Valenta Sioux

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Wij hebben van MaartenX een Valenta Sioux over mogen nemen. Stevig, mooi formaat (240cm), heeft een goed profiel (MH32) en beschikt over ailerons en welfkleppen. Er zitten 4 Hitec HS-81's in. Wat voor motor weet ik niet precies; het is een Axi en we draaien hem op een 3 cellen 2500 mAh lipo.

Die moest natuurlijk mee op vakantie.
Er was niet veel wind maar des te meer thermiek. Geweldig ding, die Sioux!!!

110820_Sioux.jpg

Maarten, bedankt jongen! We zijn er echt onwijs blij mee.
Groeten,
Ronan en Arjan

Laatst bewerkt door een moderator:
mooi hoor

Gefeliciteerd,

Toch wel leuk als vader en zoon samen die mooie hobby beoefenen.

Mooie kist en mooi vlieggedrag zo te zien.

Nog veel plezier daar

groet

Terence

Mooi ding! Ik denk dat de eerst volgende kist die ik ga kopen ook eentje uit de stal van Valenta zal zijn! :)

Laatst bewerkt:
Maarten, bedankt jongen! We zijn er echt onwijs blij mee. Groeten, Ronan en Arjan

Graag gedaan jongens, blij dat jullie er schik mee hebben. Ik heb genoeg kisten dus veel geluk ermee :D:D:D kisten moeten vliegen en geen stof vergaren :wink: Groeten, Maarten

Afgelopen weekend ging de Sioux in handen van mijn zoon in gestrekte draf de grond in. Hij deed niks meer....
Schade viel mee, diverse breuken in de vleugels die makkelijk te repareren zijn. Romp, motor en staart volledig intact.

Tijdens het zoeken naar de oorzaak bleek één van de aileronservo's de geest te hebben gegeven; hij bewoog nog wel een beetje maar er kwam rook uit. Mijn zoon had toen hij bij het toestel aankwam al een brandlucht geroken dus dat klopte wel :-)

Nu heb ik de vleugels kaal en gerepareerd en zet er 4 nieuwe servo's in. En dan moet hij opnieuw bespannen worden.
Ik heb geen zin om geld uit te geven aan folie dus ik ga het denk ik doen met wat ik nog heb liggen. Help me eens met de kleuren? Boven- en onderkant mag verschillend zijn.

1. Helemaal blauw:
sioux_1.jpg

2. Blauw met oranje voorlijst:
sioux_2.jpg

3. Rood met blauwe voorlijst:
sioux_3.jpg

4. Rood met oranje voorlijst:
sioux_4.jpg

5. Helemaal rood.
sioux_5.jpg

6. Blauw met rode voorlijst
sioux_6.jpg

De ailerons en flaps zijn al/nog bespannen met transparant blauw en dat laat ik er mooi op zitten. Liever lui dan moe en ons bint zunig :-)

Laatst bewerkt:
Hoi Arjan, jammer zeg! Maar gelukkig is die in goede handen en dus zo weer gerepareerd :) persoonlijk vindt ik de blauwe vleugel met oranje voorlijst het mooist!

Ook rood met blauw vanwege zichtbaarheid bovenkant vleugel bij bijzondere acties op grotere hoogte. Kan je sneller zien wat boven of onder is.

Qua mooi-zijn: (dus niet praktisch) blauw met oranje voorkant.

Was er nog een vergeten, blauw met rode voorlijst.

De bovenkant wordt denk ik blauw met oranje voorlijst, die vind ik ook wel mooi. De onderkant ben ik nog niet over uit.

Ik zou de onderkant voorzien van dwarsbanen. 4 banen per vleugen en dan in dezelfde kleuren als de bovenkant. Spirit-V heeft iets dergelijks in het blauw/geel en is daardoor goed zichtbaar.

Ja, ik weet dat veel toestellen dat hebben. Maar zelf heb ik nog nooit een probleem gehad met zelfs effen witte onderkanten. Op afstand wordt het een klein zwart puntje - dan maakt kleur geen bal meer uit en zijn strepen niet meer zichtbaar. Als de kleur nog zichtbaar is kan ik aan de reacties op de roeren makkelijk genoeg zien hoe hij vliegt. Dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk maar zo is het voor mij :-)
Blijft over, de esthetische kant.....

Zo hij is weer klaar.

De rechter vleugel was er slecht aan toe; de omkaderde stukken zijn allemaal aangepakt. De vleugel was op de knik helemaal gebroken en op diverse andere plekken zaten ook breuken.

120421_Sioux004.jpg

De linker was minder erg. Daar was het deel waar de vleugel mee op de romp zit helemaal afgebroken maar dat was minder werk.

120421_Sioux002.jpg

Gelijk maar alle servo's vervangen. Op de flaps HS-82MG en op rol Multiplex Tiny-S. De oude zaten verlijmd, nu zijn ze naar de bovenkant uitneembaar. Dan moet ik wel de bespanning open snijden maar dat is niet zo'n ramp.

Deze zijn veel nauwkeuriger dan wat er in zat, ook is nu alle speling uit de aansturing.

120421_Sioux003.jpg

En helemaal opnieuw bespannen. De kleur vertekent een beetje, de bovenkant is echt blauw met oranje.

120421_Sioux005.jpg

De onderkant is rood geworden.

120421_Sioux006.jpg

Hopen dat het morgen een beetje lekker weer wordt.....

Laatst bewerkt:
Zeer mooi hoor! Die kan er weer tegen aan!

Wat ik alleen nog niet begrijp.. Was er alleen een rolroerservo kapot? Daardoor hoeft je kist toch niet onbestuurbaar naar beneden te komen? Ik zou de rest toch ook maar even goed controleren in dat geval ( maar dat zal je wel gedaan hebben ;) )

----------------------
Sent from iPhone.

Er zat sluiting in een rolroerservo. Hij bewoog wel ietsje maar er kwam ook rook uit :-) Dat trok denk ik zoveel stroom dat de BEC er door overbelasting mee ophield en alle besturing dood was.

Ik heb vorig jaar iets soortgelijks met mijn Starlight gehad. Daar zit alleen een ontvanger-accu in. Eén van de flapservo's blokkeerde tijdens de lierstart en ik hoorde de spanning van de accu via mijn Skyassistant met tienden tegelijk naar beneden vallen. Ik kon toen nog net landen voordat er helemaal geen stroom meer was en/of er brand uit brak.

Ik heb nu alle servo's vervangen en de regelaar ook voor een Dymond Smart 40 met 3A BEC. De oude was een Robbe van 25A met een 2A BEC wat ik toch al weinig vond op 6 servo's. Nadeel daarvan was ook dat je de regelaar "op scherp" moest zetten door een keer gas te geven en weer dicht te doen. Pas daarna kon je de motor starten. Bij de F5J wedstrijden is dat erg onhandig omdat je na het aansluiten van de Unilog maar één keer gas kunt geven. Ik moest dus na het aansluiten van de accu de regelaar "op scherp zetten", daarna de Unilog los trekken en weer aansluiten zodat die gereset werd, en dan kon ik pas naar de startlijn.

Vandaag heb ik trouwens gevlogen en hij vliegt weer super. Voor mijn gevoel beter maar dat zal wel psychisch zijn omdat hij er weer wat strakker uit ziet :-)

Back