van 2 motoren naar 1 (2 assen,2 schroeven)

heb vandaag deze boot gekregen van iemand.

2reh9py.jpg

2rq0hw0.jpg

gelijk alle elektronica eruit gehaald en ben dus van plan om deze brushless te gaan laten varen.ik wil echter wel maar 1 motor gebruiken maar zit zoals te zien op de 2de foto met 2 assen en schroeven.is er een mogelijkheid deze te behouden en aan te drijven met 1 motor?
of moet ik dan echt deze assen eruit halen,gaatjes dichtmaken en nieuw gat in het midden maken voor een enkele as?
sturen deed hij voordien ook door middel van de 2 schroeven en de bedoeling is dus dat ofwel de 2 schroeven gelijk worden aangedreven en sturen met een roer dat ik zelf nog ga maken of als het echt niet anders kan een nieuw gat maken en een middenas plaatsen en dan alsnog een roer zelf maken.

Als je dat met 1 motor aan wil gaan drijven zul je opzoek moeten naar een geschikte gearbox.... Zal naast de kosten ook de nodige problemen met zich meebrengen om iets te vinden wat netjes past .

Naar mijn mening is een dergelijk project bij zo'n boot als dit weggegooid geld.
Voor het geld wat je kwijt bent aan dit verbouwen (met alleen andere electronica ben je er nog niet) kun je waarschijnlijk ook nog wel een knap bootje scoren waar je wel wat aan hebt.

Goedkoopste en "makkelijkste" oplossing zal zijn om hem met een enkele motor uit te voeren , maar vergeet niet dat je ook nog met wat glasmat en epoxy de boel wat zult moeten verstevigen ;)

Als je dat met 1 motor aan wil gaan drijven zul je opzoek moeten naar een geschikte gearbox.... Zal naast de kosten ook de nodige problemen met zich meebrengen om iets te vinden wat netjes past .

Naar mijn mening is een dergelijk project bij zo'n boot als dit weggegooid geld.
Voor het geld wat je kwijt bent aan dit verbouwen (met alleen andere electronica ben je er nog niet) kun je waarschijnlijk ook nog wel een knap bootje scoren waar je wel wat aan hebt.

Goedkoopste en "makkelijkste" oplossing zal zijn om hem met een enkele motor uit te voeren , maar vergeet niet dat je ook nog met wat glasmat en epoxy de boel wat zult moeten verstevigen ;)

heb je raad opgevolgd en ben alvast begonnen met een nieuwe motormount te maken.zal dus met een midden as worden en hopelijk wordt het wat.wat ik nog heb liggen is een traxxas vxl 380 motor.denk je dat deze de boot deftig vooruit zal krijgen?hiervoor werd hij aangedreven door 2 brushed 380 motortjes.hij moet geen 100 per uur gaan varen maar het mag ook wel wat sneller dan een bootje van de speelgoedwinkel.als batterij wordt een 2s lipo 4000 mah 20c gebruikt.

Hallo Anthem,

De boot is een NQD 757 Tracer 2, een grote bak van 80 cm.

Als je dat netjes wilt laten varen op één motor, moet je alles eruit halen, ook de schroefassen en naar één centrale schroefas gaan.

In de praktijk komt dit op een volledige opbouw als 'nieuwe' romp neer en heb je dus alle componenten nodig die hiervoor nodig zijn.

- motor
- motorsteun
- koppeling (tussen de motoras en de schroefas)
- schroefaskoker met schroefas (star of flex)
- schroef
- regelaar
- accu
- zender/ontvanger
- servo
- roergarnituur
- klein grut zoals boutjes, moertjes, bekabeling

Als je wilt zien hoe een boot van 80 cm kan varen, kijk dan even hier:
5Uhw3G3zJ-I[/media] Mono I and Mono II testing - YouTube
De paars gele Arowana's zijn ook 80 cm lang en lopen op 4S en een 42K schroef rond de 65 km/h.

Met een soortgelijke set-up zou de Tracer2 deze snelheid ook kunnen halen.

