Overigens heb je in modelbouwland altijd baas boven baas...
Duitsland spant vaak wel de kroon als het om Groß Modelle gaat...
Goot in formaat, groot ook in detail. 'Sag nichts mehr'...
Als je toch al uren investeert... maar het dan 3x zo groot... of desnoods 1:1... Haha...

Zo ligt op mijn zolder nog een Schnellboot kano... 2,3 meter in lengte. Zobel Klasse.
Allen het casco... een zoon van een Duitse modelbouwer heeft daar ooit zijn jeugd door
verloren zien geraken... zijn vader een 'Tief-Bauhockbewöhner'... zotte schaal...

Deze site wel item voor item doorpellen! Productieve figuur!

https://www.ig-dgzrs-massstab-1zu10.de/gallery463726.html

@bronsmotor
Nog een mooie link voor je... en staat een 23 meterklasse bij... voor alle uren die gemaakt moeten worden
is zo een casco lang zo slecht nog niet.. Hij heeft de oorspronkelijke mallen van Schaffer
overgenomen. De badewanne moet over... die is nimmer rond geweest. Nooit begrepen aan het model.
Noem het maar weer een gebrek aan informatie... jaren 70...

https://www.modellbau-haeger.de/Preisliste/Preisliste-01-2007.html

Groet Bas

PS: Gut wat gaat dat allemaal stroef... bijna alles ingetekend... bzzzzz....

Laatst bewerkt:
Gelijk opgeslagen bas daar ga ik vanavond grondig naar kijken.
te ongeduldig al bekeken gellukig is er vertaling van google haha.
mooie site veel handige fotos ook.

het houdt je wel van de straat bas je mag nu toch niet weg haha.

Laatst bewerkt:
Na uren van tekenen, projecteren en wat malletjes nu maar eens in model zetten. Eerste spantje in wording.
Voor het schuren en vormvastheid de vorm nog even dicht.
Daarna kan via insnijden de overtollige plaat af worden gebroken...

Eerst weer met CA op de epoxyplaat. Print ets te mottig uitgevloeid.
Primen met blanke lak beschermt de printertoner beter, maar het papier zet ook erg uit.
Bij het zagen moet de print goed gefixeerd zitten. Anders rafelt het los.
Alleen met CA blijft het goed zitten.

6DBBA004-28EF-4941-8E70-3EC1E870EA0C.jpeg

Het zagen van de buitenste ronding.
Omdat het klappert, gebruik ik een roerhoutje om dat tegen te gaan,
en komen mijn fikken ook niet bij de zaag... met de andere hand stuur je.
Fractie ruim gezaagd om later met schuren in te passen.
Met alle zagen en passen ben je weer een uur verder...

D886B76F-AFB0-42E2-A47E-7E5CC0ADD892.jpeg

Met inzagingen tot aan de snijrand, om op de mes-insnedes de fragmenten van de plaat
afzonderlijk te kunnen afbreken... bijkans als een glasplaat... of pplystyrolplaat
daar doe je het zelfde...

026F7BBE-BC2C-4AB0-97AD-21211C42935F.jpeg

En de ruwbouw pas in de klep...

6D189451-9188-430D-AF2D-451247F8C116.jpeg

Over de breedte komen 3 spantvormen te zitten met iets meer dan 6 mm afstand.
De stippellijn staat voor een 7 tal water-loos-sleuven. Iets gechargeerd.
Maar het moet nog gelakt worden, dat zal al critisch zijn voor lollopen met lak.
Zijn als het ware twee smalle lijsten, en spant dat op de romp gaat aansluiten.

Tweede is een volspant, daaraan komt het scharnier geschroefd en de stangen van het
klepmechanisme.
Derde weer twee halfspanten (wordt toch ook interlocking), aan weerszijde van de rollerbaan.
Die laatste twee spanten staan in de lengte van het schip, worden de rollers op vast gemaakt.
De rollerbaan wordt een apart bouwseltje, waartussen de rollers zitten.
Wordt nog een uitdaging dat netjes de vormen. Is bijzonder priegelig.

Hmmm... Eens even uitzoeken of er 30 mm brede horlogebandje-lockstiften bestaan.
Hebben aan het uiteinde veerstiften. Dat zou mooi wezen... Mehhhh... Dan clippen de
rollers uit zich zelf... anders heb ik nog wel een ander oplossing...

Voor wat het waard is... en maar weer een aan de volgende...
Hoppa gisteren klaar... niet?

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Alles kan en mag... als het resultaat er naar is[emoji39] En het is spot-on.
Overigens... per spant een zaag... zo erosief is gfk-plaat...

