Vario G230

Wat maakt het verschil vario zenoah G230, 23ccm wat is er anders aan deze motor dan zenoah G240RC 23ccm behalve dat deze de nieuwe versie is van de G230

Ik ben aan een nieuwe motor toe alleen kost die bij vario € 495,00 de nieuwe
G240 RC € 239,00 bij
Zenoah/CY

iemand een idee waarom ik niet de G240RC zou kunnen gebruiken
hij komt dan op de vario acrobat

jan

Hoi,

Voor een Acro kan het wel, de "gewone" Zenoah, omdat die Acro wat lichter is, en daarmee draai je in een wat gunstiger vermogensgebied. Voor een zware schaalheli is de standaard Zenoah carburateur niet helemaal geschikt, en dat kan je heli's of motoren kosten, omdat je niet altijd de carburatuer juist afgesteld krijgt. Vandaar dat de Vario-Zenoah een andere carburateur heeft (het verschil zit inwendig en zie je niet an de buitenkant, tenzij je alle typenummers uit je hoofd kent).

Verder is de Vario Zenoah wat beter gebalanceerd (vandaar de hogere prijs, de motor gaat bij Vario uit elkaar en pistonpen en drijfstang worden lichter gemaakt voor een betere balans en optimale loop rond de 11.000 RPM. Dat laatste is niet geheel onbelangrijk, want het trillingsniveau van dergelijke motoren ligt toch al fors hoger als dat van een gloeiplugger.

Nogmaals, voor een trainer gaat het wel, voor een schaalheli zou ik het niet aanraden (al zullen er vast mensen zijn die dat wél goed afgesteld krijgen).

Ik zag een kennis die een "zomaar-een-Zenoah" in zijn heli had, continue aan zijn sproeiers draaien, mijn Vario-Zenoahs heb ik ruwweg ingesteld tijdens de eerste vluchtjes en daarna nooit weer aan de sproeiers gedraaid.
Nogmaals, ik vind het prijsverschil niet alle mogelijke ellende waard, maar dat moet ieder voor zich weten.

Groet, Bert

starten met vario benzin trainer

Even een vraag ik wil deze week een vario benzin trainer kopen. Mijn keuze valt voor dit model omdat ik liever net als bij mijn vliegtuigen met benzine dan met nitro werk. Ook is het de bedoeling dat als ik over een tijd zelfstandig kan vliegen met een cameratje er onder ( alleen filmen geen fpv of iets dergelijks )

Nu zijn mijn vragen:

is deze heli erg stabiel en makkelijk te vliegen voor een beginner in de standaard configuratie?
Is de vario de beste keuzen of zijn er meer benzine trainers die degelijker en/of prijstechnisch gunstiger zijn?
is het trainen met dit soort grote helies voor instructeurs die alleen kleine helies gewend zijn een probleem? Zo ja wie kan er in Nederland les geven?
Is de standaard kit OK of kan ik beter voor bv zwaardere paddles gaan en bv een langere staartboom om meer stabiliteit te krijgen?

Even voor de goede orde ik vlieg al wel 13 jaar met vliegtuigen en ik heb al een paar maanden geoefend in de simulator (aerofly 3 ultimate) Ik heb echter in het geval van helies geen idee of echt vliegen net zo moeilijk is als in de simulator daar de vliegtuigen in het echt makkelijker zijn dan in de sim.

Ik hoor graag van jullie.

Back