Upgradeverslag M05 / voorstellen

Hoi mensen, sinds een paar weken ben ik ook besmet met het R/C virus en heb een tijd geleden een Tamiya M05 (fiat 500 abarth assetto corse) gekocht.

Deze heb ik toen standaard opgebouwd maar ondertussen is het chassis gekogellagerd en is er een brushless set (Speedpassion inspire 3000kv) ingekomen (top = 40kph) en stond gister ochtend de postbode aan de deur met een erg leuk pakketje uit Hongkong.

Het leek me dus wel tijd om mezelf (na al vele topics gelezen te hebben) voor te stellen en direct een upgrade verslag van mijn M05 te maken.

Mijn naam is Roy en ben ondertussen 28. Woon in het verre zuiden....van Limburg.

Dan nu het interessante, het upgrade verslag. Ik heb ook een aantal foto's gemaakt want ja, plaatjes kijken is toch het leukste.

Eerst een foto met body en zender ernaast (Spektrum Dx3C).
GroteFoto-JTORICLQ.jpg

En dan de cadeautjes van de postbode:
GroteFoto-TJOHPF7J.jpg

Veel alu spullen en een setje shocks.

Het chassis voor de upgrades
GroteFoto-EEVXCVKU.jpg

De velgen zijn niet meer echt netjes (hebben al een aantal crashes meegemaakt) maar daar heb ik een net setje voor liggen voor de show (het oog wil ook wat natuurlijk).

Eerst het demonteren van de standaard onderdelen:
Stuurinrichting verwijderd

GroteFoto-8LSSHZMT.jpg

Stuurinrichting in zijn geheel gedemonteerd
Foto-XGPCACUO.jpg

Voorwiel ophanging verwijderd
GroteFoto-NKQIHCBV.jpg

Doorgaans rij ik voor de fun op een groot parkeerterrein, vandaar de grote lading kiezel die zich in het chassis heeft "verstopt"

Orginele ophanging en bumper:
GroteFoto-QLXPHQBD.jpg

Nieuwe front lower arms gemonteerd, handig dat deze met asjes en clipjes gaan ipv schroeven, scheelt in de slijtage en uiteraard geen dolgedraaide schroefgaten meer
GroteFoto-KML7YPZL.jpg

Om de volgorde niet te logisch te maken, ook de stuurinrichting gemonteerd
GroteFoto-PCAEDCC3.jpg

Omdat bleek dat de onderdelen van de voorwiel ophanging niet 100% in elkaar passen (ondanks dat dit allemaal van hetzelfde merk is) heb ik de armen los moeten maken om de ophanging te monteren.
Resultaat:
GroteFoto-YTJXURU8.jpg

Uiteindelijk bleek dat de C-Hub en Lower arm elkaar dusdanig in de weg zaten dat er wat aanpassing nodig was, dus hier en daar een randje bewerkt met een vijl.
GroteFoto-PJUQGUQH.jpg

Wel zonde van het mooie blauw, maar gemonteerd is het bijna niet te zien en het moet wel werken.

Rechter ophaning weer aan het chassis vast:
GroteFoto-BVUA68NL.jpg

Beide ophangingen weer op hun plek met de nieuwe voorbumper mount:

GroteFoto-P6VQ7ZLM.jpg

Met de voorkant weer netjes opgebouwd was de achterkant aan de beurt

Nu nog standaard:
GroteFoto-JZIONQRV.jpg

Achterkant netjes kaal gemaakt:

GroteFoto-OIKGL4ET.jpg

Achterwiel ophanging weer op zn plek, helaas nog niet met de alu hubs omdat er bij de omschrijving niet bij stond dat de standaard lagers niet passen, dus die zijn besteld en onderweg, tot die tijd maar even de standaard hub er weer tussen, door de linkage set is deze zeer handig te vervangen dus niet zo'n groot punt.

