vaccuüm vormen, alles op een rijtje

Ik lees wel s wat en bekijk al s filmpjes over modellisten die "vanalles" maken via vacuüm vormen, en
hoe simpel dat allemaal wel is.
Hier enkele regeltjes omtrent dit onderwerp, regeltjes die alles behalve aan bod komen in de filmpjes
en rubriekjes die ik daarover gelezen heb.
Voor wat het vormen van ondoorzichtig materiaal betreft voldoet de voorhanden zijnde informatie perfekt
dus dat laat ik voor wat het is.
Voor het vormen van KLARE stuurhutkappen heb ik het volgende ervaren.
In eerste instantie is het ondenkbaar dat resultaten zonder optische defekten kunnen bekomen worden
wanneer het materiaal kontakt maakt met een mal, daarom worden de "echte" kappen ofwel geblazen
(als een ballonnetje) ofwel diepgezogen waarbij het materiaal net geen kontakt maakt met het sjabloon
maar dat is een discipline(zeg maar kunst) waar ik niks van ken en dus ook niet ga behandelen.
Ik ga dus voor "beste resultaat" wanneer de kunststof via vacuüm over een positieve mal wordt gevormd.
Kies een filmpje op youtube of zo waar getoond wordt hoe de heren daar een stuurhutkap maken en voeg
daar hetvolgende aan toe.

Zoek de dieptrekgegevens op van het materiaal dat je gebruikt bv PETG, en noteer de temperatuur
van de mal die aanbevolen wordt, igv PETG is dit ca 80 °C
Te koud en je hebt spikkels, te heet en ze is wazig.
Zo stofvrij mogelijk werken maar dat spreekt vanzelf.
zorg dat je mal glad is, krassen van schuurgrit 60 gaan onvoorwaardelijk teruggevonden worden in het
resultaat dus die moeten eruit. Hoogglans is niet nodig, schuren met 360 is ok.
Gelijkmatige trage opwarming, ca 15% doorzakken geeft de juiste temperatuur aan.
Egale opwarming van de mal, liefst in een oven, zeker wanneer de mal uit een warmteisolerend materiaal
zoals polyester , gips of hout is gemaakt. De betere mallen worden gemaakt uit aluminium of hebben
ingebouwde verwarmingsweerstanden, iets dat een weinig buiten de modale modelbouwer's bereik ligt.

Geresumeerd, opwarmen materiaal tot de juist temperatuur, opwarmen mal tot de juiste temperatuur en
precies dan de kap dieptrekken is in feite een tweemansjob. Ongeforceerd laten afkoelen tot onder
de 30°C, en klaar is kees.
 
Regeltjes,
Ik denk dat je het wat te moeilijk maakt voor een modelbouwer. Wij zoeken niet de perfecte, commerciele resultaten zoals bedrijven die willen. Wat me aan die filmpjes vaak opvalt is dat ze meestal een mooi resultaat kunnen tonen en dat blijkbaar zonder zich te storen aan 'regels'. In jou verhaal staan allerlei voorwaarden die voor een proffessionele bouwer blijkbaar nodig zijn maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit voor een modelbouwer allemaal wat minder nauw luistert.

Zoek de dieptrekgegevens op van het materiaal dat je gebruikt bv PETG, en noteer de temperatuur
van de mal die aanbevolen wordt, igv PETG is dit ca 80 °C

Ik heb echt geen flauw idee wat dit betekent. Ik heb de boel gewoon verwarmd tot het ging doorhangen en dan voel je af en toe even met je vingers hoe flexibel het is. Dan de stofzuiger aanzwengelen en hoppa...

Bij mij ging het de eerste keer fout, de vacuumbox werd in elkaar getrokken door de stofzuiger. Maar of dit kwam door m'n schuurpapier, m'n warmte isolerende mal, de 15% doorbuiging of door het ontbreken van ingebouwde verwarmingsweerstanden, dat weet ik eerlijk gezegd niet Ik weet wel dat de box met een paar extra stukken MDF erop gekit uiteindelijk best goed werkte.

Ik wil niet zeggen dat je als modelbouwer niet zo precies en serieus mogelijk te werk wilt gaan maar het is naar mijn mening wel zo dat veel bouwers zich niet durven wagen aan dit soort technieken omdat ze denken dat ze niet kunnen voldoen aan de voorwaarden.

