Variabele pitch prop

@Dick,

Echte variabele pitch props bestaan niet, dat ben ik met je eens maar men komt een heel eind!
Ik ben het niet helemaal met je verhaal eens met betrekking tot de grote luchtvaart! :roll: De motoren in de grote luchtvaart hebben inderdaat een kleiner toerenberijk dan modelmotoren maar dat is niet de belangrijkste reden voor het gebruik van verstelbare props.
Wanneer een prop optimaal staat ingesteld voor de kruisvlucht dan heeft hij een veel te grote instelhoek voor lage snelheden. Bij de start bijvoorbeeld, zal een groot deel van het propblad overtrokken zijn door de veel te grote instelhoek. Dat deel van het blad levert GEEN stuwkracht, alleen maar turbulentie en dus weerstand. Veel motoren, zeker de turboprop's, hebben ruim voldoende vermogen om de prop ondanks de verhoogde weerstand met een constant toerental rond te krijgen. Voor de prop is dat niet zo leuk want de turbulentie levert krachten op die de prop kunnen vernielen. Voor de vliegeigenschappen helpt het ook niet want het maakt niet uit hoe hard de prop draaid het deel van de bladen dat overtrokken is levert GEEN stuwkracht. Het resultaat is dat het een hele tijd duurt voordat het toestel voldoende snelheid heeft om in de lucht te komen dus een hele lange startbaan.

De DH-88 Comet die de Londen Melbourne race heeft gewonnen was één van de eerste race toestellen die met een verstelbare prop was uitgerust. Deze prop had twee standen, fine pitch voor de start en coarse voor de rest van de vlucht. Tijdens de hele korte tijd die men maar had voor de ontwikkeling van dit toestel kwam men tot de conclusie dat de lange startbaan die het toestel nodig zou hebben een zeer groot probleem zou vormen tijdens de race. De motoren waren sterk genoeg om de prop onder alle omstandigheden met voldoende snelheid rond te krijgen. Helaas helpt dat niet voor lage snelheden, de motor wil wel maar de prop “trekt” niet!
Experimenten waren er al lang maar de stand van de techniek was toen nog niet zover dat men betrouwbare echt verstelbare props kon maken. Men koos voor een “tweestanden” prop van Franse makelij. Op de grond werd met een soort fietspomp het systeem op druk gebracht waardoor de bladhoek klein werd om veel trekkracht te onwikkelen bij een lage voorwaardse snelheid en een snellere start mogelijk te maken. Wanneer een snelheid van ongeveer 140 knopen (+/- 260km/uur) bereikt was liep het systeem leeg zodat de prop naar de grote instelhoek ging. Daarna was de prop NIET meer verstelbaar, alleen op de grond kon de prop weer terug gezet worden.
De enige reden waarom ze toen voor de “veranderbare” prop kozen was het probleem van de lange startbaan! Men had veel liever een vaste prop gekozen omdat die veel simpeler zijn. Helaas bleek een prop die voldoende trekkracht levert bij de start zo slecht te presteren bij hoge snelheden dat men nooit de grote afstanden zou kunnen vliegen met de beschikbare brandstof. Ideeen om met een versnellingsbak de prop sneller te laten draaien werden ook aan de kant gezet wegens het gevaar dat dit zou opleveren. Eerdere test hadden uitgewezen dat als een prop boven een bepaald toerental uitkomt de tippen van de bladen aan stukken vlogen en de prop soms in stukken kon breken. Grotere props hadden dit bij lagere toerentallen dan kleinere props. (Nu weten we dat dit komt doordat de tipsnelheid dan zo hoog wordt dat ze door de geluidsbariere gaan, de schokgolven vernielen de tips.) Het gebruik van props met verstelbare bladen was het enige alternatief.
Een jaar of 16 geleden vloog de enige overgebleven DH-88 (de G-ACSS) weer na een langdurige restauratie. Ik heb de piloot ervan een keer gesproken en hij vertelde mij dat de G-ACSS nu is uitgerust met modernere, vanuit de cockpit verstelbare, DH constant speed props. De originele twee standen props waren te onveilig om daar nog mee te vliegen. Tijdens de races die met dit vliegtuig zijn gevlogen was al gebleken dat het toestel met de grote instelhoek van de bladen heel moeilijk te vliegen was als de vliegsnelheid laag werd. Landen was haast levensgevaarlijk. Omdat de overtrek nogal abrubt optreed moest men heel erg opletten dat de snelheid niet te laag werd. Dreigde de snelheid te laag te worden dan was snel accelereren niet mogelijk doordat het grootste deel van de prop bladen overtrokken was.

