V-mixer

• Topicstarter Topicstarter Andre50
  • Startdatum Startdatum
A

Andre50

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb advies nodig voor een v-mixer. Op deze foto hebben ze de middelste kabel eruit gehaald,

full

Zal even wat informatie geven, heb 2 motoren (Jets) en 2 regelaars.
Als ik via de Graupner MX12 gas geef,kan ik niet enkel 1 motor laten draaien want de boot moet toch om de as kunnen draaien. Heb deze mixer.
full

Mijn vraag is moet ik het middelste kabeltje eruit halen, en moet ik bij de Graupner mx12 nog een bepaalde instelling veranderen?

M.v.g André

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan je niet gewoon de regelaars mixen in de zender?
Lijkt mij handiger doordat je meer mogelijkheden hebt om een en ander in te stellen.
Moet je natuurlijk nog wel een kanaal over hebben op je ontvanger.

Een MX-12 heeft standaard een v-mixer, dan moet je bij staart-type instellen dat het een vliegtuig met v-staart is. Die werkt op kanaal 3 en 4, precies zoals je losse v-mixer (die je dus helemaal niet nodig hebt)

Als je twee regelaars gebruikt heb je ook twee keer een BEC. De BEC zit ingebouwd in de regelaar en is het systeem wat je ontvanger en servo's van stroom voorziet. De BEC heeft niets met de motorregeling te maken.

Om problemen te voorkomen wordt aangeraden van één van de twee regelaars het rode draadje te onderbreken. De regelaar werkt dan gewoon om de notor aan te sturen maar de BEC is uitgeschakeld.

Ik vraag me af of je niet veel beter het mixen met je zender kan regelen, dan heb je geen onzekerheden mbt aansluiting van de BEC van 1 van je regelaars op de ontvanger.
Want deze mixers zijn bedoeld om servo's te bedienen die dan via de rode draad hun voeding krijgen. Of de ontvanger ook gevoed kan worden door 1 van beide BEC's van de regelaars via de mixer weet ik niet, als dat simpele doorverbindingen zijn zou je zeggen van wel maar wellicht dat anderen daar uitsluitsel over kunnen geven. Wat in ieder geval zal werken is de BEC's van beide regelaars uitschakelen/ontkoppelen en de ontvanger via een aparte ontvangeraccu voeden.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Ik zie dat Arjan en ked dezelfde richting (mixen via zender) adviseren

Ik bedenk me nog wat anders. Die mixers zijn zoals ik zei voor servo's bedoeld, die dus in twee richtingen kunnen werken. Maar wat voor regelaars heb jij, want kunnen deze jets wel achteruit werken?

Groet,

Ad

Ik bedenk me nog wat anders. Die mixers zijn zoals ik zei voor servo's bedoeld, die dus in twee richtingen kunnen werken. Maar wat voor regelaars heb jij, want kunnen deze jets wel achteruit werken?

Groet,

Ad
Hallo Ked, Arjan, Ad,
Ik heb deze regelaar Graupner BRUSHLESS CONTROL +T 45 G3,5
Heb het midelste kabel even eruit gehaald. Kan de motor appart laten draaien maar, het is wel heel gevoelig met de graupner mx12. Je moet er precies tussen in zitten 3 kwart met de rechter knuppelaggregaat. Ik zal het proberen zoals Ked en Arjan heeft aangegeven.

Gr André

OK, die kan geprogrammeerd worden voor ook achteruit.
Maar wat doet een jetaandrijving op achteruit? Geen ervaring mee, maar zit de uitlaat niet dikwijls (half) boven de waterlijn?

Groet,

Ad

OK, die kan geprogrammeerd worden voor ook achteruit.
Maar wat doet een jetaandrijving op achteruit? Geen ervaring mee, maar zit de uitlaat niet dikwijls (half) boven de waterlijn?

Groet,

Ad
Hallo Ad,
Wat het doet achteruit is voor mij ook nog een verrassing. Zo wat ik gelezen kan het maar het is redelijk. Als het om de as draait moet het geen probleem zijn.

Gr André

Wat het doet achteruit is voor mij ook nog een verrassing.

OK, ik ben benieuwd wat het doet. Met 1 werkend jet en de ander niet zal hij niet op z'n plaats om de as draaien, maar in ieder geval wel een korte draai maken.
Maar ze zullen wellicht achteruit ook we wat doen, anders zou je helemaal niet achteruit kunnen varen met zo'n boot.