Mijn vacuumopstelling bestaat uit twee terrasverwarmers van 10 euro bij de kringloop en voor 20 euro hout, veel werk en tijd. Maar ik had wel resultaat
 
Je hebt inderdaad maar zoveel precisie nodig als de gewenste precisie van het resultaat.
Dus voor dezen die het niet uitmaakt maakt het niet uit.
Voor anderen die het wel uitmaakt hoeven vanaf nu niet alles meer zelf uit
te zoeken zoals ik heb moeten doen, ze zijn misschien niet met veel want de "stiel" is niet meer zo populair hetgeen ik persoonlijk wat jammer vind.
Daarbij komt dat ik met dit soort publikaties stiekem hoop dat er hier of daar een profi uit zn kot komt en zegt hela hela, dat is niet juist he Cuwi, het moet zus of zo, ge kent er niks van.
En zo leer ik dan ook weer wat bij.
 
Ja een 'profi' zal vast wel wat aan te merken hebben op mijn ghetto-style vacuummachine maar uiteindelijk trek ik gewoon een rompje van mijn mal en dat is dan ook het enige doel dat ik heb. Ik hoef me niet te houden aan profi-tolleranties of profie-richtlijnen of wat dan ook. Profi-praatjes doen ze maar op hun profi-bedrijf. Bij mij op zolder is het gewoon gaan.

Ik heb zelf gemerkt dat je enorm veel informatie kunt verzamelen, zoveel dat de theorie je laat denken dat het allemaal niet mogelijk is. Maar uiteindelijk kun je soms maar beter gewoon aan de gang gaan en dan valt het vaak best mee.
 
PetG zal melkachtig verkleuren indien een beetje te warm geworden...voor een canopy waardeloos indien te warm geworden.
Vivak is perfect en zal als Lexan werken. Dit laatste heb ik nooit getest.
PVC gaat ook doch verkleurd met de zon en breekt gemakkelijk.
Ik gebruik ook polystereen platen met hetzelfde succes.
Het kleine voor stofzuiger gebruik en het andere voor het betere werk.
Noël
 

Bijlagen

  • DSCN69610001Vacuüm machine.JPG
    DSCN69610001Vacuüm machine.JPG
    470 KB · Weergaven: 971
  • DSCN69660001Vacuüm machine.JPG
    DSCN69660001Vacuüm machine.JPG
    503,9 KB · Weergaven: 925
  • DSCN69670001Vacuüm machine.JPG
    DSCN69670001Vacuüm machine.JPG
    533,2 KB · Weergaven: 972
  • DSCN69680001Vacuüm machine.JPG
    DSCN69680001Vacuüm machine.JPG
    524,6 KB · Weergaven: 609
  • DSCN69710001Vacuüm machine.JPG
    DSCN69710001Vacuüm machine.JPG
    342,5 KB · Weergaven: 588
  • 2014 May0003vacuum unit small.JPG
    2014 May0003vacuum unit small.JPG
    386,6 KB · Weergaven: 811
  • 2014 May0009vacuum unit small.JPG
    2014 May0009vacuum unit small.JPG
    362,2 KB · Weergaven: 697
  • 2014 May0010vacuum unit small.JPG
    2014 May0010vacuum unit small.JPG
    319,1 KB · Weergaven: 620
  • Moni cockpit 003.JPG
    Moni cockpit 003.JPG
    173 KB · Weergaven: 632
  • DSCN87880001Parts made.JPG
    DSCN87880001Parts made.JPG
    436,3 KB · Weergaven: 565
Ja een 'profi' zal vast wel wat aan te merken hebben op mijn ghetto-style vacuummachine maar uiteindelijk trek ik gewoon een rompje van mijn mal en dat is dan ook het enige doel dat ik heb. Ik hoef me niet te houden aan profi-tolleranties of profie-richtlijnen of wat dan ook. Profi-praatjes doen ze maar op hun profi-bedrijf. Bij mij op zolder is het gewoon gaan.

De TS wordt hier soms onnodig hard aangepakt terwijl hij nuttige info geeft.
Snap dit niet eigenlijk. Iedereen die al eens wat vacuüm getrokken heeft weet dat het een leercurve geeft en TS geeft enkele goeie onderlegde vuistregeltjes.