Of het verstandig is om zoveel vermogen in een plastic romp te steken is een ander verhaal...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
- motor ok
- motorsteun ok
- koppeling wat bedoel je hiermee? ik ga de as rechtstreeks aandrijven van de motor of kan dit beter niet gedaan worden?
- schroefaskoker met schroefas (star of flex) ok (denk dat ik een van de originele ga gebruiken of anders heb ik er nog wel eentje liggen denk ik van mijn jetstream 800)
- schroef ok
- regelaar ok
- accu ok
- zender/ontvanger ok
- servo ok
- roergarnituur (ga ik zelf bouwen)
- klein grut zoals boutjes, moertjes, bekabeling ok

niet super veel kosten meer denk ik dan :D

heb het filmpje gezien en die gaan inderdaad wel lekker vooruit.
het enige waar ik schrik voor heb eigenlijk is om misschien een te grote schroef te kiezen.vandaar dat ik waarschijnlijk eerst probeer met een van de originele assen en schroef.
dat van dat vermogen heb je gelijk in,zal hem moeten verstevigen ofzo.ach het leek mij een leuk projectje om te doen en voor niet al te veel geld aangezien ik veel al zelf heb.de boot was ook gratis dus...vind het vooral leuk om zelf een roer te gaan maken enz.het is tenslotte allemaal nieuw voor mij die boten en vind ze eigelijk echt wel super!
maakt het nu eigelijk uit dat ik van 2 brushed 380 motoren naar 1 brushless 380 motor ga?
want mij lijkt een 540 motor dan meer geschikt "omdat het groter is" en dan lijkt het mij ook dat dit sterker is en meer aan kan.maar een kammeraad van mij zegt dat de maat van de motor niet uitmaakt,dat ik evenveel power heb met een 8turns 380 als met een zelfde motor in 540 versie.

Die orginele assen en schroeven ken ik.
Als je daar een 1800 kv motor op 4s aan zet vaar je hoogstens 2 meter......
Zijn absoluut niet geschikt voor een beetje brushless motor8-O

Hallo Anthem,

Zoals zoveel beginners, heb je geen idee van welke aandrijving geschikt is voor in een speedboot; een automotor en dan een 'kleine' zoals de Traxxas vxl 380 met 4000KV is gedoemd te verbranden in een 80 cm romp.

Automotoren zijn bedoeld om te werken met een reductie, als je die 4000KV op 2S rechtstreeks aan de schroefas gekoppeld loslaat in deze romp, dan zijn 29600 toeren onbelast (ruim 25000 toeren onder last) in principe voldoende voor een vlotte boot, maar dan moet je wel een 42K (een Ø42 mm prop met een hoge stijging) er achter schroeven.

Een Traxxas vxl 380 kan hooguit een prop met de buitendiameter van de motor rondkrijgen, dat zal iets van 25 mm zijn, veel te weinig om zo'n grote romp vooruit te krijgen.

De ene Arowana (de lelijkste) in het filmpje vaart met een 3654 1600KV buitenloper op 4S en draait een 51 mm prop.
Kost helemaal €20,00 ...
eBay: Neue und gebrauchte Elektronikartikel, Autos, Kleidung, Sammlerst
De Arowana met de oranje merktekens vaart met een 3660 1880KV binnenloper op 4S en draait een 42 mm prop.
R2hobbies.com

Groeten, Jan.

Wat vind je "leuk varen"? Als de originele (rechtuit-)snelheid goed genoeg was en het alleen om betere besturing gaat, kan je ook de originele motoren, originele assen gebruiken en met een paar simpele regelaars, een servo en een roertje een leuk varend bootje maken. Zie mijn NQD-bootje maar eens.
Goedkope en makkelijke aanpassing, dus verwacht er geen wonderen van... Maar het is op zich al een hele verbetering dat je beide motoren nu vol gas kan laten lopen in de bocht, ipv dat "Thrust Vectoring" waardoor de boot half stil valt als je een bocht maakt.

