Van Smit Rotterdam naar Flemish Scout

Inderdaad Gilbert, met een beetje fantasie kan men toch ook een prachtig resultaat bereiken.
En het voordeel daarvan is, dat ik me geen zorgen hoef te maken over juistheid van het model tegenover het echte schip.

Als de Flemish Scout gaat worden zoals ze ik in m'n gedachten heb, dan zal ze toch een model worden dat (hopelijk) mag gezien worden. :wink:

Maar eer het zover is, is er nog héél véél werk aan de winkel.

Droop

Droopy'ke zei:
Als de Flemish Scout gaat worden zoals ze ik in m'n gedachten heb, dan zal ze toch een model worden dat (hopelijk) mag gezien worden. :wink:

Droop

Droop,
Misterieus allemaal :wink:
Je weet wel hoe je ons op dit topic kunt houden, ik wacht met spanning af wat het gaat worden :D .

Gr robin

Ik heb vandaag weer een klein beetje aan de Scout kunnen verder werken en nu was het tijd om de roeren te corrigeren:

Waker_007.jpg

Zoals jullie op pagina 1 van dit (her)bouwverslag konden zien, stonden de roeren van het model wel heel erg schots en scheef. :roll:

FlemishScout003.jpg

De roeren en Kort's zijn hier van het model losgemaakt.

FlemishScout007.jpg

En na een namiddag van passen en vijlen konden de roeren in een iets deftiger staat terug geplaatst worden.

De romp zit nu ook volledig in de rode menie en morgen krijgt dan het gedeelte dat zich boven de waterlijn bevind z'n kleurtje.

schepen12.gif

Wordt vervolgd.

Droop

Hi Droop: jij ga mij toch niet wijs maken als dat de roeren nu wel recht staan he :roll: :roll:
Heb wel gelezen als dat het beter was en is maar toch :!:
Voor zo iemand als jij :!:
Moet dat toch beter kunnen he Droop.
Maar ik denk: als dat je wat teveel haaast heb of krijgt :oops:
En de ervaring daar ontbreekt het toch niet aan wel :P
mvg
Frederik :D :D :D

Hoi Frederik,

De roeren staan wel degelijk recht hoor. Daar ben ik enkele uurtjes mee zoet geweest.
Het is gewoon de foto die een ietsje te schuin genomen is.
Als je naar de tafelrand kijkt dan zie je dat de linkerkant lager is dan de rechter. :wink: :lol:

De romp heeft ondertussen ook al z'n kleurtje gekregen. :wink:

Droop (die de foto wél in zeven haasten heeft genomen. :oops: )

Het model heeft nu een hele metamorfose ondergaan:

FlemishScout013.jpg

De Flemish Scout is nu een feit.
Als je goed naar deze foto kijkt, dan kan je als het ware de zware fuel al ruiken en de meeuwen horen schreeuwen. :lol:

FlemishScout011.jpg

Natuurlijk mag op haar kont de vermelding van de thuishaven niet ontbreken.

FlemishScout008.jpg

En zo ziet ze er in haar totaliteit uit. De gedeukte romp heb ik niet helemaal glad gekregen en omdat ik na dagen van plamuren en schuren dit klusje zo beu was, heb ik het nu maar zo gelaten.
Nu ziet ze er uit alsof ze al jaren de zeven wereldzeeën heeft bevaren en al ontelbare keren onzacht met verscheidene kaaimuren in kontakt is gekomen.
Met een beetje fantasie is toch alles goed te praten, niet? :lol: :lol: :lol:

Deze dame zal in een later stadium met een helidek worden uitgerust en deze morgen heb ik al een leuk hebbedingetje gevonden dat daarop zeer leuk zal staan:

FlemishScout016.jpg

Deze heli is natuurlijk een zorg voor later.
De volgende stap is eerst het afwerken van het achterdek. :wink:

Wordt vervolgd.
schepen12.gif

Droop

Al een oud model of niet droop ? :wink: De roest zit er namelijk al op :lol: Maar wat gebruik je daarvoor? Vind het wel mooi om ook wat van die roestplekken op mijn Amsterdam te maken ! :)

Christian

Deze maal heb ik voor het aanbrengen van de roest het heel eenvoudig gehouden.

FlemishScout017.jpg

Dit is al wat je nodig hebt: een hard penseeltje en een potje Revell 85 mat bruin.
Met het penseel neem je een heel klein beetje van de verf. Enkel de topjes van de haren mogen in de verf en dit strijk je dan in enkele rechte neerwaartse bewegingen naar beneden toe, uit op de romp van je model.
Je zal merken dat hoe meer je naar beneden gaat, hoe dunner de 'roest' zal worden. Net zoals het in werkelijkheid ook is.
Als de eerste roeststrepen dan droog zijn, dan gaan we nogmaals hetzelfde doen maar nu met wat meer verf op het penseel. Nu moet je er wel op letten om deze nieuwe strepen niet zover als de eerste naar beneden te laten doorlopen. Tenslotte brengen we dan wat roestverf aan op het onderwerp (bijvoorbeeld het anker) zelf aan.
Et voilà: het resultaat is nu dat het onderwerp (het anker) heel erg roest is maar dat de roeststrepen op de romp naar beneden toe lichter en lichter zijn geworden. Net alsof ze door het water als het ware verdunt zijn. Poepsimpel, niet? :wink:

De patrijspoorten van dit model heb ik met houtlijm dichtgemaakt. Waarom houtlijm? Wel, de oppervlaktespanning van de lijm zal het gaatje dicht houden en zo heb je direkt een raampje. Bij de Scout heb ik extra houtlijm gebruikt (een dikke druppel per gat) en nu lijkt het alsof bij die patrijspoorten de witte stormdeksels zijn gesloten.
Wil je een echt raampje, dan neem je een heel klein beetje lijm en met een tandenstokertje span je dit dan over het gaatje. :wink:

schepen13.gif

Veel succes

Droop

Droopy'ke zei:
Het model heeft nu een hele metamorfose ondergaan:

