vaccuüm vormen, alles op een rijtje

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door cuwaert, 7 jan 2016.

  1. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Ik lees wel s wat en bekijk al s filmpjes over modellisten die "vanalles" maken via vacuüm vormen, en
    hoe simpel dat allemaal wel is.
    Hier enkele regeltjes omtrent dit onderwerp, regeltjes die alles behalve aan bod komen in de filmpjes
    en rubriekjes die ik daarover gelezen heb.
    Voor wat het vormen van ondoorzichtig materiaal betreft voldoet de voorhanden zijnde informatie perfekt
    dus dat laat ik voor wat het is.
    Voor het vormen van KLARE stuurhutkappen heb ik het volgende ervaren.
    In eerste instantie is het ondenkbaar dat resultaten zonder optische defekten kunnen bekomen worden
    wanneer het materiaal kontakt maakt met een mal, daarom worden de "echte" kappen ofwel geblazen
    (als een ballonnetje) ofwel diepgezogen waarbij het materiaal net geen kontakt maakt met het sjabloon
    maar dat is een discipline(zeg maar kunst) waar ik niks van ken en dus ook niet ga behandelen.
    Ik ga dus voor "beste resultaat" wanneer de kunststof via vacuüm over een positieve mal wordt gevormd.
    Kies een filmpje op youtube of zo waar getoond wordt hoe de heren daar een stuurhutkap maken en voeg
    daar hetvolgende aan toe.

    Zoek de dieptrekgegevens op van het materiaal dat je gebruikt bv PETG, en noteer de temperatuur
    van de mal die aanbevolen wordt, igv PETG is dit ca 80 °C
    Te koud en je hebt spikkels, te heet en ze is wazig.
    Zo stofvrij mogelijk werken maar dat spreekt vanzelf.
    zorg dat je mal glad is, krassen van schuurgrit 60 gaan onvoorwaardelijk teruggevonden worden in het
    resultaat dus die moeten eruit. Hoogglans is niet nodig, schuren met 360 is ok.
    Gelijkmatige trage opwarming, ca 15% doorzakken geeft de juiste temperatuur aan.
    Egale opwarming van de mal, liefst in een oven, zeker wanneer de mal uit een warmteisolerend materiaal
    zoals polyester , gips of hout is gemaakt. De betere mallen worden gemaakt uit aluminium of hebben
    ingebouwde verwarmingsweerstanden, iets dat een weinig buiten de modale modelbouwer's bereik ligt.

    Geresumeerd, opwarmen materiaal tot de juist temperatuur, opwarmen mal tot de juiste temperatuur en
    precies dan de kap dieptrekken is in feite een tweemansjob. Ongeforceerd laten afkoelen tot onder
    de 30°C, en klaar is kees.
     
    Zeiler en Bart83 vinden dit leuk.
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Nu nog een demo ;)

    Mvg,

    Bart
     
  3. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Regeltjes,
    Ik denk dat je het wat te moeilijk maakt voor een modelbouwer. Wij zoeken niet de perfecte, commerciele resultaten zoals bedrijven die willen. Wat me aan die filmpjes vaak opvalt is dat ze meestal een mooi resultaat kunnen tonen en dat blijkbaar zonder zich te storen aan 'regels'. In jou verhaal staan allerlei voorwaarden die voor een proffessionele bouwer blijkbaar nodig zijn maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit voor een modelbouwer allemaal wat minder nauw luistert.

    Ik heb echt geen flauw idee wat dit betekent. Ik heb de boel gewoon verwarmd tot het ging doorhangen en dan voel je af en toe even met je vingers hoe flexibel het is. Dan de stofzuiger aanzwengelen en hoppa...