Ik heb 13,5 jaar bij Fokker gewerkt en heb de ontwikkeling van de F50 en F100 van heel dichtbij meegemaakt. Ik ben heel nauw betrokken geweest bij de massa meet en test apparatuur die in de vliegtuigen zat tijdens de proefvluchten. De gasturbine motoren van de F50 hebben ruim voldoende vermogen om de prop ook bij maximale bladhoek rond te krijgen. Helaas is dit niet zinvol omdat bij een dergelijke grote bladhoek een groot deel van de bladen overtrokken is en geen stuwkracht levert. Door veel test, reken en experimenteer werk bij de fabrikant van de props heeft men een zesbladige prop ontwikkeld die een zeer hoog rendament heeft bij een vrij groot bereik van de bladhoek. Met dit toestel kan in een behoorlijk groot snelheidsgebied met hoog rendament gevlogen worden. Bij deze props heeft men dus het dus behoorlijk goed voor elkaar.
Bij de F50 hoeft de piloot zich weinig zorgen te maken over de verstelling van de props dat neemt de elektronica van hem over. Als het toestel snelheid maakt over de baan is het proptoerental 1200omw/min. De bladhoek wordt constant bijgesteld om het toerental constant te houden. Een resultaat hiervan is dat de trekkracht van de prop ook constant blijft. Als het toestel op kruissnelheid is heeft men natuurlijk alles zo uitgekient dat het rendament van de motor en de prop zo hoog mogelijk is. Tijdens de kruisvlucht kan de piloot kiezen voor een lager toerental (1070 omw/min.) van de props om het comfort van de passagiers te verhogen. Natuurlijk moet de bladhoek dan iets groter worden. Het rendament wordt dan maar een klein beetje minder. Bij minder ideale vliegomstandigheden zal de piloot kiezen voor een hoger toerental en kleinere bladhoek zodat de propbladen minder snel overtrokken zullen raken. Dit stond letterlijk in het filght manual van de F50!
De motoren zijn in dit geval geen probleem die hebben ruim voldoende vermogen om de props bij alle bladhoeken met 1200omw/min. rond te krijgen, ook op de grond! De fabrikant van de motoren heeft het toerental van de uitgaande as aangepast aan de gebruikte props. Overigens mogen de props van de F50 NOOIT boven de 1220omw/min. uitkomen omdat de tips van de prop dan door de geluidsbariere gaan. Er zit een mechanisch systeem in dat er voor zorgt als de electronica faalt en de bladhoelk al maximaal is dat het gas van de motoren teruggeregeld wordt om het toerental te verlagen.

Conclusie:
De belangrijkste reden voor het gebruik van verstelbare props is om een groot snelheidsbereik mogelijk te maken. Met een prop met kleine bladhoek kan je gewoon niet snel vliegen :( . De enige manier om met zo'n prop meer snelheid te maken is de prop harder laten draaien. Technisch zijn daar best mogelijkheden voor maar men moet er op letten dat de proptips niet door de geluidsbariere gaan. Dit kan de prop vernielen en het verminderd het rendament van de prop enorm! Props met een grote bladhoek maken grotere snelheden mogelijk zonder dat de prop (te) snel hoeft te draaien. Helaas leveren deze props te weinig “trekkracht” bij lage voorwaardse snelheden dus wordt het moeilijk om met een dergelijk toestel op te stijgen, je hebt dan een hele lange baan nodig!
:roll:

