V-stabi

Hallo
Ik heb een heli-chris ombouwset voor de Trex 700, ik heb ook zijn bladhouders (zelfde als freakware)
Ik heb de link op de servo op 14 mm staan. Dat is de maat die op het Vstabi forum wordt aanbevolen. (binnen de setup kun je ook de helichris selecteren en daar staat het op 12,5 mm)
De armlengte van swash naar bladhouder wordt op Vstabi forum op 109 mm aanbevolen, maar 108mm kan ook.
Swash staat mooi horizontaal.
Ik heb de leading variant (Voorkant blad aangestuurd) en een armlengte swash-bladhouder van 122 mm !!! Dit zijn de stangen die bij de helichris ombouwset zitten.
Bij midstick staan de push-pull hevels precies zoals ze bij 0 pitch horen te staan.

Nu mijn probleem en vraag.
In de setup mode meet ik mijn pitch.
Collective instelling is 75.
Ik krijg een negative pitch die verder gaat dan -15, stick in het midden geeft -6 en max. pitch is + 11
Die + 11 is OK, maar hoe krijg ik 0 bij midstick, en max - 11 ?
Als de stang swash-bladhouder langer was zou dat een oplossing zijn maar gezien de maat lijkt me dat niet de bedoeling. Wat doe ik verkeerd ???
 
Laatst bewerkt:
Mechanisch klopt het dan niet, dus zul je toch je stangen naar de bladen moeten inkorten. Ik ga er dan vanuit dat je zender geen mixer heeft aanstaan, dus geen swashmix of iets dergelijks.
 
Hoi,

Ik heb verder geen ervaring met V-stabi's of zo, dus correct me if I'm wrong, maar volgens mij moet je nu gewoon je stanglengte(stangen tussen swash en bladen) verlengen want je hebt leading edge aansturing OF de stangen tussen servo's en swash verlengen (of allebei als je het met een van die twee opties niet haalt), totdat je bij midstick pitch 0 graden hebt. Nu zal waarschijnlijk je max pitch in de buurt van de +/- 17 graden uitkomen. Nu moet je de swash instelling verlagen tot je de gewenste min/max pitch hebt (bijvoorbeeld +/- 11 graden).

Volgens mij moet je dan al aardig in de richting zitten.

Groet, Bert
 
Stangen inkorten maakt het juist erger doordat ik leading heb.
Ik zou de aansturing aan de achterkant van de bladhouder kunnen zetten en dan geeft inkorten wel het gewenste effect.
MAAR... het moet zo toch ook mogelijk zijn ? Als 109 mm bij iedereen voldoet in leading waarom zit ik dan op 122 en voldoe nog niet / zou nog langer moeten gaan.

Van de servo gaan de stangen naar een push-pull hevel en vandaaruit gaat een stang naar de tuimelschuif.
De lengte tussen servo en hevel is een gegeven (2x zelfde lengte push-pull)
De Hevels staan bij midstick precies zoals ze horen te staan bij 0 pitch. Dat kun je goed zien door de sleuf in chasis en hevel. De stangen tussen hevel en tuimelschuif verlengen gaat niet. Naast dat dit niet nodig zou moeten zijn gaat het niet doordat op de nick geen stang zit maar de standaard arm van de Trex700. Die kan ik niet verlengen.

Is omwisselen leading naar dat andere de enige oplossing ??? kan t nie geloven, er moet meer aan de hand zijn.

De andere oplossing is natuurlijk het via het Vstabi menu eruit trimmen.
Dat heb ik nu dan ook gedaan. Kan ik weer verder.
Maar ik wilde mijn heli eigenlijk nu eens opbouwen zoals t hoort (en zoals ik het nooit gedaan heb)
dwz een perfecte mechanische afstelling (bij 0 trim), kabels mooi wegwerken incl draadbescherming, acculade maken waar ik de accu in kan leggen en zo het model in kan schuiven, e.d.
Maar goed, dan maar met wat trim.
 
