Vario brandstof naar Electro conversie. Hulp gevraagd

Hallo,

Ik heb hier nog een Vario brandstof heli staan. Mijn plan was om die om te bouwen naar Electro. Een tijdje geleden heb ik heel het mechaniek eens onder de loep genomen en ik kom er eigenlijk niet helemaal uit.

Alles wat ik gegoogled heb laat plaatjes zien van conversie sets, waarvan ik me niet kan voorstellen dat die op mijn mechaniek gaan passen.

bijv. deze Electric Conversion Set - VARIO BENELUX

Zo ziet het er bij mij eruit;

full

full

Inmiddels de motor verwijderd;

full

full

Wie weet hoe dit mechaniek heet zodat ik wat gerichter kan zoeken? de verkoper destijds noemde het een "hangmechaniek" en dat kan ik me vanuit de positie in de heli helemaal voorstellen. Maar ik vind er weinig mee. De motor die erin zit is een Webra 80.

Wat is de meest efficiente manier om dit om te bouwen naar electro? Ik zie een aantal sites waarin personen met een Belt de ombouw gedaan hebben, sommige met een tand aandrijving. Wat geniet de voorkeur?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat jij hebt is een hangmechaniek, en de conversie kit die je linkt, is voor een benzinetrainer bedoeld. Twee heel verschillende beestjes.

Voor jouw mechaniek moet je effe contact opnemen met forumgebruiker "Bruteforce". Die heeft een kitje ontwikkeld, waarmee als het goed is ook jouw mechaniek te converteren is.

Groet, Bert

Heel goed, dank je. Laatst vraag dan, is dit frame geheel vergelijkbaar met skyfox? Stel dat ik nog eens iets nodig heb....

Want het is geen skyfox toch? Maar een ouder model?

Het frame zelf (de zijplaten) zijn niet meer verkrijgbaar en anders dan de SkyFox die een compleet zelfdragende constructie heeft om hem "pod and boom" te maken. Maar de gebruikte onderdelen zoals tandwieltjes, tuimelschijf, assen, bladhouders, lagers e.d. zijn grotendeels compatibel. Je kunt dus nog vele jaren vooruit met je hangmechaniek.

Heel goed, dank je. Laatst vraag dan, is dit frame geheel vergelijkbaar met skyfox? Stel dat ik nog eens iets nodig heb....

Want het is geen skyfox toch? Maar een ouder model?

Met een klein beetje improvisatie zijn SkyFox frameplaten nog wel te verbouwen tot iets wat op het hangmechaniek lijkt. Gewoon effe in de Vario catalogus kijken welke mechaniekvoetjes je het beste kunt gebruiken, dan alles van zo'n SkyFox frameplaat wegzagen wat niet ook aan jouw framedelen zit. Voetjes er aan schroeven, en je bent al vrij dicht in de buurt.

Je zult vast iets aan de ophangpunten in de romp moeten wijzigen, maar het is niet iets wat ik niet aan zou durven....

Dus inderdaad, er is nog heel lang vooruit te komen met je hangmechaniek....

Groet, Bert

Ik heb nog 2 zijplaten hangmechaniek liggen. Ik wil ze wel ruilen voor 2 standaard zijplaten voor de SkyFox.

Back