Dag varende collega's, voor mij een zijstapje van het vliegen naar de scheepsmodelbouw 
Een vriend van me heeft een Robbe Norderney gekregen van een modelbouwer die met de hobby gestopt is. Hij wil deze nu vaarklaar gaan maken en heeft mijn hulp ingeschakeld, ik heb met 'm gekeken wat er nodig is om dit schip vaarklaar te maken en liep tegen wat vragen op waar jullie ons wellicht mee kunnen helpen.
Ik zal beginnen met een paar foto's:
:?: Motoren/regelaar
Boot liep op een 12V accu, er zitten 2 motoren in (1 links, 1 rechts draaiende)
8,4Volt gelijkstroom, parallel geschakeld. Zie laatste foto.
Regelaar ontbreekt. Iemand een idee wat deze motoren aan ampères trekken?
Is het zinvol om ze te scheiden en 2 regelaars te gebruiken zodat je ze apart kunt aansturen t.b.v. het manoeuvreren?
Hoe voorkom je overbelasting, motoren zijn geschikt tot 8.4V volgens opschrift, kunnen ze meer hebben of moet je vermogen wat terugpiepen / begrenzen via zender?
:?: Accu - stroomverzorging
Boot had 12V en 6V aan boord, welk soort accu is geschikt voor aandrijving? De ruimte die er gereserveerd was, leek op formaat accu wat in een motor zit, is dat gebruikelijk of moet je naar een NiMH pakket ofzo?
Is 6 volt gewoon af te tappen van de 12V accu als je er een UBEC tussen zet? Iemand een idee (ervarings waarde) over het amperage wat er nodig is (verlichting, ontvanger, servo's en pompje zitten op 6V circuit)?
:?: Zender
Zender is nog nodig, er zit nog wel een Graupner 8kan. ontvanger in.
Aantal kanalen in willekeurige volgorde:
1) Gas/Throttle
2) Roer
3) verlichting
4) Pomp
5) Kraan hoog/laag
Mogelijk nog nodig:
6) Tweede regelaar motoren apart aansturen
7) Kraan draaien
Eigenaar wil ook eens aan het vliegen gaan ruiken, is dit met 1 zender te combineren? Is er een standaard besturings mode?
Bij vliegerij komt throttel/gas niet in neutrale stand terug, is dat gebruikelijk en/of werkbaar bij boten?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden
roost:

Een vriend van me heeft een Robbe Norderney gekregen van een modelbouwer die met de hobby gestopt is. Hij wil deze nu vaarklaar gaan maken en heeft mijn hulp ingeschakeld, ik heb met 'm gekeken wat er nodig is om dit schip vaarklaar te maken en liep tegen wat vragen op waar jullie ons wellicht mee kunnen helpen.
Ik zal beginnen met een paar foto's:

- Schip heeft rondom werkende verlichting, kabine, kleine lampen aan dek, alles werkt (op 6V aangesloten). Met servo voorzien van nokkenschijf met microswitches, kan via 1 kanaal verschillende lichtgroepen gestuurd worden.
- Verder een pomp die aan zijkant water uitspuugt (op 6V aangesloten), aangesloten via kip schakelaar, bediend door een servo
- Werkende kraan (alleen tillen, draaien is niet meer aangesloten)
- Dubbele aandrijving (draaien tegengesteld) en roer. Geen boegschroef
:?: Motoren/regelaar
Boot liep op een 12V accu, er zitten 2 motoren in (1 links, 1 rechts draaiende)
8,4Volt gelijkstroom, parallel geschakeld. Zie laatste foto.
Regelaar ontbreekt. Iemand een idee wat deze motoren aan ampères trekken?
Is het zinvol om ze te scheiden en 2 regelaars te gebruiken zodat je ze apart kunt aansturen t.b.v. het manoeuvreren?
Hoe voorkom je overbelasting, motoren zijn geschikt tot 8.4V volgens opschrift, kunnen ze meer hebben of moet je vermogen wat terugpiepen / begrenzen via zender?
:?: Accu - stroomverzorging
Boot had 12V en 6V aan boord, welk soort accu is geschikt voor aandrijving? De ruimte die er gereserveerd was, leek op formaat accu wat in een motor zit, is dat gebruikelijk of moet je naar een NiMH pakket ofzo?
Is 6 volt gewoon af te tappen van de 12V accu als je er een UBEC tussen zet? Iemand een idee (ervarings waarde) over het amperage wat er nodig is (verlichting, ontvanger, servo's en pompje zitten op 6V circuit)?
:?: Zender
Zender is nog nodig, er zit nog wel een Graupner 8kan. ontvanger in.
Aantal kanalen in willekeurige volgorde:
1) Gas/Throttle
2) Roer
3) verlichting
4) Pomp
5) Kraan hoog/laag
Mogelijk nog nodig:
6) Tweede regelaar motoren apart aansturen
7) Kraan draaien
Eigenaar wil ook eens aan het vliegen gaan ruiken, is dit met 1 zender te combineren? Is er een standaard besturings mode?
Bij vliegerij komt throttel/gas niet in neutrale stand terug, is dat gebruikelijk en/of werkbaar bij boten?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden