Van balsa model naar gips model, hoe?

Hoi,

ik ben langzaam bezig met een balsa model:

20150831_203541_zpsmlynr4ax.jpg

Als het klaar is wil ik het strak maken met (spuit-) plamuur en lak en zo. Vervolgens moet er lexaan overheen diepgetrokken / gediepttrekt /??? worden, en dat zal niet lukken. Het vacuum trekt waarschijnlijk te hard voor de mal om het goed te overleven, en de lexaan wordt erg heet en zal de lak en plamuur aantasten. Dus wil ik de vorm in gips maken, en daar overheen het lexaan trekken. Ik heb al meerdere gipsen mallen en die blijven lang goed.

Maar hoe kopieer ik het houten model naar gips? Contramal? Van gips, of silliconen, of iets anders? Wie kan uit ervaring wat aanraden?

Dank,

Hugo

Ja van de siliconemal, dat is waar, maar zal kostelijke keer zijn. Silicone met versneller aanbrengen meteen borstel kan ook, en daarrond een verstevigingsmal in polyester of gips bv.
Ik heb vroeger nog een redelijk zwakke moedervorm, zoals ook bij jou, 1 keer gethermoformed in polystyreen. Moedermodel is mogelijk wel om zeep dan, slechts 1 keer te gebruiken. Maar je PS vorm kan dan weer dienen om gips in te gieten. Dat gipsmodel dan weer gedetailleerder afwerken.. Je moedermodel kun je ook meteen afgieten in gips. Model eruit peuteren (wss om zeep) en daarin dan terug gips gieten, met een vaselinelaagje ertussen.
Silicone is best, alle andere zijn soms wat prutsen, wel goedkoop. Maar nog geen details zoals die bestuurder in je eerste moedermodel. Sculpteer dat uit je definitieve gips model.

Dank je wel, dat is ook een goed plan. Ik heb nog even bedenktijd. Nog even de 'cockpit' randjes maken, en dan eindeloos plamuren en schuren.

20150902_214456_zpswimvm5xm.jpg

Hugo

Ik zit nog aan een vierdelige gipsen contramal te denken. Dat geeft wel een deelnaad op het uiteindelijke gipsmodel, maar die is weg te schuren.

Hugo

Ik zou ook wel nooit het model uit balsa maken. Plamuur is wss harder, lastig om voorzichtig te schuren enz. Vorm ziet er wel al ok uit!

Als ex-vliegtuigjesplakker ben ik balsaverslaafd, vandaar. Het model is nu grof af, en ingesmeerd met een laagje plamuur. Het lijkt al heel wat, maar het grof in vorm brengen is denk ik een kwart van het werk. De afwerking driekwart.

Verder heb ik besloten de moeilijke maar goedkope weg te gaan; gips. Ik snijd het balsa model in twee delen, die beide lossend zijn. Die delen komen met paspennen aan elkaar. Dan giet ik het geheel in gips in. Eenmaal gedroogd kan ik het model in de twee delen weer uit de gipsen contramal halen. Vervolgens giet ik in de contramal, wederom in twee delen met paspennen (en ontluchtingskanalen), het model waar de lexaan over getrokken kan worden.

Ik koop mooi gietgips voor 14 euro per 25 kilo bij de Hazelaar in Soest, overigens is die ook niet duur met siliconen en zo. Maar ja, eigenwijs en zuinig als ik ben ga ik met gips aan de slag.

Hugo

Ik heb mallen van mdf en balsa gemaakt om vacuum te vormen en dat gaf geen enkel probleem. Wel 2-componenten plamuur gebruiken omdat dit veel sterker is. Daarna gewoon aflakken en je kut vacuumvormen.

Back