V-tail

Hoi Johan,
Ik vermoedde al zoiets van de simba.

Een vleugel is meer dan een styrokern met een buitenhuid, de ligger, subligger , hechting en sandwich van de huid zijn zeer belangrijk. De grote kunst is het boeltje superstijf te hebben zonder dat het gewicht buitensporig word. Ik ben er zelf te weinig van op de hoogte om iemand te vertellen hoe de opbouw moet zijn om het geheel stevig genoeg te maken voor mijn toepassing zonder vele honderden grammen te zwaar uit te komen.
Ik had al 2 specialisten die F3s kisten bouwen die heel veel interesse tonen om mij te helpen, spijtig genoeg hebben de toestellen die ze maken geen V-staart.

De reden waarom ik zo blijf doordrammen op die v staart?
Ik rustte mijn salto uit met een turbine en dit gaf geen enkel probleem, intussen heb ik een ask 21 van 6M uitgerust met een turbine, door zijn grote formaat staat de turbine op 2 meter van het kielvlak. Bij de eerste startup van mijn 16 kg turbine smolt de gelcoat zo van het kielvlak af. Dit heb ik kunnen oplossen door een splitter te plaatsen die de uitlaatgassen in 2 splitst, maar dit heeft me wat stuwkracht gekost.
Bij hetgeen ik nu van plan ben staat de turbine op slechts 1 m van de staart, hebben de uitlaatgassen van de turbine +700°C (hoe kleiner de turbine hoe heter) en kan ik geen stuwkracht verliezen door aan mijn uitlaat te wijzigen.

Hopelijk wil valenta iets speciaals maken, aangezien je merendeel in gfk, voll cfk of cfk D-box specifiek kan bestellen heb ik er wel goede hoop in.

Grtz A
 
Antony, je was me voor :)
Vleugels moet in zekere mate torsiestijf zijn, maar wel als een veer kunnen doorbuigen. Zouden ze niet die mate van elasticiteit hebben, dan zouden ze breken.
Valenta? Zal ook niet gratis zijn? Maar wellicht iets meer binnen de perken dan de Opus? Het lijkt me een prachtig project!

Als je een Simba wil bestellen met V-Tail en niet deelbare vleugel, dan kan je die daar gewoon bestellen. Even de site goed doorlezen. Is geen probleem.
Los van de zeer relevante opmerking van Johan...

Luchtbellen krijg je in iedere tank, ook zoals die bij de Opus standaard wordt aangeboden. Zullen beslist truckjes voor zijn opdat die turbine niet afslaat. Inlezen in RC-Network, Jetforum... overal waar maar iets relevants staat.
Ze prikken de Jets ook op de Multiplex foamie delta's... tot en met 3 screamers aan toe... :) Als het maar hard gaat...

Ik had het er niet over de gele kist te vullen met brandstof :) Ik schreef over het totaal volume.
Als je dat meet, kan je een inschatting maken van een realistische tank en een te verwachten start gewicht.

Een tankje van 500 ml is dan 3,8 minuten vliegduur (da's als een behoorlijk lang vliegende keukennmeid... overtijd)
Soortelijk gewicht van parrafin/kerosine is iets van 0.8 g/cm3

Een T-staart ombouwen naar een V-staart moet spreekwoordelijk een eitje zijn. Kist kant en klaar zou mooi zijn. Vandaar dat ik nog de Raketenwurm 1 noemde... Via methode Fireforx... ben je ook nog wel even bezig, als je de expertise ontbeert. Maar er is een sterke vleugel te bouwen...

Gerben en GJVO zijn altijd zeer praktisch in die zaken... Prikken Hawk vleugels op Surprise rompen. Worden door anderen Avioniks omgetoverd tot Pavioniks... soms tot watervliegtuigen... Kneden met creativiteit kisten naar wens. En vliegen als de brandweer doen ze allemaal....

Eerst op jacht naar de juiste kist... dan de tank... en er komen nog veeeeel meer problemen voorbij die ik zo voor je kan bedenken... één voor één tackelen?
Mogelijk loop je tegen veel meer grenzen aan, en blijkt dat die Opus nog zo gek niet is?

Eerst een wenslijstje opzetten, targets? Haalbaarheid?

