Van een Simprop Contest vaarregelaar naar een restauratie van een Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 26 okt 2019.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik maak mijn batt bakjes tegenwoordig ook uitneembaar. Is wat handiger als de batterij versleten is en de nieuwe een andere afmeting heeft.
    Sommige ervaringen zetten je aan het denken :)
    Alleen moet ik toegeven dat ik de mijne gewoon met enkel houtschroefjes vastdraai. Verdomd mooi gemaakt past zo volledig in het geheel van de restauratie.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In de Fl8 heb ik vergelijkbare constructies gehad. Maar die uit een dikkere styreenplaat, CA verlijmd.
    Insnijden en mooi strak afbreken. Geeft snel resultaat.
    Motorhouders ook uit dat materiaal.

    Accubak haal je er met cellen en al uit als een gesloten case.
    Met een schroefje en een insteeklip in een dwarsverband, zit het geborgd in het model.
    En kan de zaak zo aan de lader buiten de boot.

    Dat bakje is zeker gemaakt voor een beetje sfeer.
    Motorsteun zette ik al een beetje de toon.
    De accu's, 3 pakketten, zijn en zo uit te trekken, houder blijft zitten.

    De bak-houder is dat ze op mooi hun stek blijven.
    Spanband die er over komt, zit functioneel meer in de nuttigheid van het klittenband.
    Accu’s zitten vrij sluitend in de bak, ook bij een beetje rol of golfslag.

    Mooi aan de moderne accu tech is dat je bij minder massa meer capaciteit hebt.
    Vroeger moesten daar Sonneschein Dryfits in, draaide het zaakje op 6v...
    Is wel 45 jaar over gedaan... moin! Haha
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2021
    k-k en Marc w vinden dit leuk.
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Je maakt het weer veuls te mooi bas :D, weer mooi spul wat je maakt :thumbsup:
    Grt peter
     
    k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nu istie groen!
    Lak nog een beetje pikkerig, leg ik er nog een reepje polysterfolie tussen opdat het niet fuseert...


    IMG_4778.jpg


    Gr Bas
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.109
    Locatie:
    Oostvoorne
    Groene energie uit een groen bakje. Je tankt toch wel uit dat nieuwe windmolenpark, net op de grens? Probefahrt schon im Voraus? Gr. Klaas.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja Klaas gaat nu wel in de goede richting...
     
  7. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Groene richting toch :D
    grt peter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Om het er direct maar in te hangen zonder dat het aaneen plakt, even snel met ponsjes plastic ringetjes geslagen uit verpakkigsfolie.
    Staat de foliering natuurlijk krom en bol na dat gemep. Strijkboutje er over... en weer mooi vlak, spanning
    uit het materiaal.
    Snel 8 stuks gemaakt. Dus er onder als spacertje tussen de sliders en onder de knopjes... ziezo... eindelijk dat ding ook afgetond.
    Zo is dit item ook weer klaar...


    IMG_4779.jpg


    Nu moet er van de week toch weer een laagje wit op het model.
    Dun aangebracht en maar weer voorgeschuurd met polijstpapier.
    Vraagt behoorlijk om geduld.

    Dan hoop ik toch echt dat de laatste vlekkerigheid wel verdwenen is. Vreemd die opaciteit in lak.
    Keer op keer trekt de lak wel heel mooi vlak in glans. Nader tot spuitwerk. (...schandalig vlak!)

    Tijd om me eens aan het maken van transfers te gaan zetten.
    Scans zijn gemaakt, dan wat montage in Photoshop en retouche, klaar maken voor printen.
    De transfer is een lange strook, past niet in 1 stuk op een A4.
    Denk dat ik naar een printshop met poedertoners stap. Iets opdikkende aanbak.
    Dat geeft dan iets lichteffect op het reliëf.

    Tijd om het dek aan te gaan pakken. Die linkerzijde van de 'loopplanken'
    Listig, listig... is nu ingebrand in netvlies. En dan 'moet' het ook... Grrrrr....

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2021
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nice and shiney... maar toch nog 1 laagje!

