UT 160 met aanpassingen.

Ondertussen de astunnel afgewerkt.
De schroefdraad M20x1 in het stalen stuk is met een machinetap gesneden, op het aluminium gedeelte is dit met de draaibank gebeurd.
Nadien zijn beide onderdelen met Loctide verlijmd.
Nu nog een boutje door de schroefdraad van beide onderdelen als borging.
Kamer voor het achterste lager is gedraaid en geslepen alsook de zitting in het NGV.
tn6.jpeg
tn8.jpeg
tn4.jpeg
tn12.jpeg
tn11.jpeg


Deze week wordt de as met beide wielen gebalanceerd want ik heb een nieuw compressorwieltje gemonteerd.
Gisteren de as een keertje gemonteerd in de astunnel.
Gelukkig zit alles van de eerste keer op de juiste plaats :-)
tn1.jpeg
tn2.jpeg

Vreemd, een aantal foto's krijg ik niet in de juiste richting gedraaid...


tn3.jpeg


Ben van zin om op de astunnel ter hoogte van het achterste lager een thermokoppeltje te monteren.
Ik zou graag de correcte temperatuur eens willen weten van het lager/astunnel.
Op het forum van de GTBA las ik dat bij een draaiende motor het achterste lager zo'n 150°C wordt.
Is er iemand die dit al eens heeft gedaan?

Ondertussen staat alles klaar om de as te balanceren.
Het valt me toch steeds op hoeveel onbalans een nieuw compressorwieltje heeft, hier is nog wat werk aan!


file.jpeg


Groetjes.
 
Zo, je bent lekker bezig Johan! Je werk ziet er erg netjes uit. Bedankt voor je uitleg mbt slijpen, ik zal me er eens in verdiepen.

Ik heb al eens eerder gezien dat er een thermokoppel bij het achterste lager is gemonteerd. Ik probeerde te site te vinden maar die lijkt niet meer te bestaan. Dat was van een Deen of Noor die dat bij een JG100 turbine had gedaan. Hierbij was er sprake van een soort "reverse flow" aan de onderkant van de kamer waardoor het achterste lager erg heet werd. Heel typisch, sommige van deze turbines hadden daar last van, sommige ook weer niet. Bij hem was de astunnel als gevolg daarvan bijna gesmolten. Hij had het opgelost mer een soort flow divider die de lucht uit de diffuser zowel naar de buiten kant als naar de binnenkant van de kamer forceerd.

Ik heb het bij mijn turbines gelukkig nooit gehad, heb er daarna ook nooit meer van gehoord dus ik zou daar niet te veel zorgen om maken.

Ik heb wél nog wat foto's gevonden van die kerel, misschien heb je er wat aan;

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg
 
Bedankt voor de foto's Gerard.
Ziet er inderdaad niet goed uit.
Voorlopig heb ik dit probleem nog niet meegemaakt in een motor, goed om weten dat het wel kan gebeuren.

Groetjes
 
Ondertussen de astunnel afgewerkt.
De schroefdraad M20x1 in het stalen stuk is met een machinetap gesneden, op het aluminium gedeelte is dit met de draaibank gebeurd.
Nadien zijn beide onderdelen met Loctide verlijmd.
Nu nog een boutje door de schroefdraad van beide onderdelen als borging.
Kamer voor het achterste lager is gedraaid en geslepen alsook de zitting in het NGV.
Bekijk bijlage 418048 Bekijk bijlage 418050 Bekijk bijlage 418051Bekijk bijlage 418052 Bekijk bijlage 418053

Deze week wordt de as met beide wielen gebalanceerd want ik heb een nieuw compressorwieltje gemonteerd.
Gisteren de as een keertje gemonteerd in de astunnel.
Gelukkig zit alles van de eerste keer op de juiste plaats :)
Bekijk bijlage 418179 Bekijk bijlage 418180
Vreemd, een aantal foto's krijg ik niet in de juiste richting gedraaid...


Bekijk bijlage 418181

Ben van zin om op de astunnel ter hoogte van het achterste lager een thermokoppeltje te monteren.
Ik zou graag de correcte temperatuur eens willen weten van het lager/astunnel.
Op het forum van de GTBA las ik dat bij een draaiende motor het achterste lager zo'n 150°C wordt.
Is er iemand die dit al eens heeft gedaan?

Ondertussen staat alles klaar om de as te balanceren.
Het valt me toch steeds op hoeveel onbalans een nieuw compressorwieltje heeft, hier is nog wat werk aan!


Bekijk bijlage 418182

Groetjes.
I ask you a question
why did you make the end of the tunnel in steel? all turbines for sale have the 7075 ergal tunnel, maybe your solution is better?
thank you
you are doing a great job.
 
