vakantiegeld

of bonus of eindejaarsuitkering, noem maar op want de ontwikkelingen voor specifieke F5J kisten staat niet stil. Recentelijk is de "ultima" genoemd en gaan we naar ik heb begrepen nog op onze velden zien ook. Leuk!
Als we de fabrikanten mogen geloven hebben we deze financiële extraatjes de komende tijd hard nodig om met een kek en hip modelletje onze kunsten te vertonen. :p

In dat kader vind ik dit toestel op het oog een mooie:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2627518

Wat mij intrigeert is de vorm van het profiel bij de neus. Mogelijk vertekening van de foto, maar dan wel een hardnekkige. Nu is het ding ontworpen voor "lage" RTF gewichten door Dirk Pflug maar kijk er vreemd tegenaan.

Iemand kennis van zaken (en dan bedoel ik niet photoshop) maar een dolfijnachtige neus?

Johnny

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je op foto vooral het verschil ziet tussen de bovenkant (wit en onderkant zwart. waardoor het lijkt of er een soort driehoek op de neuslijst zit. Onderkant driehoek is de deelnaad van de mal.
Bij de foto die helemaal zwart is zie je dit al niet meer. Overigens als ik het profiel zo bekijk dan kan het wel voor lage vleugelbelastingen zijn maar zeker niet voor lage Reynolds getallen die daar bij behoren.Ik kan me vergissen maar het lijkt me niet een profiel wat makkelijk accelereert. Meer iets om F3B/F mee te vliegen met lage vleugelbelasting.

Het is voor mij altijd vakantie als ik met een kist aan het vliegen ben. Dus dat daar het geld aan op gaat is logisch. Het lijkt er duidelijk op dat de verschillende producenten van wedstrijd kisten aan het zoeken zijn wat de ideale setup is voor F5J. Ik denk zelf dat we nog een jaar of 2 a 3 moeten volhouden tot er echte F5J kisten breed beschikbaar zijn en niet omgebouwde F3J modellen met lichte liggers, langere staart, andere profielen enz. Wellicht zelfs nog wel 2 a 3 jaar langer geduld hebben.

Het is bijzonder interessant om te zien wat er overal gebeurt en ontwikkeld wordt, hopelijk komen er veel verhalen en technische achtergronden ook hier op het forum voorbij. Ik pak alvast drankje en popcorn erbij , smikkel, smikkel

Precies. Daar zijn we met z'n allen nog lang niet uit. Vandaar de snelle ontwikkelingen op dit ogenblik. Dus er wordt van alles geprobeerd. slanke vleugels, super lichte kisten, enz enz

Dus de "echte" F5J kisten, geen idee hoe die er uit komen te zien. Kijk bv naar f5b toestelen van rond 2000 en die van nu heel groot verschil en veel aanpassingen in de regeltjes enz. Ik zie dat ook nog gebeuren bij F5J. Een spannende en onzekere toekomst ligt er voor ons. Wat gaat het worden en wat mogen we straks over paar jaar nog.

Oei klinkt beetje depri maar is het niet hoor ...

Ik denk dat je op foto vooral het verschil ziet tussen de bovenkant (wit en onderkant zwart. waardoor het lijkt of er een soort driehoek op de neuslijst zit. Onderkant driehoek is de deelnaad van de mal.
Bij de foto die helemaal zwart is zie je dit al niet meer. Overigens als ik het profiel zo bekijk dan kan het wel voor lage vleugelbelastingen zijn maar zeker niet voor lage Reynolds getallen die daar bij behoren.Ik kan me vergissen maar het lijkt me niet een profiel wat makkelijk accelereert. Meer iets om F3B/F mee te vliegen met lage vleugelbelasting.

Dank voor je inhoudelijke mening. Zeer gewaardeerd.
Waaraan zie jij zo snel dat het (waarschijnlijk) wel voor lage vleugelbelasting geschikt is maar niet voor de lage Reynolds getallen?
Zeer nieuwsgierig, wil ik graag leren, intrigerende materie.
Relatieve dikte van het profiel, positie van de grootste dikte of iets anders?
Zou fijn zijn als je deze kennis zou willen delen. Dank!

En een inhoudelijke vraag, waarom is voor F5J accelereren belangrijk? Bij F3J voor het afschot, snap ik maar F5J? Of bedoel je te zeggen dat de kist waarschijnlijk niet goed afstand wil maken bij wat meer wind?

