Valk 1:10 giek en gaffel

De Giek en de gaffel ziijn nu af. Het scharnier van de gaffel was een lastig omdat 1:10 erg klein is. Zie mijn oplossing
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo Herman ik heb je foto,s bewonderd en heb een enorme belangstelling voor de echte nederlandse open klasses.Ook de Valkklasse heeft mijn grote interesse en hier al veel over gelezen de vierkante mast klopt maar de gaffel met klauw kan echt niet,dit zou zonde zijn voor je mooie model.Ook de zeilvoering loopt door een rail met sleetjes en de gaffel zit ook met een schanierend sleetje .Om een indruk te krijgen kijk even bij minisail bouw van een valk hier zie je mooie detail foto van zowel giek en gaffel,
aegir2

Hoi aegir, De erg mooie valk welke op minisail te bewonderen is, is wel een stuk groter. Misschien weet jij een manier om zo'n klein rail met sleetje te maken. De boutjes zijn M2 en die lijken al te groot. De schaal 1:10 maakt het er niet makkelijker op. Ik heb vroeger op een lelievlet met gaffel met klauw gezeild. Vandaar deze oplossing

het eindbeslag zowel op de giek en gaffel kun je lijmen met epoxy en dan kleine gaatjes boren en hier wat afgeknipte koperen spijkertjes in lijmen met seconde
lijm dan is het al beter in verhouding ,

aegir_2

Dat is ook een idee. Ik zat nog iets te bedenken om een slee te maken. Ik slijp het holle pijpje door en buig het dan iets open. Er kan dan een kleinere pijp in glijden waaraan ik een strip soldeer, of en pen. Hier kan dan de gaffel aan gemonteerd worden. De open buis kan ik op een plaatje lijmen of solderen. Hopelijk kan ik de gaffel dan ook omhoog en omlaag laten schuiven, bijvoorbeeld om te reven.

Herman je kan ook een H profiel op je mast lijmen en sleetjes maken die er over passen, rechthoekig buisje open slijpen dat werkt gemakkelijker ;)

Ik heb het scharnier gedemonteerd van de giek en de klauw van de gaffel gehaald. Ik ga proberen een slee met scharnier te maken voor zowel de giek als gaffel. Het is gelukt om een pijpje open de slijpen en een stang erin te laten glijden, zonder dat deze er uit komt via de sleuf. Het lukt mij nu ook om een plaatje op het stangetje te hard solderen en dat het ook nog in de slee past. Dit alles is van messing.

Het is nu gelukt om toch een rails met glij systeem te maken voor de giek en de gaffel. Ik heb alles wat mogelijk was met zilver gesoldeerd. Een aantal delen heb ik gelijmd met twee componentenlijm. Mijn kennis en kunde in nog niet zo goed als ik zou willen om op deze kleine schaal te bouwen. Zie de foto's

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back