Of om samen te vatten:
theory-is-when-you-know-everything-but-nothing-works.jpg
 
Hier wordt helemaal niemand hard aangepakt. Als je je postings zelfs al publicaties gaat noemen mag je best wat commentaar verwachten. Ik wil alleen maar zeggen dat veel mensen te moeilijk denken en daardoor niet aan dit soort technieken durven te beginnen.
 
Als je je postings zelfs al publicaties gaat noemen mag je best wat commentaar verwachten.

M.a.w elk woord dat je kiest op dit forum moet precies goed zijn ? Ik sluit me helemaal bij Dries aan: de intentie van dit draadje was uitstekend en er ontstaat een leuke discussie. Waarom dan zo hard er in?

Max
 
Hier wordt alleen opbouwend neer gepent :)
Paar jaar terug alweer hebben we op de club, winteravond activiteit, diep getrokken.
Bij Coltec wat plaat bijeen gescharreld. Hat geen 'VIVAC' wel wat lexaan en PVC. Dat laatste ging meer dan perfect overgens. Maar alles een beetje op het gevoel.
1x vacubak met loeiende stofzuiger, 1x heaterbak met warmtespiraal.
Kunstof in raamwerk ingeglemt, dat raamwerk sluit op vacu-box.
Op de hitte-box de termoplast verhitten, en dan vaar de vacubox springen en goed mikken.
Met een klap het vacuum, zet het kunststof zich keurig om het voorwerp.
Voorwerp op iets verhoging geplaatst zodat het zich goed afvormt. Hadden we snel door hoe het op eenvoudige wijze voor elkaar te krijgen.

Mooiste is een echte vivac machine... maarja... dat is voor productie-ateliers...

Vergelijk onderstaande.
Linkelinkjes:
http://www.ch-forrer.ch/Modellflug/Tipps/Tiefziehen.htm
http://modell-aviator.de/downloads/downloadplan-tiefziehteile-selber-herstellen/

Hier een apparaat... waarvan de werking twijfelachtig is gedemonstreerd op YouTube...
http://at.opitec.com/opitec-web/articleNumber/319592
Met een Föhn babehandelen? Gaat niet lekker...



Vorig jaar een e-grill voor een scheet en 3x knikkers bij de Aldi... je raadf het al... voor een toekomstige heaterbak. De rest moet nog gemaakt worden om in de weg te kunnen staan.

Algemeen:
https://www.google.nl/search?q=tiefzieh+modellbau&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjwnKTv57PKAhWEig8KHdyuA1cQsAQIKg&biw=1588&bih=980#imgrc=DTZhKHiwSbJcHM:
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/48612-Kabinenhaube-aus-PET-Flasche

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk en ik snap niet wat het probleem is met mijn inbreng. Ik heb in de praktijk ervaring opgedaan en kan resultaten tonen. Maar als ik dan een beetje kritisch ben, dan is het niet goed. Iedereen moet zelf weten hoe hij het aanpakt. Maar heb je niet veel te besteden of snap je er maar weinig van dan is het ook voor jou gewoon te doen. Kijk in mijn verslag van de Antje en je vindt het resultaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen voeling van hard te worden aangepakt, die er iets mee is kan het gebruiken en anders is het gewoon lectuur.
Dat "not knowing , not working" vind ik wel iets hebben." It's working" en DENKEN dat je "know why" is ook zo'n nuance. Ik hoop dat ik niet in die situatie verkeer. Ik ben trouwens nog vergeten te vertellen dat de prof's hun kunststof drogen. Herinner u, deze discussie gaat over vacuumvormen van KLARE stuurhutkappen en de kleine optische defecten die daarbij optreden wanneer de hete kunststof de koude mal raakt. Wellicht is dit in meer of mindere mate uitgesproken bij andere materialen dan PETG.
 
Ik lees dit met veel aandacht,
Ik wil binnekort ook eens een cockpit trekken. (cockpit 2m80 Corsair)

Maar stelde me al dikwijls de vraag hoe dik moet de (PETG) plaat zijn waarmee je van start gaat?
Wat zijn zowat gangbare maten die je het best kan gebruiken?



Enheu, ...iedereen leert van iedereen,...
 
Back
Top