GroteFoto-PQFCLJRS.jpg

Shocks voor geplaatst:
GroteFoto-NK3TEQ3J.jpg

Shocks achter:
GroteFoto-BDTDIWBW.jpg

Detail foto van de upper arm link:
GroteFoto-3F8DIJNM.jpg

Detail foto stuurinrichting (hier nog met standaard upper arm):
GroteFoto-XGCFAOEF.jpg

Chassis na een weekend sleutelen:

GroteFoto-VKI4N3X7.jpg

Heb de auto even snel kunnen testen en hij rijd er een stuk strakker door, vooral de shocks zijn een duidelijke verbetering, ik ga nog wat experimenteren met de soepelere en stuggere veren en het camber en toe in/out maar zoals eerder opgemerkt wordt er niet geraced met dit chassis maar voor het plezier en de hobby op parkeerplaatsen gereden (samen met een maat).

Naast deze M05 heb ik nog een TL-01 2e hands op de kop weten te tikken maar die heeft vanavond schade opgelopen dus die komt een volgende keer langs.

Ik hoop dat jullie er wat aan vonden, tot de volgende keer.

Leuk chassistje,

heb die M-05 ook staan, was aan het twijfelen of ik die upgrades zou doen, maar aangezien je zegt dat het veel verbetering geeft, zal ik het ook wel eens overwegen. :)

succes nog met de verder verbouwingen

Ben zelf ook een mini rijder uit zuid limburg. Er zijn in de buurt een hoop wedstrijden te rijden met deze auto ! Kijk vooral eens naar de belgische Tamiya cup als je het leuk lijkt om wedstrijden te rijden.

Leuk verslag! Ik heb ook 2 Abarth 500's Asetto Corse staan op het M05 Pro chassis. De chassis rijden erg leuk, maar ik heb wel erg last van overstuur/te weinig grip achteraan.

Ik heb ook het probleem, dat bij het minste dat ik hem bijstuur hij direct 180° gedraaid staat...

is op zich wel ambetant...

Ik heb ook het probleem, dat bij het minste dat ik hem bijstuur hij direct 180° gedraaid staat...

Op zich blijft hij ook met de alu hop-ups redelijk nerveus, maar ik merk vooral dat hij minder stuitert en doordat de speling op de stuurinrichting weg is wat minder een eigen leven lijdt. Met de standaard motor merkte ik dat niet zo maar met de brushless kon een klein kiezeltje hem al flink van koers doen wijzigen door de speling.

Het overstuur merk ik niet direct, meer onderstuur omdat de voorwielen doorslaan (is natuurlijk wel erg leuk :p). Ik moet wel zeggen dat ik met de Spektrum zender minder problemen heb als voorheen met mijn GM-racing zender, want ik kan nu de stuur en throttle uitslag exponentieel instellen. De stuuruitslag blijft dan 100% maar op het eerste stuk uitslag op de zender reageert de servo maar een klein beetje en op het laatste stuk gaat hij juist sneller, zo is een korte stuurcorrectie mogelijk met een "normale" uitslag op de zender en wordt het minder milimeter werk.

Laatst bewerkt:
Ik rijd ook met brushless sets in mijn M-o5 Pro's. Met de 10T 3900kV motor die ik gebruik heb ik mijn Abarth op 59km/u geklokt met mijn Geko 201 :) Spinnende wielen en onderstuur alom bij wegrijden en veel gas, maar eenmaal op snelheid heb ik juist veel overstuur.
Gewoon het gas erop houden, zelfs nadat hij gaat schuiven, geeft een grappig effect. De voorwielaandrijving trekt de auto dan weer recht. De snelheid is er dan wel helemaal uit.

Jouw hop ups van de stuurinrichting lijken mij ook wel wat. Daar zit standaard inderdaad wel veel speling in. Ze rijden in ieder geval wel erg grappig die voorwielaangedreven mini chassis :)

Ik rijd ook met brushless sets in mijn M-o5 Pro's. Met de 10T 3900kV motor die ik gebruik heb ik mijn Abarth op 59km/u geklokt met mijn Geko 201 :) Spinnende wielen en onderstuur alom bij wegrijden en veel gas, maar eenmaal op snelheid heb ik juist veel overstuur.
Gewoon het gas erop houden, zelfs nadat hij gaat schuiven, geeft een grappig effect. De voorwielaandrijving trekt de auto dan weer recht. De snelheid is er dan wel helemaal uit.