@Richard,

Ik ben het met je eens dat bij modelvliegtuigen verstelbare props een beperkt nut zullen hebben maar het kan soms heel erg handig zijn om met je snelle kist een beetje vlot los te kunnen komen van de baan. Een prop met een grote spoed zal bij de start te weinig trekkracht hebben om dat mogelijk te maken. Al zou je maar een tweestanden prop hebben dat zou de start en de landing beduidend simpeler kunnen maken.
Maar zoals je al schreef, wie weet is er ergens iemand die er een gat in ziet en hebben we over een paar jaar een goed werkend systeem?

P.S. Alweer zo'n lang verhaal, als het vervelend wordt moeten jullie het maar zeggen. :wink:

Er is nog een reden om variabele pitch props te gebruiken in de grote luchtvaart.
Bij de P3C Orion zijn er generatoren aan de gearboxen van de propellors bevestigd.
De frequentie (400Hz) wil men gehandhaafd houden en dat lukt uiteraard alleen met een constant toerental van de motor waardoor alleen een variabele pich mogelijk is.

Ernst.
Mooi verhaal, ook klasse. De thread misschien onderhand evoluerend tot niveau GA en hoger.
Terugkomend op de toepasbaarheid voor modelvliegtuigen: Meestal zijn onze modellen tov de echte luchtvaart sterk overgemotoriseerd. Ook bij een minder efficiënte prop zal er in de start voldoende overblijven.
Een alternatieve startmethode, bvb bij een recordpoging speedvliegen, zou het model hangend vanaf een ander model gestart kunnen worden of via een bungee start.

Ik modelvlieg nu 25 jaar dus ik zeg nóóit meer dat er iets niet vroeg of laat op de markt kan komen, sommige tegenwoordige spullen overtreffen je stoutste dromen van vroeger in het kwadraat.

Didier, op "onze" 747s zitten natuurlijk ook IDG's (Integrated Driven Generator) maar daar hangt een constant speed drive tussen, zodat we bij alle toerentallen vanaf idle, voldoende elektrisch vermogen op 400hz hebben. Het lijkt me stug dat op de Orions dat niet zou zitten en dit de reden zou zijn om een constant toerental op de core engine te hebben.

De Orion is een militair toestel en ik denk dat er tussen de generator en de gearbox ook een constants speed drive zit, dat is bij alle kisten die ik ken wel zo!
Die CSD is natuurlijk zodanig geconstrueerd dat hij bij kruistoerental zo min mogelijk hoeft te doen.
Maar goed dit begint zo langzamerhand wel erg ver te gaan en is een beetje off topic!

Ernst en Richard.
Deze discussie gaat wat betreft modelvliegen veel te ver maar vindt ik persoonlijk wel interresant.
De Orion is oorspronkelijk een ontwerp van een civiel vliegtuig, de Lockhead Electra en stampt uit de jaren 50.
De constructeurs hebben gewoon handig gebruik gemaakt van het feit dat de motor ten alle tijden een constant toerental draait , dit is natuurlijk niet primair voor de generator bedoelt!!! (motor kan low RPM draaien maar dan is ook de generator "of-line")
De fuelcontroller kan je dus daadwerkelijk zien als een CSD.

@Richard,
Dat de modelmotoren naar verhouding meer vermogen hebben helpt niet bij de start! Het deel van de prop dat overtrokken is levert geen trekkracht (stuwkracht) hoe hard de prop ook draaid.
Het is hetzelfde als een vleugel als die overtrokken is maakt het niet uit hoe snel je hem door de lucht beweegt hij levert geen draagkracht en het vliegtuig komt naar beneden.

