Vario Bell 205 UH-1D

Is hier iemand met een Vario Bell UH-1D met benzine mechaniek? Mogelijk heb je tips, goede of minder goede ervaringen met dit schitterend model.
Ik ben namelijk van plan deze machine aan te schaffen.

Bert

Hoi,

Heb zelf niet de Huey, maar wel de Cobra, zelfde mechaniek en vergelijkbaar van opbouw (hoge hekrotor).

Is het een nieuwe of een reeds gebouwde?

Als je hem zelf nog moet bouwen: Vario kennende levert de bouwset mits je je aan de bouwbeschrijving houd, gewoon een goed vliegende heli op.
Even goed opletten bij het in elkaar zetten van de staart, dat alles goed uitgelijnd komt, dan is daar niks aan de hand.
Als de bouwdoos voorzien is van een bowdenkabel voor de aansturing van de hekrotor, deze vervangen voor twee koolstof stuurstangen met een kogelgelagerd knieheveltje er tussen, dan stuurt de staart ook prima.

Als het een tweedehands gebouwde heli is, even opletten of de aandrijfassen van de hekrotor wel allebei van staal zijn. Vario heeft in wat oudere bouwdozen wel eens 6 mm carbon buis als aandrijf-as gebruikt, maar dat is niet zo'n goed idee. Vervangen is meestal super simpel maar kost je een paar klauwkoppelingen en ander kleinmateriaal.

Verder zijn de mechanieken redelijk bomvrij, maar check even of er geen haarscheuren in de mechaniek-zijplaten zitten. Ook hier stelt vervangen niks voor, maar kost iets van 70 Euro per plaat. Da's het ergste niet, maar het duidt erop dat de heli al flink wat draaiuren achter de rug zou kunnen hebben. Wat overigens niet erg is, want op zich zijn deze mechanieken berekend op flink veel draaiuren.

In zijn algemeenheid: Detaillering is prachtig, maar maak het niet te fijn en teer allemaal, want de benzinemechanieken trillen in verhouding stevig, dus je moet nog wel eens een deurscharniertje o.i.d. vervangen.

Ik ben in elk geval heel happy met de Cobra, deze mechanieken vliegen prima!

Groet, Bert

Bedankt voor je reactie Bert!

Het gaat een nieuwe worden! Vario levert meestal goed materiaal. "Meestal", dus niet altijd. De bij de Acrobatic geleverde uitlaat was een waardeloos geval. Na ca. 15 draaiuren ontdekte ik scheurtjes in het materiaal! Gezien de forse bedragen die Vario rekent voor de onderdelen mag dat toch niet voorkomen? Ik heb gelezen dat dit vaker gebeurd is, dus was mijn uitlaat geen uitzondering. Een demperset voor de 205 kost EUR 259,= en het meteriaal lijkt met hetzelfde als van de Acrobatic.

Ik wil aluminium bladhouders, maar hier zitten geen gaten van 5 mm, maar 4mm.

Welke servo's heb je in jouw Cobra?

Bert

Hoi, wat de scheurtjes in je uitlaat betreft: waarschijnlijk heb je geen Vario Zenoah maar een "gewone"? Dan is het niet zo vreemd, want de Vario Zenoah's worden extra gebalanceerd, en als je een uitlaat gaat blootstellen aan een trillingsniveau waar het niet voor ontworpen is....
Ik raad je voor e Bell UH-1B dringend aan om er toch een Vario-Zenoah in te zeten, niet alleen vanwege de balancering, maar ook omdat die voorzien zijn van een carburatuer die beter geschikt is voor de specifieke schaaltoepassing (zwaardere heli als een trainer, en in dat hogere vermogensgebied doet de originele carb het niet optimaal, en dat kan je heli's kosten).

Ik heb destijds de uitlaat van mijn Cobra zelf gesloopt nog voor de maiden (per ongeluk teveel kracht op de tailpipe gezet waardoor deze scheurde op de soldering) maar toen had de motor al gelopen en was de uitlaat dus vet van binnen waardoor de reparatie niet wilde lukken. En die uitlaat heeft het toch 5 jaar uitgehouden voor de eindpijp er definitief afbrak.

Euh, waarom wil je Alu bladhouders, en vooral waarom 5 mm bladbouten? Mijn Cobra vliegt ook gewoon met 4 mm bladbouten (en kunststof bladhouders). Niks mis mee. Aluminium staat volgens mij ook lelijk op een schaalheli.... beetje te "blingbling" wellicht.

Ik gebruik S9202 onder de tuimelschijf, en dat is voor een 182 cm rotor met paddelstang ruim voldoende. Op de hek een of andere dikke digitaal (redelijk snel en 8 kilo trekkracht, die hekrotor is nl met 34 cm redelijk fors bemeten) van futaba (weet het nummer niet) maar een simpele G400 gyro in normaalmode. Voor dergelijke schaalheli's is vanwege de dikke geprofileerde tailfin een gyro in HH mode niet aan te raden overigens.

Zoals ik al eerder zei, mijn Cobra heeft bij 32 vlieguren scheuren in het frame gehad, en daar heb ik uiteraard Vario naar gevraagd. Volgens Vario zijn dergelijke draaiurenstanden best veel voor dit soort heli's, en ach, ik vlieg met dat ding bij iedere gelegenheid dat het kan, en dan nog doe je er 5 jaar over om ze bij elkaar te sprokkelen, dus dat klopt wel. en verder kan mijn Cobra nog jááren mee.
Als je de uitlaat niet meerekent omdat dat in mijn geval mijn eigen stomme schuld was, dan heb ik in 5 jaar tijd aan totale kosten ongeveer 60~70 Euro aan benzine, 15 Euro aan olie en 70 Euro aan wel één vervangingsonderdeel uitgegeven. Valt best mee dus. Is in vijf jaar tijd véél minder als wat ik wel eens aan andere heli's kwijt geweest ben.

Groet, Bert

Ik heb de originele Zenoah van Vario. En in de Bell 205 komt er ook weer een originele in.

Ik heb inmiddels de benzine trainer besteld + de romp. De trainer wordt eerstgebouwd, afgesteld en ingevlogen. Ondertussen kan ik rustig aan de romp werken en als de trainer er rijp voor is kan die in de romp. In ben bij Vario Wapenveld geweest en inderdaad zijn alu bladhouders niet echt nodig.

Wat nu nieuw voor me was, en wat je ook al zei, is dat een grotere heli met gyro in normaalmode moet worden gevlogen. Ik vloog in HH mode en dat ging eigenlijk best goed.

Na 32 uur scheuren in het frame? Dat is niet normaal hoor!

Back