V-Stabi trimvlucht

Discussie in 'Flybarless' gestart door pardoez, 17 jul 2009.

  1. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Beste V-Stabi vliegers

    Kan iemand mij precies uitleggen hoe je nu die trimvlucht moet doen.
    Het activeren en zo is wel duidelijk,
    maar moet je nu wel of niet sturen in die ene minuut in de lucht?

    Het rare is hij vliegt helemaal goed,
    behalve wanneer ik een of meerdere pirouette doet dan gaat hij afwijken links schuin naar achteren.
    Vandaar dat ik die trimvlucht wil doen,
    heb het ook al een keer gedaan maar die pyrouette afwijking is er nog steeds.
    Dus of ik doe de trimvlucht niet goed of er is iets anders aan de hand.

    Ik hoor graag of er iemand met nog wat ideeen komt.

    De heli vliegt voor de rest wel recht en zonder afwijking en is ook goed uit gebalanceerd,
    dus ik weet het helaas even niet meer.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2009
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Je moet wel sturen, geef korte duidelijke stuurcorrecties met zo lang mogelijke tussenpozen . Na het landen de heli niet oppakken maar eerst de stroom eraf.
     
  3. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Als je een flinke afwijking hebt in de piro dan is er ook meestal iets anders niet 100%. Klopt je CG helemaal? De swash in setup mode goed met het oog rechtgezet? Piro compensatie draait de goede kant uit? (rode lijntje. Heli heeft geen rare neigingen bij rolls?
     
  4. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    De swash is met een leveler rechtgezet, de piro comp. staat goed, en de rollen gaan ook goed dus dat is op zich wel goed.
    De hele heli vliegt voor de rest volgens mij wel goed,
    alleen de piro rechtsom en zonder stuur beweging op de swash toont hij een afwijking schuin (W-Z) links naar achteren.
    Ik zal het de eerst volgende keer eens linksom proberen kijken wat hij dan doet.
    En ook eens vliegend vooruit.
    Maar van het weekend wordt het volgens mij helaas niet veel qua weer.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2009
  5. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Dus na het landen de motor accu eraf uiteraard, dan de stick vol negatief en dan de ontvanger uit.
    En daarna weer aan met de PC en dan de Auto trim uitzetten in het programma toch?

    PS. Na de trim stond overigens wel het stoplicht op groen,
    en was er op de Ail. praktisch niets veranderd,
    op de Elev, een minuscuul streepje
    en op de Rud. een antal streepjes.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2009
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik kan gewoon piro`s maken zonder dat hij gaat "hellen" wel drift hij wat weg maar dat is normaal lijkt mij :p

    Ook in voorwaartse vlucht kan ik mooie langzame piro`s maken zonder bijwerkingen. Welliswaar staat het stoplichtje van de trimvlucht bij mij nog steeds op oranje. Zodra het weer eens windstil is, zal ik nog eens een trimvlucht maken.
     
  7. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ja maar bij mij is het bij de piro geen driften maar echt een afwijking,
    en volgens mij ging hij ook bij een voorwaardse piro vlucht zonder stuurcorrectie een gegeven moment stil hangen.

    En deze ervaring heb ik niet met mijn andere toestel met de AC-3X
    Ook met padles had ik niet deze afwijking.
    Dus er moet iets niet helemaal goed zijn.
    Maar helaas veel wind voorlopig dus dat is jammer.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Vreemd, het is wel erg belangrijk dat de sensor in lijn staat met je staartbuis en rotor. Waar heb je de sensor staan ?
     
  9. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Ik heb tot nu toe maar 1 keer een trimvlucht gedaan, en die maakte het er niet veel beter op. ( beetje wind...)

    Als je swash level is, het CG goed dan moeten de piro's voor 99% echt goed zijn.

    Het stoplicht zegt alleen iets over de duratie van de TF en niet over de kwaliteit ( helaas ). Groen of rood, zolang de piro goed is, dan ben je klaar.

    De logo vlieg ik ook nog steeds zonder TF, het CG luistert ontzettend nauw. 1 mm verschuiving van mn pack is het verschil tussen een strakke piro of wat meer wobble erin.
     
  10. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Bij mij maakt het CG minder uit, ik heb hem ook al zo gemaakt dat hij iets naar voren hing, maar gaf het zelfde resultaat qua piro.

    Wat doet eigelijk de pitch pump instelling eigenlijk?

    En hebben jullie de optimize zowel bij de Main en Tail aan of uit gevinkt staan?
     
  11. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Wel raar dat het CG niet zoveel uitmaakt. Pitch pump laat bij snelle bewegingen op de pitch de pitch sneller toenemen dan normaal. Bij tic tocs zou dit te merken zijn in minder sticktravel op de pitch.

    De main opti vink ik uit na een vlucht of 6 waarin je vliegt zoals je normaal doet. De tail, 2 a 3 piro's links rechts met verschillende snelheden dan uitvinken.

    Als het goed is blijven de main opti waarden na een vlucht of 5 ook redelijk constant. Aanlaten staan kan ook, kan geen kwaad. Andere bladen, dempers etc altijd weer aanzetten.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb optimize aangevinkt staan op staart en swash, ik merk er niks van dus laat ik het zo.
    Pitch-pump is dacht ik de pitchgevoeligheid bij brute pitchuitslagen op de zender.

    CG merk ik trouwens ook weinig van, de accu licht al aardig in het CG dus is ook niet zo kritisch.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2009
  13. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Nou in ieder geval alvast bedankt, ik ga nog wel even verder proberen wanneer het weer even meezit.
    Mocht er nog iemand zijn met een helder idee, hoor ik het graag.
     
  14. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Maar jullie hebben het zwaartepunt wel precies goed? Dus heli oppakken bij bladhouders en staartbuis is 90 graden t.o.v ondergrond.

    Als ik bij de XLE of logo het zwaartepunt maar heel miniem veranderde uitte dit zich meteen in een niet strakke piro. Verder kan een slechte trimvlucht je piro ook verpesten.

    Om welke heli gaat het ? ESP?
     
  15. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Hij is wel goed uitgebalanceerd, wanneer ik door de kop een padle stang steekt dan hangt hij precies recht.
    Maar ik zal het ook even checken op die andere manier.

    Het gaat om een ESP, het enige wat me wel op viel aan de rotorkop uitbreiding is dat de bladhouder kogellinks niet precies in het midden van de as/rotorkop uitkomt maar een mm of 2/3 uit het midden.
     
  16. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Ik dacht dat het precies in het midden moest. Kijk anders even op de stabi wiki. Daar staan dat soort dingen allemaal in Mechanical setup - VStabi

    Je hebt de mikado kop erop? Of een ander merk?
     
  17. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  18. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Denk toch dat ie precies in het midden moet. Evenwijdig met de hoofdas. Op de foto lijkt t wel aardig het midden. Geen korte handleiding bij de kop?

    Vraag het anders op het stabi forum. Die weten zoiets 100% zeker.
     
  19. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Het komt echt niet in het midden uit al lijkt het zo, het scheelt 2mm

    De handleiding is:
    http://www.mikado-heli.de/files/downloads/vstabi/anleitung-trex600-2-kopfupgrade.pdf

    Ja maar mijn Duits is niet al te best.
     
  20. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg

Deel Deze Pagina