Vario hughes g jive

Hoi mijn schaal heli nadert zijn voltooiing, hier wat gegevens,
Vario shaal romp schaal 1:5.5 hughes 500e.
Mechaniek skyfox powered by rossi 65.
Asymetrische bladen , gv1 govenor futaba 401 gyro.
Ga hem eerst testen met standaard head, daarna over op 5 bladen.
Wellicht nog iemand te koop?
Hier wat fotos, het afplakken was een tijd rovende klus, tevens zal de heli 4 keer bij de spuiter langs zijn geweest voor hij klaar zal zijn.
Kunstof primer, grondlak, blauw met clearcoat, zilver, daarna water slide decals en andere details, dan weer naar de spuiter voor de definitieve blanke lak.
Gelukkig een vriend van me, anders niet te betalen.
Let vooral op alle klinknagels, tank doppen ed, alles erop en er aan!
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel mooi spuitwerk. Echt gaaf. En een van de leukere rompen ook.

Is het SkyFox mechaniek nummer 1002/19 of een gewone standaard SkyFox? (omdat je over standaard 2 blads begint en het losse mechaniek zonder kop geleverd wordt).
In geval van standaard mechaniek uit een donor heli:
Hou er rekening mee dat de overbrenging van een standaard SkyFox (23 tands koppeling, 54 tands hoofdtandwiel) voor tweeblads 100% zeker voldoet, maar dat je met 5 blad een tikkeltje langer gegeard wilt zijn. dan moet je naar 22 tands koppeling en 55 tands hoofdtandwiel.

Groet, Bert
 
Hoi bert, heb de tandwielen gecheckt, heb de 22 55 combinatie.
De gyro in normal flightmode denk ik, nog hoger toeren tal nodig voor de tail?
Ik zag dat er een upgrade bij vario voor was.
Nog een vraag, vario adviseert dynamic tail mixing, 0 graden bij 0 pitch , en ongeveer 50 mm ruimte bij gevouwen bladen bij max pitch, nodig of niet?
Eerste grote schaal heli, better safe than sorry.
Gr rinie
 
Alles kan (of in elk geval veel), en je kunt dus ook HH vliegen.

Ik raad dat niet aan voor schaalheli's in het algemeen en multiblade in het byzonder, en als je toch die kant uit gaat, kun je het net zo goed nu ook in rate mode beginnen. Het vliegt absoluut niet moeilijker dan HH. Beetje anders, meer niet.

22/55 is geschikt voor tweeblad als je de motor iets hoger opjaagt, maar dat trekt die Rossi ZAT!. Voor 5 blad is het prima.

De Vario Hekrotors zijn over het algemeen krachtig genoeg voor de hele range, zelfs als je het toerental een klein beetje laat zakken. Kom je te kort (wat erg onwaarschijnlijk is) dan kun je eventueel grotere bladen monteren, bijvoorbeeld #34/13, maar die staan niet zo mooi (zijn paars), of van een ander merk. Het zou echter niet nodig moeten zijn, ik heb nog nooit gehoord van slechte hekrotorsturing op een Vario

Als je normal mode vliegt, is die Revo mixer (dymanic tail mixing) zeer zeker aan te bevelen. Als je HH wilt vliegen heb je het niet nodig.
Hun advies is redelijk spot-on over het algemeen, en minstens geschikt om te vliegen, moet je hooguit nog finetunen.
Nul graden bij minimum klopt, en 50 mm bij vol pitch (plm 9 graden) klopt ook, maar wel voor 2 blad rotor. Bij hoover pitch moet je ongeveer 30-35 mm hebben.

Voor vijfblad moet je waarschijnlijk wel iets meer in stellen, zeg 0 graden minimum pitch, 40 mm hoover en 60 mm vol pitch.

Dat afstellen is overigens heel eenvoudig: gewoon gaan hooveren, en kijken wat je nodig hebt om de neus in de wind te houden. Daarna (zodra je de heli een beetje goed aanvoelt) eens flink pitch geven en kijken welke kant de staart wegdraait (gaat meestal maar heel rustig, de gyro dempt behoorlijk veel). Landen, en de curve op die punten wat bijstellen.
Idem dito bij een wat forsere afdaling, kijken welke kant de staart uit wil, en de curve overeenkomstig bijstellen.

