van Fantrainer tot de Pampa.

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Met het voorruitzicht van 2 jet-Meetings en dan in hoofdzaak de jet meeting bij de Pampa's, en de ervaringen van vorig jaar op de Pampa's, werd er snel besloten om hiervoor eens een electroducted fan jet te maken. Na kort zoeken was de beslising snel gemaakt. Het moest de fantrainer van RC-Microflight worden, maar dan wel geheel uit depron ipv balsa en depron. Helaas heb ik geen foto's van de bouw van dit model.

De fantrainer in actie in Nijverdal
afb2099.JPG

afb2100.JPG

afb2064.jpg

na op zaterdag bij de Pampa's geen problemen te hebben gehad op zondag bij de eerste vlucht al gelijk raak, storing met mijn fantrainer en hierdoor een buitenlanding moeten maken in het natte gedeelte. Het model gelukkig niet in het water maar ik had wel natte voeten. Na reparatie van de vleugel, enkele uren later tijdens de 2de vlucht dezelfde problemen en weer in dat natte stuk moeten landen. Nu gelukkig zonder noemenswaardige schade.
afb2199.jpg

Na de Jetmeeting in Sittard kreeg ik van Niek te horen dat hij tijdgebrek had ivm drukte op zijn werk. Na enkele mailtjes had Niek mij op de vrijdag voor het Holiday weekend enkele maten doorgegeven, en heb ik volgens die maten een soort bouwdoos gemaakt van een nieuwe fantrainer. Het gehele model werd verkleind met de factor 0,8 en de vleugel werd geheel aangepast zodat we er rolroeren op konden maken.

de laatste aanpassingen ter plaatse voordat alles samen gevoegd zou worden.
afb2106.JPG

inbouwen van de servo's en de de plaats van de EDF 40.
afb2107.JPG

Klaar voor de eerste vlucht.
afb2108.JPG

de eerste vlucht
afb2109.JPG

na de landing.
afb2110.JPG

Effe aanhaken;

later die zelfde avond in nijverdal zat ik lekker vanuit een stoeltje te sturen,
(arjen had gegooid, en hoefde daar ook niet speciaal voor gaan staan :wink: )
toen ik wat kort bij over de andere zenders heen vloog.
Helaas vond mijn ontvangertje de andere zenders opeens veeeeel interessanter....

Affijn romp doormidden om de fan heen, het zwakke punt.
Geen probleem, was eigenlijk zo te repareren.

Maar gedurende de dagen vooor jets over pampa Helchteren (B), ging het toch wat knagen.
De EDF40 aandrijving IN de romp, presteerde lang zo goed niet als dezelfde aandrijving
op de romp bij de horten van Harold, of het vliegende vleugeltje (200 gr!) van Derk.
Bij deze fantrainer verstoren vleugel en romp voor de fan en 4 stukken romp na de fan de in en uitstroming behoorlijk.
Ook was het model als middendekker nogal wiebelig en erg scherp sturend.

Dat moest dus anders liefst beter kunnen.
Op zoek op internet vond ik een andere jet, waarbij de fan vrijer opgehangen kon worden, en 1 type in dat rijtje heette toevallig 'Pampa'...

Wel een erg smal vleugeltje, en een romp die zelfs wat langer was dan de spanwijdte. Ggezien het doel, bij helchteren de kleinste jet te hebben, moest de spanwijdte en lengte zo klein mogelijk gehouden worden.
Een spanwijdte van 50 cm was met het experiment van de zwarte kleinere fantrainer haalbaar gebleken.
Lengte dan ook maar op 50 cm smokkelen.
Om geen slaande ruzie te krijgen met de weledele heer Reynolds en zijn getallen,
vond ik een koorde van ca 12 a 15 cm ervarings en gevoelsmatig wel het minimum.
Daar komt dan een vleugel opvl uit van ca 6,5 dm2
Gewicht ca 140 a 150 gr.. vleugelbelasting van ca 22 gr/dm, o prachtig!