    Bij mij ging het de eerste keer fout, de vacuumbox werd in elkaar getrokken door de stofzuiger. Maar of dit kwam door m'n schuurpapier, m'n warmte isolerende mal, de 15% doorbuiging of door het ontbreken van ingebouwde verwarmingsweerstanden, dat weet ik eerlijk gezegd niet Ik weet wel dat de box met een paar extra stukken MDF erop gekit uiteindelijk best goed werkte.

    Ik wil niet zeggen dat je als modelbouwer niet zo precies en serieus mogelijk te werk wilt gaan maar het is naar mijn mening wel zo dat veel bouwers zich niet durven wagen aan dit soort technieken omdat ze denken dat ze niet kunnen voldoen aan de voorwaarden.

    Mijn vacuumopstelling bestaat uit twee terrasverwarmers van 10 euro bij de kringloop en voor 20 euro hout, veel werk en tijd. Maar ik had wel resultaat
     
  4. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Je hebt inderdaad maar zoveel precisie nodig als de gewenste precisie van het resultaat.
    Dus voor dezen die het niet uitmaakt maakt het niet uit.
    Voor anderen die het wel uitmaakt hoeven vanaf nu niet alles meer zelf uit
    te zoeken zoals ik heb moeten doen, ze zijn misschien niet met veel want de "stiel" is niet meer zo populair hetgeen ik persoonlijk wat jammer vind.
    Daarbij komt dat ik met dit soort publikaties stiekem hoop dat er hier of daar een profi uit zn kot komt en zegt hela hela, dat is niet juist he Cuwi, het moet zus of zo, ge kent er niks van.
    En zo leer ik dan ook weer wat bij.
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Laatst bewerkt: 9 jan 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    demo hier
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  7. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ja een 'profi' zal vast wel wat aan te merken hebben op mijn ghetto-style vacuummachine maar uiteindelijk trek ik gewoon een rompje van mijn mal en dat is dan ook het enige doel dat ik heb. Ik hoef me niet te houden aan profi-tolleranties of profie-richtlijnen of wat dan ook. Profi-praatjes doen ze maar op hun profi-bedrijf. Bij mij op zolder is het gewoon gaan.

    Ik heb zelf gemerkt dat je enorm veel informatie kunt verzamelen, zoveel dat de theorie je laat denken dat het allemaal niet mogelijk is. Maar uiteindelijk kun je soms maar beter gewoon aan de gang gaan en dan valt het vaak best mee.
     
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Wat gaaf om te zien Rob !

    Mvg,

    Bart
     
    robo vindt dit leuk.
  9. solitairyman

    solitairyman

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    21
    PetG zal melkachtig verkleuren indien een beetje te warm geworden...voor een canopy waardeloos indien te warm geworden.
    Vivak is perfect en zal als Lexan werken. Dit laatste heb ik nooit getest.
    PVC gaat ook doch verkleurd met de zon en breekt gemakkelijk.
    Ik gebruik ook polystereen platen met hetzelfde succes.
    Het kleine voor stofzuiger gebruik en het andere voor het betere werk.
    Noël
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bart83 vindt dit leuk.
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De TS wordt hier soms onnodig hard aangepakt terwijl hij nuttige info geeft.
    Snap dit niet eigenlijk. Iedereen die al eens wat vacuüm getrokken heeft weet dat het een leercurve geeft en TS geeft enkele goeie onderlegde vuistregeltjes.

    Of om samen te vatten:
    [​IMG]
     
    flymax en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hier wordt helemaal niemand hard aangepakt. Als je je postings zelfs al publicaties gaat noemen mag je best wat commentaar verwachten. Ik wil alleen maar zeggen dat veel mensen te moeilijk denken en daardoor niet aan dit soort technieken durven te beginnen.
     
  12. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    M.a.w elk woord dat je kiest op dit forum moet precies goed zijn ? Ik sluit me helemaal bij Dries aan: de intentie van dit draadje was uitstekend en er ontstaat een leuke discussie. Waarom dan zo hard er in?

