Vaarregelaar aansluiten

@Atlantics:
Disclaimer vooraf:
Als die 400-motor alleen bedoeld is voor je boegschroef: vergeet mijn onderstaand verhaal.

Als jouw schip de 'Amsterdam' is, de bouwdoos van Artesania Latina, is een Speed 400 motortje véél te klein om die boot aan te drijven. In dat model hoort een forse elektromotor met inderdaad minimaal de diameter van de schroef.
Vuistregel in de scheepsmodelbouw is: de diameter van de (onvertraagde) elektromotor dient groter of gelijk zijn dan de diameter van de schroef.
De 400-serie is bedoeld voor kleine, wat snellere bootjes, zoals een loodsbootje of iets dergelijks.
Veel toeren, weinig kracht.
Als je een 400-serie motor met de schroef van de Amsterdam gaat belasten, gebeurt het volgende:
De motor moet teveel kracht zetten. Een elektromotor wil dat wel, die doet alles wat jij wilt.
Het ding gaat het dus proberen, maar moet die enorme schroef ronddraaien... tegen alle weerstand in.
Méér ampere's... Nog meer ampere's... Totdat het motortje bloedheet is en je zekering eruit klapt.
Gevolg: je model ligt hulpeloos midden in het water...
En, als je geen zekering geplaatst hebt: soldeerverbindingen die smelten, kortsluiting. Brand in je boot. Natuurlijk ook midden op het water...

Kortom: Plaats een motor die past bij de grootte van je schip.

Hoi,
Bedankt voor je reactie.
Het is inderdaad de Atlantic / Amsterdam.
De boot heb ik jaren geleden gekocht wat aan gebouwd en door omstandigheden weg gezet.
Nu dus weer opgepakt.

Heb ook in het verleden de Neptune gebouwd , en daar zat een soortgelijke motor in , die haalde 5 km , uiteraard met een kleine schroef.
Deze was wel veel smaller , maar wel met een zware lood accu erin.
Wat ik het liefst doe met het bootje is manoeuvreren en snelheid vind ik minder belangrijk, daarom dacht ik dan zet ik een kleine motor erin en ga de schroef aanpassen door een kleinere te kopen.

De schroef die er nu bij zit, of bij de boot gekocht heb destijds is 6 cm doorsnee , dat lijkt mij erg groot.
Heb ook een 12 volt motor , die is 47 mm doorsnee.

Stel dat ik de grote motor plaats , dan zal ik dus ook een andere accu erbij moeten.
Voldoet deze accu dan ?
En hoe snel zal die dan varen ?

Kortom wat is wijsheid, kleine motor en kleinere schroef kopen. Had deze in gedachten.
Of grote motor en dan dus ook een andere accu erbij, en een iets kleinere schroef.

Het gaat mij niet zozeer om de kosten, het belangrijkst vind ik het plezier ervan.

Is er een soort van reken tool dat je kan berekenen, hoe hard bij benadering de boot zal varen, en wat de ideale schroef omwenteling is ?
Bij echte schepen kan je wat vergelijken met bestaande maar bij modelbouw weet ik niet hoe te vergelijken.

12 volt motor.jpg

Wanneer je een andere zender gebruikt zullen de pulsen niet 100% hetzelfde zijn als de oude zender. Dan is opnieuw in leren (kalibreren) zo goed als altijd nodig.

Is het een probleem om een kleinere schroef dan de motor erop te zetten ?
Bedacht mij namelijk dat ik een M3 schroefas al in de boot heb zitten.
Wil dan de 12 volt motor gebruiken ( doorsnee 47mm met een 35mm Schroef ).

Als dat allemaal kan wil ik via onderstaande schema alles aansluiten.
Met welke zekeringen zal ik de 3 circuits moeten zekeren ?