Hi,

I made this modification because I had in the past a bearing problem with this engine.
The shaft tunnel construction is still the same as original KJ66 (sliding parts)
I will try this system because expansion of steel and Inconel of the NGV is almost the same.
Fingers crossed, time will tell…
 
This was the site
 

Bijlagen

  • Screenshot (204).png
    Screenshot (204).png
    591,2 KB · Weergaven: 259
  • Screenshot (205).png
    Screenshot (205).png
    957,5 KB · Weergaven: 258
  • Screenshot (206).png
    Screenshot (206).png
    593,7 KB · Weergaven: 265
  • Screenshot (207).png
    Screenshot (207).png
    894,2 KB · Weergaven: 244
  • Screenshot (208).png
    Screenshot (208).png
    717,7 KB · Weergaven: 265
  • Screenshot (209).png
    Screenshot (209).png
    791,9 KB · Weergaven: 263
  • Screenshot (210).png
    Screenshot (210).png
    799,9 KB · Weergaven: 248
  • Screenshot (211).png
    Screenshot (211).png
    875 KB · Weergaven: 251
  • Screenshot (212).png
    Screenshot (212).png
    1 MB · Weergaven: 248
  • Screenshot (213).png
    Screenshot (213).png
    1.004 KB · Weergaven: 242
Other photos
 

Bijlagen

  • Screenshot (214).png
    Screenshot (214).png
    718,4 KB · Weergaven: 221
  • Screenshot (215).png
    Screenshot (215).png
    1.012,8 KB · Weergaven: 237
  • Screenshot (216).png
    Screenshot (216).png
    836,6 KB · Weergaven: 210
Other photos
 

Bijlagen

  • upload_2021-2-11_22-30-15.png
    upload_2021-2-11_22-30-15.png
    338,4 KB · Weergaven: 226
  • Screenshot (217).png
    Screenshot (217).png
    623,7 KB · Weergaven: 230
  • Screenshot (218).png
    Screenshot (218).png
    882,7 KB · Weergaven: 230
  • Screenshot (219).png
    Screenshot (219).png
    849 KB · Weergaven: 232
  • Screenshot (220).png
    Screenshot (220).png
    935,9 KB · Weergaven: 215
  • Screenshot (221).png
    Screenshot (221).png
    908,8 KB · Weergaven: 224
  • Screenshot (222).png
    Screenshot (222).png
    728,8 KB · Weergaven: 239
  • Screenshot (223).png
    Screenshot (223).png
    302 KB · Weergaven: 231
  • Screenshot (224).png
    Screenshot (224).png
    355,9 KB · Weergaven: 227
  • Screenshot (225).png
    Screenshot (225).png
    347,2 KB · Weergaven: 226
Other photos
 

Bijlagen

  • Screenshot (226).png
    Screenshot (226).png
    404,8 KB · Weergaven: 234
  • Screenshot (227).png
    Screenshot (227).png
    951,1 KB · Weergaven: 225
  • Screenshot (228).png
    Screenshot (228).png
    830,3 KB · Weergaven: 231
  • Screenshot (229).png
    Screenshot (229).png
    897,9 KB · Weergaven: 219
  • Screenshot (230).png
    Screenshot (230).png
    888,7 KB · Weergaven: 219
  • Screenshot (231).png
    Screenshot (231).png
    448,8 KB · Weergaven: 234
  • Screenshot (232).png
    Screenshot (232).png
    887,8 KB · Weergaven: 226
  • Screenshot (233).png
    Screenshot (233).png
    854,4 KB · Weergaven: 222
  • Screenshot (234).png
    Screenshot (234).png
    983,3 KB · Weergaven: 224
  • Screenshot (235).png
    Screenshot (235).png
    889,3 KB · Weergaven: 222
Ondertussen nog wat onderdelen afgewerkt / aangepast.

Beide onderdelen van de astunnel zijn geborgd.

file33.jpeg





Koelgaten van de verbrandingskamer aangepast van 18 naar 12, hiervoor een centreerboortje op de correcte maat geslepen.
Vind het nog altijd één van de weinige manieren om een mooi rond gat te boren in dunne plaat.

file32.jpeg


Nieuwe smeerleiding gemaakt waarbij capilair nu buiten de turbine komt i.p.v. achter het diffuser.

file35.jpeg


file30.jpeg


Alles samengebouwd.

file36.jpeg


file38.jpeg



Hopelijk dit weekend een eerste test,
Hou jullie op de hoogte.

Grtz,
Johan
 

Bijlagen

  • file37.jpeg
    file37.jpeg
    119,4 KB · Weergaven: 211
Hey, dat ziet er goed uit!

Capilair zet ik ook altijd buiten de motor, oude gewoonte. T connectie vlak voor de motor met clear tube ná de vernauwing, zo kan ik altijd bij start-up zien dat er smeering naar binnen gaat en niets verstopt is, gewoon extra check.
 
Hallo,

Weer eventjes geleden...
Motor heeft ondertussen kort gedraaid, echter heeft hij een te hoge onbalans.
Vreemd, in het verleden nooit problemen gehad met m'n balanceerbankje en nu wel.
Op deze manier blijft onze hobby altijd leerrijk en wordt het nooit saai ;).
Voorlopig met een paar andere zaken bezig maar binnenkort gaan we er weer voor.

Groetjes
 
In your opinion, can this device be used to balance our turbines? it would be interesting, the price is not high.
  1. Impulse 2 - https://dynexhobby.ashop.me/p/91642...-balancer-spectrum-analyser-oscilloscope.html
  2. 2 x Accelerometers - https://dynexhobby.ashop.me/p/9429920/accelerometer-p.html
  3. 1 x Laser Sensor module - https://dynexhobby.ashop.me/p/9280515/laser-sensor-module.html
  4. Titan balance cradle - https://dynexhobby.ashop.me/p/9429922/titan-diy-balance-cradle-high-quality.html
Please see our tutorials online to understand how our products work.



 
In your opinion, can this device be used to balance our turbines? it would be interesting, the price is not high.
  1. Impulse 2 - https://dynexhobby.ashop.me/p/91642...-balancer-spectrum-analyser-oscilloscope.html
  2. 2 x Accelerometers - https://dynexhobby.ashop.me/p/9429920/accelerometer-p.html
  3. 1 x Laser Sensor module - https://dynexhobby.ashop.me/p/9280515/laser-sensor-module.html
  4. Titan balance cradle - https://dynexhobby.ashop.me/p/9429922/titan-diy-balance-cradle-high-quality.html
Please see our tutorials online to understand how our products work.




Hello Spotter , I,m using this system now for several months and did several improvements and archieved pretty good results , instead of digital accelerosensors I used the more sensitive piezo sensors.

I will post some pictures and results of my AMT engine in the balancing thread !!,
 
Bekijk bijlage 430264
Het motortje neemt bij vrijloop ongeveer 35 watt op, belast slijpen wordt dit ongeveer 80 watt (+/-7 Ampère bij 11 Volt).
Het is zeer belangrijk dat je de poriën aan het oppervlak van de slijpsteen open houd.
Wanneer je op een asje begint te slijpen en het volle vermogen van de steen /motortje gebruikt is er geen probleem.
Echter wanneer je bijna op de correcte diameter bent en het afgenomen materiaal minder wordt heeft de slijpsteen neiging om het fijne slijpstof vast te houden.
Op dat moment wordt het oppervlak van de slijpsteen grijs en zie je dat er geen afname meer is.
Wordt dan ook moeilijk om een aangezette pasdikte van soms een paar µ-mm correct weg te halen, dit vergt wat oefening.
Dan dien je met een gereedschapsdiamant een fijn laagje van de slijpsteen weg te halen, een paar 100ste millimeter is voldoende, tot je het oppervlak terug vrij van slijpstof hebt.
Wij doen dit meestal door de gereedschapsdiamant te klemmen in de boorhouder van de losse punt.
Deze methode kan echter alleen als je parallel slijpt. Als je conische stukken slijpt dien je de diamant te klemmen in een verstelbaar statief dat je makkelijk tot voor het slijpsteentje kan brengen.
De stukjes diamant zitten niet allemaal even hoog in het houdertje, kan je zien op de foto, je kiest het hoogste stukje uit en daar laat je het steentje over de volledig breedte voorbijlopen, dan ben je zeker dat het oppervlak volledig recht is.
Het koelen van het werkstuk kan je op twee manieren doen.
Constant koelen met waterreservoir en pomp is een heel geklieder, dit systeem gebruiken we wel bij het draaien van een turbine-as omdat het werkstuk dan perfect koel en recht blijft.
Omdat de materiaalafname bij het slijpen zeer gering is is de opwarming van het werkstuk ook klein. Het gebruik van een plantensproeier met koelmelk is dan voldoende.
Wel steeds een doekje onder het werkstuk leggen om de fijne metaalpartikkels op te vangen, wil je niet tussen de geleiders van de slede.
Draairichting van de slijpsteen is zodanig dat het afgenomen materiaal naar onder gaat en de draairichting van het werkstuk is tegengesteld aan die van de slijpsteen.
Werkstuk dient traag te draaien (een paar honderd tr/min) en de automatische voeding eerder traag, dien je wat met te experimenteren, is afhankelijk van de pasdikte en doormeter wat je slijpt.
Het is geen professionele slijpinstallatie maar met een beetje oefenen krijg je toch een mooi resultaat, het is mogelijk om een as te slijpen waarbij de slag met een meetklok met schaalverdeling 1/1000 mm niet waar te nemen is.
Succes!









Bekijk bijlage 417194 Bekijk bijlage 417195 Bekijk bijlage 417196
Bekijk bijlage 417197 Bekijk bijlage 417198 Bekijk bijlage 417199


Bekijk bijlage 417206 Bekijk bijlage 417207
Hey, dat ziet er goed uit!

Capilair zet ik ook altijd buiten de motor, oude gewoonte. T connectie vlak voor de motor met clear tube ná de vernauwing, zo kan ik altijd bij start-up zien dat er smeering naar binnen gaat en niets verstopt is, gewoon extra check.
Slijpsteen voor uitwendig slijpen draait aan +/- 10000 tr/min, voor inwendig slijpen is dat 20000 tr/min

Bedankt voor de duidelijke uitleg Johan !! , inmiddels jou slijpbankje nagebouwd en hiermee al een prachtig resultaat behaald :)
 

Bijlagen

  • IMG_4920.jpg
    IMG_4920.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 252
  • IMG_4919.jpg
    IMG_4919.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 246
Laatst bewerkt:
Back
Top