Hoi,
Voor een Acro kan het wel, de "gewone" Zenoah, omdat die Acro wat lichter is, en daarmee draai je in een wat gunstiger vermogensgebied. Voor een zware schaalheli is de standaard Zenoah carburateur niet helemaal geschikt, en dat kan je heli's of motoren kosten, omdat je niet altijd de carburatuer juist afgesteld krijgt. Vandaar dat de Vario-Zenoah een andere carburateur heeft (het verschil zit inwendig en zie je niet an de buitenkant, tenzij je alle typenummers uit je hoofd kent).
Verder is de Vario Zenoah wat beter gebalanceerd (vandaar de hogere prijs, de motor gaat bij Vario uit elkaar en pistonpen en drijfstang worden lichter gemaakt voor een betere balans en optimale loop rond de 11.000 RPM. Dat laatste is niet geheel onbelangrijk, want het trillingsniveau van dergelijke motoren ligt toch al fors hoger als dat van een gloeiplugger.
Nogmaals, voor een trainer gaat het wel, voor een schaalheli zou ik het niet aanraden (al zullen er vast mensen zijn die dat wél goed afgesteld krijgen).
Ik zag een kennis die een "zomaar-een-Zenoah" in zijn heli had, continue aan zijn sproeiers draaien, mijn Vario-Zenoahs heb ik ruwweg ingesteld tijdens de eerste vluchtjes en daarna nooit weer aan de sproeiers gedraaid.
Nogmaals, ik vind het prijsverschil niet alle mogelijke ellende waard, maar dat moet ieder voor zich weten.
Groet, Bert