variable pitch besturing

Er zijn al veel filmpjes en foto reportages over de variable pitch prop. op een shock

Maar weet iemand hoe je dit al vliegend bestuurd? :?:
Ik denk dat de combinatie pitch/spoed + motor vermogen op de gasknuppel en een soort van instelbare idle-up op een schuif. (gasknuppel naar voren positive-pitch en meer motorvermogen, gasknuppel naar achteren negative-pitch en meer motor vermogen gas neutraal 0-pitch en een instelbaar toerental mbv extra kanaal )
Zoals bij een heli.

Heeft er al iemand ervaring mee ???
ps mechanisme met een extra servo en een holle as

in duitsland heben ze dit al meerdere keren tot een leuk einde gebracht zijn ook al een paar filmpjes van.
moet je ff zoeken op het forum naar verstelprop of achteruit vliegen

het is me niet helemaal duidelijk of je het op een heli of een vliegtuig hebt maar ik vermoed op een vliegtuig, wel volgens mij is de 'gas' constant en wordt de pitch geregeld met het 'vroegere gaskanaal' (mode 2 linkse stick dus), net zoals een helikop gestuurd wordt.

Kris

het gaat inderdaat om een vliegtuig
en als je gewoon een heli model neemt in je zender en op kanaal 6(als je een futaba zender hebt) de pitch servo aansluit dan kun je met de idle up's werken en je kan dan als je echt ver wil gaan hier mee er zelfs als een heli mee vliegen door de motor met twee servo's van opstelling te veranderen of nog een stapje verder te gaan en er een swashplat voor te maken op de zelfde manier als een heli dan is het hoveren wel heel makkelijk

het maakt niks uit of het op een vliegtuig of heli is, tenslotte functioneerd het dan hetzelfde :D

http://www.meinpapi.de/holle/schnurzz/vprop.htm
Zo bouw je zonder al te veel machinerie een eenvoudige verstelprop.

De motor draait continue volgas dus hou er wel rekening mee dat je soms heel veel amperetjes verbruikt, vooral bij vol pitch voorruit of achteruit. Je lipo's moeten dit wel aankunnen. De nieuwe motor/verstelprop van Manuel Nubel verbruikt bij vol pitch 20 ampere, en dat op een knuffel.

vandaar dat ik dus ook voorstelde dat als je een verstel prop maakt je de zender insteld op een heli mode zo dat je niet contenu die stoomen trekt en je ook gewoon langer kan vliegen op een zelfde paket of op een lichter paket net zo lang waar door je nog een nog lichter vliegtuig overhoud

nee, niet op heli, voor niks nodig :wink:

Ofwel gewoon continu volgas, ofwel governer op de regelaar :wink:

niels (ex-verstelprop vlieger, wegens teweinig akku-vermogen)

Leuk als er wat fout gaat en je trekt in reflex de gasknuppel dicht. Prop blijft ook gewoon doorhakken dan.

ik vermoed wel dat het mogelijk is om op een moderne zender één kanaal voor de regelaar en één kanaal voor de verstelprop te mixen, zou dat dan geen optie zijn om toch een beetje Power save te doen ?

Kris

het mooiste zou dus zijn om een idle up van een heli programa te gebruiken op die manier kun je het heel lekker instellen voor al als je een 5 punts curve hebt of als je een regelaar met govener funtie hebt dan kun je op de zender instellen dat als je een schakelaar over haalt dat je dan zo veel toeren houd op je varioprop bij 1:1 vlieg met varioprops is het zo gesteld dat je ook het toerental kan gekozen worden door de hoek van de bladen te verstellen en zo de het maximale uit je motor te halen op de huidige afstelling van het gas en mixture

Joost zei:
Leuk als er wat fout gaat en je trekt in reflex de gasknuppel dicht. Prop blijft ook gewoon doorhakken dan.

Op vele moderne zenders kun je een schakelaar op de bovenzijde van de stick monteren. Als je hiermee de motor aan of uit schakeld dan kun je snel genoeg het gas dichttrekken.

@ Corrien, kan die schakelaar ook in mijn MPX Cockpit ingebouwd worden?

Voor de freaks onder ons heeft Ikarus sinds kort een verstelpropje in het programma (60 euri of zo zonder motor....)

Peter

dat ding lijkt verdomt veel op de staartrotor van een eco8 die ik hier nog heb liggen!
meschien is het een beter idee om het zelf te bouwen, ben je veel goedkoper uit.

Back