Vakantiezwever: De BackPackGlider

Nou, een speer met vleugels dan. Servo's en ontvanger in de vleugel en de romp is alleen een omhulsel voor de accu (Aldi-celletjes in de lengte op een rij).

Wist je dat speerwerpers veel verder gooien als ze de de speer op de DLG-manier wegslingeren. Het is alleen verboden door de IAAF

Loet, bedankt voor de naam voor mijn nieuwe DLG: De "Javelin".

Leon

Opletten dus met gooien.

Loet

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh, is die regel bedacht zodat je je vliegtuig niet in de rug van een tegenstander kan prikken :-?.

lol, krijg je wel strafpunten voor denk ik zo...
las trouwens laatst ergens een theorie dat de neusradius voor mini op 3.333 zou komen? 2/3 x 5... of was dat een vrolijke noot?

De BPG vloog idd behoorlijk leuk. zweeft lekker! alleen lag het dus niet helemaal aan die ±20 gram extra door de sterkere staart, meer door de vleugel... ;)

Ben bezig met voorbereiden, binnenkort weer eens wat gaan snijden :D. Maar eerst een nieuwe Mini-vleugel voor jou natuurlijk Leon! Kan je mee knallen!

en sjips.. waarom ontstaat er hier nu ineens een leuke naam? waar is mijn inspiratie?

Voor mijn F3K wil ik iets als 'Zenith' gebruiken.
'Apex' lijkt me ook goed. (top in een kromme ofzo?)
Maar die gebruik ik niet omdat een product van mijn werk al zo heet.....

Wist je dat speerwerpers veel verder gooien als ze de de speer op de DLG-manier wegslingeren. Het is alleen verboden door de IAAF

Met het draadje 'werptechnieken' in het achterhoofd:

Als het mogelijk is om een speer, zonder enige vorm van stabilisatie aan de achterkant, met een DLG-worp, strak weg te werpen, zou dat toch ook met ieder vliegtuig moeten kunnen. Staartloos of niet.
Ik ga er tenminste vanuit dat die speer niet tollend door de lucht gaat.....
Of is er toch een wezenlijk verschil tussen het vasthouden van een vleugeltip en een speer'romp'....??

Goed opgemerkt. Het lijkt mij ook dat je een speer niet recht zal kunnen gooien als er een draai (waarbij de speer meedraait) aan vooraf gaat. De massa van de speer is nu niet direct geconcentreerd in het zwaartepunt, dus de speer zal zeker door willen draaien. Ik heb ook zulke speren geworpen in mijn jonge jaren (rechtuit dus....), en die hebben echt wel een heel groot rotatie-traagheidsmoment.
Leon, waar heb jij deze wijsheid vandaan?

Met Google weet je alles: Op Atletiekunie - Speerwerpen staat:
In 1966 wierp de Spanjaard Felix Erausquin meer dan 100 meter met gebruik van een draaitechniek die door IAAF verboden werd omdat het te gevaarlijk was.

Het klinkt ook logisch vind ik. Een speer kan natuurlijk flink zwabberen na de worp (iets wat wij DLG-ers heel erg vinden) maar nog steeds verder gaan dan op de gewone (HLG) speerwerpmethode.

Dan zou een vliegende vleugel als de BackPackglider ook nog steeds hoger moeten gaan dan een HLG.
Ik denk dat dat ook zo is.

Leon

Laatst bewerkt:
Goed opgemerkt. Het lijkt mij ook dat je een speer niet recht zal kunnen gooien als er een draai (waarbij de speer meedraait) aan vooraf gaat. De massa van de speer is nu niet direct geconcentreerd in het zwaartepunt, dus de speer zal zeker door willen draaien. Ik heb ook zulke speren geworpen in mijn jonge jaren (rechtuit dus....), en die hebben echt wel een heel groot rotatie-traagheidsmoment.
als je de speer precies op zijn zwaartepunt vastpakt gaat hij bij loslaten gewoon een rechtlijnige baan volgen haaks op je arm. maar dit is puur theorie, in de praktijk zal het je inderdaad niet lukken.
Toch denk ik dat je met wat oefenen de speer vlak voor het loslaten nog een rechtlijnige beweging kunt laten volgen waardoor hij rechtdoor gaat.

Ik zie dat toch anders. Je kan de beweging van de speer ontleden in een verplaatsing en een rotatie. De verplaatsing van de speer zal de laatste verplaatsing tijdens de worp gaan volgen (zal inderdaad ongeveer haaks op de arm zijn). De rotatie echter zal ook door willen zetten. De speer zal na loslaten de rotatieenergie die het tijdens de worp heeft opgedaan niet zomaar kwijt zijn. Tijdens de verplaatsing zal de speer verder willen draaien.
Een dlg heeft deze neiging tot doordraaien ook. Elke dlg zal 'doorzwiepen' na de worp. Een tegenkracht van het kielvlak trekt de neus vervolgens weer in de vliegrichting (die door de zijwaartse kracht op het kielvlak wel iets kan veranderen). Daarom hebben dlg's zulke lange staartbomen in vergelijking met andere vliegtuigen, je wilt de arm van het stabiliserende moment zo groot mogelijk maken. De BPG heeft ook een naar verhouding erg lang kielvlak voor een vliegende vleugel. Een speer heeft deze stabiliserende kracht helemaal niet.

