Variabel toerental MVVS

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door straalpijp, 23 nov 2013.

  1. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
    Ik heb een MVVS 26 cc overgenomen,maar de motor heeft een probleem.
    Hij draait 7500 toeren met een Graupner 15/8 3blads prop, maar af en toe zakt het toerental tijdens volgas in naar 5500 toeren,dan moet je even terug naar stationair en dan gaat ie weer.
    Tank, slangen en walbro carb nagekeken,deze zijn prima.
    Kan dit de electronische ontsteking zijn waar de voor/na ontsteking van hapert?

    Adrie. :confused:
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik geloof niet in een probleem met de electronische ontsteking: die doet het of die doet het niet, en veroorzaakt normaliter nooit toerental wisselingen, zeker niet toerentalwisselingen die door even terugnemen verholpen worden.

    Ik denk dat je het echt in de brandstoftoevoer (en alles daar om heen, zoals bijvoorbeeld tank ontluchting) moet zoeken....

    Gewoon een losse fantasie die het verschijnsel zou kunnen veroorzaken:
    Je tankbeluchting houdt het brandstofverbruik bij vol gas niet bij: vol gas trek je dan een onderdruk in de tank, en na verloop van tijd word de motor te mager. Even terugnemen naar stationair verlaagt het brandstofverbruik waardoor de lucht de tijd krijgt in de tank te stromen en de onderdruk op te heffen. Hernieuwd vol gas treed na enige tijd de onderdruk weer op, etc etc.

    Wil niet zeggen dat dit dé oplossing is, maar het is een scenario, wat beschreven symptomen zou kunnen veroorzaken....

    Alternatief zou bijvoorbeeld de carburateur kunnen opwarmen en een vapour-lock geven. Stationair zetten verhoogt de onderdruk (en dus de verdamping), en dit koelt de carburateur weer een beetje af.
    Da's ook een (mogelijk wat vergezocht) scenario.

    Maar die ontsteking, die doet het of die doet het niet.... Tevens zou bijvoorbeeld een verlopend ontstekingstijdstip een enorm bokkerig loopgedrag moeten geven (te vroeg) of de uitlaat zou bijna roodgloeiend moeten worden (te laat) om zoveel toeren weg te nemen, en dan zou hij dat direkt doen, niet eerst een tijdje normaal draaien.

    Tenminste, dat is mijn inschatting van de zaak.

    Groet, Bert

    Groet, Bert
     
  3. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    kan de ontsteking zijn, als de accuspanning te laag wordt dan reduceert de ontsteking het toerental zodat je weet dat er iets aan de hand is met de accuspanning.
    is het een vlach ezm T1 ontsteking ?
    Even een spanningsmeter aan de accu terwijl de motor loopt.
     
  4. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Hoe ziet je bougie eruit? Het lijkt of je motor iets te rijk staat, is de bougie zwart en/of een beetje vettig, dan ietsje armer.
    Wat Bert zegt (vacuum in de tank) klinkt ook aannemelijk.
    Groeten,
    Sam
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat krijgt een ontsteking uitsluitend voor elkaar als hij onderbreekt....

    Dat MOET je horen.... De motor gaat dan ploffen/knetteren/hakkelen, letterlijk zoals een motorfiets of automotor die in de toerenbegrenzer loopt.

    Zou kunnen, maar dan had Straalpijp die symptomen wel vermeld, denk ik zo....

    Groet, Bert
     
  6. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
    Ik gebruikte een tank met 3mm pijpjes en 5 mm tygon brandstofslang,geen verbetering.
    Nieuwe tank met 4mm pijpjes en 6mm tygon branfstofslang,geen verbetering.
    De orginele walbro carburateur vervangen door een carburateur van een 20cc Chinamotor, hier liep hij zelfs 200 toeren meer mee,maar zakte weer in.
    De bougie ziet er mooi chocobruin uit, niet vet, niet zwart.
    De tank staat ongeveer 15 cm achter de motor op carburateurniveau.
    Spanning van de accu heb ik nog niet gemeten tijdens de loop,maar dit is een nieuw pakket, 4 cellen nimh 2000 mA.

    Adrie
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kakt hij gewoon in (regelmatige loop, met hooguit een smorend geluid) of begint hij te reutelen en knetteren?

    Wat is je mengverhouding olie/brandstof?

    Ik begin langzaamaan te denken dat de motor domweg warm loopt en begint te klemmen.... Is de prop niet te zwaar? (ik vind het toerental niet super hoog namelijk voor een 26 cc) en weet je zeker dat die motor goed is ingelopen?

    Die accu zou bij dat toerental voldoende moeten zijn voor meer dan 2 uur non-stop draaien.... Tenzij die niet geladen is lijkt het me stug dat het probleem daar ligt....

    Groet, Bert
     
  8. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
    Het is zelfs een al wat oudere motor, die zeker is ingelopen, heeft een jaartje of wat op de plank gelegen voor ik hem overnam.
    Ik vermoed zelfs dat deze motor dichter bij het einde van zijn leven is dan aan het begin.
    Ik gebruik Aspen waar ik 2takt olie van de action bij meng tot 1 op 35.
    Dezelfde prop draait op een Saito 150 methanol 8000 toeren dus ik denk dat ie niet echt te zwaar draait.
    Hij kakt gewoon in met regelmatige loop

    Adrie.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aspen gebruikt speciale hoog kwaliteit olie.... en daar meng je goedkope prut-olie van de Action bij?????:shock::confused::hammer:

    Goed kans dat die twee olieën elkaar bijten, want Aspen olie is hoogstwaarschijnlijk synthetisch, goedkope olie van de Action zou heel goed mineraal kunnen zijn, en SOMS bijten die twee elkaar....

