Van Ardupirate naar Arducopter Mega

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de PID settings.

Zo was dat ook bij de multiwiicopter.
Te hoge PID settings resulteerden in een wobbel bij snelle dalingen.
Soms kunnen de settings zodanig gevoelig zijn (hoge PID's) dat de copter telkens een grotere schommeling maakt tot hij ineens volledig flipt. Dat is me eens bijna overkomen, raar zicht was dat...
Propellor-grootte beïnvloedt ook de PID settings en de reactie van de copter. Zo zijn lagere PID settings van toepassing bij grotere props en hogere settings nodig bij het gebruik van kleine props.

Dit is bij de arducopter net zo denk ik. Laat me iets weten als ik verkeerd zit.

ik heb al vanalles getest via de pids maar de schommel blijft erin zitten.
Door de Rate P iets te verlagen verbeterd het een beetje. De rest van de pids heeft hier geen invloed op.
Nu, vandaag nog wat aan gedacht. oei dat deed pijn ;-)
Neem nu de rpmvan de motoren. Bij hover staat THR ongeveer in de helft.
Als je dan de THR ietsje zakt om het dalen te initiëren daalt ook de rpm uiteraard. stel nu dat die rpm te snel daalt waardoor de schommel start omdat de quad stabiel wil blijven. Van zodra je terug gas geeft stabiliseerd hij goed.
ik denk misschien aan expo van de tx maar heb hier geen ervaring in.
Suggesties?

Zou meer aan een curve denken als het niet alleen maar in het midden is, zou een Expo zeker proberen.

Welke zender heb je, Eurgle 9X ?, dan kn ik je niet helpen

Heb je nu die Roxxy's er op?

//Frank

ik heb al vanalles getest via de pids maar de schommel blijft erin zitten.
Door de Rate P iets te verlagen verbeterd het een beetje. De rest van de pids heeft hier geen invloed op.
Nu, vandaag nog wat aan gedacht. oei dat deed pijn ;-)
Neem nu de rpmvan de motoren. Bij hover staat THR ongeveer in de helft.
Als je dan de THR ietsje zakt om het dalen te initiëren daalt ook de rpm uiteraard. stel nu dat die rpm te snel daalt waardoor de schommel start omdat de quad stabiel wil blijven. Van zodra je terug gas geeft stabiliseerd hij goed.
ik denk misschien aan expo van de tx maar heb hier geen ervaring in.
Suggesties?

Laatst bewerkt:
Zou meer aan een curve denken als het niet alleen maar in het midden is, zou een Expo zeker proberen.

Welke zender heb je, Eurgle 9X ?, dan kn ik je niet helpen

Heb je nu die Roxxy's er op?

//Frank

Ik heb idd de Eurgle maar heb ondertussen de xpo gevonden. Van zodra de wind wat zakt zal ik dit eerst eens proberen.

De Roxxy's zijn idd in gebruik.

Persoonlijk vind ik de 10x4.7 niet lekker werken op deze 2824-34 (1100Kv)Roxxy's, de 8x4.5 doen het een stuk beter.

De 2827-34, (760Kv) zijn perfect voor de 10x4,7.

Geen idee hoe zwaar jouw Quad is anders zou je 8x4.5 kunnen proberen die zullen beter doseren. (of je Quad eens zwaarder maken, zal zeker helpen)

//Frank

Frank,

Ondertussen van de "windval" kunnen profiteren om enkele tests te doen.
Eerst Expo gedaan 50% en dan 100%.
Weinig tot geen verbetering bij het neerdalen.
Vervolgens de ESC timing aangepakt en eveneens geen verbetering :(

Wat ik wel opmerk is als de quad daalt ze op een bepaald moment gaat versnellen naar beneden waarna ze oncontroleerbaar wordt.
Als je heel traag zakt heb jehet bijna niet.
Zou er misschien een "controled descend rate" bestaan????
Bvb een mode =1m/sec dalen

De 2824-34 worden ook met EPP 10x45 gebruikt bij MK. Ik zal eens kijken om de kleinere prop eens aan te schaffen als test.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog wel een aantal 2827-34 liggen dus als je die wil testen op jouw Quad hoor ik het wel.

"Standaard" motor bij de MK is de 2827-34 (=MK2827-35), de 2824-34 voor kleiner modellen.

Ik zou voor de test er eens wat gewicht aan hangen.

Vlieg je met Baro aan? anders is helemaal geen controled descend (ja je stick).

IMO klopt je motor/prop/gewicht niet.

/Frank

PS. de ESC lopen wel redelijk lineair met de knuppel, anders even opnieuw kalibreren.

Frank,

Ondertussen van de "windval" kunnen profiteren om enkele tests te doen.
Eerst Expo gedaan 50% en dan 100%.
Weinig tot geen verbetering bij het neerdalen.
Vervolgens de ESC timing aangepakt en eveneens geen verbetering :(

Wat ik wel opmerk is als de quad daalt ze op een bepaald moment gaat versnellen naar beneden waarna ze oncontroleerbaar wordt.
Als je heel traag zakt heb jehet bijna niet.
Zou er misschien een "controled descend rate" bestaan????
Bvb een mode =1m/sec dalen

De 2824-34 worden ook met EPP 10x45 gebruikt bij MK. Ik zal eens kijken om de kleinere prop eens aan te schaffen als test.