(Wordt vervolgd met foto's)

van de week, waarschijnlijk donderdag, maak ik een nieuwe Pampa of fantrainer-2 ik zal dan gedurende de bouw foto's nemen en hier publiceren. Ook de correcte maten zullen hier gepubliceerd worden zodat iedereen dit model zelf kan bouwen, en de eventuele ARF bouwers kunnen we op verzoek eventueel ook wel helpen.

Theo Coenen zei:
van de week, waarschijnlijk donderdag, maak ik een nieuwe Pampa of fantrainer-2 ik zal dan gedurende de bouw foto's nemen en hier publiceren. Ook de correcte maten zullen hier gepubliceerd worden zodat iedereen dit model zelf kan bouwen, en de eventuele ARF bouwers kunnen we op verzoek eventueel ook wel helpen.

Das mooi, theo :) Ik wacht vol spanning af...

Niels

Die #$@#$#$ .tk modelbouw upload wil niet...
Ben nu via msn op joost aan het schelden.. :wink:

Foto's en verhaaltje komen er aan... bouwtekening (nog veel) later

tss, de modder-eters gaan nu óók al :offtopic: posten, waar moet het toch heen met dit forum :wink:

nee hoor, maaruh... bij mij werkt het perfect, als er meer mensen problemen mee hebben... open daar dan maar een nieuw sliertje stof voor.

afb7.JPG

Het grote voorbeeld.. hier moet het een beetje op gaan lijken.

Uitgangspunten zoals in een vorige posting aangehaald een spanwijdte van 50 cm, lengte 50 cm (waardoor wat gesmokkel met de romp), grotere koorde en de fan vrijer opgehangen dan bij fantrainer het geval was.

afb11.JPG

15 cm wortelkoorde totaal, 12 cm tipkoorde.
Rolroeren 3 cm wortel tot 1,5 cm aan tip, dus achterlijst voor de rolroeren is recht, met 2 mm koolstofje voor versteviging.
Voorlijst ook 2 mm koolstofje voor stevigheid, deze loopt met de pijling mee iets rond.

De servo komt aan de onderkant van de vleugel in de romp.
Voor de juiste rolroer dif zit scharnier punt stuurstangetjes iets achter het scharnierpunt vd rolroeren zelf.

afb12.JPG

Voorprofileren vleugel, gaat prima al rollend op cola fles.
Wel moet de "draad" van de depron in de richting van de spanwijde zijn, anders kreukt het spul nu alleen ipv te buigen.

afb13.JPG

Alle losse delen, incl rc en electra.
Vleugel wordt in slot bovenop romp gelijmd, kromming ca 6 a 7 mm.
De vleugel krijgt zo dus een "dikte" van 8 a 9 mm, om genoeg lift te genereren.

Romp 6 mm depron, verstevigd met losse stroken 3 mm depron.
Stabilo is 19 cm koorde, bij 8,5 cm koorde, waarvan 2,5 cm roer

afb14.JPG

Alles netjes :?: aan elkaar gelijmd en uitgericht.

afb15.JPG

Plaatsing radio besturing en div electro delen.
Regelaar en liposave zit met plakband aan de andere kant.

afb10.JPG

Beetje versiering..
(volgende keer pak ik doorzichtige cello tape voor de scharnieren, dit witte spul vloekt met het zwarte depron)

afb16.JPG

Vleugel bleek niet helemaal in profiel te willen blijven,
dus halverwege nog wat steunribben toegevoegd.
Gelijk maar functioneel gemaakt... :P

afb17.JPG

Op het veld met de witte stift nog eea toevoegen..

afb8.jpg

In volle vlucht tijdens de elektro"pauze" tijdens jets over pampa.
Met dank aan cropduster voor de foto.

1e vlucht was op vrijdag avond daarvoor ergens achter bij Theo.
Vloog gelijk vrij goed. Viel effe mee.
Paar dingen die gelijk opvielen:
-Veel storing, ontdanks daro de enige zijn in de wijde verte
ontvanger halve slag omgedraaid, zodat hf deel verder van motor en servo's weg is.
- Veel meer power nu de fan vrijere in en uitstroming heeft.
- Het zweeeeft geweldig met gas dicht?! Wauwie!!
Had ik niet verwacht van zo'n indoor profiel.

O ja, voor ik het vergeet.. de rolroeren staan recht naar achteren, dus NIET iets naar beneden met de welving mee.
Dit is een indoor truuk voor een efficentere vleugel.

afb18.JPG

Voor de 3e keer in rij bij Jets over Pampa in Helchteren (B) de prijs gewonnen voor het kleinste (vliegende deelgenomen) vliegtuig.

Dit keer ook grotendeels dankzij de hulp en steun van theo,
die met zijn witte fantrainer de kleinere zwarte fantrainer (hierboven) de 1e aanzet gaf.

zat er al omheen.. maar zoals je in de foto ziet met de rc ligt de (lange) draad van de regelaar naast de ontvanger te wieberen.. was ook niet aan te raden.

Aanvullingen/verbeteringen

Ik wist van mijn vorige fan experimenten al dat een goede instroom ring belangrijk is
(zit gelukkig standaard op de GWS EDF40, niet op de EDF50 helaas..)
maar ook dat een vernauwde uitstroom opening nog veel kan doen.

De uitstroomopening is dan meestal 80 a 90 % van Aeff.
(tot opvl fan - opvl motordeel)

afb19.JPG

uittekenen van de kegel/koker mbv de 2 gewenste omtrekken
(berekeningen rechtsbovenaan gekliederd)
uit oude overhead sheet oid glads.

afb20.JPG

Uitsnijden, stukje tape, en klaar is de uitlaat konus.
Kan met anders stuk tape achterop fan getaped worden.

Dat de ontvanger en lipo snel even met met plakband vast zaten beviel mij helemaal niet...
Niet snel even je lipo voor ander model bruikbaar bijv..

afb21.JPG

Daarom aan 1 kant de gaten dicht gemaakt met bodempje.
De romp wordt hier ook een heel stuk sterker van.

Kabel salade en losse onderdelen aangepakt..

afb22.JPG

Op de hoogte servo klem tussen de vleugel de 5 amp regelaartje..
Kabelsalade achter de ontvanger aan stekkerzijde, weg van HF gedeelte.
Ontvanger wordt nog in stukje zilverpapier ingepakt.

afb23.JPG

De andere kant...
Let op de belangrijkste wijziging.!: stabilo OP de romp ipv eronder.
Met het stabilo op de romp staat alles weer op 0 graden..
dwz vleugel, stabilo en fan alles op 0graden, met als referentie lijn de romprug.

Bij de 1e opstelling, met het stabilo onderaan, blaast de fan soms de onderkant vh stabilo aan...
Het model was dan ook een zenuwelijer op hoog/laag..
Kleine sturingen gaven grote wijzigingen.

Met het stabilo op de romp is dit over, vliegt een stuk rustiger,
en met de vernauwde uitlaat ook een stuk vlotter.
Er kan nu leuk worden gevlogen met 3/4 gas.

Nadeel alle wijzigingen/reparaties:
totaal gewicht nu 138 gr.. de 140 is in zicht..!

Niek, ik bedoelde niet de folie om je ontvanger, maar je kockpit en je bewapening... bevorderd de ontvangst ook niet.

Geen probleem.. de antene loopt er achter langs, en hoog over de romp heen.
Blijft altijd een stukkie draad in zicht van die spriet voor mijn kop.

mag je er binnenkort zelf op kalken.. Op het nieuwe stabilo is nog ruimte! 8)

Hoeveel kost zo'n EDF-je en hoeveel weegt 'ie? EDF-40 welteverstaan!
Kan ik die aansturen met een Schulze10BE?

Mvg,
Dave

Goed lezen, dave.. goed lezen..

EDF 40 heb ik bij rudi weg, ca 15 pleuro.

10Be kan, maar is overkill, kun je 2 mee behappen.

Back