    IMG_4780.jpg


    Nu weet ik waarom het dek zo verschrikkelijk snel butst...
    wijst er naar... blaast er op...deuk! Rats!
    Dat had hij me niet verteld?...

    Integraal balsa ipv dun berkentriplex in cassettes aangebracht, standaard kit.
    Dat liet zich uiteraard strak zetten. Maar oppervlakte is als een balsa parket met naaldhakken...
    Kaal halen en glassen... het is een optie? Zo laten... het loopt anders echt uit de hand?
    Ik mijmer er nog wat over... deuken voljassen en voorzichtig hanteren.
    Daar maar bij laten.

    Ik wilde het gangboord achterop beter in de symmetrie hebben...
    Hekjes uitstoken. Roll-bar loshalan, sond ook niet symmetrisch...
    De zwanenhalzen uit plastic lossen zonder ze te slopen.
    Verlijmd, maar gelukkig niet te riant...

    Kortom... wild slopen! Ravage op het oog... En hopen dat het lukt!


    Speld in de Proxxon gespannen, op middel toeren, rondom langs de insteek
    om de verlijming te kunnen slopen... Gat ruim je er mee, maar deze dicht ik wel
    met epoxy, en kan een nieuw verschoven gat worden geruimd.
    En zo een speld... naald door zijn lengte vaak nog beter, stookt zich als
    een gek door gek materiaal... waar je dat met een starre speld niet zou lukken.
    Hoe kom je er op? Wel het ontstaat letterlijk 'on the fly'... je moet iets verzinnen!


    IMG_4783.jpg


    De lat die de loopgang steunt heb ik laten zitten. De gang op een gemeten punt doorgezaagd
    met een mini steekzaag... en losgewerkt met een vlak schaafmesje/guts.
    Balsa werk de pardoes los. Zaak niet overmatig verlijmd, gaf een vrijwel keurige lossing.
    Vurenhouten latje met er achter een balsa 'betegeling' om de constructie gesloten te houden, verbonden met het dek.
    Plaat hierboven de lat, balsa reeds weggesneden.

    Nieuwe reep balsa 1,5 dik met de balsasnijder... De bolder is uit messingplaat, 2 pinnetjes erop
    gesoldeerd steekt in het hout en dient als richter en ondersteuning...
    Stand gespalt met tape...

    IMG_4786.jpg



    Passen en meten. Klopt wat kloppen moet? Snel door met het verlijmen.
    Eerst de betegeling gericht plaatsten met CA lijm.
    Dan met 30 minuten epoxy met een wolk Airosil, verdikkingsmiddel tegen het te vlot uitzakken van de lijm...
    de vuren lat er weer tegen...


    IMG_4788.jpg


    Alles behoorlijk in get gareel, geschuurd en geschaafd, gangboord oude lijmresten weggenomen...
    Kan de zaak weer toe...


    IMG_4790.jpg

    De zaak op z'n zoals ik het wilde hebben... betekent ook dat het hele dek maar beter
    geheel over kan geschilderd worden. En daarmee alle opbouw dan ook weg te halen.
    Was niet ooit het plan zo ver door te slaan!
    Wel het houd je uit de sloot! Wat een Baustelle! Nog geen meter in 1,5 jaar!!!


    IMG_4791.jpg


    Tot de volgende post...
    Voor wat het waard is.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2021
    Cnn, flugelplace, Zeiler en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.109
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wordt een eind zonder eind, maar wel mooi! Zou die deukjes in het dek lekker laten zitten. De echte hadden ook hier en daar een buts. En die van jou heeft toch ook al een heel leven achter zich? In ieder geval jaren! Succes met de laatste loodjes! Intussen rondom lootjes, waarvan ook te genieten natuurlijk. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2021
    Stoompomp vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is zeker het overwegen waard Klaas!
    maar ik zit met de keurverschillen. De gematchte wil niet deugen, en de Sikken is mooi te fris, maar niet onaardig.
    Een lapjeskat kan... maar gaat ook niet mooi worden...


    Ik dacht dat ik toch echt goed had aangedrukt... toch te vlakken...