Laatst bewerkt:
Op dit ogenblik weegt de quad met batt zo'n 1.2 kg. Volgens mij al behoorlijk. Wat bizar is is dat de quad voor de rest heel stabiel vliegt zelfs bij redelijk agressief vliegen. Met uitzondering als er wat wind is.

Bij het aanpassen van de esc timing heb ik ook alles hergekalibreerd

De baro staat aan maar heb geen sonar. Dit feit zal wel niets met de onstabiliteit te maken hebben.

Bij DIYdrones merkten ze op dat ze ook een oscillatie hebben waargenomen bij het dalen.

Nu, voorlopig heb ik twee opties. Andere props aanschaffen, kleiner of andere motoren testen. Je voorstel zal ik eventueel wel aannemen.

Ik heb nog wel een aantal 2827-34 liggen dus als je die wil testen op jouw Quad hoor ik het wel.

"Standaard" motor bij de MK is de 2827-34 (=MK2827-35), de 2824-34 voor kleiner modellen.

Ik zou voor de test er eens wat gewicht aan hangen.

Vlieg je met Baro aan? anders is helemaal geen controled descend (ja je stick).

IMO klopt je motor/prop/gewicht niet.

/Frank

PS. de ESC lopen wel redelijk lineair met de knuppel, anders even opnieuw kalibreren.

die van mij oscilleerd ook bij dalen(pas 3 vluchten gemaakt), maar als ik even wat gas bijgeef of de quad een beetje laat hellen dan is het wel goed op te vangen.

Heb vanmiddag wel de 3 filters geaktiveerd, en nu is ie veel stabieler dan ie was(over het geheel genomen)

ik ga nog wat experimenteren of ik de oscillatie eruit kan krijgen.....

Ik heb een groter probleem, en dat is als ik hem in position hold zet, dan is de positie redelijk goed lijkt tot nu toe, maar de hoogte is een drama, had hem op een metertje of 6 hoog gehangen, en na een 10 tal seconden wat op en neer gaan in hoogte dook hij ineens omlaag(gelukkig was de grond wat nat en dus zacht.....anders had ik mijn landingsgestel wel gedag kunnen zeggen)

Iemand een idee hoe dit op te lossen is, of die het probleem ook heeft
???

Zorgen dat je sonar storingsvrij is (ver weg van esc's motordraden) en een stukje vilt over je barometer plakken.

Sonar heb ik niet, maar kijkt ie voor hoogte alleen naar de baro, of wordt de GPS hier ook voor gebruikt.

Het is me wel opgevallen dat ie in position hold ook steeds meer opzij gaat en dan steeds ruiger op en neer begint te gaan, tot ik het niet meer vertrouw en ingrijp, dus denk dat ik nog ff de settings in moet duiken....

Het lijkt dat hij te laat corrigeert, dan overcorrigeerd en dit verergerd steeds....

ah, geen sonar. De barometer is zowiezo maar tot op ruim een meter nauwkeurig. Zelfs als die gewoon stilstaat op de grond swingt die op en neer over een meter ofzo.
Tijdens vlucht wordt de barometer gebruikt om de hoogte te behouden, op regelmatige tijdstippen gecalibreerd met gps hoogte.

Wat oscilleren komt wel meer voor, zeker met wind. Het is niet zo eenvoudig goed ingesteld te krijgen. 1m op en neer oscilleren op hoogte is normaal als je geen sonar hebt.

ah, geen sonar. De barometer is zowiezo maar tot op ruim een meter nauwkeurig. Zelfs als die gewoon stilstaat op de grond swingt die op en neer over een meter ofzo.
Tijdens vlucht wordt de barometer gebruikt om de hoogte te behouden, op regelmatige tijdstippen gecalibreerd met gps hoogte.

Wat oscilleren komt wel meer voor, zeker met wind. Het is niet zo eenvoudig goed ingesteld te krijgen. 1m op en neer oscilleren op hoogte is normaal als je geen sonar hebt.

Ik zal eerste een kijken of ik de baro kan afdekken met iets, want van 1 meter was geen sprake, het was meer een meter of 5......
Heb je filmpje gezien, en denk dat ik iig wel zon sonar ga bestellen, echter ben ik nog in onderzoek welke ik moet pakken, sommige zeggen de Maxsonar EZ4 en sommige zeggen de EZ3.....

Vandaag eindelijk de 2.0.42 kunnen testen en moet zeggen dat het een hele sprong voorwaarts is.

Stable gaat heel goed.
Alt hold zeer goed zelfs boven gras.
Loiter zou misschien een beetje beter kunnen maar darvoormoet ik wat verder sleutelen aan de PID's.
Dan ooknog de RTL getest en de quad komt mooi terug mijnrichting uit en stopt mooi op een meter of 5 boven mij. Wel is de hoogte soms op en neer in de terugvlucht.
Dan nog mijn stoute schoenen aangedaan en een missie gevlogen. Twas spannend. 3 WP met de eerste gewoon passeren, de tweede loiter voor 10 seconden en de derde landen. Eerst ophoogte gebracht, loiter en dan naar auto. En ze vertrok in de richting van WP1 maar daar werden alle commando's verder uitgevoerd, zo'n 15 sec blijven hangen en dan langzaam landen. Daar moet blijkbaar iets fout gegaan zijn.
De komende dagen wat meer testen.

In ieder gevalis het een grote stapvoorwaarts!!!

Back