Hoi allemaal,
ik dacht even mijn ervaring met jullie te delen. Hieruit blijkt dat je snel kan evolueren, maar discipline is wel een must.
Ik ben begonnen met heli vliegen in juni '11.
Meer bepaald met de nine eagles solo pro V2 een kleine FP heli.
Voordien had ik al ervaring met rc vliegtuigjes en auto's. Dit is zeker een voordeel heb ik gemerkt op vlak van orientatie.
Kunnen hooveren met de solo pro heeft mij zo'n 4 lipos gekost, zonder training gear.
Om dit te bereiken heb ik zo'n 10 uren met FMS (simulator) gevlogen.
Tot ik alle basis figuren kon vliegen tail in, nose in en side by side.
Dan ben ik met de solo pro begonnen en heb RADD school gevolgd zonder training gear.
Vandaag heb ik zo'n 25 lipo's leeggevlogen met de solo pro zowel binnen als buiten.
Binnen is ideaal, je hebt alleen last van grond effect bij lage vluchten en je moet wel opletten als je te dicht bij de muur vliegt of zo. De solo pro is zo licht dat elke zucht wind de heli verplaatst, Vlieg maar eens door een gangetje tussen de huiskamer stoelen door.
Maar het is absoluut fun en het ding gaat (bijna) niet stuk, Tot nu toe nog geen enkele schade.
Ondertussen heb ik mijn blade 450 3D ontvangen. Ook hiermee volg ik RADD school en heb zo'n 10 uren gesimd.
De eerste oefeningen tot de 6de batterij waren echt niet moeilijk, misschien omdat ik de solo pro altijd in advanced mode gevlogen heb.
Het scooten met trainingsgear is wel indrukwekkend met de blade, zeker als je het in de garage doet. De laatste 3 weken was er echt veel te veel wind.
Nu probeer ik te hooveren helemaal los van de grond en binnen een vlak van 1M².
Dat is wel moeilijk en vraagt discipline. Controle kwijt, heli throtle off.
Zo heb ik zo'n 4 lipo's leeg gevlogen.
Vandaag kon ik voor het eerst buiten:
eerste 50% van de lading scooten, en dan los van de grond in hoover. na ongeveer 2 minuten landen/neerzetten. De adrenaline giert door je lichaam en de vingers rillen.
Dan is het echt wel tijd om hem neer te zetten en een paar minuten te relaxen.
De solo pro is echt fun, maar de 450 is echt super cool, heel impressionant en niet ongevaarlijk.
Deze machine vraagt echt wel respect.
Ik heb nu ook de 2 lipo voor 50 % gehooverd, maar zodra ik de adrenaline teveel voel, zet ik hem neer. Ik denk trouwens dat dit het gevaarlijkste punt is, je wordt overmoedig, verliest controle en crash
.
Nu de winter eraan komt, denk ik ook aan een MCPX om binnenshuis verder CP te kunnen vliegen zonder gevaar.
Ondertussen heb ik dus:
blade 450 3D RTF (ik gebruik factory settings en heb nog niets gewijzigd)
robbe multi charger
2 x zippy 2200mha 40C
Digital pitch gauge
self made training gear van 3€
2 setjes wooden blades
en de solo pro om te ravotten.
Zodra het hooveren relaxed verloopt zal ik over mijn vooruitgang berichten.
Tips zijn altijd welkom.
Het forum is prachtig, heb er veel uit geleerd.
Alleen het swashplate levelen is nog iets om te bestuderen. Ik ga alvast een leveler maken als ik ergens los 2 libelles kan kopen.
IK hoop dat de startende helivliegers hier iets aan hebben
ik dacht even mijn ervaring met jullie te delen. Hieruit blijkt dat je snel kan evolueren, maar discipline is wel een must.

Ik ben begonnen met heli vliegen in juni '11.
Meer bepaald met de nine eagles solo pro V2 een kleine FP heli.
Voordien had ik al ervaring met rc vliegtuigjes en auto's. Dit is zeker een voordeel heb ik gemerkt op vlak van orientatie.
Kunnen hooveren met de solo pro heeft mij zo'n 4 lipos gekost, zonder training gear.
Om dit te bereiken heb ik zo'n 10 uren met FMS (simulator) gevlogen.
Tot ik alle basis figuren kon vliegen tail in, nose in en side by side.
Dan ben ik met de solo pro begonnen en heb RADD school gevolgd zonder training gear.
Vandaag heb ik zo'n 25 lipo's leeggevlogen met de solo pro zowel binnen als buiten.
Binnen is ideaal, je hebt alleen last van grond effect bij lage vluchten en je moet wel opletten als je te dicht bij de muur vliegt of zo. De solo pro is zo licht dat elke zucht wind de heli verplaatst, Vlieg maar eens door een gangetje tussen de huiskamer stoelen door.
Maar het is absoluut fun en het ding gaat (bijna) niet stuk, Tot nu toe nog geen enkele schade.
Ondertussen heb ik mijn blade 450 3D ontvangen. Ook hiermee volg ik RADD school en heb zo'n 10 uren gesimd.
De eerste oefeningen tot de 6de batterij waren echt niet moeilijk, misschien omdat ik de solo pro altijd in advanced mode gevlogen heb.
Het scooten met trainingsgear is wel indrukwekkend met de blade, zeker als je het in de garage doet. De laatste 3 weken was er echt veel te veel wind.
Nu probeer ik te hooveren helemaal los van de grond en binnen een vlak van 1M².
Dat is wel moeilijk en vraagt discipline. Controle kwijt, heli throtle off.
Zo heb ik zo'n 4 lipo's leeg gevlogen.
Vandaag kon ik voor het eerst buiten:
eerste 50% van de lading scooten, en dan los van de grond in hoover. na ongeveer 2 minuten landen/neerzetten. De adrenaline giert door je lichaam en de vingers rillen.
Dan is het echt wel tijd om hem neer te zetten en een paar minuten te relaxen.
De solo pro is echt fun, maar de 450 is echt super cool, heel impressionant en niet ongevaarlijk.
Deze machine vraagt echt wel respect.
Ik heb nu ook de 2 lipo voor 50 % gehooverd, maar zodra ik de adrenaline teveel voel, zet ik hem neer. Ik denk trouwens dat dit het gevaarlijkste punt is, je wordt overmoedig, verliest controle en crash

Nu de winter eraan komt, denk ik ook aan een MCPX om binnenshuis verder CP te kunnen vliegen zonder gevaar.
Ondertussen heb ik dus:
blade 450 3D RTF (ik gebruik factory settings en heb nog niets gewijzigd)
robbe multi charger
2 x zippy 2200mha 40C
Digital pitch gauge
self made training gear van 3€

2 setjes wooden blades
en de solo pro om te ravotten.
Zodra het hooveren relaxed verloopt zal ik over mijn vooruitgang berichten.
Tips zijn altijd welkom.
Het forum is prachtig, heb er veel uit geleerd.
Alleen het swashplate levelen is nog iets om te bestuderen. Ik ga alvast een leveler maken als ik ergens los 2 libelles kan kopen.
IK hoop dat de startende helivliegers hier iets aan hebben