Johnny

Laatst bewerkt:
Johnny,

Als je een profiel verdunt gaat hij wel iets minder weerstand leveren maar ook veel minder lift. Daarmee maak je 'm misschien wel iets geschikter voor lagere vleugelbelasting maar niet voor lage reynolds getallen. Als je langzaam vliegt wil je juist dat je profiel veel lift levert aangezien lift kwadratisch toeneemt met de snelheid en dus afneemt met snelheids afname. Wil je een profiel wat goed is bij lage Reynolds getallen en wel lift levert zul je het hele profiel moeten veranderen. Daarbij gaat vaak de max dikte naar voren en word met name bij de achterkant de dikte veel geringer. Met name de flap van bovengenoemd model is erg dik en heeft zelfs een LDS aansturing. Als je zorgt dat een profiel heel lage weerstand heeft bij de laagste Reynolds getallen waarbij dat profiel word gevlogen is de acceleratie naar een wat hogere steeksnelheid veel sneller ofwel je hoeft nagenoeg geen hoogte af te bouwen om sneller te gaan vliegen. Als het om heel erg snel vliegen gaat zal het profiel met dikke flap beter zijn maar bij de snelheden waarbij F5J modellen vliegen moet je veel hoogte afbouwen om het op snelheid te krijgen. Je moet het profiel dus optimaliseren voor de snelheden die op een wedstrijd gevraagd worden. Zeg tussen de 7 en 15m/s. Dat het model dan in een duik na beneden mat meer weerstand heeft is dan van ondergeschikt belang.

De infinity gaat trouwens 1250 Euro kosten voor de belangstellenden. Inclusief kabelboom en LDS aansturing.

Laatst bewerkt:
De infinity gaat trouwens 1250 Euro kosten voor de belangstellenden. Inclusief kabelboom en LDS aansturing.

Hallo Adrie,

Waar mag dat zijn?
Ik zie hem nu nl. met een introductieprijsje van 1699,- euronen bij Pollack staan, dus als jij mij kan vertellen waar ik gunstiger aan zulke kisten kan komen dan hoor ik dat graag. :thumbsup:
De Ultima staat daar overigens voor 1799 dus dan 'maar' 100,- euro duurder.

Gr.
Paul

Hallo Adrie,

Waar mag dat zijn?
Ik zie hem nu nl. met een introductieprijsje van 1699,- euronen bij Pollack staan, dus als jij mij kan vertellen waar ik gunstiger aan zulke kisten kan komen dan hoor ik dat graag. :thumbsup:
De Ultima staat daar overigens voor 1799 dus dan 'maar' 100,- euro duurder.

Gr.
Paul

Hoi Paul,

mocht je interesse in de Ultima hebben dan kan ik je nog steeds de scherpste prijs garanderen en met een beetje geluk kun je deze dan bij de F5J wedstrijd in Toldijk van Denis zelf ontvangen. Stuur dan een mailtje via de website www.vortex-soaring.tk

gr. Brian

Hoi Paul,
mocht je interesse in de Ultima hebben dan kan ik je nog steeds de scherpste prijs garanderen en met een beetje geluk kun je deze dan bij de F5J wedstrijd in Toldijk van Denis zelf ontvangen. Stuur dan een mailtje via de website www.vortex-soaring.tk
gr. Brian

Hallo Brian,

Ik hou het in mijn achterhoofd want ik weet niet of ik op zoek ben naar zo'n hardcore lichtgewicht Ultima.
Zonder meer een mooi model maar ik zoek eerder iets wat nog goed vliegbaar is bij wat meer wind (bij voorkeur middels ballasten) en nog leuk mee komt bij minder wind.
Laten we zeggen iets wat het in 2015 ook nog leuk deed.
Daarnaast beschouw ik mezelf absoluut niet als hardcore F5J vlieger zoals jullie en mocht ik naar een wedstrijd komen dan neem ik ook geen 4 vliegtuigen mee voor elke windsterkte. :D
Voor de dagen met weinig wind heb ik een Introduction F5J die het dan heerlijk doet.
In ieder geval bedankt voor je aanbod! :thumbsup:

Hoi Paul.
Prijs komt rechtstreeks van Bohuslav Majercik. En Pollack wil er ook aan verdienen.
Gr. Adrie

Normaal gesproken mag van mij iedere winkel wel iets verdienen maar hij trekt nogal een gat o_O
Ik zal Bohuslav eens een mailtje sturen.
Die Performance serie ziet er behoorlijk smakelijk uit namelijk. :cool:

Valenta, Schmierer en CHK willen blijkbaar niets aan me verkopen dus ik schakel maar over naar plan B :D
Daarnaast ook weinig zin om 8 maanden of meer te wachten op een PP.

• Like
Reactions: bgo
Ken 21 redenen waarom het gat nogal groot is..............

Maar mag ik je dan vragen om jezelf verder te verklaren wat die 21 redenen zijn ter leering ende vermaeck?

**EDIT**
Uitleggen kan wel een beetje lastig worden bedenk ik me net, voor dat je het weet loopt het over in een "verboden winkelbespreking". En dat willen we natuurlijk ook voorkomen.
Dus mocht je het verder toe willen lichten dan mag dit ook per PB.

Laatst bewerkt:
Back