Hoi, wat de scheurtjes in je uitlaat betreft: waarschijnlijk heb je geen Vario Zenoah maar een "gewone"? Dan is het niet zo vreemd, want de Vario Zenoah's worden extra gebalanceerd, en als je een uitlaat gaat blootstellen aan een trillingsniveau waar het niet voor ontworpen is....
Ik raad je voor e Bell UH-1B dringend aan om er toch een Vario-Zenoah in te zeten, niet alleen vanwege de balancering, maar ook omdat die voorzien zijn van een carburatuer die beter geschikt is voor de specifieke schaaltoepassing (zwaardere heli als een trainer, en in dat hogere vermogensgebied doet de originele carb het niet optimaal, en dat kan je heli's kosten).
Ik heb destijds de uitlaat van mijn Cobra zelf gesloopt nog voor de maiden (per ongeluk teveel kracht op de tailpipe gezet waardoor deze scheurde op de soldering) maar toen had de motor al gelopen en was de uitlaat dus vet van binnen waardoor de reparatie niet wilde lukken. En die uitlaat heeft het toch 5 jaar uitgehouden voor de eindpijp er definitief afbrak.
Euh, waarom wil je Alu bladhouders, en vooral waarom 5 mm bladbouten? Mijn Cobra vliegt ook gewoon met 4 mm bladbouten (en kunststof bladhouders). Niks mis mee. Aluminium staat volgens mij ook lelijk op een schaalheli.... beetje te "blingbling" wellicht.
Ik gebruik S9202 onder de tuimelschijf, en dat is voor een 182 cm rotor met paddelstang ruim voldoende. Op de hek een of andere dikke digitaal (redelijk snel en 8 kilo trekkracht, die hekrotor is nl met 34 cm redelijk fors bemeten) van futaba (weet het nummer niet) maar een simpele G400 gyro in normaalmode. Voor dergelijke schaalheli's is vanwege de dikke geprofileerde tailfin een gyro in HH mode niet aan te raden overigens.
Zoals ik al eerder zei, mijn Cobra heeft bij 32 vlieguren scheuren in het frame gehad, en daar heb ik uiteraard Vario naar gevraagd. Volgens Vario zijn dergelijke draaiurenstanden best veel voor dit soort heli's, en ach, ik vlieg met dat ding bij iedere gelegenheid dat het kan, en dan nog doe je er 5 jaar over om ze bij elkaar te sprokkelen, dus dat klopt wel. en verder kan mijn Cobra nog jááren mee.
Als je de uitlaat niet meerekent omdat dat in mijn geval mijn eigen stomme schuld was, dan heb ik in 5 jaar tijd aan totale kosten ongeveer 60~70 Euro aan benzine, 15 Euro aan olie en 70 Euro aan wel één vervangingsonderdeel uitgegeven. Valt best mee dus. Is in vijf jaar tijd véél minder als wat ik wel eens aan andere heli's kwijt geweest ben.
Groet, Bert