Over dat afdalen:
Denk er wel om met schaalheli's: NOOIT, maar dan ook NOOIT verticaal hard naar beneden komen. Als het verticaal moet, ALTIJD langzaam dalen (max halve meter per seconde) en als je sneller wilt dalen ALTIJD minstens een flink wandeltempo aanhouden.

Groet, Bert
 
Nu ben ik als beginneling toch zó ontzettend benieuwd naar het waarom hiervan?

Groet, Jan.

Bekijk maar een filmpje van mijn Bell,
niet eens verticaal, maar toch zijwaarts,
die is sneller op de grond als je kan kijken,
en die vang je ook niet meer op, goed bye heli..
 
Hoi @raptor117:

dat is een kunst-werk !!
heel grote respect,
ik kijk dat mijn heli vliegt,
maar nu vliegen ze met kunstwerken .. phhhh

groetjes, Heli-Uwe
 
Ik heb zojuist je filmpjes bekeken, maar ik weet al wat jij fout doet: man, jij vliegt rond met een stilstaande hoofdrotor! :mrgreen:

Groet, Jan.

Ik dacht het al, dat ding draait te langzaam,
weet je, die stond 'n tijdje op de solder bij %*&(^&&^^(% weer
en nu is die nog wat vast geroest, ha ha

bedankt, Uwe

... sorry, het gaat om een HUGHES !!!
 
Nu ben ik als beginneling toch zó ontzettend benieuwd naar het waarom hiervan?

Groet, Jan.

Omdat schaalheli's met veel minder vermogen per kilo rondvliegen als 3D heli's. Daarmee kun je alles doen wat je wilt, zelfs als je je eigen downwash binnen vliegt.
En dat is wat je doet als je verticaal daalt: je komt dan in de lucht terecht die je zojuist hard naar beneden hebt geduwd (de heli is relatief zwaar en dus is de downwash krachtig). Omdat die lucht een neerwaartse beweging heeft, en nogal turbulent is, is het net alsof je een soort van omgekeerde thermiekbel binnen vliegt: je heli begint onstuitbaar te zakken, ondanks vol pitch. Als je mazzel hebt, "stuitert" hij terug op het grondeffect, maar ik heb het regelmatig, ondanks vol pitch, door zien gaan tot op de grond. Je hebt dan echt stinkende mazzel als je er zonder schade vanaf komt....

3D kisten zijn lichter en hebben een slanke romp hebben dus een minder krachtige, minder turbulente downwash. Je hebt met zo'n 3D geval dan zat vermogen om je daar weer uit te persen.

Als je een heel klein beetje voorwaartse snelheid houdt, en bij voorkeur tegen de wind in, dan laat je je downwash achter je, en daal je altijd in relatief onverstoorde lucht. Dan kun je veel forser dalen zonder in de problemen te komen. Alternatief, als er een redelijk briesje staat (3 of meer), zou je eventueel verticaal kunnen afdalen, maar ik raadt het niet aan.

Het verhaal dat helivliegers in een hoekje van het veld moeten staan omdat ze dat ding toch wel overal neer prikken, desnoods met de wind mee, gaat dus alleen op voor trainers en 3D heli's. Schaalheli's moeten net als vliegtuigen, tot op zekere hoogte gewoon een circuit vliegen, ook al kan dat circuit véél korter en kleiner gehouden worden.

Je kunt een schaalheli wel ter compensatie met 500 W per kilo gaan uitrusten, maar dat helpt maar ten dele, want de vliegeigenschappen van een schaalromp zijn domweg anders.

Met een brandstofheli heb je aan de rookpluim een hele mooie indicator: Als de pluim naar achteren waait is er niks aan de hand en kun je gewoon dalen. MAAR: als de pluim recht onder de heli staat, kun je net zo hard dalen tot je de rookpluim voorzichtig om ziet buigen om de rotor heen naar boven. Zodra dat gebeurt, ben je de pineut. Met electro heli's heb je die indicatie NIET, en dus is het beter om gewoon niet verticaal te dalen maar altijd tegen de wind in.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
22/55 is geschikt voor tweeblad als je de motor iets hoger opjaagt, maar dat trekt die Rossi ZAT!. Voor 5 blad is het prima.

De boel terug lezend, en rekening houdend met dat dit je eerste schaalheli is, heb je hoogstwaarschijnlijk ook weinig ervaring met resonantie uitlaten.

Vario Heli's met gloeiplug motor zijn vrijwel altijd met een resonantie demper uitgerust. Die uitlaat bepaalt grotendeels het toerental wat je vliegt. Daar moet je even wat gevoel voor krijgen, maar moeilijk is het niet.

