Van 11,1 naar 3,1 V; welke electronica / schema??

Om het gewicht van batterijen in mijn fotocamera uit te sparen, zou ik graag de camera willen voeden via een externe voeding.

De camera vraagt 3,1 V. (Op 3 of 3,2 zal het apparaat ook wel werken)

Een pakketje van 3S lipo's (11,1V) gaat zo-wie-zo al mee de lucht in en vanuit dit pakket zou ik de camera ook willen voeden.

Ik heb vanavond zitten experimenteren maar kom er niet uit.

Tot nu toe had ik een LM7805 gevolgd door 3 x een diode (1N5620) in serie. De LM7805 levert netjes 5 V (4,93). Ik had echter verwacht een spanningsval van 0,6 V per diode te krijgen (totaal dus 5 -(3x0,6)= 3,2 V).
Ik meet echter maar een spanningsval van 0,25V per diode. (En op de resterende 4,25V durf ik die camera niet aan te sluiten)

Tussenvraag:
Indien ik de voedingslijn van de camera uit de Lipo haal waar ook de motor(controller -brushless-) op staat: Is dat vragen om storingen in het beeld van de camera (en dus op de uiteindelijke foto)?

Om op 3,1 Volt te komen:
- Wie weet er welke diodes wel een spanningsval van 0,6 V geven?
- Is er een Zenerdiode die 1,8 V wegwerkt? (Dat zou mooi zijn i.p.v. 3 diodes.)
- Ben ik verkeerd aan het zoeken? Is er een geheel andere oplossing?

Ik heb me helemaal gek ge-googled maar ik kom er niet uit.
Wie kan me op weg helpen?

Alvast hartelijk dank,

JP

sch%2520vsr002.gif

Deze moet je maken diode s aanpassen voor je spanning
mvg
Frederik :D
psd4 end3 staan verkeerd om getekend

Zoveel antwoord, zo "vroeg in de ochtend".

Jullie zijn geweldig.

Dank alvast.

Ik zal morgen (vandaag) wat nieuwe componentjes halen.

mvg,

JP

Waarom al die diodes? Die zijn helemaal niet nodig en ook nog onbetrouwbaar wat de spanningsval betreft.
Zoals Jeppie al merkte was de spanningsval helemaal geen 0,6V over een diode toen hij het ging meten. Dat komt doordat die spanningsval ook nog afhankelijk is van de stroom die er door een diode loopt. Als de stroom dicht bij de maximale stroom van de diode komt kan de spanningsval tot wel 1V per diode oplopen! Bij het hele kleine beetje stroom dat een meter nodig heeft is die spanningsval dus nog maar 0,25V.
Dat betekend dat je camera een hoge spanning krijgt als hij geen foto maakt maar alleen aan staat. Als je dan een foto maakt gaat de camera meer stroom gebruiken en dan wordt de spanningsval over de diodes groter en zakt de spanning voor de camera dus verder in elkaar. Dit het bovenstaande voorbeeld (met 5 diodes) kan de spanning dus inzakken tot 5V-(5x0,6)= 2V. Dat kan best wel eens te weinig zijn voor de camera die dus stopt!
Het simpelste en veiligste is gewoon een voeding maken die 3,3V afgeeft. Met de reeds gebruikte LM317 is dat een fluitje van een cent. Zie het onderstaande schema.
LM317T%20regelaar.JPG

De weerstand van 910 Ohm bestaat echt. Als je lokale winkel hem niet heeft kan je 1000 Ohm (1kOhm) gebruiken maar dan wordt de uitgangsspanning 3,5V in plaats van 3,3V.
Wanneer je de LM317T gebruikt kan deze voeding 1,5Amp leveren maar om het veilig te houden kan je beter niet verder gaan dan tot 1Amp. Het is ook verstandig om de LM317T van een koelplaatje te voorzien. Vergeet ook de twee condensatortjes niet. Deze zijn noodzakelijk om ongewilde oscillaties van de LM317T te voorkomen. Monteer deze zo dicht mogelijk bij de LM317T.

heeft je camera geen usb poort aansluiting?
en als je de camera zonder batterijen aan deze usb uitgang hangt werkt de camera dan?

