vakantiegeld

Verkoopprijs € 1700
BTW 21/121 x 1700= € 295
Inkoopprijs € 1250
---------------------------------------
Winst € 155
Winst belasting ruwweg 1/3 x155 =51.
Ofwel er blijft net iets meer dan € 100 over voor de verkoper.
Ik neem aan dat hij wel een dealer prijs heeft gekregen anders is het de moeite niet eens.

Los van Alex zijn comments, zou ik zeggen, ga eens op ontdekkingsreis naar de kosten van de diverse materialen. In positief bouwend, waarmee je kwalitatief een behoorlijk eind achterblijft t.o.v. een mallenkist (kosten mallen 3-5000€) ben je al gauw enkele honderden euri en enkele honderden uren kwijt . Dan valt die prijs voor een nieuwe kist best mee

Los van Alex zijn comments, zou ik zeggen, ga eens op ontdekkingsreis naar de kosten van de diverse materialen. In positief bouwend, waarmee je kwalitatief een behoorlijk eind achterblijft t.o.v. een mallenkist (kosten mallen 3-5000€) ben je al gauw enkele honderden euri en enkele honderden uren kwijt . Dan valt die prijs voor een nieuwe kist best mee

Hallo Arno,

Wie valt er over de prijs van een nieuwe kist? :confused:

Gr.
Paul

dat vakantiegeld of een gedeelte daarvan mag je ook overmaken naar mij, heb nog een nieuwe wenkbrauw nodig.........
de ziektekostenverzekering vergoed dat niet, terwijl dat wel net de afwerking op het werk van de artsen zou zijn.

niet geschoten is altijd mis.......

Laatst bewerkt:
Vakantiegeld is voor de vakantie, anders wordt moeders de vrouw boos.
Maar ik heb nog wel een collega die zich zo af en toe helemaal kaal scheert tot en met zijn wenkbrauwen toe. Wellicht valt er iets met hem te regelen?

Beste Paul,

kies je echt voor een kist die op korte termijn leverbaar is ? Is dit je hoofd afweging ??

Als ik je advies mag geven dan zou ik op RC-network een zoekopdracht doen voor X2 of X3 F5J of een Perfection F3J/F5J. Wie weet kom je zo snel aan een kist.

De Exploders en Perfections worden het meest gevlogen in NL, er zullen de komende jaren een flink aantal goede en gebruikte modellen op de markt komen, handig voor vervanging of reserve onderdelen. De fabrikanten van deze modellen hebben prima trackrecord. Het kost alleen wat tijd om ze geleverd te krijgen. De nieuwkomers op de markt moeten zich nog maar bewijzen.

Wanneer je nieuw en snel wil is de Maxa de beste optie, verwacht dat je binnen twee maanden een kist hebt en dat je bij eventuele schade snelle vervangende onderdelen hebt. De prijs is er dan ook naar.

Succes met het maken van je keuze,

Peter

Ik had toch de stellige indruk dat jij de kosten van (nieuwe)kisten ter discussie stelde ; excusé moi voor deze vergissing :cool:

Nee nee, ik bevroeg enkel het verschil in prijs tussen levering via Pollack of direct.

kies je echt voor een kist die op korte termijn leverbaar is ? Is dit je hoofd afweging ??
Succes met het maken van je keuze,

Levertijd speelt mee maar kan natuurlijk niet de hoofdmotivatie zijn. Anders moet je met alles compromissen maken omwille van de levertijd.
Wellicht krom gesteld, als je een Ferrari wilt kopen kom je ook niet thuis met een Dacia enkel omdat deze wel uit voorraad leverbaar is.
Maar omdat ik maar een beginner ben op het vlak van F5J en eerder recreatief ben ingesteld is het m.i. niet zo evident voor mij om per se het beste van het beste te kiezen.
Ik hoef dan ook niet direct een Xplorer of een PP e.d. omdat 'er al zoveel mee vliegen en het dus wel goed zal zijn' (no offense intended).
Daarnaast vind ik 8+ maanden levertijd gewoon niet zo aanlokkelijk.

Maar ik heb al een eerste keuze gemaakt, merci!
Ben reeds in gesprek met een wedstrijdvlieger over zijn ervaringen met deze vlieger en (zoals de laatste tijd gebruikelijk :weetnie:) in afwachting op een reactie van de leverancier.

Gr.
Paul

Maar omdat ik maar een beginner ben op het vlak van F5J en eerder recreatief ben ingesteld is het m.i. niet zo evident voor mij om per se het beste van het beste te kiezen. Ik hoef dan ook niet direct een Xplorer of een PP
Een argument om juist wel, voor een van deze doorontwikkelde kisten te gaan, is dat ze doorgaans beter en stabieler en dus ook makkelijker, goed, te vliegen zijn.

Een argument om juist wel, voor een van deze doorontwikkelde kisten te gaan, is dat ze doorgaans beter en stabieler en dus ook makkelijker, goed, te vliegen zijn.

Hallo Arno,

Begrijp me niet verkeerd, ik tracht zeker niet met de zeikertpet op te zitten maar wel graag zinnen bij zinnen houden en niet van 2 zinnen 1 andere maken waardoor er ineens een ander verhaal staat. :stout: :D
Ik begrijp en waardeer je opmerking wel uiteraard, merci! :thumbsup:

Maar omdat ik maar een beginner ben op het vlak van F5J en eerder recreatief ben ingesteld is het m.i. niet zo evident voor mij om per se het beste van het beste te kiezen.