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Bas,
Al mijn toestellen zijn projecten als deze zoals je kan zien bij mijn vorige post, met de tank moet het wel lukken, heb ik ook ervaring mee, hij moet enkel deftig te vormen zijn en groot genoeg.
Het lijkt mij gewoon beter een fabrikant een stevig toestel te laten maken voor mij, met een redelijk standaard airframe, het word dan al meer dan expirimenteel genoeg door er mijn aandrijving op te plaatsen.
Maar als het er niks beschikbaar is word het inderdaad zelfs met het airframe zelf experimenteren

Ps: de hoofdreden waarvoor ik geen opus wil is omdat dit de enige jet hotliner is die je overal tegenkomt. Ik wil liever iets anders.
Grtz A
 
Ik heb ooit eens op een foto gezien dat iemand op zijn kielvlak een alu voorzet neus had geplaatst. Een paar mm voor het eigenlijke kielvlak. Puur om de kielvlak-neus thermisch te isoleren ...
Is dat geen idee?!

Dirk
 
Antony ik kan je volledig volgen in je laatste opmerkingen. Hoei! Zolang 'project' maar niet betekend 'is niet vliegen'? :rolleyes:

Tot slot... Jos Mouris heeft overigens ook enige ervaring met het fabriceren van hybride F5B. Kopie Raketenwurmstaarten plakken op Surprises etc. Laat je dus niet weerhouden te plakken en te knippen.
Echt experimenteren is dat samengestel ook weer niet. Aan de insteloeken zal het niet liggen.

Zaak is om een geschikte vleugel in handen te krijgen + staartconfiguratie.
Avionik, Surprise... bedoel... je kan zelfs nog een balletje opgooien bij Freudenthaler? Over goede producent gesproken.

En de Opus... heb überhaupt nog nooit een Opus gezien in levende live... laat staan met jet. Zal in NL al bijna helemaal niet voorkomen... kompleet 'witte raaf'... Zowat elke zwever met een huckepack jet is ultra schaars... in the eye of the beholder...
Maar om een zeer hoge snelheid aan te kunnen? 500 km/h? Zou het wel eens een voor dat doel gebouwde kist moeten wezen. One of a kind...

Dynamic Soaring :)
[media=youtube]Vi0hrjqU15I[/media]

Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ooit eens op een foto gezien dat iemand op zijn kielvlak een alu voorzet neus had geplaatst. Een paar mm voor het eigenlijke kielvlak. Puur om de kielvlak-neus thermisch te isoleren ...
Is dat geen idee?!

Dirk

Dat plaatje van 0,1 mm uit rvs heb ik ook nog op mijn ASK 21 gemonteerd, het hielp, maar het was niet voldoende. Op jetpower heb ik de grote Ali Machinski zijn 7M turbinefox zien opstarten met een groot dik brandwerend deken over de staart, het was pas de seconde dat hij opsteeg dat ze dit deken wegtrokken.
Peter Adolfs start zijn 5M turbinefox op met een kachelbuiselleboog die hij op de uitlaat houd tot op het moment dat hij opstijgt. Het komt er gewoon op neer dat wanneer de staart zich in de uitlaatstroom bevind het kritiek is.

Grtz A
 
En de Opus... heb überhaupt nog nooit een Opus gezien in levende live... laat staan met jet. Zal in NL al bijna helemaal niet voorkomen... kompleet 'witte raaf'... Zowat elke zwever met een huckepack jet is ultra schaars... in the eye of the beholder...

Gr Bas

In nederland is er zeker minstens 1 met colibri, die ben ik deze zomer op een meeting tegengekomen. Een goede vriend die hier een straat verder woont heeft er 1 met een colibri. PAF doet veel shows in duitsland met opus Jet. Ali vliegt een opus Jet enz...
Begrijp je dat ik hem niet zo origineel vind.

Grtz A
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een mailtje gestuurd naar CHK met de vraag wat zij mogelijk kunnen doen voor mij en wat er exact in een simba romp past.
Hoe meer info hoe beter he.

Grtz A
 
Hey Gerben,
Hier past niks in of op, wel mooie bak hoor.
Dit is de romp:
full
full


Grtz A
 
Laatst bewerkt door een moderator:
One of a kind dus :)
Zal je het voortrekkerstouw moeten nemen? :rolleyes:

Hmmm... plaats eens wat plaatjes van die Jetturbine... leg em eens bij de Backfire? Geeft een beetje een gevoelen van proportie... inmiddels zeer nieuwsgierig natuurlijk!
1 plaatje verteld meer dan 1.000 woorden?
 
Komt wel goed hoor,
Mijn backfire ligt bij mijn schoonvader, maar ik heb ze eens op mijn pilf x1 gezet:
full
full


Leuk toch
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Komt wel goed hoor,
Mijn backfire ligt bij mijn schoonvader, maar ik heb ze eens op mijn pilf x1 gezet:
full

Leuk toch[/QUOTE]

Heel leuk.

Als je nu 2 turbines neemt, één aan iedere kant van het kielvlak..........

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top