Maar goed... stapje verder... en met aangename nauwkeurigheid gaat het ergens op lijken... wat blijft is de tijd die ik kwijt was aan nauwkeurig afpassen aan de binnenmaten van het gelamineerde kapje. Hoe beter dat aansluiting, des te strakker de afwerking.
Wederom de dunne CA maar weer op het stukje plaat, print er op, deppen en aandrukken...
heb dan wel vinyl handschoenen aan, met poetspapier of velletje boterhamzakplastic
lukt dat aandrukken/vastwrijven ook... overtollige dunne CA wegduwend, luchtbellen vrij.
Goed gefixeerd... kan je weer verder...

CC72E284-AFDD-406A-BF5F-1ED14DDD9635.jpeg

Schrobben maar weer... en passen...

D461D31B-1ED9-4C61-A6D5-80D33F7EDBE0.jpeg

Lijkt al ergens op... Maar op een plaatje sonden nog wat meer rondspanten
horizontaal. Bij deze ene gelaten...

31EC97DB-D058-4117-BB9D-F1DBB7F48110.jpeg

En weer een stappie verder... papierprint los je door deze kletsnat te maken met water. Met een breekmesje werk je rap de print weer los. Daarna nog even schuurpapiertje er over halen...

De witte spantjes staan nog in karton... eerst checken, dan pas uitwerken...

2AB26E36-DC6E-4FA7-AB61-065E3140EE8F.jpeg

Voor wat het waard is...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Bas, na al die mooie verhalen hier kon ik het niet laten om een Premium Heuss aan te schaffen. In Engeland nog een NOS exemplaar gevonden en deze staat inmiddels in de kamer te pronken.

op zoek naar informatie vond ik nog deze "spannende" film. Gelukkig loopt het goed af! In de hoofdrol de H.H Meier en Roland

MvrGr, Erik

Leuk om dat te lezen Erik!

En dan ook nog eens het eerste bericht dat je hier schrijft, omdat het model zo appelleert.
Mooi dat die vonken allemaal overspringen! Ehhh... spatten :D
En dus! Welkom op het mooie MBF!

Via Facebook het model getroffen?
Ik was er daar nog een paar tegen gekomen bij en zaak die wat had opgekocht in eind 2019.
Die zijn snel gegaan dus.
Je kan ze ook overigens direct in China bestellen.

Dit filmpje was ik nog niet tegen gekomen op YouTube... Werkelijk schitterend!
Daar ben ik wel heel erg blij mee. Prachtig die enorme gang in dat schip.
De golven worden door de bijzondere boeg mooi opzij gesmeten.
Ik zag ook dat de sleephaak los genomen was. Qua massa vast geen lieverdje...
De klep gaat hydraulisch, het bijbootje via de lier.

Bij het binnenvaren een cut... dat ging dus bij de eerste poging mis :)
Turbulent water bij zo een open klep... vast niet eenvoudig te sturen...
Bij het wegvaren sluit de klep... maar zonder de bijboot in de wanne... maar het verhaal moet geïllustreerd worden met beeld.
Goed te zien is de snelheid van sluiten.
Filmen onder zulke omstandigheden geen pretje...

Maar... me klep klopt niet! Holy-heuss-niet!

Voor het eerst een stukken beter overzicht. Zonder een bijbootje.

Had 3 slechte afbeeldingen... van de Heuss.
De klep van de Heuss anders is dan van de H.H. Meier. Die is later nog versterkt. En de V-vormige rolleropstelling bovenop is nog versterkt met een rollbar constructie met rubberen vertande elementen.
Impact dempend. Een vereenvoudigde tref je op de klep van de ARTF... de rubberen secties missen. Maar zijn te faken of werkend te maken.

Na het scannen van een gerasterd plaatje... en wat waterboarden in
Photoshop... Dit is de Heuss. Hier niet meer te zien, wel op de
foto... de typische zwanehals afsluiters van de Heuss.
De plaatjes staan op de info-sheet die je bij de DGzRS tekening toegezonden krijgt...
Scheitdrukwerk van 6 cm breed! En via de scannersoftware ontrastert.
Heel lastig te zien...
Binnen het gespant van de rollerbaan, zie je links de twee spuisleuven.
Het lozen van water zie je ook in de film met het sluiten van de klep.
Ik heb twee ervan ingescanned en gekeken of er nog registratie in de zwarte partijen van het druksel zat...
maar het gaf een ander beeld dan deze die ik op de Meier zag...
Heuss is 1957, de Meier is 1960 en al een hoop verbeterd ten opzichte van de nr1...

Heus Sheet Heck Scan Plaat-1-Bew.jpg

Ik zie hier wel spanten... als baleinen, en niet die uitgebreide webbing van de Meier...
De rollers staan op staketsels en liggen niet op twee strippen staal...

