trialrolf
Vriend van modelbouwforum.nl
Ik heb toch maar besloten om voor de trailer achter mijn Freightliner Cascadia een apart verslag te maken. zo is het ook later voor de liefhebbers terug te vinden. Er zijn ook minder bouwverslagen van standaard trailers en deze gaat ook weer niet helemaal standaard worden dus......
We beginnen met die bodem.....
Ik heb verschillende basistrailers overwogen. Ik had ook al een Tamiya Pole trailer via een ruilhandeltje verkregen. Die zou in eerste instantie de basis worden voor een 2 assige wide spread trailer.
Ook aan de trailer ging echter een heel internet onderzoek vooraf. Het moest iets echt Amerikaans worden. In de USA rijden ze met hele andere trailers dan wij. Er zijn ook diverse ascombinaties. De klassieke eightteen wheeler kennen we allemaal wel. 2 assen helemaal achteraan. Bij de 53 foot trailer een heel raar gezicht. Maar ook wide spread, lift-assen en verschuifbare assen. Er zijn in verschillende staten ook nog eens verschillende regels. Echter zie je ook steeds meer chinese trailers en die hebben de assen meer zoals bij ons. Wel hebben ze altijd dubbel lucht. Dus 2 banden per as aan een kant. Dat is verplicht schijnbaar.
Na alle plaatjes, filmpjes en bouwverslagen kwam ik tot de conclusie dat een lang basis chassis voor mij wel handig zou zijn. Met mijn beperkte technische mogelijkheden is het maken van een net chassis van ca een meter een uitdaging. Maar hoe gaan we dat doen?
De Tamiya flatbed was me te kort. Een Carson chassis te duur. Voor mijn Cascadia had ik al wat spullen bij Rcbrmin besteld. Daar had ik ook al de trailers van Hercules gezien. Veel goedkoper dan Tamiya of Carson en gegarandeerd geen douanekosten . Wel hoge verzendkosten trouwens. Maar die waren met een mailtje ook zo gehalveerd. Dus een Hercules is de basis geworden mede omdat ik een mooi voorbeeld heb gevonden om met vrije hand na te bouwen. Overigens zijn er in de EU maar weinig zaken die Hercules verkopen. TH Truckmodelbouw heeft ze ook niet meer.
Effe plaatjes....
Dit is natuurlijk een europese trailer al doen de achterbumpers wel amerikaans aan. Maar mij nog niet genoeg!
Dit gaat dus in de kast.....deels?!?
Geen spatborden en supersingles....voor nu.. tja, wat? Nou nee, nog niet dan maar......zeggen we nu.
Omdat deze trailer hier niet veel voorkomt maak ik een wat uitgebreider verslag en geef ook wat meer toelichting op de kwaliteit (-sbeleving) zoals ik het ervaar.
In de basis heeft het wel wat weg van Tamiya/Carson trailers. De bekende zakjes en de indeling van de gebruiksaanwijzing. Niet zo gelikt als Tamiya maar wel zo duidelijk. De chassis balken zijn al mooi egaal zwart. Veel onderdelen zijn mooi zwart tot aan de moertjes aan toe zelfs.
De shocks volgens het bekende principe. Wel had ik al ergens gelezen dat je die uiteinden even moest voor-tappen. Anders kunnen ze knappen.
Natuurlijk ook hier weer de zichtbare kruiskopjes zoveel mogelijk vervangen door inbusboutjes.
Zelfs deze moertjes zijn al zwart en worden veel gebruikt.
Mooi verzonken gaatjes. De kwaliteit vind ik tot nog toe erg goed,
Ik had het voorheen al even over dubbellucht.......Ik had nog wat velgjes op voorraad.
En bandjes ook nog. De Cascadia staat immers op nieuw rubber. Ik moet er nog even 2 van zolder halen.
Ik hoop dat jullie dit bouwverslag ook kunnen waarderen in de komkommertijd. Ik hoor graag jullie kommentaar.
Howdie
We beginnen met die bodem.....

Ik heb verschillende basistrailers overwogen. Ik had ook al een Tamiya Pole trailer via een ruilhandeltje verkregen. Die zou in eerste instantie de basis worden voor een 2 assige wide spread trailer.
Ook aan de trailer ging echter een heel internet onderzoek vooraf. Het moest iets echt Amerikaans worden. In de USA rijden ze met hele andere trailers dan wij. Er zijn ook diverse ascombinaties. De klassieke eightteen wheeler kennen we allemaal wel. 2 assen helemaal achteraan. Bij de 53 foot trailer een heel raar gezicht. Maar ook wide spread, lift-assen en verschuifbare assen. Er zijn in verschillende staten ook nog eens verschillende regels. Echter zie je ook steeds meer chinese trailers en die hebben de assen meer zoals bij ons. Wel hebben ze altijd dubbel lucht. Dus 2 banden per as aan een kant. Dat is verplicht schijnbaar.
Na alle plaatjes, filmpjes en bouwverslagen kwam ik tot de conclusie dat een lang basis chassis voor mij wel handig zou zijn. Met mijn beperkte technische mogelijkheden is het maken van een net chassis van ca een meter een uitdaging. Maar hoe gaan we dat doen?
De Tamiya flatbed was me te kort. Een Carson chassis te duur. Voor mijn Cascadia had ik al wat spullen bij Rcbrmin besteld. Daar had ik ook al de trailers van Hercules gezien. Veel goedkoper dan Tamiya of Carson en gegarandeerd geen douanekosten . Wel hoge verzendkosten trouwens. Maar die waren met een mailtje ook zo gehalveerd. Dus een Hercules is de basis geworden mede omdat ik een mooi voorbeeld heb gevonden om met vrije hand na te bouwen. Overigens zijn er in de EU maar weinig zaken die Hercules verkopen. TH Truckmodelbouw heeft ze ook niet meer.
Effe plaatjes....


Dit is natuurlijk een europese trailer al doen de achterbumpers wel amerikaans aan. Maar mij nog niet genoeg!
Dit gaat dus in de kast.....deels?!?


Geen spatborden en supersingles....voor nu.. tja, wat? Nou nee, nog niet dan maar......zeggen we nu.
Omdat deze trailer hier niet veel voorkomt maak ik een wat uitgebreider verslag en geef ook wat meer toelichting op de kwaliteit (-sbeleving) zoals ik het ervaar.

In de basis heeft het wel wat weg van Tamiya/Carson trailers. De bekende zakjes en de indeling van de gebruiksaanwijzing. Niet zo gelikt als Tamiya maar wel zo duidelijk. De chassis balken zijn al mooi egaal zwart. Veel onderdelen zijn mooi zwart tot aan de moertjes aan toe zelfs.



De shocks volgens het bekende principe. Wel had ik al ergens gelezen dat je die uiteinden even moest voor-tappen. Anders kunnen ze knappen.

Natuurlijk ook hier weer de zichtbare kruiskopjes zoveel mogelijk vervangen door inbusboutjes.

Zelfs deze moertjes zijn al zwart en worden veel gebruikt.

Mooi verzonken gaatjes. De kwaliteit vind ik tot nog toe erg goed,
Ik had het voorheen al even over dubbellucht.......Ik had nog wat velgjes op voorraad.


En bandjes ook nog. De Cascadia staat immers op nieuw rubber. Ik moet er nog even 2 van zolder halen.

Ik hoop dat jullie dit bouwverslag ook kunnen waarderen in de komkommertijd. Ik hoor graag jullie kommentaar.
Howdie