliegbeeld, strak sturen en toch ondanks de forse wind en het lage gewicht heel rustig in de lucht!

Na een aantal rondjes links en rechtsom, zette ik het circuit in. Nu merkte ik dat het waaide want in de final had ik moeite om een beetje lekker tegen de wind in te steken.

Uiteindelijk prima en zacht geland, wel vergat ik in de "stress" van de eerste vlucht mijn wiel weer tevoorschijn te halen in de landing, maargoed nat gras glijdt ook prima!

Hier nog een paar foto´s van sleper en ash:

De robbe ASH26 4,5m valk voor de start:
ash1.jpg

ash2.jpg

En hier de beresterke sleper van mijn pa,
Paf trainer 3,20 met 140cc 3W. Zoals de duiters zeggen: Leistung ohne ende!
paf1.jpg

paf2.jpg

Erik als het met die sleper van jullie nog niet lukt weet ik het niet meer :lol:

Ik heb vanmiddag ook gesleept lekker ging het weer hoor.
veel thermiek.
Heb je, je nieuwe ash ook al van de thermiek kunnen laten proeven?

En hopelijk lang plezier van je zwever.
succes

Nog geen thermiek geproefd helaas, we (mijn pa en ik) hadden vanmiddag allebei alweer andere verplichtingen, het is dus (helaas) beperkt gebleven tot 1 vlucht in de morgen. Maar ik kan je wel vertellen dat ik heel erg tevreden en happy was met de prestaties van mijn nieuwe kist!

Volgende keer ga ik eens kijken wat er allemaal met de welfkleppen kan, de heb ik nu gelaten voor wat ze zijn. maar het gebruik van de kleppen zou het snelheidsbereik van de kist behoorlijk moeten verbreden.

Gefeliciteerd met de eerste geslaagde vlucht :thumbsup:, het was perfect Maiden weer afgelopen zaterdag.

Laat er maar vele volgen.

Succes,
Berto.

Back