Variabele koorde verbreding/versmalling

Naar aanleiding van de laatste paar berichten in Kristof's xxlite draadje, leek het mij passen om dit draadje te openen...uiteraard zal ik een aantal van mn ideetjes(lees : op dit forum bijelkaar geschraapte info..) hier plaatsen. Om teveel getik te voorkomen zal ik dit doen dmv. Wat simpele schetsjes. Hopelijk daag ik jullie uit om ook je ideeen te delen!
Let's build the next generation dlg!!!!!!

de flaps geven enkel extra lift.

het is moeilijk om iets te gaan creeëren waardoor de gehele koorde en/of profiel gaan veranderen , voor het starten, floaten, en thermieken.

het is allemaal erg knap en leuk om over na te denken he, maar als we realistisch zijn.... als boeing, airbus of de NASA nog steeds niet zulke uitvindingen toepassen, dan gaan wij (met alle respect) leken in de vliegerij dit niet bereikt krijgen.

al zou het natuurlijk super zijn als dit WEL kon! dromen mag, en streven naar een doel brengen uitvindingen met zich mee! (denk aan onze vriend leonardo die graag wilde vliegen!)

@ vuurvosje. Echt motiverend vind ik je reactie niet, boeing, airbus ed. Maken geen dlg's, wij modelvliegers wel, dus dit soort ontwikkelingen zullen we ZElF zien te realiseren door te bouwen en niet om te dromen! Voorlopig denk ik(wij?) nog veel te moeilijk, ik ben ervan overtuigd dat het simpeler kan als bv. Bovenstaand filmpje.. Zelf heb ik vaak de vraag gesteld; waarom doen "ze" het niet zus of zo, als antwoord kwam vaak" weet niet "of " maak het maar". Dit laatste ga ik doen, anders blijft het maar spoken in mn hoofd en ik heb nog meer te bedenken....heb wat geduld, dit Project gaat niet zo vlot als de mini's van mij;-)

Tipje van de sluier opgetild; naden, kieren,over elkaar schuivende panelen en zware contructies ga ik niet doen. Daarmee heb ik nog enkele opties openstaan die in combinatie met een elastische"huid" redelijk licht te maken zijn. Zodra ik iets inelkaar heb geflanst weten jullie het ook! Zal wel ff duren, dus blijf vooral de ideeen strooien, het kan ALTIJD simpeler, zal een mooi motto zijn indeze...

wat mijn motivering betreft... waarom ik dit zei...

ze maken inderdaad geen DLG's, maar als wij een verstelbare koorde willen maken om sneller en efficienter te kunnen lanceren, waarom zou boeing of een andere vliegtuigbouwer dan geen dergelijke uitvinding maken om sneller en efficienter te kunnen vliegen?

maar tot op heden hebben ze enkel dingen uitgevonden die het vleugel oppervlak vergroten zoals flaps, voorlijsten die versteld worden etc.... dit alles om trager te gaan vliegen.
(pijlstelling niet meegeteld, ik spreek over een vaste vleugel)

dus als je een variabele koorde wilt creeëren.... het zal moeilijk worden.... een uitschuifbaar flapje zou kunnen , maar dan ben je enkel aan het mikken naar het trager vliegen.

uiteraard ben ik altijd benieuwd wie er wat uit vind!

Je vergelijking is net zoiets als een fiatje 500 vergelijken met n tourbus.... Totaal verschillende doelstellingen. We hebben het hier over compleet andere materialen enz. Vergeet aub die airbussen en boeings en nasa al helemaal! Denk aan balsa, carbon en glas. Om alle prOblemen te benoemen die je tegenkomt met zoiets helpt je niet. Simpeler denken wel.... Ik heb enkel de intentie iets aparts te maken wat volgens mij een leuke toevoeging is in het huidige dlg klimaat. Commerciele bijbedoelingen(zoals bij bv boeing) zijn bij mij niet aan de orde, hierdoor voel ik me vrijer in het zoeken naar een gepaste oplossing voor dit specifieke thema. Nogmaals, houd het simpel, het is enkel wat materiaal wat netjes op maat moet worden gemaakt en inelkaar gezet moet worden. Meer is er niet.