Heuss Sheet Heck Scan Plaat-Bew 2.jpg

Opvallend dat de ruitejes van de Roland als een Landrover of Jeep weggeklapt
kunnen worden om de sleepkabel niet in de weg te zitten...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Hoi Bas, ik had al een vermoeden dat je deze film wel kon waarderen. Soms lijken gebeurtenissen wel voorbestemd. Kreeg 30 april m'n Heuss uit Engeland geleverd (kreeg wel bijna een hartverlamming toen ik de bezorger al jonglerend met de doos het pad op zag komen...) en op 1 mei besloot de DGzRS deze film te uploaden! Bijzonder om te zien hoe het er toen nog toeging... alsof ze het commando op een U boot voerden...

Je hebt gelijk, eigenlijk hoor je je in je eerste bericht voor te stellen... maar ik ben al eens lid geweest van het forum. Kon m'n account niet meer heractiveren dus maar een nieuwe aangemaakt. Ben altijd gek geweest met bootjes en verslond als kind de "Reddingboot" bij mijn opa (gezagvoerder bij Zuiderzeewerken op "De Blocq van Kuffeler" ook uit 1957). Stonden wel eens foto's in van buitenlandse reddingboten en de "rettungskreuzer's" hebben grote indruk achtergelaten. Bouwpakket van de Heuss was echter veel te duur, dus m'n eerste modelbootje werd de Tön 12. Die heb ik nog altijd staan maar nooit mee gevaren. De 2e was gedeeltelijk zelfbouw op basis van de romp van de "Rau IX" en leek op De Blocq van Kuffeler. Deze staat nog bij mijn broer. Nu dus na meer dan 35 jaar weer een modelboot en wat voor 1, wel 2 tegelijk!

Zou ze wel rc bestuurd willen maken, maar heb geen idee hoe en wat te kiezen. Had ooit een 4 kanaals Multiplex met mechanische vaartregelaar gekoppeld aan een Hectoperm. 't is nu allemaal een stuk complexer in mijn ogen door de enorme keuze. Heb ook niks met zenders die er uit zien als een 'transformer' Het moet er allemaal wel een beetje uitzien als een traditionele zender zou als de Multiplex Europa Sport. Kwam bij Toemen de Volantex EX7 tegen. Vind ik er normaal uitzien en de mogelijkheden lijken voldoende om de Heuss en Tedje te besturen. Kan echter nauwelijks achtergrond en recensies over vinden dus ik weet niet of ik dat wel moet doen.

Zou graag de motoren apart kunnen bedienen vanaf 1 knuppel waarbij de 3e motor na bijvoorbeeld 3/4 gas bijgeschakeld wordt. Heb begrepen dat dat met een mixer te bereiken zou zijn. Als iemand advies kan geven dan hoor ik dat graag.

En sorry dat ik je nachtrust verstoord heb ;)

Laatst bewerkt:
Nachtrust... nachtuil...

Zenders. Tijd om in te gaan verdiepen.
Goede zender kan zeker meer dan 15 jaar mee.
Motoren? Allemaal te regelen.
Niet met oude meuk, maar met een goede computerzender.
Motoren zouden eigenlijk brushless moeten wezen. Iedere motor heeft dan een eigen regelaar. Maar het rendement van de brushless ligt hoger.
Ik zet de motor op reductie, is ie nog zuiniger. En met propellers met hoge spoedverhouding. Die doen het ook veel beter in het water....
Mijn Heuss stond in 1971 of 1972 voor mijn neuss... De Graupner, zei het reeds aangebroken. Maar er was niets gebouwd, wel uitgezaagd...

Ik ben een Jeti fan, maar dan via een hackmodule in mijn MPX Evo-9 zender.

Nieuwe aanschaf? Listig!
FrSky heeft een mooie met een open TX die er op te zetten is... daarmee heb je ongekende mogelijkheden maar vraagt ook een goede bestudering.
Ontvangers kosten een drol. Verder kan je ze zo programmeren dat ze bijvoorberld ook Jeti of Futaba protocollen aankunnen. Daarover is te lezen op dit forum.
Opmerkelijk. Wanr ik heb een hele stapel Jeti ontvangers. En zouden met zo een zender behouden kunnen blijven. 2.4 Ghz is merk specifiek.
Anders dan met 40 of 35 Mhz. Waarbij 40 is bedoeld voor bootjes.