    IMG_4794.jpg


    Dan dit aluminium-sheet materiaal ooit van de bouwmarkt, maar het raster is niet comform proporties...
    Wordt em dus niet... Maar de print van de Graupner-kit slaat ook als een tang op een varken...


    IMG_4792.jpg


    De tang versus varken vice versa... Screendumje van Photoshop bestandjes.
    De tekening had ik in 2003 reeds bij delen ingescanned op een A4 scanner...
    Dat allemaal maar eens maatvast gaan maken... althans op de bestaande beplating
    afgestemd. Dat zou de basis voor een nieuwe transfer kunnen worden met wat tekenwerk...


    Wel leuk dat oude technische tekenwerk... de Graupner tekenaar heeft er plakproefsgewijs
    een paar leuke foutjes in gemaakt in de strokenproef die hij van de lithograaf had gekregen voor montage. 't Zal menig modelbouwer gek hebben gemaakt...
    Hieronder al delen in retouche geweest... sommige nog niet... 't zit'em in de rasterjes...
    In dat fotoprogramma krijg je alles in het gareel.


    Schermafbeelding 2021-04-15 om 15.25.44.png


    Een oplossing het balsa te versterken, zou kunnen door zelf gelamineerde sheets op te plakken met epoxy.
    De gangboorden blijven zitten. Het schip was staal met een aluminium dek en opbouw.
    De overgangen zijn geklonken en zichtbaar in het wal-deck.
    Sheets op maat maken, en plakken met epoxy, of andere kleefkracht?...
    Lijkt makkelijk, is het niet... En 25 grs glasweefsel heeft geen mooie structuur.
    Om glasweefsel strak te verwerken moet het reeds gefixeerd zijn met epoxy...
    Dan kan je het knippen en zetten in vorm...


    Detail romp.png

    Verder met het tekenwerk voor een nieuwe transfer...

    Noot:
    Ik heb GJ en Mugen elders op het form om afviezen gevraagd.
    Moderator Student heeft ze voor mij willen verplaatsen. Hiervoor dank!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2021
    k-k, Cnn, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Mugen MRX-3 ... Wat is het lichtste glasweefsel dat er is, dat toch zeer dicht geweven/gesloten is?
    State of the art.
    Heb een 25 grs, mooi gewicht, maar de structuur is los en slordig.
    Heb iets nodig om een balsa dek te versterken. Wordt niet een heel dek, maar segmenten,
    wat dan nader oogt to schaalstructuren, die geplakt zouden moeten worden.

    Het moet eerst op vlakke plaat gelamineerd worden, daarna volgens patroon geknipt
    voordat de epoxy volledig is uitgehard. Als behang geplakt kan worden... (weet niet of het haalbaar is om het technisch strak uit te voeren.
    En of ik daarvoor epoxylijm, of een soort stikkerkleefstof moet hebben, strijklijm,
    om later met lak afgesloten te worden.
    Gr Bas
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    25 grams is het lichtste maar in de praktijk kan je beter 49 grams nemen, dat is wat fijner geweven en het harsaandeel is lager of gelijk aan 25 grams.
    In mallenbouw zie je bijna niemand meer 25 grams gebruiken.
    Het hout eerst bewerken met stijfsel of haarlak, dan zuigt het minder.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dek is thans gelakt. Het is balsa en je drukt je nagel er zo in. (kwam ik gister achter...)
    Ik moet ook een geringe opdikking hebben. Ik moet dus werken met een trukendoos van vondstigheden.
    Dan kan ik deels versterken, maar niet alles, en geeft het een bijkomende realiteitswaarde (of suggestie tot...)
    Eerst verkennen of de aanpak realistisch is, en niet doorslaat en
    bepaalde kwaliteit dan maar voor lief moet nemen.

    https://www.modelbouwforum.nl/threa...tauratie-van-een-theodor-heuss.268191/page-60
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan ook eens experimenteren met glasvlies.
    Dat is heel dun glasvezel, geeft een wat harder oppervlak dan weefsel, je kan het alleen niet of slecht op bol oppervlak zetten.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het moet die rondingen van het whaldeck wel iets kunnen volgen...