Laatst bewerkt:
Had er even niet bij stil gestaan dat je pushpull aansturing had.
Tsja, dan blijft er écht niks anders over dan de stangen naar de bladen te verlengen.
Als je nu met je zender gaat lopen rommelen, kom je in "scheve" afstellingen uit, d.w.z. dat je electronisch gaat compenseren wat er mechanisch niet klopt....
Als de servo's in hun middenstand staan, alle hevels netjes haaks, tuimelschijf recht en op de juiste hoogte boven de domplaat, blijft er gewoon niks anders over dan de stangen tussen swash en bladen juist af te stellen.
Dat het bij een ander mischien wél goed uitkomt, moet je je niks van aantrekken of dit moment. Voor het zelfde geld meet zo iemand anders (in plaats van hartafstand van de kogel-ogen, afstand tot de binnenkant van het kogel-oog, bijvoorbeeld) dus gewoon afstellen tot je bladen op nul staan, en dan pas in de zender rommelen.
Omwisselen naar trailing edge linkage levert alleen maar op dat de assymetrie in je aansturing van teken wisselt (je hebt dan +6 i.p.v. -6 graden bij midstick)....

Groet, Bert
 
Als eerste, 12.5mm is beter.

Mid stick 0 zetten, collective staat op 0% in setup mode?

Hoe meet je alles?

Als bovenstaande klopt, mid stick=0% collective. Dan de stangetjes naar de bladhouders aanpassen totdat je 0 hebt. Heb je daarna een kleine afwijking in de eindpunten kun je dat simpel aanpassen via de eindpunten in de zender. Is de afwijking erg groot dan klopt er ergens mechanisch iets niet.

De vbarwiki is hier ook erg duidelijk over.
 
Weuh... Eindpunten in de zender? Je moet toch 100% hebben in de Vstabi-soft? Als je de eindpunten gaat verzetten verlopen die toch ook? Bij mijn setup (Nota bene helemaal Mikado, dus dan zou het moeten kloppen denk je) moest ik ook de stanglengte's iets aanpassen omdat ik anders een asymetrische pitch had... Daarna in de software de servo's 90 graden gezet en met de mix in de software de travel afgesteld. Blijft rrraaarrr dat de aangegeven stanglengtes geen 0 graden opleverden op de kop. Maar je moet toch wat ;)
 
Hoe ik het zie...
Je zender moet ingesteld staan zoals Mikado dat aangeeft in de tabelletjes.
Daarna moet je de cyclic kanalen trimmen in de software, dat je overal netjes -100 / 0 / +100 hebt staan.
Dan kan je in veld 5 (level swash) in setup mode de cyclic trimmen omhoog/omlaag.
Kom je dan nog niet uit dan is er iets mis met de aansturing onder de swash.
 
Laatst bewerkt:
Eindpunten aanpassen mag. Stel je hebt -100/0/100 en dat geeft -12.5/0/12 collective. Dan kun je voor elke vluchtfase je pitchcurve aanpassen ( onhandig ) of het eindpunt iets verkleinen. Maakt voor de vbar bij collective niks uit. Zolang het maar niet MEER dan 100 is.
 
Ik laat het nu mooi staan zoals het is. Dus in Vstabi eruit getrimt.
Op de zender heb ik overal 0 trim en overal 100% servouitslag.
Heb nu +11,0-11. Tuimelschijf staat mooi vlak in alle richtingen.
De uitslagen heb ik uit de standaardinstelling van deze kit.
Alleen moest ik de collective wat verlagen omdat ik anders teveel pitch had.
Gevolg van de servoarm die 1,5 mm groter is dan in de standaardinstelling. (14mm ipv 12,5)
Moet alleen de rol / nick nog even controleren. Zal ook wel wat afgezwakt moeten worden.

De berichten over de lengte van de servoarm spreken elkaar tegen. De Trex 700 staat 3x in de standaardinstellingen. in 12, 5 mm en in 14 mm. Laat het dus maar even zo.

De lengte van de arm bladhouder - tuimelschijf is wel wat langer dan normaal bij de mikado-ombouw. Is het misschien zo dat daar de opbouw van de arm bladhouder wat lager uitkomt zodat je een minder lange arm nodig hebt?
 
Ha die Maarten,

Wanneer hebt je je maiden denk je? Wil ik wel effe komen genieten hoe die REX het luchtruim gaat veroveren;).
Hoop voor dit weekend mijn vbar terug te hebben zodat ik ook weer eens kan gaan "raggen".
 
Vinnie, as zondagmorgen als het niet regent is het plan.
Als er niet wat tussenkomt.
Zal wel tegenvallen. Heb al zo lang niet meer gevlogen.
 
Ik heb de riedel van Mikado doorlopen, maar heb met de 'level swash' optie de hevels op 90 graden gezet. Ik had ook assymetrische pitch als de servohevels op 90 graden stonden. Ik heb het er mechanisch uitgehaald (Stangen naar bladhouders verdraaid) tot ik, als de hevels op 90 graden staan, 0 graden pitch heb bij midstick. Daarna de travel aangepast met de software en klaar, +12/0/-12. Overigens heb ik dan weer de vliegfasen in de banks gezet, moet nog testen of vliegfase wisselen ook een bankwissel doet...
 