Jeti? Dan een DS14 handzender. Maar met alle extra modules die je op een vrij kale zender bij moet kopen, kom je in de buurt van een DS16.
Nadeel... lomp in de hand. Velen vinden ze niet prettig in de hand.
Prijs is hoog, maar zeer veel sensoren mogelijk. Het systeem is feilloos.
Ook dat tikt door in de kosten. Maar alles is dan te meten....
Op een Robbe FL-8 uitgetest. Daar zit dus ook GPS op. En kon ik controleren of de schaalberekeningen klopten...
Ook in het benodigde vermogen.
Dat kon vanaf 2009. Geweldig. Telemetrie!

Om alles RC om te zetten vraagt dus om veel verdieping in de materie. Veel tref je op het internet. Hoe en wat.
Ook hier op het forum.... in zenderkeuze. En verder een gevoelskwestie.

Beste is om voor al die in’s en out’s eigen draadjes op te zetten? Als je de antwoorden niet treft.
In te lezen op de zendertopics....

Er zijn nog twee andere draadjes omtrend de Heuss. Erg leuk om door te lezen.

Maar het is modelbouw, ook is het semi klaar... techniek vraagt om inventiviteit...

Maar start een eigen.
Ik zal zo verl mogelijk in dit draadje aan informatie prikken opdat ‘anderen’ er wat aan hebben... in ik ook...zie de feedback van je geposte filmlinkje.

Tot later...even weer een deurtje in huis in de verf zetten... Hausklappe...

Ik probeer vanavond nog wat scans te maken. Onder het mom van... zoek de verschillen... maar er moet ook nog gebouwd worden, anders krijg ik de boel niet klaar.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Zit het werfpersoneel weer aan de tekentafel Bas? Of even met dit mooie weer in hogere sferen? Gr. Klaas.

Mehhh... effe wat bijbeunen met een kwast, rollen en potten verf hier thuis.
Kamerdeuren een nieuw jasje.
En van't weekend moet de schutting worden aangepakt. Dus morgen alvast de oude er uit.
Zaterdag wordt ie gezet.

Intussen wordt er nagedacht over een beetje schaal ogende bevestigingspunten aan de klep
voor het ophaal mechanisme. Dat waren messing gebogen oogjes... dat wordt nu een
stelring die niet de stellen is, met een pinnetje er door(geboord)...
De zaak zit nog aan het oude klepje...
Voor het nieuwe klepje maak ik het dan nieuw...

Gister een proefje gedaan. Opdikkend ringetje gemaakt. Pieterpeuterwerk.
M1 gaatje in het messing rondstaf M4 geboord. (op de Myford)
Dat dingetje weer in een klem gezet onder de boorstand, en dwars door diameter en door het hart een M2 gaatje geboord.
Het rondstafdingetje weer terug in de draaibank om door het M2 staafje een M1 gaatje te boren.
Daar kan de trekstang aan.
En zo heb je een aanstaand scharnierpunt. Je zou er ook een kogel-pen cardan van kunnen maken...
daar lijkt het een beetje op.

Het moet zo tegen de rand van de klep, dat er amper ruimte is... en ik wilde vooral een complexe
uitdaging... En de bevestiging aan de klep... een clip-systeempje... wordt ook nog een
leuke op dat formaat... maar ideeen borrelen wel op...

Zo zat het voorheen voor ingrijpen en mollesteren... wel heel slank en goed werkend...
Lukt het niet, dan wordt het gewoon weer een oogje en een nepvoorziening...
Eerst proberen of de geavanceerde versie gaat werken.

IMG_0317.jpg

Hier zie ze die klossen, vast aan de hydraulische actuators. Door de linke zit nog zelfs een stift.
Het zit ook in die properties van grotte in het model.
M5 rondstaf zou ook nog kunnen. Het eerste profje was op M4 dus... en dat ging.
Nadeel van een standaard stelring met stifttap met M2 doorboring... net te dik.. diameter aan de forse kant...
Maar de stangetjes hierboven zijn M1... dus dat handhaaf ik maar...

c258c1_173c63053619475ea1c71ce52f335c4e~mv2_d_4032_3024_s_4_2.jpg

Gr Bas

Tja ook hier gaat het thuiswerk ook door, nog wat klussen te doen in en rond het huis.
Alledagen hobby zou mooi zijn maar dat gaat niet.
Veel klus plezier gewenst :D
Grt peter.

Het zwaardere denkwerk! Maar de raderen draaien, ook tijdens deuren tjetten en schutting omleggen. Succes ermee! Gr. Klaas.

Dank je... maar is wel een listig klusje...
Nu op de bank... pijn in mijn handen van het gesjor aan nukkige coniferen die ijzergaas hebben ingekapseld...
Het is wat! Palen in beton gegoten alsof ze de Hunebedden moeten overleven... grrrr...

Laatst bewerkt:
Back