Vacuumvormen

• Topicstarter Topicstarter Albrecht
  • Startdatum Startdatum
A

Albrecht

Guest
Hoi allemaal, ik ben hier nieuw dus ik weet niet of dit hier hoort.

Ik hoop dat jullie mij willen helpen met beantwoorden van wat vragen die ik heb over vacuumvormen. Ik heb hier al gekeken naar anderen die al eerder een topic over vacuumvormen hadden geopend maar ik kon de antwoorden niet vinden.

Ik zal eerst even wat uitleggen wat mijn bedoeling is, ik volg nu een design opleiding en afgelopen week hebben wij gehoord dat wij een vacuumvormmachine moeten bouwen. We kregen bijna geen informatie. Dus zijn we zelf op zoek gegaan, alleen is er wel heel erg weinig over dit onderwerp te vinden op het internet. Totdat ik dit forum tegenkwam.
De vacuumvormmachine moet een plaatgrootte van een A3 aan kunnen . En hij moet ook plaat kunststof tot een dikte van 2 mm kunnen vervormen.

Eerst had ik gekeken naar wat voor warmtebronnen er zijn, de een gebruikt een fohn, de andere een infrarood- badkamerverwarming dat staat in deze topic en wat sommigen van ons dachten was een warmteplaat.

Wat denken jullie dat ik het beste kan gebruiken? (het moet een plaat van 0.5 tot 2 mm kunnen verwarmen.)

Ik heb zelf gelezen dat het heel belangrijk is dat de plaat over gelijk verwarmt wordt, dus een fohn zal niet zo in staat zijn om dit goed te doen. En een warmteplaat wordt volgens mij niet in 1 keer warm. Dus als jullie nog wat anders weten, zouden jullie dat willen zeggen?

Is het mogelijk/ nuttig om een temperatuurregeling in te bouwen? Onze tutor wil dat namelijk, het is de bedoeling dat wij de temperatuur instellen en dat je een piep geluidje hoort dat aangeeft als de plaat verwarmt is. Maar volgens mij heeft hij niet veel kaas van gegeten. Ik vind het maar raar. Ik dacht dat je zelf met je blote ogen kon zien hoeveel de plaat doorgebogen is en als dat voldoende is, dan laat je de plaat over je mal vallen. Maar ik wil graag jullie mening weten.

Voor de vacuum wilde ik perslucht gebruiken, je hebt tegenwoordig een ding ( ik weet niet hoe het heet ) en dat ding zorgt ervoor dat perslucht geen lucht blaast maar zuigt. Maar de vraag is wanneer je de het aan moet zetten. Moet je het aanzetten als de plaat doorgebogen is en al over de mal is gevallen. Of zet je hem eerst aan en dan pas laat je de plaat over je mal vallen?

Als laatste zou ik het prettig vinden om te weten wat een drukvat is. Ik lees dat sommige mensen het gebruiken maar ik weet niet wat het doet/ regelt in combinatie met vacuumcormen.

Ik zie dat het een lang verhaal is geworden. ( sorry )

Mvg Albrecht

Bedankt, hier heb ik veel aan. Dit is heel simpel.

Rest mij nog een klein vraagje, namelijk wat een drukvat doet. Ik zou niet weten waarom je een drukvat nodig hebt bij vacuumvormen. De tutor zei dat namelijk maar ik krijg het idee dat hij niet weet wat hij zegt.

In dat drukvat heerst een vacuum. Dit geef je vrij op het moment van vacuumzuigen. Het drukvat fungeert dus als accumulator. "Druk" hoeft niet perse overdruk te zijn.

De tutot weet wel waar hij het overheeft. Hij speelt me jullie....

Bedankt voor jullie reacties, die tutor wil ons blijkbaar even gek maken. Een stofzuiger zou ik kunnen gebruiken maar dat ding moet worden gebruikt op school en daar is niet altijd een stofzuiger aanwezig. Ik dacht meer aan perslucht, je hebt tegenwoordig een soort kleppenmechanisme en die zet de 'blaas' lucht om in een zuigkracht. En elke werkplaats heeft perslucht bij ons. Ik moet het overleggen met anderen.

Een drukvat wil niet zeggen dat je druk of overdruk nodig hebt. Een drukvat kan ook een vacuum bevatten, als het ware.

Denk dat je dan aan perslucht weinig hebt, of je moet het gebruiken om een pomp aan te drijven die je drukvat vacuum trekt.

Een stofzuiger etc kan er niet goed tegen als je 'm continu zwaar belast. Die kun je dus wel gebruiken om de druk uit je vat te halen en je vat zo als buffer gebruiken om het vacuumvormen te doen.