Om een of andere reden, adviseert Vario steevast een te korte uitlaatlengte (waarschijnlijk omdat Vario 700 meter boven zeeniveau zit....). In jouw geval geeft dat niet, omdat je toch eerst met tweebladsrotor wilt vliegen.

Hou voor op de bouwplank ongeveer de volgende waarden aan (0% is stationair, 100% is carb vol open):
Idle up throttle curve 30%-35%-45% 65%-100%
Pitchcurve in idle up (graden) -2, +2, +5, +7, +8.5 (voor vijfblad, voor tweeblads ga je tot 9~9.5 graad)
Hekrotor: 0mm bij minimum pitch (niet nul graden pitch)
ongeveer 35 mm bij midstick en 50~60 mm bij vol pitch.

Deze waarden zullen een heel goede basis vormen om je heli succesvol verder af te kunnen stellen.
Denk er verder ook om, dat de Rossi een echte bloedhekel aan Nitro heeft, en ook niet echt heel veel olie wil (Rossi zegt 20% wonderolie, maar wij draaien ze op 15% synthetisch, ook met inlopen, gaat uitstekend. Als je Wonderolie gebruikt moet je wel 20% hebben).
Als je toch Nitro wilt gebruiken, dan max 5%, of 10% als je de shim tussen de kop legt. Maar ik adviseer 0-2% Nitro.
Een van de redenen dat veel mensen niet met een Rossi overweg kunnen is omdat men denkt dat die 10% Nitro niet uitmaakt, maar zonder Nitro zijn het uiterst onkritische en makkelijk af te stellen motoren, met veel Nitro worden het bokkerige ondingen. Je hebt wel een beul van een starter nodig, ze hebben nogal een hoge compressie....

Je zult tijdens het afstellen merken dat de motor een neiging heeft, om zijn toerental zelf op te zoeken: hij reageert wel op het gas, maar hij laat vrij duidelijk merken zich bij één bepaald toerental lekkerder te voelen dan de rest, en je hebt heel veel extra gas nodig om de motor erboven te krijgen, en je moet veel terug nemen om hem duidelijk langzamer te laten lopen...
Dat maakt het vinden van een goede gascurve eigenlijk alleen maar makkelijker (minder kritisch) maar het houdt ook in, dat je, als je ombouwt naar 5 blads, en je wilt het "normale" toerental gaan draaien, dat dat slecht wil en de gascurve zich opeens heel lastig af laat stellen (en de carb ook een beetje).

Hou er met de bouw dus rekening mee, dat je ruimte hebt om die resonantie uitlaat tot ongeveer 4 cm verder naar achteren kunt schuiven.
Naar mijn ervaring is dat ongeveer wat je nodig hebt.

Probeer niet de motor te dwingen langdurig net naast dat door de resonantielengte bepaalde toerengebied te laten werken, want dat komt niet goed (elluk foordeel hep se nadeel).

Groet, Bert
 
Dank je bert voor de toegevoegde aanbevelingen.
Ik heb een schaaldemper van vario gemonteerd, mede omdat een resonantie uitlaat zoals op de skyfox niet past, dit is de demper die ook in het vario boek staat.
Geeft dat nog problemen?
Moet deze ook getuned worden?
Gr rinie
 
Welk bestelnummer is dat?

De motorset voor jouw heli zou #866 moeten zijn, inclusief uitlaat, en dat is gewoon een Zimmermann resonantie demper, maar met iets scheef gezette in en uitlaat stukken. Voor deze set geld wat ik eerder schreef.
Is overigens een hele goede uitlaat....

Het is mogelijk dat je een andere demper hebt gemonteerd (eigen vrije keuze), maar dan moet ik weten welk bestelnummer je hebt om er wat zinnigs over te kunnen zeggen.

Groet, Bert

PS: is je motor nieuw? Lees ook pagina 298 van de hoofdkatalogus (catalogus nr 12) van Vario

EDIT: ik zie nu pas, dat je schrijft dat het de demper is die voor dit model vermeld wordt, en dan is het dezelfde als die in de motorset zit. Dat is dus gewoon een resonantiedemper.

Met resonantiedempers heb je twee dingen die van belang zijn: de demper en het mengsel.