wat ik leuk vind varen is mijn vintage kyosho jet stream.
de reden waarom is gewoonweg omdat ik nog nooit met iets anders gevaren heb.
en deze bevalt me eigenlijk heel goed,pakt lekker golfjes,draait zeer vlot bochtjes,de snelheid is zeker niet super snel omdat het nog steeds de originele brushed motor is maar hij vaart ook op diezelfde lipo waar ik het al eerder over had in dit topic.
dus eigelijk toen ik hem een paar weken geleden voor de eerste keer testte was ik bijzonder aangenaam verrast,zowel van de toch niet trage snelheid en vooral omdat hij ook "mooi" vaart.ik dacht daar mijn brushless setje van leopard in te zwieren maar vind hem eigenlijk te oud en ook wat teveel emotionele waarde om daarmee te gaan bashen en in het rond te ketsen op het water.
vandaar het idee om van deze gekregen boot iets vinnigs te willen maken en nu wil het lukken dat ik mijn slash toch niet meer gebruik dus vandaar dat de vxl een optie was.(de originele elektronica van deze boot is trouwens om zeep)
maar goed,iedereen raad het blijkbaar af dus dan gaat hij gewoon de verkoop in voor iemand die zich wat wil amuseren.anders blijft hij hier ook maar liggen.thanks voor de info iedereen

Wat vind je "leuk varen"? Als de originele (rechtuit-)snelheid goed genoeg was en het alleen om betere besturing gaat, kan je ook de originele motoren, originele assen gebruiken en met een paar simpele regelaars, een servo en een roertje een leuk varend bootje maken. Zie mijn NQD-bootje maar eens.
Goedkope en makkelijke aanpassing, dus verwacht er geen wonderen van... Maar het is op zich al een hele verbetering dat je beide motoren nu vol gas kan laten lopen in de bocht, ipv dat "Thrust Vectoring" waardoor de boot half stil valt als je een bocht maakt.

kan je eens een foto posten van jou nqd?
ben naar je fotoalbums gaan kijken maar zag hem er niet tussen staan.
hoe gaat dat nu trouwens eigenlijk in zijn werk met die 2 motoren?
2 esc's of 2 motoren in parallel aan 1 zware esc?

Sorry, nee ik heb geen foto's of filmpjes van hoe hij nu vaart, tenminste geen goede.
Hij vaart nog net zo hard als voorheen (duh...) maar hij kan nu wél rechtuit en de bochten zijn mooi te doseren van ruim en hard tot "in één klap 90 graden de hoek om", puur op het roer. Omdat de motoren beide nog gewoon voluit draaien bij de bochten zakt de snelheid niet meer in, een hele verbetering.

Ik heb twee goedkope HobbyKing ESC's genomen, één voor elke motor, en in eerste instantie via een mix op de zender aangestuurd zodat ik ook evt. nog met de motoren kan sturen. Nu werkt dat werkelijk voor geen meter (de mix is véél te soft en het roer houdt de rest in het gareel) dus ik heb nu een v-Tail mixertje gekocht die ik er tussen ga zetten. Als dat ook niet veel doet, ga ik gewoon een Y-kabeltje gebruiken; op het roer is hij levendig genoeg.

Anthem, ik weet niet wat je al hebt liggen maar bij Hobbyking kan je leuk spul kopen zo lang je niet écht profi gaat; een stuk speelgoed als jouw NQD-boot kan je er leuk en spotgoedkoop upgraden met roertje, regelaars etc.

sevgc0.jpg

dit is hetgeen een roer zou moeten worden met een beugeltje dat erop komt waaraan het servo asje komt.
het andere stuk wordt de motormount en zal nog een hoek van 90° krijgen om zo vast te zetten in de boot.het gat voor de motoras is nog niet juist in het midden maar dat maakt niet uit want het moet toch nog groter.de 2 gaatjes ernaast worden rechthoekjes zodat er met de motor wat opzij kan geschoven worden.
motorsetje heb ik nog liggen,wel voor een auto maar ga het er toch op wagen om het een kans te geven.ontvanger is ook geen probleem en servo krijg ik van een maat dus in principe zit ik goed denk ik.