Ik zie dat toch anders. Je kan de beweging van de speer ontleden in een verplaatsing en een rotatie. De verplaatsing van de speer zal de laatste verplaatsing tijdens de worp gaan volgen (zal inderdaad ongeveer haaks op de arm zijn). De rotatie echter zal ook door willen zetten. De speer zal na loslaten de rotatieenergie die het tijdens de worp heeft opgedaan niet zomaar kwijt zijn. Tijdens de verplaatsing zal de speer verder willen draaien.
Een dlg heeft deze neiging tot doordraaien ook. Elke dlg zal 'doorzwiepen' na de worp. Een tegenkracht van het kielvlak trekt de neus vervolgens weer in de vliegrichting (die door de zijwaartse kracht op het kielvlak wel iets kan veranderen). Daarom hebben dlg's zulke lange staartbomen in vergelijking met andere vliegtuigen, je wilt de arm van het stabiliserende moment zo groot mogelijk maken. De BPG heeft ook een naar verhouding erg lang kielvlak voor een vliegende vleugel. Een speer heeft deze stabiliserende kracht helemaal niet.
Deels heb je gelijk. Het is voorzover ik dat weet zo dat ieder voorwerp aan een slinger (om daar je arm + speer maar mee te vergelijken) een baan gaat vormen haaks op de lijn die vanaf het zwaartepunt naar het middelpunt van de slinger loopt (hoe heet zo'n lijn ook alweer?)
In het geval van de speer heeft deze inderdaad ook nog rotatie-energie, die je niet weg mag strepen, omdat de speer veel massa heeft. Dit zorgt er echter niet voor dat de speer significant van zijn baan afwijkt. De speer zal alleen na loslaten wel scheef in de lucht gaan hangen, totdat hij door de luchtweerstand weer rechtgetrokken wordt.
Doordat hij eerst even scheef in de lucht heeft gehangen zou hij iets van zijn baan af kunnen raken, maar dit is dus het indirecte gevolg van de rotatie, niet direct.

Ofwel, als je op een DLG-manier een speer werpt, gaat hij op het moment dat je hem loslaat rechtdoor, alleen de speer zelf draait iets. hij maakt dus geen bocht...

Je noemt ook het voorbeeld van een DLG die door wil zwiepen. Komt dit niet doordat je hem aan de vleugeltip wegslingert??? Ik vermoed dat je DLG deze neiging niet vertoont als je een werpstift midden in de rom zou hebben op het zwaartepunt.

Ofwel, als je op een DLG-manier een speer werpt, gaat hij op het moment dat je hem loslaat rechtdoor, alleen de speer zelf draait iets. hij maakt dus geen bocht...
Nu zijn we het eens.

Ik vermoed dat je DLG deze neiging niet vertoont als je een werpstift midden in de romp zou hebben op het zwaartepunt.
Beetje moeilijk vasthouden. Maar dan nog zou het vliegtuig tijdens de draai meedraaien en dezelfde rotatie energie opdoen. De kinetische energie is dan echter veel kleiner. Als je het vliegtuig aan de tip vasthoudt maakt de romp (oftewel het zwaartepunt van het vliegtuig) een veel grotere cirkel en kan je hem veel meer snelheid (kinetische energie) meegeven.

Dan zou een vliegende vleugel als de BackPackglider ook nog steeds hoger moeten gaan dan een HLG.

Ik denk dat dat ook zo is.
Ik weet wel zeker dat dat zo is. Ik krijg een hlg tenminste niet zo hoog geslingerd als jouw bpg. Hij is dan misschien niet geschikt als wedstrijdkist, maar aan je uitgangspunt (leuk vakantievliegtuigje) voldoet hij absoluut. Je hebt toch maar mooi een functionerende dlg-bare vliegende vleugel gemaakt, en dat kan niet iedereen zeggen. :thumbsup:

Ik heb het nog eens nagevraagd op de atletiekvereniging waar mijn dochter traint.
Een rondtollende speer 100m wegwerpen is echt onmogelijk. Hij moet dus rechtuit vliegen.
Hoe die gekke spanjaard dat deed wist eigenlijk niemand, maar ja het is ook meer dan 40 jaar geleden...
Als ik er zo overna denk zou het met een speer, in tegenstelling tot een DLG, misschien mogelijk moeten zijn om in het laatste stuk van de rotatie dmv een polsbeweging die rotatie te neutraliseren. Bij een DLG kan dat natuurlijk niet, tenzij je hem bij z'n romp vasthoudt!

Gewoon blijven uitproberen dus want, inderdaad, een dlg-bare vliegende vleugel kan dus toch..:-D

Het lijkt mij dat de plaats van je werpstift t.o.v. je zwaartepunt ook belangrijk is.
Zit de stift voor je zwaartepunt dan creeer je volgens mij een koppel dat de draai erger wil maken. In lijn met je zwaartepunt of er achter zou minder erg moeten zijn.
Ik heb dit niet echt getest met verschillende plaatsen maar heb opmijn DLGtje de stift bewust ietsje achter m'n zwaartepunt zitten en heb weinig tot geen last van doorzwaaien (als dat al gebeurt is het duidelijk mijn eigen fout)

Hier heb ik ook al eens over nagedacht. Het is mij bij de oude twister van Alex Hoekstra opgevallen dat die stift opvallend ver naar achteren is geplaatst. Ik vraag me af of dat om deze reden is...

ps Ik heb trouwens nog nooit een kist met een DL omhoog gebracht...... Maar ik wordt dus bij het denken erover ook niet gehinderd door enige ervaring.....;-) (Vleugel is grotendeels klaar, nu de romp nog)

Laatst bewerkt:
NOu, niet helemaal bam hoor ;),
Ik zou zowieso verder gaan met het volgende ontwerp, toen ging ik alleen op vakantie en daarna gelijk verhuist. Vanmiddag even een accuboor kopen zodat ik mijn buro kan bouwen, dan heb ik weer plek om schuim te snijden... Beetje veel te doen :).
Leon is nog bezig met een lichter staartje voor zijn oude versie.
En mijn glasvezel versie heeft prachtig gevlogen aan de duinen. Ook wel gooibaar nu, maar nog niet ideaal.. kan een stuk beter.

Back