Hallo een ieder, Ik zie regelmatig filmpjes waar in een zwembad wordt gevaren met ik aan neem van chloor. Ik vraag mij af, wat dit doet met de lak van de romp (alkydlak). Nou zal de concentratie wel heel erg laag zijn maar toch. Familie lid, vroeg mij of de Cornelia Clasina niet in hun badje kon ter demonstratie. Waar eveneens ook chloor wordt gebruikt. ik lees het wel. groet, polite
Die van mij gaan gewoon het zwembad in om te testen. ( al meer dan 15 jaar ) Rompen zijn bij mij allemaal met auto lak gespoten en de laatste jaren afgewerkt met een laag 2k matte lak, voordien gewone blanke lak. Dit houd uiteindelijk in dat mijn verf een stootje meer kan verdragen en bestand is tegen alle vloeistoffen en olie die ook bij auto's gebruikt worden. Nu denk ik wel dat alle rompen die als eindlaag een blanke lak dragen best bestand zijn tegen zwembadwater. Maar eveneens degene die gespoten of geverfd zijn met verf voor buiten dezelfde weerstand hebben tegen zwembad water. deze rompen gaan reinigen met bleekwater of javel is waarschijnlijk wel er over
Net zoals Marc test ook ik mijn boten in het zwembad en dit al jaren zonder problemen . En ja , het beste is natuurlijk één of twee lagen blanke lak na het spuiten van de romp . Dit heeft ook als resultaat dat de verf minder snel beschadigt word . Groetjes Ronny
Een scheepje met wat gebruikssporen heeft ook zo zijn charme's. Cornelia Clasina zal vroeger door het zoute water en de brandende zon ook wel iets bleker zijn geworden. Zou haar na het varen even afsponzen met wat leidingwater en dan afdrogen. En dan overleeft ze je wel polite. En anders een keer in dok voor een complete schilderbeurt. Mijn 60 jaar oude tankertje (avatar) zit door de jaren heen de derde verflaag (kleur) op. En elk najaar volgt een touch up van de beschadigingen. En dat soort bezigheden geniet ik (als ik er mee bezig ben) ook van. Door mijn leeftijd is dat deels nostalgie, maar dat heb ik al een proberen te verwoorden. Gr. Klaas.
Concentratie is te laag. chloor is verder een prima reinigingsmiddel en dood nog wat pieten. Lakken worden getest onder veel moeilijkere omstandigheden. Geen enkel negatief effect te verwachten.
Ik zou niet met mijn boten in een bad met enkel chloor gaan varen. Dan is het vast wel gedaan met de verf. Maar in concentraties dat het veilig is voor de menselijke huid en ogen en dat het zelfs niet schadelijk is om af en toe een slokje binnen te krijgen voorzie ik geen problemen met verf op een bootje.
Het varen in een zwembad is geen probleem voor de verf. Het percentage chloor is eigenlijk te verwaarlozen daar dit alleen voor geur erin zit. En nu hoor ik jullie al roepen maar mijn ogen branden van het chloor! Dat komt dus niet door het chloor maar door de vele kilo's soda die aan het zwemwater worden toegevoegd. Waar je nadat je gevaren heb ik zwemwater rekening mee moet houden is dat het vet wat in de schroefas zit mogelijk opgelost is en dat je bij de eerst volgende vaardag water via je schroefas in je boot kan krijgen.
het probleem is eigenlijk niet de lak maar als je een inox as gebruikt daar schuilt het "probleem" in een zwem bad mag alleen speciale inox bouten gebruikt worden om apparatuur mee vast te maken in de begin jaren zijn er eens (geluidsprekers)omlaag gedonderd en bleken de roestvrijstalen bouten weg gevreten maar voor onze bootjes is er volgens mij geen probleem want zeg nu zelf op de levens termijn van een Rc boot hoeveel uren ligt hij in chloor water .???? gr raf
Toch is het niet onverstandig om de schroefas en de roer(en) eruit te halen, schoonmaken en opnieuw in te vetten. Zeker als je de boot voor langere tijd niet meer gaat gebruiken.
Belangrijk is om een zo goed mogelijke afdichting te creëren en een smeermiddel te gebruiken dat ook afdicht. Het liefst zo ver mogelijk naar buiten. Door de jaren heen smering en afdichting verbeterd. Van olie overgestapt op uierzalf en als extra afdichting tussen schroef (borgmoer) en askoker een rubber ring gemonteerd. Aan de binnenkant tegen de askoker een stelring. Axiaal zo afstellen dat de boel net niet klem loopt. Doe er om te testen een beetje uierzalf aan. Anders loopt de rubber ring warm en wordt hard. Zo komt er geen, tot heel weinig water binnen. Aan het eind van het seizoen trek ik de assen een stukje naar binnen en vul de uierzalf met een injectiespuitje aan. In het begin haalde ik de hele as eruit, maar dat is meestal niet nodig. Een ander verhaal wordt het met de onderhoudsvrije (of -arme) assen van Raboesch. Die hebben aan de achterkant een door water gesmeerd kunststof lager en wordt het water pas tegengehouden door de G-ring net buiten het binnenste kogel- of bronzen lager. Geen idee van welke kwaliteit RVS de Raboesch schroefassen zijn. Wordt in hun catalogus van 2020 niet aangegeven. Te weinig vrije aslengte om met magneet te testen. In mijn beleving is de concentratie chloor in zwembaden dusdanig laag dat het nauwelijks invloed heeft op onze modelscheepjes. Gr. Klaas.
Mannen, bedankt voor al jullie reacties! Ik durfde het niet echt aan. Aangezien mijn Cornelia Clasina ook is voorzien van rondom touw, wat gedrenkt is in beits, wat ook met “chloor” water in aanraking zou kunnen komen met alle gevolgen van dien. We gaan binnekort eens het ruime sop verkennen. (Zonder chloor) lol. Groet, polite.