Bij mijn camera is dat zo en daarom heb ik een usb stekkertje omgebouwd zodat het spanning krijgt via mijn onvanger(bec) en dit werkt perfect, camera werkt normaal ook op 3v (2xAAA batterijen). USB aansluiting op pc = 5V

Mvg
Lazy

wat dacht je ervan om gewoon die 7805 te gebruiken met 2x 10nF (voor de input en na de output naar de ground) en daarna een weerstandje?? zou ik voor gaan. (wel een hoogvermogen natuurlijk :wink: )

groet gerjan

G K zei:
wat dacht je ervan om gewoon die 7805 te gebruiken met 2x 10nF (voor de input en na de output naar de ground) en daarna een weerstandje?? zou ik voor gaan. (wel een hoogvermogen natuurlijk :wink: )

groet gerjan
Dan heb je nog steeds 5 volt, en niet de gevraagde 3,3 volt.

En als je bedoelt dat je een spanningsdeler wilt gaan bouwen, vergeet het maar want de ingangsimpedantie van die camera is veel te complex voor een beginner.

Spanningsregelaars zijn er ook in 3,3V welke in combinatie met de condensatoren en elco's een mooie 3,1V afgeven.

Greetz,

Emile :banana:

Ik neem aan dat het stroomverbruik van de camera t.o.v. het motorstroomverbruik te verwaarlozen is. Dan kan ook een aftakking gemaakt worden op één cel, en presto, 3.7Volt

trouwens wel beetje raar voltage: 3,1 volt, 3 volt zoals je al zei lijkt me logischer, met als gevolg dat je de 7803 moet nemen zoals Topcat al vertelde.

wel die 10 nF elco's erbij tussen zetten, deze zorgen ervoor dat de voeding mooi gelijk blijft (op die 3 volt dus) en niet gaat slingeren tussen bijv. 2.7 en 3,3 volt

groet gerjan

Ik zou zeker ook voor de LM317T gaan. Aan de uitgang nog wat kleinere C's zetten (100nF)
Verder nog even de aandacht vestigen op de koelvin:
Je vertrekt van 3S lipo, da's 11.1V. Uitgang wordt 3V3. Verschil wordt 'opgestookt' in de transistor in de LM317T. Opstoken kan je vrij letterlijk opvatten: de TO-220 package heeft een temperatuurcoëfficient van 50°/W. Dat betekent dat als je hem zo gebruikt, hij per verbruikte watt, 50° in temperatuur zal stijgen.
Hoeveel dit zal zijn hangt dus af van het verbruik van je camera. Een realistische waarde hiervoor kan ik moeilijk inschatten, maar ik denk dat het in normaal bedrijf iets van 0.5W moet zijn. (Iemand toevallig een beter waarde?)
0.5W op 3V3 is dus 150mA. Het vermogen wat je opstookt zal dus 1.2W zijn.
Dit betekent:
- zonder koelvin gaat hij 1.2W * 50°C/W = 60°C opwarmen boven omgevingstemperatuur (bij kamertemp > 85°C)
- met een redelijke koelvin kan je op 15°C/W uitkomen. Dat is dan 18° omhoog, dus bij kamertemperatuur 43°C.

De grote boosdoener hierin: de 11.1V aan de ingang.
En het totaal verbruikte vermogen? 11.1V * 150mA => 1.6W.

Herhaal de berekeningen eens met 1A en zie waar je uitkomt...
(zie net dat ik 3V3 heb genomen ipv 3V1, maar you'll get the picture :-)

my 2 cents...

Als t stroomverbruik vd camera niet zoveel is, gewoon een los klein lipootje meenemen.

Bijv zon mini maatje uit een xtwin.

G K zei:
Weerstanden en diodes hebben spanningsval afhankelijk van de stroom. Aangezien die bij een camere niet constant is kan je het niet betrouwbaar gebruiken. bij geen foto staat er tegen de 5V op de camera, bij een foto nemen kan die spanning juist weer veel te laag zijn. Ernst heeft dit ook uitgelegd.

7803 gebruiken, of de LM317.
die zijn stabiel. (dus stroomonafhankelijk)

Niek zei:
Als t stroomverbruik vd camera niet zoveel is, gewoon een los klein lipootje meenemen.

Bijv zon mini maatje uit een xtwin.

(en dat doen nou net de reden van dit topic tenniet, want degene wil geen overbodige accus meenemen, maar dit is zo goed als de simpelste oplossing)

ik heb hier ook nog wel een zooitje nicd en nimh oplaadbare knoopcellen voor je. (als ik ze kan vinden, ze liggen in een van mn parts-koffers :P

Back