Klopt Gerald, ik was thuis begonnen met m’n bankschroefje maar zag al snel dat het niet zou lukken.
Op het werk dan maar onder de hydraulische pers, dit gaat goed maar ik moet het buisje over de volledige lengte in een matrijsje steunen of je duwt het gewoon in mekaar.
Ben ook bezig geweest met aan de voorzijde van de stick een trechtertje onder 5° te drukken.
Hier hetzelfde probleem, eerste buisje scheurde op de lasnaad.
Nadien voor de tweede poging heb ik het buisje eerst uitgegloeid.
Dit werkt, alleen zie je dat de krachten tijdens het drukken zo groot zijn dat het materiaal dat niet gesteund wordt door het matrijsje ook begint te vervormen, middelste buisje op de foto).
De binnenzijde van de stick volgt correct het model van de doorn maar aan de buitenzijde zie je bij het begin van het kelkje een uitstulping.
Met deze wetenschap dacht ik om alleen de eerste 10 mm van het buisje uit te gloeien…
Dit is het achterste buisje op de foto, dit scheurde ook weer.
Spijtig is de Inconel buis geen naadloze buis, dit zou minder problemen geven.
Het is duidelijk dat het openrekken van de buis op de limiet zit, hoeveel ik er zal moeten maken om twaalf bruikbare sticks over te houden is nog niet zeker.
M’n vader had wel een goede tip, hij zei me om de stick op de draaibank over het matrijsje te wellen met een lagertje.
Dit zou wel eens beter kunnen werken omdat je het materiaal dan gecontroleerd kan laten rekken.
Dit wordt de volgende test!
We blijven bezig
Groetjes.