En wat is de het toerental van de slijpschijf / motor ongeveer ?
Slijpsteen voor uitwendig slijpen draait aan +/- 10000 tr/min, voor inwendig slijpen is dat 20000 tr/min
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
En wat is de het toerental van de slijpschijf / motor ongeveer ?
I ask you a questionOndertussen de astunnel afgewerkt.
De schroefdraad M20x1 in het stalen stuk is met een machinetap gesneden, op het aluminium gedeelte is dit met de draaibank gebeurd.
Nadien zijn beide onderdelen met Loctide verlijmd.
Nu nog een boutje door de schroefdraad van beide onderdelen als borging.
Kamer voor het achterste lager is gedraaid en geslepen alsook de zitting in het NGV.
Bekijk bijlage 418048 Bekijk bijlage 418050 Bekijk bijlage 418051Bekijk bijlage 418052 Bekijk bijlage 418053
Deze week wordt de as met beide wielen gebalanceerd want ik heb een nieuw compressorwieltje gemonteerd.
Gisteren de as een keertje gemonteerd in de astunnel.
Gelukkig zit alles van de eerste keer op de juiste plaats
Bekijk bijlage 418179 Bekijk bijlage 418180
Vreemd, een aantal foto's krijg ik niet in de juiste richting gedraaid...
Bekijk bijlage 418181
Ben van zin om op de astunnel ter hoogte van het achterste lager een thermokoppeltje te monteren.
Ik zou graag de correcte temperatuur eens willen weten van het lager/astunnel.
Op het forum van de GTBA las ik dat bij een draaiende motor het achterste lager zo'n 150°C wordt.
Is er iemand die dit al eens heeft gedaan?
Ondertussen staat alles klaar om de as te balanceren.
Het valt me toch steeds op hoeveel onbalans een nieuw compressorwieltje heeft, hier is nog wat werk aan!
Bekijk bijlage 418182
Groetjes.
In your opinion, can this device be used to balance our turbines? it would be interesting, the price is not high.
Please see our tutorials online to understand how our products work.
- Impulse 2 - https://dynexhobby.ashop.me/p/91642...-balancer-spectrum-analyser-oscilloscope.html
- 2 x Accelerometers - https://dynexhobby.ashop.me/p/9429920/accelerometer-p.html
- 1 x Laser Sensor module - https://dynexhobby.ashop.me/p/9280515/laser-sensor-module.html
- Titan balance cradle - https://dynexhobby.ashop.me/p/9429922/titan-diy-balance-cradle-high-quality.html
In your opinion, can this device be used to balance our turbines? it would be interesting, the price is not high.
Het motortje neemt bij vrijloop ongeveer 35 watt op, belast slijpen wordt dit ongeveer 80 watt (+/-7 Ampère bij 11 Volt).
Het is zeer belangrijk dat je de poriën aan het oppervlak van de slijpsteen open houd.
Wanneer je op een asje begint te slijpen en het volle vermogen van de steen /motortje gebruikt is er geen probleem.
Echter wanneer je bijna op de correcte diameter bent en het afgenomen materiaal minder wordt heeft de slijpsteen neiging om het fijne slijpstof vast te houden.
Op dat moment wordt het oppervlak van de slijpsteen grijs en zie je dat er geen afname meer is.
Wordt dan ook moeilijk om een aangezette pasdikte van soms een paar µ-mm correct weg te halen, dit vergt wat oefening.
Dan dien je met een gereedschapsdiamant een fijn laagje van de slijpsteen weg te halen, een paar 100ste millimeter is voldoende, tot je het oppervlak terug vrij van slijpstof hebt.
Wij doen dit meestal door de gereedschapsdiamant te klemmen in de boorhouder van de losse punt.
Deze methode kan echter alleen als je parallel slijpt. Als je conische stukken slijpt dien je de diamant te klemmen in een verstelbaar statief dat je makkelijk tot voor het slijpsteentje kan brengen.
De stukjes diamant zitten niet allemaal even hoog in het houdertje, kan je zien op de foto, je kiest het hoogste stukje uit en daar laat je het steentje over de volledig breedte voorbijlopen, dan ben je zeker dat het oppervlak volledig recht is.
Het koelen van het werkstuk kan je op twee manieren doen.
Constant koelen met waterreservoir en pomp is een heel geklieder, dit systeem gebruiken we wel bij het draaien van een turbine-as omdat het werkstuk dan perfect koel en recht blijft.
Omdat de materiaalafname bij het slijpen zeer gering is is de opwarming van het werkstuk ook klein. Het gebruik van een plantensproeier met koelmelk is dan voldoende.
Wel steeds een doekje onder het werkstuk leggen om de fijne metaalpartikkels op te vangen, wil je niet tussen de geleiders van de slede.
Draairichting van de slijpsteen is zodanig dat het afgenomen materiaal naar onder gaat en de draairichting van het werkstuk is tegengesteld aan die van de slijpsteen.
Werkstuk dient traag te draaien (een paar honderd tr/min) en de automatische voeding eerder traag, dien je wat met te experimenteren, is afhankelijk van de pasdikte en doormeter wat je slijpt.
Het is geen professionele slijpinstallatie maar met een beetje oefenen krijg je toch een mooi resultaat, het is mogelijk om een as te slijpen waarbij de slag met een meetklok met schaalverdeling 1/1000 mm niet waar te nemen is.
Succes!
Bekijk bijlage 417194 Bekijk bijlage 417195 Bekijk bijlage 417196
Bekijk bijlage 417197 Bekijk bijlage 417198 Bekijk bijlage 417199
Bekijk bijlage 417206 Bekijk bijlage 417207
Hey, dat ziet er goed uit!
Capilair zet ik ook altijd buiten de motor, oude gewoonte. T connectie vlak voor de motor met clear tube ná de vernauwing, zo kan ik altijd bij start-up zien dat er smeering naar binnen gaat en niets verstopt is, gewoon extra check.
Slijpsteen voor uitwendig slijpen draait aan +/- 10000 tr/min, voor inwendig slijpen is dat 20000 tr/min