@Didier,
Dat de Orion afstamt van de Electra wist ik wel maar volgens mij staan er wel andere (sterkere) motoren op. Dat men de generatoren Off-line zet als de motoren langzaam draaien wist ik niet. Eerlijk gezegt verbaast het mij een beetje maar ik weet, gelukkig, ook niet alles. :wink:

Ernst.
Gevoelsmatig(niet onderzocht) denk ik dat modelmotoren bij props met een te grote spoedhoek gewoon hun normale toerental niet halen en dat daarom de modellen slecht los komen of de motoren te heet worden.
Het is allemaal een kwestie van uitproberen, er zijn teveel variabelen (zoals baanoppervlak) om daar in deze discussie iets zinnigs over te kunnen voorspellen.

Het hele snelheidsvliegen is eigenlijk in het L/B vak blijven hangen en daar min of meer gestabiliseerd. Ik weet dat ze mbv startwagentjes één of meerdere rondjes rijden voordat ze los komen, daarna gaat het de snelheid en motortoerental oplopen totdat de motor in resonantie komt en het model er pas écht vandoor gaat.
Een filmpje hoe het bij onze vierwielbroeders vergaat zie je op http://videos.radiocontrolzone.com/200+mph_nitro_cwh.zip
Duidelijk te horen hoe langzaam dit monster op toeren komt vanwege de hoge gearing. Schrikbarend HARD gaat-ie!!!!(2.2 mb dus kabel nodig)

Grappig was ook een filmpje kortgeleden bij Discovery over een recordpoging van een fietser met een enorm verzet op zijn racefiets, die achter een geprepareerde formule-1 wagen (achter een soort plaat zodat er een groot zog ontstond) ik meen over de 250 km/u kwam. Tijdens een eerdere poging zie je hem ernstig verongelukken en hij brengt het er ternauwernood levend van af.

Generatoren vallen bij "under RPM" vanzelf offline, op de B747-300 (classic) is het de eerste indicatie van een motorstoring want het gebeurt alleen bij RPM's nét onder flight of ground idle.

Richard Branderhorst zei:
Grappig was ook een filmpje kortgeleden bij Discovery over een recordpoging van een fietser met een enorm verzet op zijn racefiets, die achter een geprepareerde formule-1 wagen (achter een soort plaat zodat er een groot zog ontstond) ik meen over de 250 km/u kwam. Tijdens een eerdere poging zie je hem ernstig verongelukken en hij brengt het er ternauwernood levend van af.

:offtopic: maar toch
Die fietser dat kan alleen maar een Nederlander zijn. Zover ik weet staat dat record op naam van Marcel Rompelberg uit Maastricht. Enkele keren zeer zwaar gevallen bij die rekordpoging maar uiteindelijk toch gehaald.

@Richard,

Je gevoel klopt hier niet, of eigenlijk wel maar je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. :roll:

De motor komt niet op toeren maar dat komt doordat een groot deel van de propbladen overtrokken is en GEEN stuwkracht levert. Dat overtrokken zijn levert wel een enorme berg turbulentie en dus weerstand op. Door die weerstand kan je motor moeilijk of niet op toeren komen. Wanneer je kist op snelheid gaat komen zal langzamerhand steeds meer van de prop uit de overtrokken situatie komen totdat de hele prop weer mee doet. De weerstand daalt enorm omdat de prop dan niet meer overtrokken is, de motor zal op toeren komen en je kist gaat er als een speer vandoor. :lol:
Met andere woorden: de trekkracht is niet te laag door het lage toerental maar het lage toerental is een gevolg van de geringe trekkracht/hoge weerstand van de prop bij lage voorwaardse snelheden. :wink:

Ongeveer 13 jaar geleden heb ik een vliegcursus gevolgd en heb ik mijn vliegbrevet gehaald. Thuis heb ik nog een lesboek, als er interesse voor is zal ik eens kijken of ik een paar stukjes er uit kan overnemen. Hierin wordt op grafisch weg uitgelegd hoe het zit met de instelhoek, de invalshoek en de vliegsnelheid.