    Max
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier wordt alleen opbouwend neer gepent :)
    Paar jaar terug alweer hebben we op de club, winteravond activiteit, diep getrokken.
    Bij Coltec wat plaat bijeen gescharreld. Hat geen 'VIVAC' wel wat lexaan en PVC. Dat laatste ging meer dan perfect overgens. Maar alles een beetje op het gevoel.
    1x vacubak met loeiende stofzuiger, 1x heaterbak met warmtespiraal.
    Kunstof in raamwerk ingeglemt, dat raamwerk sluit op vacu-box.
    Op de hitte-box de termoplast verhitten, en dan vaar de vacubox springen en goed mikken.
    Met een klap het vacuum, zet het kunststof zich keurig om het voorwerp.
    Voorwerp op iets verhoging geplaatst zodat het zich goed afvormt. Hadden we snel door hoe het op eenvoudige wijze voor elkaar te krijgen.

    Mooiste is een echte vivac machine... maarja... dat is voor productie-ateliers...

    Vergelijk onderstaande.
    Linkelinkjes:
    http://www.ch-forrer.ch/Modellflug/Tipps/Tiefziehen.htm
    http://modell-aviator.de/downloads/downloadplan-tiefziehteile-selber-herstellen/

    Hier een apparaat... waarvan de werking twijfelachtig is gedemonstreerd op YouTube...
    http://at.opitec.com/opitec-web/articleNumber/319592
    Met een Föhn babehandelen? Gaat niet lekker...



    Vorig jaar een e-grill voor een scheet en 3x knikkers bij de Aldi... je raadf het al... voor een toekomstige heaterbak. De rest moet nog gemaakt worden om in de weg te kunnen staan.

    Algemeen:
    https://www.google.nl/search?q=tiefzieh+modellbau&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjwnKTv57PKAhWEig8KHdyuA1cQsAQIKg&biw=1588&bih=980#imgrc=DTZhKHiwSbJcHM:
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/48612-Kabinenhaube-aus-PET-Flasche

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2016
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
  15. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Mooi werk en ik snap niet wat het probleem is met mijn inbreng. Ik heb in de praktijk ervaring opgedaan en kan resultaten tonen. Maar als ik dan een beetje kritisch ben, dan is het niet goed. Iedereen moet zelf weten hoe hij het aanpakt. Maar heb je niet veel te besteden of snap je er maar weinig van dan is het ook voor jou gewoon te doen. Kijk in mijn verslag van de Antje en je vindt het resultaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
  16. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Ik heb geen voeling van hard te worden aangepakt, die er iets mee is kan het gebruiken en anders is het gewoon lectuur.
    Dat "not knowing , not working" vind ik wel iets hebben." It's working" en DENKEN dat je "know why" is ook zo'n nuance. Ik hoop dat ik niet in die situatie verkeer. Ik ben trouwens nog vergeten te vertellen dat de prof's hun kunststof drogen. Herinner u, deze discussie gaat over vacuumvormen van KLARE stuurhutkappen en de kleine optische defecten die daarbij optreden wanneer de hete kunststof de koude mal raakt. Wellicht is dit in meer of mindere mate uitgesproken bij andere materialen dan PETG.
     
  17. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    België
    Ik lees dit met veel aandacht,
    Ik wil binnekort ook eens een cockpit trekken. (cockpit 2m80 Corsair)

    Maar stelde me al dikwijls de vraag hoe dik moet de (PETG) plaat zijn waarmee je van start gaat?
    Wat zijn zowat gangbare maten die je het best kan gebruiken?



    Enheu, ...iedereen leert van iedereen,...
     
  18. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    België
    oké,... iedereen plots een andere hobby?
     
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Voor zo'n grote kap zou ik 1,5mm gebruiken, of 1mm.

    Hugo
     
  20. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    België
    Hugo,
    Ik ga het binnenkort eens proberen, en laat het hier weten,
    Eerst nog aan PETG geraken
     

Deel Deze Pagina