Even een heel snel schetsje van een mogelijkheid om je koorde te verbreden en tegelijk je profiel te veranderen. Het enige waar ik vragen bij stel is dat dit hele gedoe ook gebeurt als je je ailerons gebruikt.Dus net zoals nu met het huidige systeem, alleen gaat nu ook de voorlijst naar voren en wordt het profiel iets holler. Dit kan of heel goed zjn of juist heel slecht, ik weet het niet...
full

Laatst bewerkt door een moderator:
ik moet nog ff een nette, bruikbare tekening maken, maar zo'n soort systeem lijkt me haalbaar om te maken. Het is dus de bedoeling om een ''frame'' uit de voorlijst te laten komen, die iets naar beneden duikt. Hieroverheen(over de gehele voorlijst) komt dan een elastisch laagje. Constructief gezien ga ik voor de vol schuim versie met een heftige carbon ligger. In de voorlijst wil ik dan een sleuf maken tot aan de ligger, qua diepte.Deze sleuf ga k dan tijdens de vacuumsessie tijdelijk opvullen met een plankje balsa of iets dergelijks om het inelkaar drukken te voorkomen. De hefboompjes bouw ik denk achteraf in, wellicht als het systeem een succes is, kan je in de toekomst zoiets van te voren inbouwen en schalenbouw toepassen.....
Zelf heb ik nog geen problemen met het extra gewicht, maar uiteraard wil ik het zo licht mogelijk houden. Carbon heveltjes, aanstuurstangetjes en uitendelijke voorlijst. Het elastische laagje zal voor mij een uitdaging zjn, vooral om dit mooi op de vleugel te krijgen zonder naden..Ook het gewicht hiervan zal vermoedelijk relatief veel zijn, dus als iemand een of ander spulletje weet wat ik hiervoor ook kan gebruiken, hoor ik het graag!

Ik heb nog een paar meter van je gezochte spul liggen, ooit eens besteld, nog niet gebruikt, mag je natuurlijk een stuk van hebben om te experimenteren.
Gr. dennis

je kan misschien ook nog eens kijken of je een simpeler profiel kan maken die je enkel door wat carbon strips en bevestigingspunten kan maken.

als je dan een stijf stuk in het midden plaatst en met een draadje kevlar kun je het profiel dan hol maken en weer recht maken!

is dat een idee?

je kan misschien ook nog eens kijken of je een simpeler profiel kan maken die je enkel door wat carbon strips en bevestigingspunten kan maken.

als je dan een stijf stuk in het midden plaatst en met een draadje kevlar kun je het profiel dan hol maken en weer recht maken!

is dat een idee?
Klinkt als ook een idee, heb alleen vrees dat het geheel niet stijf genoeg wordt voor de start. Afgezien van dat, zal het best s goed kunnen werken!

Nog even een betere schets, qua profielen enzo is het nogal handwerk...Paar vraagjes rijzen nu wel op bij mij, normaal begin ik gewoon te bouwen en als meten nodig is gebeurde dat on the spot..Nu lijkt het me verstandiger om van te voren wat maten te weten! Om te biginnen de lengte van de hevels die het frame en de ailerons aansturen. Stel; ik wil dat het frame 2,5 cm uit de voorlijst kan steken en de servo hevel maakt een slag van 0,8 cm. Om nu te bepalen hoelang de armen van de hevels moeten worden is voor mij wat lastig uit te vogelen, wellicht dat er iemand is die mij daarmij wil helpen? Ook moet er rekening worden gehouden met de uitslagen voor de ailerons..:rolleyes:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Vincent,

mijn inziens is het beter om voor de voorlijst een en de flaps niet dezelfde servo te gebruiken omdat:
- De klep in de voorlijst gaat waarschijnlijk erg veel stroom gebruiken dus als dit beweegt met een rolroeruitslag gaan je accu's erg snel leeg.
- De constructie wordt eenvoudiger.
- De klep in de voorlijst wil je helemaal in hebben met je flapstand in de gooistand en de glijstand, en niet in de stand dat het rolroer volledig omhoog staat.
In princiepe vlieg je een dergelijk toestel als een normaal toestel (klep voorlijst in) en je zet het maximaal uit tijdens thermiek of tijdens halen van still air tijden. Twee standen lijkt me voldoende.

Bas

P.s. je moet er voor zorgen dat de poot van de hevel die de klep in de voorlijst aanstuurt in vliegrichting staat als de klep volledig uit is. Dit ontlast je servo. Hoek tussen de twee poten van de hevel moet ongeveer 135 graden zijn.

Laatst bewerkt:
Back