Ernst.
Zoals ik al zei, een gevoel. Ik denk dat je gelijk hebt. Zelf dacht ik meer dat overtrokken props een apart geluid maakten, als ik een F3A-X machine in een tailslide zet met full power hoort je soms een "ratelend" geluid. vvvrrrrap! of zoiets, haha.

De geluidsbarriëre doorbreken hoort je bij een startende Harvard, dat is weer een ander geluid.

Theorieboeken heb ik genoeg over vliegen, ik zal het nog eens nakijken. En een beetje vlieg ervaring heb ik ook ;->

Richard Branderhorst zei:
... als ik een F3A-X machine in een tailslide zet met full power hoort je soms een "ratelend" geluid. vvvrrrrap! of zoiets, haha.
Blad vortex interactie misschien? De bladen komen in hun eigen 'rotzooi' terecht bij een tailslide. Hetzelfde hoor je bij een heli die naar beneden komt.

Op de Ezone forum zag ik dat sommige Pylon400 racers met "half gas" worden gestart/gegooid zodat de propellor niet of minder in de surge en stall condities komt, zodat daadwerkelijk de statische trekkracht wat groter is en het model makkelijker vertrekt.
Op zich vindt ik het best een aannemelijk verhaal, of het daadwerkelijk helpt weet ik natuurlijk niet.

Didier.
Lijkt me een plausibel verhaal.
De latere versies van de Spitfires vertrokken ook zo, zij het dan niet vanwege deze propellerproblemen, maar vanwege het enorme koppel/zijtrek wat anders niet gecompenseerd kon worden met richtingsroer en aileron.
Na de start met voldoende roerdruk ging het gas er op.
Bij het maken van een plotselinge Go-around (afgebroken landingsprocedure die in Nederland nog steeds hardnekkig en volkomen verkeerd overshoot genoemd wordt) moesten de mannen extra voorzichtig zijn omdat, om de enorme prop op toeren te brengen er een extra koppel ontstond, die onervaren vliegers op hun rug deed belanden.
Geen plezierige stand op 50 meter hoogte en de meesten konden het ook niet meer navertellen.

Ron, ja, ik denk dat het zoiets is.

Nog steeds halen jullie dingen door elkaar. De bladen van de prop met een (te) grote bladhoek zijn overtrokken bij lage voorwaardse snelheid. Dit is ONAFHANKELIJK van het toerental!!!!!!!!! De motor halfgas zetten HELPT DUS NIET!
De herrie die de props van een pilon racer maken maken ontstaat doordat de tippen door de geluidsbariere gaan. Hetzelfde gebeurt bij de Harvard wanneer het motortoerental oploopt, in een duik bijvoorbeeld. De metalen props van de Harvard kunnen dit wel aan MAAR ze moeten wel regelmatig geinspecteerd worden.

Ernst Grundmann zei:
De herrie die de props van een pilon racer maken maken ontstaat doordat de tippen door de geluidsbariere gaan.

Welnee, het is gewoon een cavitatie verschijnsel van teveel toeren bij te lage snelheid. Eenmaal op snelheid gekomen verdwijnt de herrie weer en versneld het model geruisloos verder. Inderdaad heeft Didier gelijk, de oplossing die ik ook gebruik is om met gereduceerd toerental weg te gaan en dan langzaam gas te geven naar mate de snelheid toeneemt. Dat is de veiligste methode om zo snel mogelijk weg te komen. Je moet gewoon zorgen dat je theoretische pitch speed (rpmxspoed) niet te ver voor de daadwerkelijke snelheid uitloopt. Omdat je de de spoed niet kunt veranderen passen we de pitch speed aan de werpsnelheid aan middels het verlagen van het toerental.