Jouw hop ups van de stuurinrichting lijken mij ook wel wat. Daar zit standaard inderdaad wel veel speling in. Ze rijden in ieder geval wel erg grappig die voorwielaangedreven mini chassis :)

Een maat van me heeft ook een snellere set erin liggen en haalt daar 55kph mee en die heeft er inderdaad ook meer last van, moet ik wel zeggen dat hij de "S" wielbasis heeft voor zijn Mini body terwijl mijn Fiat de "M" wielbasis nodig heeft, nu zit er maar een klein verschil in maar ik heb het idee dat hij daardoor ook wat stabieler wordt. Op top wil hij inderdaad wel eens oversturen maar dat komt dan ook doordat ik hem gewoon lomp de bocht in trek, de "gas erop en gaan" methode werkt dan inderdaad best grappig en als je het stuur weer recht hebt zie je de auto weg schieten alsof er een bungee aan vast zit :p, erg goed voor de fun factor inderdaad (niet zo voor de bandjes want die slijten alsof het niets is).

Dan heb je dus te weinig grip aan de achterzijde, het kan zijn dat de band te weinig zijwaartse grip heeft, dit kun je goed oplossen door de gehele zijkant van de band in te smeren met seconden lijm zodat de wang harder word. Wat daarnaast ook nog goed werkt is van die uitlijnplak loodjes van 10gram onder de achterste draagarm te plakken dus meer het gewicht naar beneden brengen.

Op zich blijft hij ook met de alu hop-ups redelijk nerveus, maar ik merk vooral dat hij minder stuitert en doordat de speling op de stuurinrichting weg is wat minder een eigen leven lijdt. Met de standaard motor merkte ik dat niet zo maar met de brushless kon een klein kiezeltje hem al flink van koers doen wijzigen door de speling.

Het overstuur merk ik niet direct, meer onderstuur omdat de voorwielen doorslaan (is natuurlijk wel erg leuk :p). Ik moet wel zeggen dat ik met de Spektrum zender minder problemen heb als voorheen met mijn GM-racing zender, want ik kan nu de stuur en throttle uitslag exponentieel instellen. De stuuruitslag blijft dan 100% maar op het eerste stuk uitslag op de zender reageert de servo maar een klein beetje en op het laatste stuk gaat hij juist sneller, zo is een korte stuurcorrectie mogelijk met een "normale" uitslag op de zender en wordt het minder milimeter werk.

Met dit kleine autootje zou ik met het stuur gewoon 1:1 rijden dus geen expo op het stuur, dit zijn alleen hulpmiddelen, je moet gewoon die auto goed leren afstellen. Uitspoor voor 0 graden achter 2 to-in. Niet te zachte vering voor want dan wil die de agressief de bochten induiken. Door dat alu gaan ze er niet beter op rijden omdat je de speling weghaalt en de auto te strak word in zijn geheel, bij deze auto werkt eigenlijk alleen de gehele stuurinrichting van alu goed. Alu kan niks hebben qua tikken daarentegen de kunststof is niet kapot te krijgen, we hebben er 4 uur en 6 uurs racen mee gereden en 0 schade.

Met dit kleine autootje zou ik met het stuur gewoon 1:1 rijden dus geen expo op het stuur, dit zijn alleen hulpmiddelen, je moet gewoon die auto goed leren afstellen......

Ik heb met de nieuwe stuurinrichting minder last van het "zwerven" dat met de orginele gebeurde dus nu hoeft hij in een rechte lijn ook minder te corrigeren en rijd het ook wat stabieler. Nu kan ik de zender ook wel zonder expo instellen, maar je geeft zelf al aan het is wel makkelijk ;). Verder moet ik eens gaan spelen met toe en camber settings naar wat ik prettig vind, vooral omdat er niet geraced wordt met de auto wordt dit toch een geval van persoonlijke voorkeur. Op een ciruit moet de auto zo strak mogelijk sturen en zoveel mogelijk grip hebben, maar voor de fun vind ik het niet erg als hij achter een keertje weg breekt, dat houd het spannend.
Ik zal de settings die je aangeeft eens proberen en kijken of het bevalt, alvast bedankt voor de tip.

Back