Schema Atlantic.jpg

Even puur over de motor/schroef combinatie:
Die 755/40 is een prima motor voor een sleper. Niet al te veel toeren, wél kracht. (torque)
Daar hoef je geen andere accu voor aan te schaffen; een loodaccu van 12V is prima.
Voordelen:
a) je hebt 'nuttig' ballastgewicht
b) je kunt met een 12V, 7Ah loodaccu een stuk langer varen dan met de gemiddelde Lipo
c) je kunt volstaan met een 'eenvoudige' lader.
Raboesch schroeven zijn uitstekend.
Echter: ze hebben een grotere spoed van dat plastic ding. (spoed is de bladhoek van de bladen; die is bij Raboesch veel groter dan bij die plastic schroef.
Dat houdt in dat die Raboesch schroef méér stroom trekt dan die plastic schroef. Te veel voor die 755/40 motor.
Dus kunt je kiezen:
die plastic schroef onder je Amsterdam zetten, met als gevolg minder verbruik
of
de Raboesch schroef er onder zetten met als gevolg hoger verbruik én hogere kans op een op den duur defecte motor
of
een andere motor in combinatie met de Raboesch schroef
Bijvoorbeeld deze, van een uiterst betrouwbare webshop:

Qua snelheid: Ja, er is een formule voor de 'schaalsnelheid'.
Schaalsnelheid is de snelheid van de originele schip gedeeld door de wortel van de schaal.
Voorbeeld:
De schaal van een schip is 1:50
De snelheid van het origineel is 25 km/uur
De schaalsnelheid is dan 25: (V50 = 7,nog wat) = 3,49 km/uur.
Dat lijkt weinig, in de praktijk valt dat best wel mee.
En denk er aan: het is een sleper. Die moet ook iets kunnen slepen wat gewicht en waterweerstand heeft...

Op dit moment heb ik geen loodaccu, ik heb wel 2 lipo baterijen , 1 van 6300 mah ( voor hoofd motor ) en 1 van 5300mah ( voor kopschroef )
Heb ook een lader voor de lipo.

Jou gekozen motor lijkt mij inderdaad perfect, omdat die ook op mijn batterij werkt.
Als ik mijn 12 volt motor gebruik en ook naar 3s lipo ga , heb ik een probleem met mijn regelaar, die kan maar 12 volt aan.
Als ik ervan uit ga dat ik 70% van mijn lipo accu kan benutten heb ik 4400mah , bij jou motor is het startstroom verbruik circa 1,5 amp bij 8 volt.
Na boven afgerond 2 amp , dan zou ik 2 uur kunnen varen , dat is genoeg voor mij. ( ik ga van startstroom uit omdat je dat meer gebruikt dan continu stroom )

Ga het wel aansluiten volgens mijn schema , dan kan ik altijd nog naar bijvoorbeeld 3s lipo (of lood accu) als ik de boot te langzaam vind gaan, maar uiteraard moet ik dan ook mijn regelaar aanpassen. En vind ik dat de boot wel snel genoeg gaat dan kan ik nog kiezen voor een tweede accu of een accu met meer capaciteit als ik de vaartijd te kort vind.

Snelheid:
Hier bedoel je dus de snelheid die in verhouding staat met het originele schip. ( rompsnelheid )
Dat is natuurlijk top , want dan klopt die verhouding ook.
Wat ik nu nog graag zou willen weten is.
Als ik de door jou gekozen motor neem, met mijn accu en de raboesch schroef , en reken uit wat mijn blok coëfficiënt is ( onder 0,7 scherp schip daar boven bol schip) , kan ik dan uitrekenen hoe hard de boot zal gaan .
Of met andere woorden ik wil de 3,49 km halen. kan ik dan uitrekenen of ik een te grote of te kleine motor heb ?

Om te berekenen hoe hard een schip of boot wil neem de formule 4,5 x wortel uit de waterlijnlengte in meters. Stel dat de waterlijnlengte 0,9 meter is dan is de theoretische rompsnelheid 4,27 km/uur. Er vanuit gaan de dat jou 60 mm schroef een spoed heeft van 6 cm, dan legt deze schroef met een toerental van 2.000 omw./minuut in een vaste stof in een uur een afstand af van 2.000 X 60 X 6 = 7,2 km af. In water heeft een schroef altijd slip. Stel dat die slip 40% is, dan haalt bovengenoemd schip nog steeds zijn theoretische rompsnelheid. Het toerental van de motor is afhankelijk van het voltage van de accu en hoeveel vermogen de motor kan leveren.
Zat nog even te denken aan je onwillige Graupner regelaar. Die is al wat ouder schreef je. Nu werkte Graupner vroeger met een negatieve stuurpuls. Zal dan wel gewerkt hebben met een oudere Graupner zender. Tegenwoordig werkt Graupner, net als de andere merken, ook met een positieve stuurpuls. Maar er kan natuurlijk ook iets anders in de regelaar defect geraakt zijn. Succes met het vaarbaar maken van je Amsterdam! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Back