V-stelling, hoe belangrijk is dat om relaxed te cirkelen?

ik denk dat de Vstelling die je nu "gegeven" hebt aan de adamas wel ok is... het is goed dat de tippen wat meer krijgen dan in het midden.

hoeveel Vstelling heeft de vleugel in totaal? (van tip naar romp in rechte lijn?)

205/2750*inv tan=4.26°

lijkt me voldoende aangezien zijn oortjes wat meer hebben .... tijd zal het uitwijzen... gelukkig kan je altijd de vleugelverbinders hermaken als het te veel of te weinig blijkt te zijn....
(dan heb je enkel een speetje dat je kan aftapen)

Kortom: voor het vliegen met hoge Cl heb je (vooral) meer kielvlak en/of een langere staartboom nodig.
Voor spiral-stability heb je (vooral) meer V-stelling nodig.

Dirk.

Terechte opmerking.
Ik kan wat dit betreft in verband met de profielkeuze ook nog iets aan toevoegen.
Zo kan een evolutief vleugelprofiel met afnemende CI waarden naar de tippen toe ook je spiral-stability gunstig beinvloeden.
En dit met een minimale V-stelling.
Heel wat parameters zijn hier ook bepalend, de V-stelling en stab-coëf buiten beschouwing gelaten.

Interessante discussie(s), maar niets echt nieuws volgens mij. Wel wat meer diepgang en detaillering.

Waar ik nog wel een beetje mee zit is die "Blaine Rawdon parameter".
Ook in die discussie haalt Mark Drela weer aan dat 'B=5' is neutrale spiral-stability. Maar dan heb ik minimaal een AVA Pro V-stelling nodig. En een AVA Pro vliegt fantastisch, maar je moet er geen rol mee willen maken, want daar moet je een hele dag voor uittrekken. Zo langzaam en moeizaam dat dat gaat ....
Nog even los van dat een "AVA Pro" uiterlijk niet is wat ik nastreef.

Dirk.

...maar als ik HIER lees zie ik dat 3 tot 4 ook nog geen probleem is. Volgens mij hebben ze het in de discussie meer over vrije vlucht en 2-assers, waarbij het allemaal wat kritischer kijkt. En dan kom je op grotere v-stellingen.

Ja, dat staat er inderdaad.

Maar dan denk ik:
  1. Ik ben geen buitengewoon goede piloot, en toch kan ik uitstekend vliegen met kisten die op een waarde B=1 zitten. Dat is geen klein verschil meer.
  2. Ik ken geen enkele thermiekkist die een B>=3 heeft (op het oog geschat) zonder een 2-asser te zijn.
Ik ben met je eens dat dat artikel m.n. gericht lijkt op 2-assers en Free Flight kisten.

Dirk.

Ik denk ook dat we met onze waarde B=2.25 een compromis hebben, voor onze toepassing, om je vingers bij af te likken :)

@ Arjan: duidelijk stuk tekst!! Dank u voor het posten.

Laatst bewerkt:
Ik heb voor de gein eens de hoeken van Adamas verdubbeld: 4,0 / 6,6 / 9,6 / 13,0 graden. Het resultaat: B=4,51!!!

Toen eens gekeken hoe ver ik moest gaan om B=5,00 te bereiken.
dat ziet er niet uit: 5,0 / 7,6 / 10,6 / 14 graden. De tip is dan 484 mm hoger als de wortel. Voorwaar een AVA Pro uiterlijk.

Nee, zover gaan mijn concessies aan performance en vliegvriendelijkheid niet. Ik moet me nog wel durven vertonen met kijn kisten ... :rolleyes:

N.B.
Ik heb niets tegen de AVA Pro, maar dat was absoluut niet het soort kist wat ik voor ogen had toen ik aan het ontwerp van deze kist begon.

Dirk

Back