van papier naar computer?

Hallo,

Ik heb hier een leuke boot kit liggen en ik wil graag voordat ik hem inelkaar ga zetten alle onderdelen digitaliseren, maar ik weet niet wat nu slim is... Gewoon overtrekken is niet ideaal, want dat raakt gekreukt, scheurd of wordt vies.
Ik heb autodesk inventor en daarmee kan ik dwg tekeningen maken, maar is het dan makkelijk om vanuit een dwg tekening bijv een a4 pdf tile te maken?

Jacar

Dag Jacar,

ik zie daar het nut niet in...

als je een plan hebt, gewoon laten copieren.

Ik heb ooit een plan gegeven aan een jonge gast hier op het forum, papier versie, die ging alle digitaliseren in autocad, alles printen om dan de stukken te zagen, terwijl hij een plan reeds in z'n hand had, waarmee hij direct de stukken kon zagen. Maar ja, waarom eenvoudig doen als het moeilijker kan?

ik heb tot nut toe deze jonge gast nooit weer gezien, en nooit geen enkele fotos van z'n model gezien.

In jouw geval, teken de stukken op een blad papier, het neemt enkele minuten per stuk, voila zo gedaan, en je kan eventueel je tekeningen later copieren en goed stockeren.

Ik stel mij echter de vraag hoe de mensen het deden in de twee laatste 1000 jaren, wanneer de PC niet eens bestonden...

de groetjes,

Laurent

met een glasplaat + lichtbak overtrekken.

maar de kopieermachine bestaat ook al weer een hele tijd. de voorganger was het blauwdrukken van grote tekeningen. staan nog in het museum op mijn werk.

tekeningen inscannen vervolgens inlezen in inventor en dan overtrekken lijk mij de messt makkelijkste weg

@ Laurent: als je een dwg formaat hebt, kan je de onderdelen uitfrezen, dat kan dus wel nuttig zijn :)

ik heb thuis een elektrische figuurzaag, 65 € bij aankoop, kan ook wel nuttig zijn. Om spanten uit te zagen is dit wel genoeg, dacht ik?

maar ja, hopeloze discussie, "more brain than money workshop" tegen het omgekeerd...

de groetjes,

Laurent

gewoon onder de scanner leggen en een pdf van bakken. Dan kun je hem altijd opnieuw afdrukken en een nieuw onderdeel uitzagen.

met jitze, plus dat je dr altijd nog een raster to vector converter tooltje overheen kan halen, kan je de tekeningen onbeperkt schalen op en neer zonder dat de boel korrelig word :)

Je kunt ook de onderdelen (als je die hebt) op de glasplaat van de scanner leggen, scannen en direct printen. Maat checken en (indien de scanner dit kan en het nodig is) vergroten of verkleinen tot je exact de juiste maat hebt.
M.vr.gr.
Hans Peter

bedankt allemaal voor jullie suggesties.
als ik de onderdelen in 1 pdf bestand heb is er dan misschien een programma waarmee ik ze kan schalen? of tilen zoals dat volgens mij meestal wordt genoemd (over meerdere a4 tjes verspreiden dus)

Jacar

Back