FlemishScout013.jpg

De Flemish Scout is nu een feit.
Als je goed naar deze foto kijkt, dan kan je als het ware de zware fuel al ruiken en de meeuwen horen schreeuwen. :lol:

8O Deze foto is geniaal, Droopy'ke, ik dacht echt even, dat iemand een foto van de (toch?) bestaande "Flemish Scout" had gevonden!
Wat je met een potje verf en een penseeltje al kan doen. En idd, dat het casco niet zo strak meer is, sluit mooi aan bij de roest-strepen, hoor! :)
Heb je, behalve het heli-platform, nog andere plannen? Ben wel nieuwsgierig wat dit word. 8)

Mvg. Ed

Voor de lijm kan je ook transparante lijm nemen.
Aan de binnenzijde afplaktape op elke poort en dan een drupje UHU Hart bijvoorveeld erin.
Dan kan je in de romp een lampje laten branden wat aan de buitenzijde wel zichtbaar is.

De kleppen voor de Portrijspoorten werden alleen ervoor gedaan bij een lading hout als je vertrok.

Een schip kon dan zo op één oor vallen, uit veiligheidsoverwegingen werd dit dus voor het vertrek gedaan.

Ed schreef:
8O Deze foto is geniaal, Droopy'ke, ik dacht echt even, dat iemand een foto van de (toch?) bestaande "Flemish Scout" had gevonden!
Wat men met een laag camerastandpunt al niet kan doen, niet?
foto_maken.gif

@Jan: bedankt voor de info! :wink:

Droop

@ Droopy'ke

Waarom een verbouwing van een mooi schip :?: Loonde het niet de moeite om de Smit Rotterdam zodanig op te knappen zodat het weer een respectabel schip wordt maar dan wel geweatherd :wink: want dat heeft wel mijn voorkeur om een zo natuurgetrouw mogelijk schip te maken en niet 1 die regelrecht uit de showroom komt :D over de verwerings technieken niets dan lof. Alleen jammer dat dat een stukje hollands glorie moet worden omgetoverd tot een niet bestaand schip.

overigens succes met de bouw verder want ik volg het daarintegen natuurlijk wel :wink: :D

Gr Martin :D

@Martin: eventjes, héél eventjes speelde ik met het idee om haar in de originele staat te herstellen maar ik vond -nadat ik haar eerst tot de Waker ging ombouwen- het wel een uitdaging om (terug) een fantasiemodel te maken. Daar kan je volop je fantasie én creativiteit op uitwerken. :wink:

@Kees: Bedankt. :)

De 'werken' aan de Scout hebben wat vertraging opgelopen omdat ik eerst enkele technische problemen aan de Artemis moest oplossen (die zijn na lang zoeken gelukkig achter de rug) en nu heb ik eerst nog wat onderhoudswerk aan de Viking Warrior.
Ik hoop om dit weekend aan het Scout-projekt te kunnen verder werken. :|

Droop

Ha die Droopy..... :D
DIT vind ik nu erg gaaf om te zien....het gaat je goed af hoor..begint er echt op te lijken...
Ben zelf met de Rotterdam van Billing bezig,en ben in de afbouw fase..Mijn romp is zo glad als een spiegel...haha :lol:
Dat zal die van jouw ook worden.... :)
Ik blijf je vorderingen volgen hoor...

Greetings Frenske... :proost:

Hoi Frenske,
hoe_gaat_het.gif

Je enthousiasme loopt hier als het ware bij bakken uit m'n pc, hahaha :lol: :lol: :lol: :lol: .
Alvast bedankt voor de aanmoedigingen maar ik ben nu wel héél nieuwsgierig geworden naar jouw Rotterdam.
Heb je daar soms foto's van? :wink:

Droop

Droopke,

In de Modelwerft heeft jaren geleden eens een reportage gestaan van een model dat was voor het digitale tijdperk.
De man had omdat een lens al een diameter van 52 MM heeft er een speciaal voorstuk op die gebruikt wordt als je de camera op eem microscoop aansluit.
Meende dat de diameter toen onder de 30 MM kwam en je kreeg zo mooie beelden door de lens vlak op het dek te plaatsen.

De volgende stap in dit restauratieprojekt was het herspuiten van het kasteel:

FlemishScout024.jpg

Met de airbrush heb ik een laag Revell mat wit (05) op de accomodatie aangebracht.
Normaal tracht ik bij het verven van een werkschip zo weinig mogelijk gebruik te maken van de airbrush maar aangezien hier het kasteel al één geheel vormt met de romp vond ik het nu wel gemakkelijker om met de airbrush de gewenste kleur aan te brengen.

FlemishScout031.jpg

De achterkant van het kasteel.
Natuurlijk moeten nu de ramen terug hun zwarte kleur krijgen. Dit wordt een bezigheidstherapietje. :roll:

FlemishScout029.jpg

En terwijl ik toch bezig was heb ik maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om vooraan ook een beetje met verf te kliederen. :wink:

FlemishScout023.jpg

Op het achterdek hebben enkele voorwerpen zoals de beting, bolders, kleine sleeplieren enz. terug hun plaatsje gekregen.
D'r begint al terug wat leven in te komen. :lol:

De relingen zijn gemaakt van dunne touwtjes. Die ga ik nu proberen te vervangen door zeer dunne koperdraad.
Hopelijk lukt het want uitgerafelde relingen op een boot is nu ook eenmaal geen zicht, niet? :roll:
schepen14.gif

Wordt vervolgd,

Droop

Back