In vacuum heb je twee factoren:

De mate van onderdruk (in mbar, percentage, of anders)

De hoeveelheid lucht welke verplaatst kan worden (debiet), terwijl de benodigde onderdruk behouden blijft (in m3/h)

Een stofzuiger is goed in het verplaatsen van grote hoeveelheden lucht. Hoog debiet dus. De onderdruk is echter matig. (ik heb een Festo stofzuiger aan mijn schuurmachine, en volgens specificatie levert deze 220 mbar onderdruk (1000 mbar onderdruk is compleet luchtledig). Een iets groter type stofzuiger van Festo levert 280 mbar.
Stofzuigers zijn voor de koeling afhankelijk van luchtstroom, dus als de lucht niet meer stroomt (hand op de zuigmond) dan oververhit de stofzuiger.
Het debiet van stofzuigers weet ik niet, maar het is hoog. zoek het desnoods even op op www.festool.nl (ik heb de CT-mini)

Vacuumpompen halen (afhankelijk van het type) een veel betere onderdruk. 2 mbar absoluut (dus 998 mbar relatief) is geen uitzondering voor een oliegesmeerde schottenpomp. (een veel gebruikt type). het debiet is echter veel lager. Een 60 m3/h pomp is al behoorlijk groot. 280 m3/h pompen zijn joekels, wegen 200 kg of meer, en zijn een meter lang.

De vraag is nu:
Hoeveel debiet heb je nodig om binnen de afkoelperiode de plaat om de mal heen gevouwen te krijgen.
Hoeveel onderdruk heb je nodig om de plaat goed om de mal heen te krijgen.

Dat zal voor een deel afhangen van temperatuur, vorm van de mal, en afmetingen en dikte van de plaat (en lekkage in je opstelling) en is waarschijnlijk het makkelijkst proefondervindelijk vast te stellen. Debiet is lastig meten, maar onderdruk kan met een eenvoudige vacuummeter (bij de technische groothandel, ongeveer 8 euro). Deze kan je op je box zetten.

de pomp welke op perslucht werkt, heet een venturi, en is o.a. te koop bij www.airtechonline.com Het ding heet airvac22. Specs kan ik je mailen als pdf (pb me je mailadres). Je hebt wel een aardige compressor nodig.

Een reservoir kan handig zijn, om het debiet van een pomp kunstmatig wat op te schroeven: het reservoir met een "voorraad vacuum" zorgt ervoor dat de plaat snel tegen de mal wordt gezogen, zonder dat de pomp al die lucht hoeft af te voeren.

Mooie uitleg Skiff, "everything you always wanted to know about vacuum, but didn't dare to ask"
Kan een waterstraalpomp (een jet die gewoon op de waterkraan geschroefd wordt) iets betekenen voor de modelbouwer? Ik denk dat ze een flinke onderdruk leveren, en zijn goedkoop in aanschaf. Ik denk voor mezelf aan een toepassing om luchtbellen uit een gietvorm te trekken.

Hoi Skiff

Bedankt voor je uitleg ( ook voor de anderen)

Als ik het goed begrepen hebt is dat hoe lager mbar is, hoe beter de onderdruk is.

En ik moet dus iets hebben wat niet kan gaan oververhitten.

Als ik het zo lees kan ik het beste een vacuumpomp met een reservoir kopen. ( het budget is toch van school dus dat is waarschijnlijk niet zo'n groot probleem ) Als ik een opstelling maak wat ongeveer iets groter is dan een A3 en ongeveer 40 cm hoog , is dan een pomp met 60 m3/h dan voldoende?

( ik ben niet zo thuis met getallen, ik doe wel mijn best om ze te begrijpen )

Druk is vrij makkelijk:

Luchtledig is 0 mbar (absoluut)
Wij leven bij ongeveer 1000 mbar (is 1 bar) (kan varieren met het weer, daar hebben we een barometer voor)

Spreken we van 2 mbar absoluut, dan heb je dus nagenoeg compleet vacuum.
Spreken we van 0,7 bar onderdruk, dan spreken we dus ook van 300 mbar absoluut.

Nu voor je vacuumvorm project. Er spelen een aantal dingen:

-je wilt de plaat zo snel mogelijk vacuumtrekken, aangezien je plaat snel afkoelt, en op een gegeven moment te stijf wordt om nog in alle hoekjes te komen.
-je wilt het echter wel zo langzaam doen, dat het plastic de tijd heeft om te rekken, zodat je er geen gat in trekt (en je je vacuum en je product dan kwijt bent)
-je wilt wel zodanig veel vacuum hebben, dat alle hoekjes wel compleet aangezogen worden.
-de vorm moet dan ook nog eens zodanig zijn, dat je geen vouwen in je product krijgt. (heeft niets met vacuum te maken, maar is wel een probleem bij vacuumvormen)

Over de benodigde pomp: Veelthuisklussers gebruiken een (oude) stofzuiger. Er vanuit gaande dat deze net zo goed is als een Festo (is niet zo, maar goed, we moeten ergens beginnen) trekt deze max 220 mbar onderdruk (780 mbar absoluut dus). Dit is wat we minimaal moeten halen met de vacuumpomp. Dat is niet zo moeilijk.