    Daarnaast zou Aspen zo uit de jerrycan gewoon goed genoeg moeten zijn voor alle motoren die op "normale" mengsmering lopen. Althans, dat beweert Aspen (Stihl zegt dat ook van hun Stihlmix).

    Als de motor zo oud is als jij beweert, en ik heb geen reden daar aan te twijfelen, dan kan ook je zuigerveer versleten zijn of vastgekoekt zitten, in welk geval hij niet meer goed afdicht, de blow-by brand de smeerfilm weg en de motor gaat vreten onder hoge belasting. De lage verbrandingsdrukken en relatief vette mengsels bij stationair laten de smeerfilm weer enigszins herstellen, en de motor houdt weer heel kort het volle toerental vast.

    Nieuwe zuigerveer is ALTIJD de moeite waard, zo duur zijn die niet en het kan je motor weer als herboren laten lopen.

    Groet, Bert
     
  10. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
    Ga nog een keer met standaard Aspen proberen en kan ook nog een MVVS ontsteking lenen om dit uit te sluiten.

    Bedankt voor het meedenken, wordt vervolgd...

    Groet Adrie.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Check eerst even de zijkant van de zuiger, en de zuigerveer.
    Uitlaat er af schroeven, en de prop ronddraaien, kijken of je zuiger er mooi glad belopen uit ziet of reeds aan het vreten is. Als dat het geval is, kun je OF de boel reviseren, OF besluiten de motor weg te doen.

    Als hij nog mooi glad is, een satéh prikker nemen, en tegen de zuigerveer duwen, kijken of die nog beweegt, en nog "veerkracht heeft" want wie weet is die gebroken of flinterdun geworden. Je weet nooit.

    Dat zou ik sowiso éérst doen, voor je de motor aan nog meer geweld onderwerpt.

    Nogmaals: een zuigerveer vervangen, kan, áls dat de oorzaak is, echt wonderen doen, waarbij je uiteraard die zuigerveer weer even de tijd moet geven om weer in te lopen....

    Groet, Bert
     
  12. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Als de zuigerveer stuk zou zijn zou de motor nooit een mooie loop hebben en dan spontaan inkakken en na even het gas terug nemen weer goed gaan lopen, lijkt mij er meer op dat de brandstof toevoer in het nauw komt na even volgas.(vacuum in de tank) of iets dergelijks, kijk of de tank ontluchting goed werkt.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet als hij gebroken is, dan is het sowiso snel uit met de pret. Maar wel als hij "slechts" doorlekt: dan blaast onder belasting heet gas langs de zuiger, en wordt de zuiger veel heter dan normaal. Het uitzetten wat daarvan het gevolg is kan de zuiger laten klemmen.

    Groet, Bert
     
  14. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
    Ik heb de motor uit elkaar gehaald om ook deze mogelijkheid uit te sluiten.
    Zuigerveer ziet er prima uit, niet versleten of gebroken, geen krassen of andere beschadigingen op zuiger of cilinder en een prima compressie.
    Dus deze mogelijkheid is ook uitgesloten.

    Groet Adrie.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je dan ook nog je ontsteking uitsluit door de accu te laden en te meten tijdens lopende motor, moet je het in de brandstof toevoer zoeken (een andere carb had je ook al geprobeerd) dus blijft er weinig over.

    Lijkt me stug dat het bijmengen van goedkope olie dit veroorzaakt, maar dat zou je ook nog kunnen proberen: Aspen, bijgemengd met originele Aspen Olie.

    Maar gewoon een oprechte vraag: hoe heb je vastgesteld dat die zuigerveer niet versleten is? Heb je de breedte en dikte vergeleken met een nieuwe? Dat, of een maximale slijtagewaarde uit een manual zijn de enige methoden. Zo "op het oog" gaat dat niet, en je zei zelf dat je dacht dat deze motor al redelijk veel gelopen had (dichter bij het eind dan het begin van de levensduur)....

    Groet, Bert
     
  16. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Adrie,

    Een eenvoudige manier om de slijtage van de veer te controleren (de buitenzijde dan) is door de slotspeling te meten.
    Je doet hiervoor de zuigerveer los in de cilinder. Je duwt hem dan even aan met de bovenzijde van de zuiger zodat hij recht zit.
    Met voelermaatjes kan je dan de speling meten. Ik weet natuurlijk niet de specificaties maar meer dan 0.15 mm moet het toch niet zijn.
    Liefst wat minder.

    Jan
     
  17. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Het kan ook een kabelbreuk in de magneetsensor zijn.
    Dat kan de meest vreemde effecten geven.
     
  18. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Nee hoor de ontsteking vervroegd dan gewoon niet meer waardoor het eindtoerental gewoon veel lager uit komt.
    Maar we wachten de bevindingen even af ;)
     
  19. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Zuigerveer controleren is heel simpel je neemt de zuigerveer van de zuiger en zet die in de cilinder dan duw je met de zuiger de veer recht en dan kun je zo zien hoeveel speling er zit tussen de uiteinden van de zuigerveer.
     
  20. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
    @ Arjan, ja het is een EZM 1 T1 ontsteking.
    Kan nu even niet de accuspanning meten omdat ik toch de zuigerveer ga vervangen.
    De zuigerveer slotopening is 0,25 mm maar ik denk dat dit niet het probleem is, maarja de motor ligt nu toch open.
    De volgende test zal zijn een China ontsteking proberen op de motor.

    Groet Adrie.
     

Deel Deze Pagina