Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja gaaf héWat hebben we toch een leuke hobby....
Hallo,
Professor Dirk hier! ;-)
Boeken:
Tja. "Das Segelflugmodell Teil III" van Franz Perseke heeft mij heel veel geleerd. Het is een alweer gedateerd boek. Oude technieken, oude profielen, maar de aerodynamika zelf is sindsdien nauwelijks veranderd. Hij geeft in dat boek een zeer heldere verhandeling
Hallo,
Professor Dirk hier! ;-)
.....
Tot slot: naar aanleiding van de discussie in dit draadje over het HN-507 profiel versus MH32 heb ik eens een klein testje gedaan met het project van Berrie en mij: Adamas.
Je begrijpt mij verkeerd! Misschien heb ik het ook niet goed genoeg opgeschreven. Voor mij zijn die verschillen ook erg klein. Maar de afname in topsnelheid vond ik (te) groot.Hahahahaha dat bedoel ik nou. De resultaten zijn voor Dirk schokkend en overtuigend:
De gevolgen laten zich als volgt samenvatten:
De minimale daalsnelheid daalt bijna 1 cm/s extra (van 27,2 cm/s naar bijna 26,2 cm/s)
Het beste glijgetal verbetert van 38,2 naar 38,8
De hoogste snelheid (voordat negatieve lift wordt bereikt) neemt af van 51,5 m/s naar 45,3 m/s (185 km/u naar 163 km/u)
Behalve de topsnelheid zijn die verschillen voor mij dermate klein dat ik denk; één keer trillen met je duim en je daalsnelheid wordt meer om zeep geholpen. Of: één niet netjes aangebracht stukje tape over de vleugel/romp overgang en mijn mijn glijhoek is meer van slag
Ik ben een poosje zeer fanatiek bezig geweest met het verminderen van de daalsnelheid van mijn zwevers en echt, met dezelfde zwever onder exact dezelfde omstandigheden kun je niet 2x een vlucht doen waarbij de gemeten waardes zo dicht bij elkaar liggen als deze schokkende verschillen in profiel.
Die topsnelheid.....nou mooi, dan houden we een veilige snelheid aan van 150km/u. Ik denk dat dat voor mij wel voldoende is.....maakt me niet zoveel uit met welk profiel, 150 is hard zat.
Neemt niet weg dat Dirk gelijk heeft en als hij er eens goed voor zou gaan zitten zou je echt fantastische zwevers krijgen, maar ik ben zelf absoluut niet in staat die verschillen te benutten of zelfs maar te bespeuren. En dat gaat denk ik voor héél veel mensen op.
De hoogste snelheid (voordat negatieve lift wordt bereikt) neemt af van 51,5 m/s naar 45,3 m/s (185 km/u naar 163 km/u)[/I]
Ik heb idd met XFLR5 gerekend.Ik weet niet of je dit berekend hebt in XFLR5, maar als je dit hulpmiddel gebruikt hebt moet je met heel kleine stapjes (alfa = 0.01°) rond het Cl=0 punt gaan rekenen. Én je moet je profielen tot heel hoge Re getallen hebben berekend.
Aan RJA die Mezzo van Airtech lijkt me ook wel wat. Mailtje gestuurd voor wat de verzendkosten zouden zijn .
En waar zijn er verdelers voor Topmodel, vindt er zo direct gene bij ons in Belgie![]()
Ik heb ook gekocht , eindelijk hoor ik jullie zeggen :rolling:
Alegro V
met de Axi 2820/10 en jeti advance 40 plus regelaar en 6 X HS85BB servo's .