    GJ... als je voorbeelden van dat vlies hebt?
    Ik heb een carbon vlies, schuursponsstructuur... maar dat sponst nogal
    in moet een opdikking tussen 0,2 en 0,4 mm hebben denk ik.
    Het worden ook maar kleine segmenten. Maar moet natuurlijk wel goed in vorm gebracht kunnen worden.

    Het begint met iets te maken en zien hoe het zich laat verwerken.

    Ja Wil als je ergens aan begint...
    Tik't 60 pagina's vol met een bouwverslag over een dom bootje... is toch wat...
    Een Graupner Beta op stapel staan en nog een Foka 4 in wederopbouw... pfff...
    Je bouwt wat af soms...
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.093
    Locatie:
    Thuis
    Wij hebben een 25 grams glas die in tegenstelling wat je in de winkel kan kopen (dat is vaak een drager voor prepreg lijmfilm) wel erg dicht geweven is, ik kan die voor je bestellen bij Hexel maar dan zit e vast aan 100 mtr rol van 1,27 breed... leuk maar dat krijg je nooit op :rolleyes:
    Eerlijk gezegd is de sterkte van dat extreem dunne spul ook niet zo hoog en je creert een sitatie waarbij een groter deel van de hars in je balsa trekt dan e in het glas opgenomen word, je doet er verstandiger aan om een 48 grams glasweefseltje te nemen, ik heb hier thuis in mn kantoortje wel een sample liggen waar ik een plaatje van kan schieten.

    Sommigen willen zo extreem licht dat ze met een vlies gaan werken, dat is er in glas en Carbon tot onder de 10 gr/m2 (rond de 6 gr/m2)
    Dit geeft wel iets sterkte maar is geen weefsel, dit kan je mooi toepassen als je een eps vleugel gaat indekken met bv bruisende pu lijm of een laag viskeuze hars.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zit ook behoorlijk wat kwaliteitsverschil in weefsels.
    Ik heb weefsels gehad die spontaan uit elkaar vielen maar ook die echt stevig geweven waren.
    Ook is de finish wel eens anders, de ene heeft een soort hechtlaag en de andere niet.
    Beste weefsels die ik gehad heb waren van Suter, Swiss Composites.
    Die hebben ook andere leuke dingen zoals prepregs en sandwichmaterialen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb hier een rol van 10 meter 25 grs glas. Dat is vrij openmazig.
    Ik zocht iets voller gewevens. Of amorfore structuur.
    Dat kan dus een meerlaags 10 grs vlies zijn? Ken het nien. Heb wel carbonvlies, maar dat welt wel erg op met lamineer epoxy... als een spons. Dan moet ik niet hebben, of je moet het gaan persen voordat de epoxy gecured is? Maar dat wordt wel erg bewerkelijk.
    Restauratieurs van gebruikskunst zullen ook wel bijzondere soorten ondersteunig gebruiken?

    Lengte van de romp is 95 cm.

    Maarja... het ging mij om de fractionele opdikking. voor het zicht effect en een zekere bescherming.
    Met het model maak je geen klappers. De hele zaak van een gedetailleerd model is al extreem kwetsbaar natuurlijk. :)
    Een schroevendraaier slaat rechtstandig door het dek. Dan moet je dus ook niet doen.

    Opdikking met een random fijne struktuur geven ook een lichteffect structuureffek en aanzicht...
    Ik denk aan antislip.

    De romp is gelakt. Model rond de 50 jaar oud. Tijdens restauratie, en er al voor wat butsen.
    met het gepruts kwam er ongewild toch weer wat bij.

    Dus geen poreus balsa. De oude lak wilde ik laten zitten.
    Daar waar 'casette paneling' komt overweeg ik het dek te perforeren om bellen weg te kunnen drukken.

    Bijkans lijm ik met een alcohol verdunde 5 minuten epoxy. Per los segment. En omzoomd met een masker.
    In de bouwdraad tref je wel plaatjes.
    Dek hoeft geen vliegtuigromp te worden, maar zal dienen als een fractie sterker huidje.
    De deur van het Muiderslot is thans een elektrisch bediende schuifdeur... een ram is niet meer nodig :D

    Optisch technische oplossing met iets meer tengel bestendigheid :)
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina