Van Nine Eagle Solo Pro Naar Eflite Blade 450 3D

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door kvandenbroucke, 15 sep 2011.

  1. kvandenbroucke

    kvandenbroucke

    Lid geworden:
    24 jun 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Belgium, Mechelen
    Hoi allemaal,

    ik dacht even mijn ervaring met jullie te delen. Hieruit blijkt dat je snel kan evolueren, maar discipline is wel een must.:rolleyes:

    Ik ben begonnen met heli vliegen in juni '11.
    Meer bepaald met de nine eagles solo pro V2 een kleine FP heli.
    Voordien had ik al ervaring met rc vliegtuigjes en auto's. Dit is zeker een voordeel heb ik gemerkt op vlak van orientatie.

    Kunnen hooveren met de solo pro heeft mij zo'n 4 lipos gekost, zonder training gear.
    Om dit te bereiken heb ik zo'n 10 uren met FMS (simulator) gevlogen.
    Tot ik alle basis figuren kon vliegen tail in, nose in en side by side.

    Dan ben ik met de solo pro begonnen en heb RADD school gevolgd zonder training gear.
    Vandaag heb ik zo'n 25 lipo's leeggevlogen met de solo pro zowel binnen als buiten.
    Binnen is ideaal, je hebt alleen last van grond effect bij lage vluchten en je moet wel opletten als je te dicht bij de muur vliegt of zo. De solo pro is zo licht dat elke zucht wind de heli verplaatst, Vlieg maar eens door een gangetje tussen de huiskamer stoelen door.

    Maar het is absoluut fun en het ding gaat (bijna) niet stuk, Tot nu toe nog geen enkele schade.

    Ondertussen heb ik mijn blade 450 3D ontvangen. Ook hiermee volg ik RADD school en heb zo'n 10 uren gesimd.

    De eerste oefeningen tot de 6de batterij waren echt niet moeilijk, misschien omdat ik de solo pro altijd in advanced mode gevlogen heb.

    Het scooten met trainingsgear is wel indrukwekkend met de blade, zeker als je het in de garage doet. De laatste 3 weken was er echt veel te veel wind.

    Nu probeer ik te hooveren helemaal los van de grond en binnen een vlak van 1M².
    Dat is wel moeilijk en vraagt discipline. Controle kwijt, heli throtle off.

    Zo heb ik zo'n 4 lipo's leeg gevlogen.

    Vandaag kon ik voor het eerst buiten:

    eerste 50% van de lading scooten, en dan los van de grond in hoover. na ongeveer 2 minuten landen/neerzetten. De adrenaline giert door je lichaam en de vingers rillen.
    Dan is het echt wel tijd om hem neer te zetten en een paar minuten te relaxen.

    De solo pro is echt fun, maar de 450 is echt super cool, heel impressionant en niet ongevaarlijk.
    Deze machine vraagt echt wel respect.

    Ik heb nu ook de 2 lipo voor 50 % gehooverd, maar zodra ik de adrenaline teveel voel, zet ik hem neer. Ik denk trouwens dat dit het gevaarlijkste punt is, je wordt overmoedig, verliest controle en crash:(.

    Nu de winter eraan komt, denk ik ook aan een MCPX om binnenshuis verder CP te kunnen vliegen zonder gevaar.

    Ondertussen heb ik dus:

    blade 450 3D RTF (ik gebruik factory settings en heb nog niets gewijzigd)
    robbe multi charger
    2 x zippy 2200mha 40C
    Digital pitch gauge
    self made training gear van 3€:D
    2 setjes wooden blades
    en de solo pro om te ravotten.

    Zodra het hooveren relaxed verloopt zal ik over mijn vooruitgang berichten.

    Tips zijn altijd welkom.

    Het forum is prachtig, heb er veel uit geleerd.

    Alleen het swashplate levelen is nog iets om te bestuderen. Ik ga alvast een leveler maken als ik ergens los 2 libelles kan kopen.

    IK hoop dat de startende helivliegers hier iets aan hebben
     
  2. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Klinkt leuk..
    Ik ben geïnspireerd, (was ik al wel, maar er was geen bewijs dat het mogelijk was:D)

    Wat is RADD en wat is scooten?

    Vriendelijke groet.

    Jasper
     
  3. kvandenbroucke

    kvandenbroucke

    Lid geworden:
    24 jun 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Belgium, Mechelen
    Deze morgen nog een beetje gevlogen (3 lipo's).

    RADD = radd school of rotary flight zie link:
    Radd's School of Rotary Flight

    Dit is een (van de vele) methode(s) om te leren vliegen met Heli's.

    Scooten is met je training gear alle richtingen oefeningen waarbij je steeds contact houd met de grond. Je geeft net zoveel throttle dat je net niet los komt van de grond.
    Deze oefening geeft je een idee van de gevoeligheid waar je rekening moet mee houden cyclic en rudder.

    De volgende stap is hoveren met training gear, liefst binnen 1 M². als je er buiten gaat, landen en opnieuw beginnen:(

    daar ben ik nu mee bezig. Gisteren was het obsoluut windstil.
    Deze morgen was er af en toe een zuchtje wind en dat was heel wat moeilijker.

    Ik heb duidelijk de neiging om over te corrigeren.

    Naar de tailboom kijken is niet voldoende, dan ben je altijd "telaat"
    Dus probeer ik naar de pebbles te kijken of de "mast".
    Maar de "mast" (als dit de hoofdas is) beweegt teweinig of ik zie het niet snel genoeg waardoor ik ook weer telaat ben en overcorrigeer.

    Ik vraag me af of ik nu niet met expo moet gaan spelen, iemand een idee?

    Momenteel staat dit nog op de standaard setting(expo 25).

    Met de wind erbij kon ik in een vlak van 5mx5m blijven, maar hier ben ik niet tevreden mee. dus oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

    met vriendelijke groeten
     
  4. kvandenbroucke

    kvandenbroucke

    Lid geworden:
    24 jun 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Belgium, Mechelen
    eerste keer met wind

    Hoi,

    vandaag heb ik 2 lipo's leeggevlogen.

    Ondanks de onregelmatige wind, heb ik vandaag toch gevlogen.

    Dit viel reuze mee. Ik had me voogenomen om iets sneller los te komen van de grond dan anders. Juist om niet te blijven hangen in het gras door de wind.

    Ik moest natuurlijk onmiddellijk corrigeren, neus in de wind en een beetje voorwaarste cyclic om ter plaatse te blijven hangen.
    En constant aktief bijsturen. Dit ging wonderbaar goed en ik was meestal niet telaat met de correcties.

    De vorige keren was het windstil en zat ik te wachten op een beweging van de heli en corrigeerde dan.

    Nu moest ik echt "werken" tegen de wind, waardoor ik werkelijk de heli moest sturen en zelf de controle had.

    Vandaag is wel een goede les geweest.

    Ik heb me ook verplicht vaak te landen en op te stijgen, zo'n 30 keer.
    Als je uiteindelijk zonder trainingsgear wil opstijgen en landen mag je ook niet schuiven. omkantelen echt echt niet gewenst.

    Ik denk als ik zo'n 100 keer perfect opgestegen en geland ben, dat dan de traininggear eraf mag.
    Dus nog enkele lipo's oefenen hierop in alle windomstandigheden.

    Dan zullen we eens proberen zonder gear.

    De andere basisoefeningen zal ik ook eerst met taininggear afwerken.
    Een "M" vliegen met of zonder gear zal ook wel een verschil maken.

    zo, tot de volgende keer.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Over dat overcorrigeren, dat komt vanzelf

    Je kijkt nu teveel naar de heli als apparaat, je moet gaan kijken naar het apparaat en wat die aan het doen is

    Zo moet je eigenlijk niet willen proberen zo'n ding 100% stil te houden, je moet proberen hem een rustig gedrag te geven
    Het is niet meteen erg als hij afdwaalt, het is wel erg als je hem met een harde ruk terug probeert te krijgen. Je corrigeert dan meteen veels te veel, waardoor hij hard de andere kant op gaat en je weer te hard corrigeert

    Probeer rustig tegen te sturen tot de heli zichtbaar afremt in zijn beweging , stop dan met tegensturen.
    Je zal dan zien dat de heli steeds langzamer gaat, tot hij stilhangt en de andere kant op wil
    Stuur dan weer rustig tegen, etc etc

    Je zal zien dat hij dan steeds beter stil wil hangen
    En gewoon veel oefenen
     
  6. kvandenbroucke

    kvandenbroucke

    Lid geworden:
    24 jun 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Belgium, Mechelen
    Hallo allemaal,

    even een update van mijn vliegervaring:

    Blade 450: het gaat steeds beter:p:

    Opstijgen zonder afwijken gaat prima, throttle geven tot hij "licht" is en dan extra throttle + naar rechts corrigeren, en hooveren 1 m boven de grond.

    Gecontroleerde Landingen idem: voorwaartse vlucht, hoveren 1 m boven de grond en neerzetten.

    Nog altijd met traininggear want soms ben ik de controle even kwijt bij het draaien bijvoorbeeld, en dan zet ik hem vaak snel neer omdat ik te dicht bij de bomen of de haag kom.

    Nu mijn vraag: is zo'n geval is throttle hold dan een optie?
    Nu vlieg ik nog in normal mode en dan kweek je de slechte gewoonte "throttle stick down" in idle mode zal dit nefast zijn en heb ik nog meer brokken.

    Tot nu toe ben ik 1 paar blades kwijt, even te dicht tegen de muur (afstand verkeerd ingeschat) en de rotors waren 3 cm korter.
    Verdere niets.

    Ik vind ook dat met de traininggear de reactie van de heli enorm vertraagd. door het gewicht vermoed ik.
    Is het verschil met en zonder traininggear heel groot?
    Ik twijfel om het eens zonder te proberen, gezien opstijgen en gecontroleerd landen heel goed gaat.

    Mijn Solo pro, gebruik ik nog altijd, noze in, rondjes en achtjes vliegen en af en toe eens een pirouette:D. Hiermee oefen ik vooral mijn orientatie.
    Soms ook eens onder de tuintafels door.

    K'heb besloten om toch een MCPX te bestellen, over 2 weken komt hij binnen. Hopelijk kan ik er evenveel mee ravotten als met de solo pro.

    Dan zal ik met de 450 sneller vooruitgang boeken, denk ik.
    Met de 450 heb ik nog teveel "ruimte" nodig, ik zal toch eens in de wei van de boer moeten vliegen om nieuwe dingen te proberen.

    Ik zal enkel nog CP vliegen. Kwestie van de juiste gewoontes aan te leren.

    Tot de volgende

    Koen
     
  7. kvandenbroucke

    kvandenbroucke

    Lid geworden:
    24 jun 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Belgium, Mechelen
    Hey collega vliegers,

    Eventjes snel een update van de voorbije week:

    Elke morgend om 7:00h gevlogen met de 450, 2 lipootjes (9 minuten elk).

    Tijdens het laden gaan er dan 1900Mah in en de spanning ligt bij 3.62 Volt per cel.

    Ben momenteel begonnen met de M-figuur, na het lezen van de artikels van Super John, werd ik een beetje nieuwsgierig naar FCA3.
    Deze discipline lijkt me wel een uitdaging.

    Het moeilijkste is ter plaatse de heli draaien, met de wind die nu harder begint te blazen, nog wat moeilijker:eek:nweer:
    Ik hover nu ook wat hoger (3-5 m). Om mij beter te kunnen orienteren heb ik er de canopy opgezet. Dat helpt, tot nu toe was ik eigenlijk te lui :oops: om die er steeds op te zetten.

    s'Avonds heb ik meer met de solo pro gevlogen, met de kinderen in de tuin is dit toch veiliger.

    Als er iemand eens tijd en zin heeft;) om op mijn vraagjes te antwoorden of een draadje aan te duiden waar ik het antwoord kan vinden?

    Is het verschil met en zonder traininggear heel groot?

    throttle hold, is dit altijd de beste noodoplossing? ongeacht in welke mode je vliegt?


    Deze morgend heb ik binnen in de garage gevlogen met de Solo pro, er staat hier windkracht 5 met rukwinden. Geen weer om een 450 door te jagen als beginner.

    Vanaf volgende week met de mcpx in de garage:D, dat wordt zeker leuk.
    Invliegen zal ik wel buiten doen, je weet maar nooit.

    veel vlieggenot,
     
  8. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Zodra je genoeg vertrouwen hebt in het landen, opstijgen en hoveren zo snel mogelijk dat trainingskruis eraf. Overigens heeft het kruis alleen zin als je laag blijft, 1m oid. Erboven heeft het al weinig zijn meer want dan kun je makkelijk op zijn kant terecht komen, of zo hard dat je kruis het ook niet houdt.

    Throttle hold de beste noodoplossing... Zodra je zeker weet dat je gaat crashen of gevaar kan veroorzaken is het altijd de beste oplossing.
    Nadeel is alleen dat je na throttle hold alleen nog evt kunt autoroteren om de boel te redden terwijl soms met power op de motor je de heli nog wel had kunnen redden. Maar dan verkies ik liever een crash met throttle hold dan met vol draaiende rotor de grond of iets anders raken.

    Misschien was je het al tegengekomen, maar is wellicht interesant voor je
    leren-heli-vliegen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. kvandenbroucke

    kvandenbroucke

    Lid geworden:
    24 jun 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Belgium, Mechelen
    Bedankt voor de toelichting.

    Ik heb inderdaad het draadje leren vliegen al enkele keren gelezen en
    ook op Flying Lessons

    Vooral de illustraties helpen veel even fimpjes op youtube.

    Wat ik wel een beetje mis is een opsomming van reflexen die je zou moeten aanleren in noodgevallen en andere trukjes:

    je hebt throttle hold, maar vanop grotere hoogte doe je al aan autorotatie hoe klein die dan ook is.

    Als je nose in terecht komt en je bent je orientatie kwijt, kun je tegensturen door de stick in de richting te sturen waar je rotor het laagst is. Wijk je af naar rechts dan stuur je ook rechts cyclic omdat aan die kant de rotor naar beneden helt. IK heb dit gelezen op een engelstalige site en vond dit heel gemakkelijk omdat je dan niet hoeft na te denken.

    Het is natuurlijk aan ons beginners om zo'n tips aan te wijzen als nuttig.
    aan jullie om te oordelen of dit dan in een draadje inleiding tot vliegen mag.

    Bedankt.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is als noodoplossing in theorie heel mooi

    Maar voor mij in de praktijk werkt het gewoon niet.
    Je hebt al stress vanwege de op hol geslagen heli, je zit al dicht bij de grond (anders was de stress niet zo hoog), dan heb je dus niet de tijd om op het gemakkie naar de rotor te kijken en tegen te sturen..

    Zolang je nog alleen hoovert, is bij voldoende ruimte vol up het beste om ergens uit te komen.
    Je zit dan snel weer een stuk boven de grond, heb je weer even de tijd om te kijken hoe de staart staat
    Zit je te laag, en weet je gewoon dat je het niet meer gaat redden, throttle hold.
     
  11. kvandenbroucke

    kvandenbroucke

    Lid geworden:
    24 jun 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Belgium, Mechelen
    zondag pechdag

    Hey,

    na 2 weken elke morgend 2 lipo's gevlogen te hebben, moest het toch maar eens mis gaan hé.

    Ik dacht zo laat ik eens een filmpje maken, om op het forum te zetten, van mijn laatste vlucht met training gear.

    Camera opgesteld, heli klaar gezet etc....

    Ik ben dan gaan hoveren, ik vond al dat ik niet rustig genoeg was. ik pendele een beetje teveel om goed te zijn.
    Na een minuutje kon ik de heli toch goed rustig houden.

    Natuurlijk probeer je dan ook eens in beeld te vliegen, wat me uiteindelijk toch lukt:D.

    Op het einde pakt een windvlaagje mij op naar 10 m boven de grond.
    Dit onderdeel is nog niet mijn sterkste kant. Ik oefende tot nu altijd op 1.5m boven de grond.

    Ik verminder throttle en kom iets te snel naar beneden. Komt daarbij de afsluiting van de tuin te dicht in mijn buurt. :eek:nweer:

    Ik panikeer natuurlijk een beetje en geef tijdens het dalen niet genoeg throttle, om mijn bladen te sparen schakel ik over op throttle hold circa 1m boven de grond en geef vol cyclic. Blijkbaar iets te laat en ik kom wat hard neer.

    Resultaat feathering shaft gebogen (5° ongeveer) naar beneden toe.:bad-words:

    Gelukkig is er verder niets gebogen of stuk, aan de blades geen schrammetje. k'heb een deel gedemonteerd ter controle maar alles ziet er nog recht uit.

    Blijkbaar zijn alle feathering shafts in backorder in België en Nederland. Ik heb er dus 2 besteld in Duitsland (9 € portokosten 7 € voor 2 setjes blh1621!).

    Weet er iemand of the feathering shafts van HK of align compatibel zijn?

    Nu ja de blade is technisch out tot de stukken er zijn.

    Ik zal het filmpje converteren en deze week op het forum plaatsen, ik weet zeker dat er nuttige tips zullen komen.

    [media=youtube]zFhwWe7MxDs[/media]

    Dan maar vliegen met mijn solo pro, na een half uurtje zijdelings hoveren en nose in, begint die te waggelen.
    Wat blijkt: een van de balheads is los en komt steeds weer los.
    Blijkbaar zijn ze versleten en aan vervanging toe.
    Dus ook hiervan een setje besteld.

    totale vliegtijd zondag = 37 minuutjes.

    Het wordt dus simmen,hé.

    Mijn McpX is nog altijd niet beschikbaar in de winkel.
    Ondertussen heb ik gezien dat de nine eagles FBL beschikbaar zijn.

    IK twijfel: mcpX of NE Pro 180? of beide?
    Ik heb al 3 nano's gekocht voor de mcpX.

    Misschien brengt eflite nu de mcpX brushless uit, want ik wacht al 2 weken.

    Zo dat was even mijn ZONdag.

    We staan terug met onze voeten op de grond.:cool:

    Koen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. kvandenbroucke

    kvandenbroucke

    Lid geworden:
    24 jun 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Belgium, Mechelen
    Hey allen,

    mijn mcpx is vorige vrijdag binnen gekomen. Natuurlijk onmiddellijk afgehaald :p.
    Uitgepakt, boekje lezen (toch wel), lipo's opladen, en verder lezen.
    DX6 programmeren, k'heb stock settings gevolgd behalve throtle curve iets stijler gezet op punten 2 en 3 in normal mode.

    de mcpx gebonden; dit was echt piece of cake:).

    De heli gecheckt op speling op de heather shaft en main shaft.
    Geen probleem.
    Pitch gecheckt en zero pitch, dit was ook in orde.

    Maiden flight in de garage................ wow kei cool, direkt zonder traininggear in de hoover op 1 m hoogte.
    Die heli vliegt echt strak, trim op neutraal, geen afwijking, kon zelfs ter plaatse hooveren met 1 hand op de stick gedurende 2-3 seconden.

    Het verschil met mijn solo pro is vooral de snelheid waarmee de heli reageert op je stuurcommando's. En hij(of zij) is veel precieser.

    Na 4 minuten krijgt de mcpx wel de bibber en dit wordt heviger naar 5 min. toe. Batterijtje is dan wel bijna leeg en blijkbaar krijgen de servo's niet genoeg stroom meer. Deze avond eens proberen met mijn nanotech 300mAh 35C proberen. Ik denk dat hij dan wel langer zonder bibberen vliegt.

    Mijn blade 450 heeft zijn nieuwe featheringshaft gekregen, eindelijk. Blades afgesteld flybar gecheckt.
    Ik heb onmiddellijk gevlogen zonder traininggear (zie bovenaan mijn laatste vlucht met traininggear was niet echt succesvol).

    Dit vliegt echt veel beter, de 450 is veel direkter te besturen zonder dat gewicht van de traininggear. De sturing was normaal dit weekend.

    Deze maandagmorgend heb ik opnieuw gevlogen (0° c). Het was wel koud.
    Tijdens het hooveren had ik nu wel last van een tail wag: 5° links en rechts aan 4-5 cycli per seconde.

    Zou het kunnen dat de gyro last had van het temp. verschil? Hij stond de voorbije nacht binnen (22°C.) en moest nu wel bij vrieskou Buiten vliegen.

    Tijdens mijn eerste vlucht na de herstelling stond de 450 in het tuinhuis (8°c.) en dan had ik geen last van die tail wag.

    Ik heb hem dus opnieuw in het tuinhuis gezet en zodra het droog weer is, zal ik opnieuw vliegen, hopelijk is de tailwag dan weg.

    Indien niet, begint de zoektocht zeker:eek:nweer:. Ik zal in de week opnieuw een filmpje maken, zonder training gear !!.

    Maar de mcpx is zeker de pefecte aanvulling om binnen te blijven CP oefenen, nu de winter en de regen eraan komt.

    Mijn todo:

    de meest courante spare parts 450 bestellen
    idem voor de mcpx.

    Tot binnenkort
     
  13. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Stond je riem wel nog goed op spanning?
    Is een tailwag gelijk aan hunten? Hunten is nl de oorzaak vn een te hoge gain vd gyro.

    Het lijkt me ook niet verstandig om je heli in het tuinhuis te zetten. Het is daar tamelijk vochtig lijkt me en dat lijkt me niet zo goed voor de electronica..
     
  14. kvandenbroucke

    kvandenbroucke

    Lid geworden:
    24 jun 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Belgium, Mechelen
    nee Jelleeee,

    tuinhuis is eigenlijk een uit de kluiten gewassen bakstenen huisje van 40 m², met isolatie en een kacheltje. Het is eigenlijk mijn werkruimte, alleen verwarm ik het niet altijd.

    Wat is hunten? een horizontale beweging?

    Als de tail wag blijft, dan zal ik zeker de mainshaft en de tailshaft controleren.
    Misschien zijn de tailrotors uit balans. Die heb nog niet vervangen en ze zien groen van het gras.
     
  15. K9 Spike

    K9 Spike

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    69
    @kvandenbroucke

    Ik zie dat je in Mechelen woont niet zo verban mij af. :D
    En hoe gaat het met de Blade 450 3D ?
    Heb je al vorderingen gemaakt ?
    Ben erg benieuwd want zou ook willen overschakelen van FP naar CP. ( Blade 450 3D )
     
  16. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    In omgeving van Grimbergen (naast vilvoorde) zit een vliegclub , waar ik ook vlieg en dat is niet al te ver van Mechelen.
     

Deel Deze Pagina