Ik lees wel s wat en bekijk al s filmpjes over modellisten die "vanalles" maken via vacuüm vormen, en
hoe simpel dat allemaal wel is.
Hier enkele regeltjes omtrent dit onderwerp, regeltjes die alles behalve aan bod komen in de filmpjes
en rubriekjes die ik daarover gelezen heb.
Voor wat het vormen van ondoorzichtig materiaal betreft voldoet de voorhanden zijnde informatie perfekt
dus dat laat ik voor wat het is.
Voor het vormen van KLARE stuurhutkappen heb ik het volgende ervaren.
In eerste instantie is het ondenkbaar dat resultaten zonder optische defekten kunnen bekomen worden
wanneer het materiaal kontakt maakt met een mal, daarom worden de "echte" kappen ofwel geblazen
(als een ballonnetje) ofwel diepgezogen waarbij het materiaal net geen kontakt maakt met het sjabloon
maar dat is een discipline(zeg maar kunst) waar ik niks van ken en dus ook niet ga behandelen.
Ik ga dus voor "beste resultaat" wanneer de kunststof via vacuüm over een positieve mal wordt gevormd.
Kies een filmpje op youtube of zo waar getoond wordt hoe de heren daar een stuurhutkap maken en voeg
daar hetvolgende aan toe.
Zoek de dieptrekgegevens op van het materiaal dat je gebruikt bv PETG, en noteer de temperatuur
van de mal die aanbevolen wordt, igv PETG is dit ca 80 °C
Te koud en je hebt spikkels, te heet en ze is wazig.
Zo stofvrij mogelijk werken maar dat spreekt vanzelf.
zorg dat je mal glad is, krassen van schuurgrit 60 gaan onvoorwaardelijk teruggevonden worden in het
resultaat dus die moeten eruit. Hoogglans is niet nodig, schuren met 360 is ok.
Gelijkmatige trage opwarming, ca 15% doorzakken geeft de juiste temperatuur aan.
Egale opwarming van de mal, liefst in een oven, zeker wanneer de mal uit een warmteisolerend materiaal
zoals polyester , gips of hout is gemaakt. De betere mallen worden gemaakt uit aluminium of hebben
ingebouwde verwarmingsweerstanden, iets dat een weinig buiten de modale modelbouwer's bereik ligt.
Geresumeerd, opwarmen materiaal tot de juist temperatuur, opwarmen mal tot de juiste temperatuur en
precies dan de kap dieptrekken is in feite een tweemansjob. Ongeforceerd laten afkoelen tot onder
de 30°C, en klaar is kees.
hoe simpel dat allemaal wel is.
Hier enkele regeltjes omtrent dit onderwerp, regeltjes die alles behalve aan bod komen in de filmpjes
en rubriekjes die ik daarover gelezen heb.
Voor wat het vormen van ondoorzichtig materiaal betreft voldoet de voorhanden zijnde informatie perfekt
dus dat laat ik voor wat het is.
Voor het vormen van KLARE stuurhutkappen heb ik het volgende ervaren.
In eerste instantie is het ondenkbaar dat resultaten zonder optische defekten kunnen bekomen worden
wanneer het materiaal kontakt maakt met een mal, daarom worden de "echte" kappen ofwel geblazen
(als een ballonnetje) ofwel diepgezogen waarbij het materiaal net geen kontakt maakt met het sjabloon
maar dat is een discipline(zeg maar kunst) waar ik niks van ken en dus ook niet ga behandelen.
Ik ga dus voor "beste resultaat" wanneer de kunststof via vacuüm over een positieve mal wordt gevormd.
Kies een filmpje op youtube of zo waar getoond wordt hoe de heren daar een stuurhutkap maken en voeg
daar hetvolgende aan toe.
Zoek de dieptrekgegevens op van het materiaal dat je gebruikt bv PETG, en noteer de temperatuur
van de mal die aanbevolen wordt, igv PETG is dit ca 80 °C
Te koud en je hebt spikkels, te heet en ze is wazig.
Zo stofvrij mogelijk werken maar dat spreekt vanzelf.
zorg dat je mal glad is, krassen van schuurgrit 60 gaan onvoorwaardelijk teruggevonden worden in het
resultaat dus die moeten eruit. Hoogglans is niet nodig, schuren met 360 is ok.
Gelijkmatige trage opwarming, ca 15% doorzakken geeft de juiste temperatuur aan.
Egale opwarming van de mal, liefst in een oven, zeker wanneer de mal uit een warmteisolerend materiaal
zoals polyester , gips of hout is gemaakt. De betere mallen worden gemaakt uit aluminium of hebben
ingebouwde verwarmingsweerstanden, iets dat een weinig buiten de modale modelbouwer's bereik ligt.
Geresumeerd, opwarmen materiaal tot de juist temperatuur, opwarmen mal tot de juiste temperatuur en
precies dan de kap dieptrekken is in feite een tweemansjob. Ongeforceerd laten afkoelen tot onder
de 30°C, en klaar is kees.