Bert,

Het spijt me voor je maar je hebt het MIS :( . Cavitatie treed ALLEEN op in vloeistoffen, ik ga niet uitleggen wat het is maar haal een klein stukje uit een lesboek hydroliek aan.
"Cavitatie betekent het vormen en onmiddellijk weer afbreken van miljoenen kleine luchtledige belletjes. Dit effect ontstaat onderandere als er hoogfrequente geluidsgolven door een vloeistof gestuurd worden." :wink:
De boten jongens kennen dit effect ook, caviterende scheepsschroeven, zijn ze ook niet blij mee. :cry:
De herrie van een (te) snel draaiende prop ontstaat ECHT doordat de tips door de geluidsbariere gaan. Hierbij ontstaat een effect dat een beetje te vergelijken is met cavitatie in vloeistoffen. Het toerental iets verlagen help hier inderdaat prima tegen. 8)
Bij sommige props ontstaat er een luchtlaag rond het midden van de prop, daar waar de bladen overtrokken zijn. Die luchtlaag wordt door de prop "meegenomen" waardoor de weerstand hier lager wordt. Een spinner, die een groot deel van het midden van de prop afdekt, kan ook dat effect hebben! Door de verminderde weerstand kan de motor flink op toeren komen en de proptips dus door de geluidsbariere gaan. Als de voorwaardse snelheid van het model oploopt gaat de hele prop normaal meedoen en wordt de weerstand weer groter. Het motortoerental zakt en de proptips gaan niet meer door de geluidsbariere dus weg is de herrie! :lol:
Overigens raken we flink :offtopic: , ik denk dat we er misschien wel een punt achter moeten zetten.

De omstandigheden waarbij deze herrie en trekkrachtverlies optreden zijn bij een 11 cm diameter propje bij 20.000 toeren op de grond, wat resulteerd in een tipsnelheid van net boven de 400 Km/h. Eenmaal in de lucht is het toerental 32.000 rpm en in combinatie met de voorwaartse beweging is de tipsnelheid t.o.v. lucht veel hoger, maar doet het verschijnsel zich niet meer voor, en is de prop zelfs niet boven het windgeruis van het model te horen.

De herrie op de grond komt dus niet door dat de tippen door de geluidssnelheid gaan, maar doordat de lucht het partieële vacuüm achter het gestallede propblad niet snel genoeg meer op kan vullen en er het effekt van een continue zweepslag ontstaat.

Omdat lucht bij hogere snelheden zich toenemend als een vloeistof gaat gedragen, o.a. met verlies van samendrukbaarheid, komen ook enkele eigenschappen naar voren die we beter van de vloeistof stromingsleer kennen, zoals cavitatie, wat hier nog het meeste op lijkt (Maar het strikt genomen niet is.)

Ernst Grundmann zei:
Overigens raken we flink offtopic , ik denk dat we er misschien wel een punt achter moeten zetten.

Helemaal niet!
Ga vooral verder, deze tread komt ruim bovenaan in mijn top 10 van informatieve stevige discussie treads.
[Zoals bijv even geleden de nitro discussie]

Ga vooral verder..
Zolang er maar niet met modder gegooid gaat worden :wink:

Bert.
Zweepslag....goeie uitdrukking.
Verklaart misschien waarom ik een dramatische geluidsreductie kon bewerkstelligen door op mijn 62cc's van de spitse APC bladen over te stappen op de, aan de tip véél bredere Fuchs propellers.
Het blad geleidt de lucht daar beter dan die smalle bladen die meer "geselen" om in jouw terminologie te blijven.
Op de grond kwam door een (snijdend, zagend, sissend) geluid de Db meter veel te hoog, dat was niet aanwezig met de Fuchsen.
Triest was dat beide props eenmaal in de lucht evenveel(weinig) lawaai maakten, ook bij de APC was het extra geluid weg.
Dus de aanschaf van deze dure jongens (dikke 80 euro pst) was eigenlijk meer om aan de vigerende geluidsmeting te voldoen.

Back