Verder willen we een behoorlijk debiet. Hiervoor kan je een grotere pomp gebruiken, maar oook een drukvat. Beide is mogelijk. Echter, 60 m3/h is erg veel. Stel, je wilt 10 liter in 10 seconden afzuigen, dan is dat 60 liter in een minuut, en 3600 liter per uur. (3.6 m3/h). Aan een 5m3/h oliegesmeerde schottenpomp heb je dus meer dan genoeg.

Dan zit ik me ook nog te bedenken dat voor deze toepassing een zijkanaalblower wel eens een uitkomst kan zijn. Relatief groot debiet, minder vacuum, maar nog altijd meer dan genoeg (ik meen ergens in de 0,5 bar onderdruk range).

Kijk eens op de site van www.induvac.nl voor meer info, en bel hen eens. (ik ben niet gelieerd aan induvac, overigens). Of 2e hands op www.omnytec.nl

De tank wordt gebruikt om in korte tijd een hoeveelheid vacuum in voorraad te hebben. In de praktijk is de grootte van de tank 7 x de inhoud van de ruimte waarin het trekken gebeurt. Het vacuum kan verkregen worden met een handpompje. Ook kan als men een compressor heeft de aanzuigopening hiervan goed voor dit doel gebruiken. Er zijn er in 12v uitvoering te koop.
De kunstofplaat moet z.g. extrusieplaat zijn en in geen geval een geperste plaat.
Het verwarmen gaat met stralingswarmte waarvan de bron tijdens het opwarmen bewogen wordt.
Als de plaat rondom is ingespannen dan kan men door licht op het oppervlak te tikken zien en voelen of de plaat op temperatuur is. Men onderscheidt positief en negatief vormen. D.w.z. men trekt over een blok als vorm of in een gat als vorm. Als de vorm diep of hoog is t.o.v. de plaatdikte zullen er te dunne wanden kunnen ontstaan. Men ondervangt dit door na het opwarmen eerst de plaat bol te blazen door in de vacuumkamer perslucht toe te laten. De plaat rekt dan regelmatig en door de lucht snel af te laten voor het vacuum toe te laten zal er een verbetering t.a.z van de dikteverdeling kunnen plaatsvinden. Als er een temp.regeling zou moeten komen gaat dat flink in de papieren lopen. Goedkoper en makkelijker is via ervaring e.e.a. aan de weet te komen.

je kan schrijven wat je wilt hij heeft een bedrijf nodig die een kievel of geiss heeft staan kan hij de opdracht uitbesteden.

zie heku.nl

marcel

webcam zei:
De tank wordt gebruikt om in korte tijd een hoeveelheid vacuum in voorraad te hebben. In de praktijk is de grootte van de tank 7 x de inhoud van de ruimte waarin het trekken gebeurt. Het vacuum kan verkregen worden met een handpompje. Ook kan als men een compressor heeft de aanzuigopening hiervan goed voor dit doel gebruiken. Er zijn er in 12v uitvoering te koop.
De kunstofplaat moet z.g. extrusieplaat zijn en in geen geval een geperste plaat.
Het verwarmen gaat met stralingswarmte waarvan de bron tijdens het opwarmen bewogen wordt.
Als de plaat rondom is ingespannen dan kan men door licht op het oppervlak te tikken zien en voelen of de plaat op temperatuur is. Men onderscheidt positief en negatief vormen. D.w.z. men trekt over een blok als vorm of in een gat als vorm. Als de vorm diep of hoog is t.o.v. de plaatdikte zullen er te dunne wanden kunnen ontstaan. Men ondervangt dit door na het opwarmen eerst de plaat bol te blazen door in de vacuumkamer perslucht toe te laten. De plaat rekt dan regelmatig en door de lucht snel af te laten voor het vacuum toe te laten zal er een verbetering t.a.z van de dikteverdeling kunnen plaatsvinden. Als er een temp.regeling zou moeten komen gaat dat flink in de papieren lopen. Goedkoper en makkelijker is via ervaring e.e.a. aan de weet te komen.

leuk verhaal maar bv:polycarbonaat moet wel 142 graden hebben.
de mal moet 125 graden zijn ivb:afkoeling bij aan raking matriaal.
werk dagelijks met een vacuuemvorm machine.
marcel

Kleine update

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben ermee mee bezig met mn groepje. We hebben al een opstelling bedacht. De tutor moet het nog even bekijken. Het loopt nu nog even stroef. De tutor wil namelijk dat we met cijfers komen.

We zijn nu bezig om uit te zoeken hoe groot de drukvat tenminste moet zijn bij de bijbehorende vacuumkamer. We zijn op zoek naar een soort formule waarmee je dat kan uitrekenen.

Zodra we verder zijn, zet ik het allemaal hier neer.

Back