Zin 1 (en diens betekenis);
D.w.z., ik hoef niet per se de allernieuwste kist / super lichtste model etc. etc.. Dat is aan mij niet besteed en als ik op dit moment al aan een wedstrijd mee zou doen dan gaat dit echt niet voor de hoofdprijs zijn.
Ik doelde dan ook meer op bijv. zo'n Ultima. Mochten daar door de jeugdigheid in ontwikkeling nog wat kindernukjes inzitten o.i.d. zouden deze mij wsl. geeneens opvallen.
Is zonde van zo'n zwever als ik hem zou kopen. Met mijn vliegkunsten is het dan net zoiets als een speedboot te kopen en deze in het zwembad rondjes te laten dobberen. :oops::D

Ik hoef dan ook niet direct een Xplorer of een PP e.d. omdat 'er al zoveel mee vliegen en het dus wel goed zal zijn' (no offense intended).
Daarnaast vind ik 8+ maanden levertijd gewoon niet zo aanlokkelijk.

Zin 2;
Zo'n Pike Perfection of Xplorer zullen ongetwijfeld hele goede kisten zijn, uitgerijpt en die het goed doen op wedstrijden. En vaak veroorzaakt dit een bepaalde hype, iedereen moet er dan zo 1 hebben.
Maar stel dat iedereen een grijze VW Golf zou rijden dan koop ik liever een rode Frot Krokus (en zeker als ik er dan geen 8+ maanden op hoef te wachten omdat iedereen in de rij staat voor die grijze Golf).
En ik denk dat de meeste vliegtuigen nu in 'the scene' elkaar niet eens zo heel gek ver ontlopen qua prestaties. Het meeste verschil maakt wellicht de piloot en het aantal uren wat hij ermee gevlogen heeft of hoe goed hij hem afgesteld heeft?
Ik bedoel tevens te zeggen dat de kans op een absolute miskoop waarschijnlijk heel minimaal is. Het zal allemaal wel goed genoeg vliegen.

Gr.
Paul

....
Dat is aan mij niet besteed en als ik op dit moment al aan een wedstrijd mee zou doen dan gaat dit echt niet voor de hoofdprijs zijn.
Ik denk: de hoofdprijs gaat op de eerste plaats naar de beste piloot, op de tweede plaats naar degene die net wat meer mazzel heeft gehad door wél die bel te vinden, en op de derde plaats naar de eigenaar van de beste kist.

nog wat kindernukjes inzitten o.i.d. zouden deze mij wsl. geeneens opvallen
Hier zit je fout. De beste kist is niet zozeer de kist met de beste daalsnelheid, glijhoek, etc., maar de kist die zowel goede aerodynamische prestaties heeft, als erg fout-tolerant is. De verschillen in aerodynamische prestaties liggen bij de goede kisten onder de 5%. Waarschijnlijk rond de 1%. Dus mm/s daalsnelheid, en een decimetertje meer of minder in glijhoek. Maar met een kist die ipv. een vuile overtrek, goedmoedig onderuit zakt, scheelt een overtrek zomaar 5-10 meter. Geen kattepis!
Enne ... degene die het meeste voordeel haalt uit een goedmoedige kist is de slechte(re) piloot!
Zo'n Pike Perfection of Xplorer zullen ongetwijfeld hele goede kisten zijn, uitgerijpt en die het goed doen op wedstrijden. En vaak veroorzaakt dit een bepaalde hype, iedereen moet er dan zo 1 hebben.
Ja, er ontstaat een hype, maar niet vanwege die extra decimeter glijhoek, of die die paar mm/s langzamer dalen, maar vanwege de combinatie goedmoedig gedrag en performance.

Volgens Wiki : Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Het gevolg van dit zichzelf versterkende mechanisme kan zijn dat iets dat zich als een ogenschijnlijk verwaarloosbare kleinigheid voordoet, uitgroeit tot een werkelijk belangwekkend verschijnsel. Wanneer een verschijnsel in een korte periode mateloos populair is geworden, en ontstaan is zonder exceptionele media-aandacht, wordt dit een rage genoemd.

Nu maar eens zien of de Ultima een rage kan worden.

Samba en Nan leveren met hun Pike's en X modelen als sinds 2004 het winnende model voor de diverse Wereld- en Europese kampioenen, van een hype of rage is dus alleen geen sprake meer.

Laten we even duidelijk stellen, mijn ervaring met / kennis van F5J e.d. is net iets boven het vriespunt om het zo maar te stellen.
Ben er de laatste tijd wel ingedoken en diverse fora uitgelezen.
Wel grappig om de verschillen te zien qua voorkeur voor modellen tussen bijv. Amerika, Europa, binnen Europa de verschillen tussen bijv. Nederland en Duitsland.
En dan binnen bijv. Duitsland weer de 'strijd' tussen vliegers van de verschillende bouwers/types.
Uiteraard komen dezelfde 6 of zo modellen keer op keer terug.

Zag voor weinig vakantiegeld een klapperstorch2 van Claus Thielen. Leuk dingetje.

Laatst bewerkt:
Vakantiegeld naar de vakantie natuurlijk. Als ik daar aan kom dan mag ik waarschijnlijk nooit meer buitenspelen en krijg ik :stout:.

Maar qua zwever is het er zo één geworden:
upload_2016-5-20_1-7-20.png

Nog even zo'n 2 weekjes geduld afhankelijk van hoe snel DHL kan vliegen en dan plaats ik wel een foto.

Back