Gewoon lekker proberen inderdaad, dit soort rompen zijn dusdanig weinig waard dat ze zich uitstekend voor experimenteren lenen.

Ik ga je in ieder geval volgen.

weer een klein stapje verder,as is ook in het midden van de boot gemonteerd.

still to do:

motormount vast zien te zetten
roer bevestigen en zien dat deze kan bewegen
plaat maken voor alle elektronica op te monteren
alle elektronica inbouwen

j8pb0h.jpg

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Anthem,

In een boot van 90 cm heb je een schroefas nodig, die lang genoeg is om 10% van de romplengte uit de spiegel te steken (da's dus 9 cm).

full

Om er voor te zorgen, dat de boot goed zal varen, moet de hoek, die de as maakt met de kiellijn zo klein mogelijk zijn; als de romp vlak op de tafel ligt, moet het uiteinde van de schroefaskoker rond de 2 mm vrij liggen van de tafel:

full

Op de foto kun je zien, dat de schroefaskoker vrij hoog uit de spiegel komt, dit komt omdat binnen in de boot, je rekening moet houden met de diameter van de motor (+ waterkoeling!)

Bij een boot van 90 cm moet je toch gauw rekening houden met een schroefas van 40 cm lang (liever meer, om de hoek zo klein mogelijk te houden).
De beide originele assen achter elkaar komt denkelijk aardig in de buurt, gebruik ze echter niet, want deze schroefas/koker is niet geschikt voor de toeren van je automotor.

Nog een tip; plaats de as met motor niet precies in het midden, maar rechts ervan, zo'n 4 mm.
Dit zorgt ervoor, dat de boot zonder tegensturen rechtuit zal varen.

Op de eerste foto is het slecht te zien, daarom een foto van een andere boot, waar de as nog niet geplaatst is:

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Jan,
bedankt voor de nuttige informatie maar ik heb het, "ook al weet ik nog niet goed waarover ik spreek", redelijk moeilijk met te geloven dat als ik de as uit de center monteer de boot nog recht zal varen.
volgens mij lijkt dat op het effect dat hij ervoor had met het sturen door middel van 1 schroef.en eigenlijk is het gat al gemaakt en de as gemonteerd dus ga ik zien of hij zo goed gaat en anders ben ik zeker wel eens bereid om jou te volgen en dat te proberen.ik heb er wel op gelet dat de as redelijk recht staat en niet te ver naar beneden wijst dus daar zit ik wel goed mee.

vriendelijke groeten

Hallo Anthem,

Je hoeft het niet te geloven en mijn advies op te volgen, je komt er vanzelf achter als de boot eenmaal vaart...

Als de prop, van achteren gezien, linksom draait, dan zal de wielwerking van de prop de achterkant naar links trekken.
De boot vaart dan zonder correctie een rechter bocht.

Om de boot rechtuit te laten varen moet je dus tegensturen, en dat remt (aanzienlijk).

Daarnaast zal het roerblad, dat dus bij het rechtuit varen scheef staat, bij het toenemen van de snelheid als hefboom gaan werken en de rechterzijde van de boot gaan optillen.

Door dit scheef varen is de boot niet langer stabiel en als de snelheid hoog genoeg wordt vaart'ie zichzelf ondersteboven, omdat linksvoor steeds meer in het water gedrukt wordt (het afplakken van de deksel is dan ook een must).

Monteer je de aandrijving nu uit het midden, dan werk je dit tegen en zal de boot zonder tegen te sturen stabiel rechtuit varen, ook op hoge snelheid.

Heb je wat foto's van de bouw voor ons?
Eventuele "redelijk moeilijk met te geloven" bouwfouten kunnen dan wellicht voorkomen worden.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hey Anthem,

Ik zou dat advies van Jan maar opvolgen hoor,
hij weet wel een ' klein beetje' van de bootjes af....
Het zou zonde zijn om later de as weer te verwijderen toch?

Laatst bewerkt:
Bij vliegtuigen wordt om ongeveer dezelfde reden (motorkoppel) de motor scheef naar rechts en naar onderen geplaatst (motordomping).

Back