Upwind thermiek vinden, wie heeft tips ?

Naar aanleiding het filmpje van onze Deense vriend misschien goed om tips te delen hoe je upwind je kans verhoogd op het vinden van een thermiekbel. Wie begint ?
 
Roofvogels, meeuwen die cirkelen in de thermiek. Zwerm zwaluwen die insecten zoeken, plotseling bewegen van de blaadjes van een bomenrij.
Wind valt weg ((thermiek zit boven je) Gaat weer waaien. (thermiek zit achter je) (downwind)
 
Laatst bewerkt:
goede punten! ja het is ook een beetje de combinatie, en de verandering van een aantal punten. niet zozeer 1 puntje (vaak). er zijn nog subtielere dingen als je erop let, zoals zindering die heel erg toeneemt en hoger komt dan die was.
als je vliegtuig er vliegt en goed afgesteld is (rustig, maar niet te stabiel), is er ook veel aan te zien, bijna een vliegende vario. ook hier is weer, bewust zijn van de combinatie van voorvallen enz.
op zich, als iemand begint met modelvliegen (als ik mijn eigen belevingen vertel iig), kun je thermiek eerst niet zien. "turbulentie" tikje. storing? enz. lastig. na een tijd merk je dat het tekenen van thermiek zijn. dan zie je dat het niet zomaar turbulentie is.
een heel bijzonder fenomeen, merk je als je kist, toenemend dalen invliegt, of ook wel door de thermiek heen gevlogen is, is dat de kist niet naar voren wil en je de hoogteroer knuppel echt een eind naar voren moet pushen om erdoor te komen.
thermiek is iets, dat je vooral zelf leert zien, na, bewustwording na het lezen of horen van tips.
je komt er bijna niet omheen, dat je zelf een beeld leren wat thermiek is en wat je ziet. na het lezen van een hoop "loze tips".
ik zelf weet nog goed hoe ik eerst nooit thermiek vond, en hoe ik bewust ervan werd.

het zou ook wel handig zijn, als een beginnende zweef piloot, de eerste momenten in volledig kalme lucht vliegt. en dat men dan "thermiek aan" kan schakelen. "merk je dat? beweegt he? externe invloed. thermiek!" dat zou handig zijn.
nu, heeft iedereen standaard beweging, en moet eerst leren onderscheiden dat het thermiek is.
 
Zelf ben ik het pas beter gaan "voelen" toen ik een vario ging gebruiken.
Zonder vario lukte me het daarna veel beter thermiek te vinden.
Maar een goede kist scheelt ook veel.
 
goed punt! ik heb nog niet met vario gevlogen, maar ga wel proberen binnenkort (heb nu recent pas telemetrie), en ik ben benieuwd hoe dat gaat erbij.
best lang geleden dacht ik nog, met vario is makkelijker en hoeft men alleen te luisteren, en leert mss niet andere signalen herkennen. daar was ik al van teruggekomen.
 
Het instellen vond ik altijd wel een dingetje.
Als ik hem heel gevoelig instelde werd ik gek van het gepiep.
Maar te traag is ook weer niet goed.
Later zag ik regelmatig, dat ik een bel in ging en daarna begon de vario te piepen.
Nadat ik een vario had heb ik eigenlijk nooit meer zonder gevlogen.
Vooral met grote zwevers vond ik dat fijn.
Zeker als je boven de 1000 meter zat en je wilde uit een bel.
Je ziet op die hoogte echt niet meer of je nu zakt of stijgt.
Het geeft dus ook een stuk veiligheid.
 
Volgens mij zijn er al een aantal goede dingen benoemd.

Heeft iemand tips als het gaat wanneer je naar de wolken kijk ? Wat kun je daar uit halen ?
 
Ik ben heel benieuwd naar de reacties op je laatste vraag.
Mijn persoonlijke ervaring is dat je daar niets aan hebt, omdat je daar niet bij in de buurt kan komen, of de wolk moet precies boven je hooft hangen.
 
Nog eentje: als je upwind gaat zoeken, vlieg dan niet simpel heen en terug. Die terugweg is zinloos want daar heb je net ook niks gevonden. In plaats daarvan: upwind, stuk dwars uit en dan weer met de wind mee. Je komt dan opzij van je standplaats uit en hebt effectief een groter gebied afgezocht .
 
Ik ben heel benieuwd naar de reacties op je laatste vraag.
Mijn persoonlijke ervaring is dat je daar niets aan hebt, omdat je daar niet bij in de buurt kan komen, of de wolk moet precies boven je hooft hangen.

Maar je kunt die wolk toch ook up-wind spotten ? Hoor wel dat je kansen vergroot om onder een wolkenstraat te gaan zoeken. En dan de zonnige kant. Of zou hier alleen de bemande zweef wat aan hebben ?
 
Nog eentje: als je upwind gaat zoeken, vlieg dan niet simpel heen en terug. Die terugweg is zinloos want daar heb je net ook niks gevonden. In plaats daarvan: upwind, stuk dwars uit en dan weer met de wind mee. Je komt dan opzij van je standplaats uit en hebt effectief een groter gebied afgezocht .

Helemaal mee eens, speeltip 7, spreid je kansen.
 
Wolken (cumulus) zijn in de praktijk zo hoog en daarmee ver dat ik niet kan inschatten wanneer ik met een model op de goede plek er onder zit. Mandragend gebruik je ze zeker, voor modelvliegen lukt het mij in ieder geval niet.

Overigens is dat mandragend op lage hoogte vaak ook zo - het is dan lastig(er) in te schatten waar de thermiek ten opzichte van de wolk zal zijn.
 
Van veertig jaar hangglider vliegen zijn er in elk geval twee dingen die ik óók bij modelzweef gebruik:
Maak in je hoofd een plattegrond van het gebiedje in de lucht om je heen, die kant op stijgt het, die kant op niet, etc.
Als je met vario vliegt: als je cirkelt en de piep neemt toe, dan vlieg je naar de kern toe, verruim dus je bocht. Neemt de piep af, vernauw je bocht dan, des te sneller kom je weer terug richting kern. Dit voelt in het begin tegenstrijdig maar heus het werkt....
 

Ik de bovenstaande link wordt de discussie duidelijk uitgelegd. Ook waar je zou moeten vliegen onder de wolk. Vanaf 30 minuten pas echt interessant maar om alles te volgen is de gehele video uitzitten het beste.
 
Daar denken we dan verschillend over. Er zijn ook wolken die voor zwevers gemakkelijk te bereiken zijn en die in de buurt van 250 tot 300 meter nogal wat invloed hebben. Tevens komt er een antwoord op de vraag waar je zou moeten vliegen onder een wolk. De topic starter zoekt naar tips waar te moeten vliegen 'in the future' en alle beetjes helpen.
 
Denk dat er al veel waardevolle tips voorbij zijn gekomen. @jowa bedankt voor het delen van het filmpje. Erg interessant.

Wat nog niet aan de orde is gekomen is de dat de tijd tussen de ene bel de volgende bel synchroon is. Tenminste ik kom vliegers tegen die dat beweren. Iemand hier ervaring mee ?
 
Back
Top