Misschien kijkt er nog iemand die een boot met jetaandrijving heeft:D.

Groet,

Ad

Een MX-12 heeft standaard een v-mixer, dan moet je bij staart-type instellen dat het een vliegtuig met v-staart is. Die werkt op kanaal 3 en 4, precies zoals je losse v-mixer (die je dus helemaal niet nodig hebt)

Als je twee regelaars gebruikt heb je ook twee keer een BEC. De BEC zit ingebouwd in de regelaar en is het systeem wat je ontvanger en servo's van stroom voorziet. De BEC heeft niets met de motorregeling te maken.

Om problemen te voorkomen wordt aangeraden van één van de twee regelaars het rode draadje te onderbreken. De regelaar werkt dan gewoon om de notor aan te sturen maar de BEC is uitgeschakeld.

Hallo Arjan.
Kun je me uitleggen waar ik moet zoeken op mijn Graupner mx12 kan nergens instelling staart-type vinden....

André

Dan staat het op pagina 78 en verder van de Duitse handleiding.
Je maakt een vliegtuigmodel aan en dan kun je bij "Leitwerk" (in het Grundeinstellungen menu) kiezen voor V-staart. Kanaal 3 en 4 werken dan op exact dezelfde manier als met je v-mixer, op die kanalen moet je dan de motoren aansluiten.

Beste André

Misschien is onderstaande een optie.
Heb zelf 2 "P82 micro MOTOR MIXER" gekocht, maar er zijn ook andere optie's.
Alleen nog op het droge getest, maar doen hun werk perfect.
In het water nog geen testen gedaan.

Action Electronics

Succes Peter.

Even teruggezocht, en ik veronderstel dat het om deze voerboot gaat (hier op z'n kop)

full

Dat lijkt wel een "tailor made" jet aandrijving te zijn zonder omkeerinrichting.
Ik ben ook benieuwd hoe het ronddraaien zal gaan!!!

Groet,

Ad

Dan staat het op pagina 78 en verder van de Duitse handleiding.
Je maakt een vliegtuigmodel aan en dan kun je bij "Leitwerk" (in het Grundeinstellungen menu) kiezen voor V-staart. Kanaal 3 en 4 werken dan op exact dezelfde manier als met je v-mixer, op die kanalen moet je dan de motoren aansluiten.

Hallo Arjan,

Heb de instelling gevonden en werkt nu zonder de mixer. Ben alleen wel benieuwd of ik het via de MX12 ook een beetje fijn kan stellen.
misschien heb je een optie, er zit zo veel op de MX12.

Gr André

Even teruggezocht, en ik veronderstel dat het om deze voerboot gaat (hier op z'n kop)

full

Dat lijkt wel een "tailor made" jet aandrijving te zijn zonder omkeerinrichting.
Ik ben ook benieuwd hoe het ronddraaien zal gaan!!!

Groet,

Ad

Hallo Ad,

Heb hier een filmpje van een boot zelfde type RT4.
Je kunt ermee om de as draaien en gaat wel niet zo snel! maar je kunt ermee achteruit varen.

w8lDcGauxRQ[/media] RT4 Baitboat - mehr Futterboot gibt's nicht! - YouTube

M.v.g André

Ben alleen wel benieuwd of ik het via de MX12 ook een beetje fijn kan stellen.
Hoi André,
Je kunt in het "d/r-expo" menu expo zetten op hoogteroer en richtingsroer (ik weet niet in welke taal je zender staat, dus ook niet hoe die bij jou heten). Als je dat doet wordt de besturing rondom de middenstand veel rustiger en ga je pas bij grotere knuppeluitslagen grotere waardes krijgen. Om mee te beginnen zou je ze allebei op 25% kunnen zetten en dan aanpassen naar je eigen smaak.
Hoogteroer is bij jou eigenlijk vooruit-achteruit en richtingsroer is bij jou links-rechts.

Heb hier een filmpje van een boot zelfde type RT4.

Mooi, dus kennelijk zitten de uitlaten diep genoeg om de jets ook omgekeerd (enigszins) te laten werken, anders kon hij niet achteruit varen en zo'n kleine draaicirkel hebben.

Ik ben benieuwd!!

Groet,

Ad

Back