Valkuilen m.b.t. de eerste vluchten met een pylonracer

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door MarioSales, 8 nov 2004.

  1. MarioSales

    MarioSales Guest

    Beste forumleden,

    Heb gisteren mijn eerste vluchtje gemaakt met een pylonracer, de mini viper van graupner. Ik heb het kistje voorzien van een normale speed 400 met 7 cellenpakket. Ik weet dat dit voor de ervaren p-racer een configuratie is waar men van zegt "is dit pylonracen". Maar goed, ik had er mijn handen meer dan vol aan. Had de roeruitslagen beperkt tot 5 mm
    op alle roeren, zwaartepunt was m.i. goed. De start ging goed maar toen het model snelheid begon te maken veranderde het in een ongeleid projectiel, als ik de knuppel van het hoogteroer ook maar even losliet dan kwam het model steevast in een duikvlucht terecht wegdraaiend over de linkervleugel. Tijd om het model uit te trimmen had ik niet, ik heb hem redelijk aan de grond kunnen zetten.

    Ben ik in de valkuilen van het vliegen met een pylonracer getrapt? Wat zijn jullie ervaringen en/ of tips.

    Gr. Mario
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik vind 5mm uitslag toch wel redelijk fors op een Mini Viper, in ieder geval voor de eerste vlucht. Persoonlijk zou ik meer aan de 'safe side' gaan zitten. Dit houdt het allemaal wat makkelijker en het model zal minder agressief reageren. Misschien is het ook aan te raden om een collega vlieger te vragen om bijstand te verlenen wat het trimmen betreft. Dan kan jij je vingers aan de sticks houden terwijl je aangeeft dat er bv. 'down' getrimd moet worden. Zou een uitkomst kunnen zijn... :roll:

    Succes verder!
     
  3. MarioSales

    MarioSales Guest

    Wat is jouw advies jorrit qua roeruitslagen? (rolroer en hoogteroer). Tsja
    dat wegvallen over één kant heeft waarschijnlijk alles te maken met de a-symetrische opbouw van het toestel, toch? Of zou dit niet zo moeten zijn?
     
  4. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Uitslagen van 5 mm zijn behoorlijk groot voor dit soort kistjes. Op m'n boomerang 400 racer heb ik bijvoorbeeld niet meer dan 3 mm uitslag op de roeren.

    Wat betreft de maiden flight. Het handigst is om hem weg te gooien en naar een redelijke hoogte te klimmen, dan pas uit trimmen eventueel met behulp van een vliegmaat. Eventueel eerst met halfgas ofzo maar ik trim ze altijd met volgas want zo ga je ze tenslotte vliegen hoop ik :D

    Wegvallen over 1 kant zou niet mogen, tenzij je te langzaam vloog of er iets niet helemaal recht is.

    Gr,

    Paul
     

Deel Deze Pagina