Ik heb net mijn 1e V-stabi vlucht gemaakt.
Tevens de 1e vlucht voor dit heli-chrismechaniek.
De harde wind maakte de eerste lift off extra spannend.
Gelukkig ging het goed.
Roll iets rustiger moeten zetten.
Pitch had ik op "normal" maar dat voelde aan als een natte dweil.
Heb ik daarna dus maar 1 stapje verschoven, volgende keer kijken hoe dat gaat.
Na bericht van Bas laatst alles nog eens losgegooid, reverse uit de zender, alles weer opnieuw ingestoken en ingesteld. Dat is waarschijnlijk een goede zaak geweest.

Heli: Trex700 (heli-chris), Kontronik pyro, 12 S, Jive 80HV, BLS 451 staart 8900G,
V-stabi, gewicht met 12S erin was 4800 gr.

Ben benieuwd de volgende keren maar dan met wat beter weer hoop ik.

Overigens: de roll wat minder fel zetten zou kunnen bij Main rotor Agility maar toch ook bij cyclic gain. Of niet ? wat is het beste?
Is toch zo dat je bij agility alleen de gevoeligheid veranderd, en bij cyclic gain alleen de eindpunten veranderd.?
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb mijn T700 helemaal opnieuw geprogrameerd en Mr. mels config.gebruikt,vandaag gevlogen en wederom tailwag:nooo:.Ben nu dik 4 maanden aan het kl...ten om de vbar goed ingesteld te krijgen maar nog steeds geen vooruitgang.Mijn fantasie is op en ook van heel vliegend Nederland volgens mij.Iemand een T700E kopen?
 
Nou ik heb mijn T700 helemaal opnieuw geprogrameerd en Mr. mels config.gebruikt,vandaag gevlogen en wederom tailwag:nooo:.Ben nu dik 4 maanden aan het kl...ten om de vbar goed ingesteld te krijgen maar nog steeds geen vooruitgang.Mijn fantasie is op en ook van heel vliegend Nederland volgens mij.Iemand een T700E kopen?

Verkocht maar dan wel zonder v-stabi ;) (voor de duidelijkheid, is niet serieus dat ik hem wil kopen, althans wil het wel maar kan het geld niet missen)
maar dat is mooi klote dat je hem niet aan de gang krijgt. misschien de v-stabi van iemand anders proberen, of kun je iemand anders zijn setup kopieren?
 
He..getver Vincent.
Dat is zwaar ***.
Ik zal het bij mezelf ook best een keer helemaal naar mijn zin krijgen, ben er ook nog niet helemaal uit, hij rolt namelijk nog als een drol in een pleepot.
Meer agility wordt hij weer enorm kietelig en gewoon instabiel.
Ben nu naar 10 mm gegaan op de hevels, meer gain op de kop, hogere agility, en ga nog wat spelen met expo in de zender, zwaartepunt.
Het is op een niet Mikado heli bij lange na geen "Plug & Play" zoals wel eens word beweerd door veel mensen.
Strak rondvliegen zal prima gaan, maar als je echt de verhoudingen van de verschillende stuureigenschappen naar je hand wil zetten ben je echt wel even bezig en is een programmer zeker geen overbodige luxe.
Laat staan als je zo'n "zoek" probleem hebt als jij.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, ik vind het wel vreemd. Ik ben begonnen op mijn T-Rex500, dat ging vrijwel onmiddellijk goed, daarna een Mini-V op een Furion450, die had ik ook snel goed, daarna de Logo500, een eitje, zelfs op de T-Rex250 viel het goed mee.

ZOu het door het push-pull systeem zijn dat het zo moeilijk goed te krijgen is ?

Ik moet toegeven dat het op de Logo500 het makkelijkst is...maar die heli is dan ook ontworpen voor een V-Stabi, en die combi werkt dan ook perfect.
 
Daar komt het ook door.
De push pull geometrie is natuurlijk niet bedacht voor FBL.
Maar juist voor een beter werkende flybar met zowel een hoog pitchbereik als een goede paddle uitslag en krachten die in balans zijn.
Direkt door servo's aangestuurde swashplates zijn veel eenvoudiger af te stellen met een FBL systeem.
 
Back
Top