Nalezend wat Vario schrijft: begin met een lang afgestemde demper (ongeveer 3~4 cm tussen bocht en demper) en begin met een vette afstelling. Mager voorzichtig af tot de heli goed doorloopt, maar absoluut niet magerder dan dat (de motor loopt dus NIET viertaktend maar wel zo vet mogelijk). Laat eerst met deze afstelling de motor inlopen (als dat nog moet gebeuren) door een aantal tankjes lang korte hopjes te maken (ABSOLUUT niet langer dan 30 sec hooveren, dan 30 sec moddervette stationair en na het vierde tankje voorzichtig wat langer te hooveren. Als de motor tijdens deze procedure vetter gaat lopen en weer in viertakt valt (normaal voor een inloopproces) dan voorzichtig de hoofdnaald weer wat dicht draaien.

Stel NIET het stationair af terwijl de motor stationair loopt (sterker nog, NEGEER volkomen hoe hij stationair loopt). Stel uitsluitend de naalden af op hoe hij vliegt. Dan komt het stationair automatisch goed. In het begin vervelend, maar het loont echt de moeite bij deze motoren.

Na het inlopen:
Zorg voor een goede pitchcurve (van belang is de max pitch waarde, 9 graden is genoeg voor 2 blad, voor 5 blad iets lager) en stel eerst de hoofdnaald af met vol pitch stijgvluchten. Niet magerder zetten dan nodig is om een mooie constante klim te hebben.
Daarna de midden naald als volgt instellen: hoover een minuutje, land, en schakel de throttle hold in. De motor moet nu onmiddellijk stationair gaan lopen. Als hij "najengelt" staat de midden naald te mager. net zo lang open draaien tot hij direkt of nagenoeg direct (binnen 1 seconde) terugvalt naar stationair.

Als je het toerental te laag vind, NIET de gascurve aanpassen maar de pijp een cm korter maken. De naalden eventueeel opnieuw instellen.
De gascurve uitsluitend aanpassen, als het toerental niet konstant blijft (optoeren bij daalvlucht, of inkakken als je pitch geeft).

Ingewikkeld verhaal, maar als je bovenstaand aanhoud en rustig te werk gaat, wijst het zich vanzelf.

Als je per sé de motor eerst op een goed stationair afstelt, krijg je bot gezegd een kutmotor, en dat is zonde.
Als je met te korte pijp voor het toerental gaat vliegen, krijg je last van oververhitten. In dat geval de pijp wat verlengen, of de gascurve iets verhogen. Daarom ook met lange pijp beginnen, dan is die kans minimaal.
 
Laatst bewerkt:
Ronduit schitterend afgewerkte heli, dat mag gezegd zijn!

Maar waarom eigenlijk nog met methanol vliegen als de electro mogelijkheden zo enorm zijn? Heb zelf nog enkele heli's met Rossi motoren, en die lopen idd zeer goed, maar ik ben toch bekeerd tot electro vanwege het gebruiksgemak, weinig tot geen motortrillingen, en je spuitwerk blijft na vele jaren intact...

groeten,

Didier
 
Ieder zijn eigen reden, denk ik dan maar.

Voor mij is in elk geval het "gepruts" met brandstofmotoren een héél groot en heel belangrijk deel van de algehele beleving van de hobby.
Een dergelijke heli op electro zou voor mij een groot deel van de uitdaging en dus ook van het hobbyplezier weghalen. Zou er snel op uitgekeken raken.

Waarom TS brandstof vliegt, tsja, die zal daar wel weer zijn eigen persoonlijke redenen voor hebben.

Is principiëel dezelfde discussie als wel of geen E-stab, ook al zo'n verboden onderwerp....

Groet, Bert
 
+++1 Bert,

dat is het, een multi uitdaging, met een brandstof of benzine motor te vliegen,
met een elektro en een "3-axis-GPS-APS" systeem en zonder handen hoveren,
dat is niks voor ons !!

'n motortje dat rookt en een nonestab heli is het toch,
naja, ik overdrijf iets, maar dat is het,

trouwens vandaag gevlogen met de Gaui nitro, da trilt niks,
da trillen zo sommige e-helis meer als mijn Gaui !

groetjes van Heli-Uwe .. en sorry TS voor even of-topic, super mooie heli !!
 
'n motortje dat rookt en een nonestab heli is het toch,
naja, ik overdrijf iets, maar dat is het,

Je overdrijft niets, de motor goed laten lopen is een uitdaging, en de helie sturen ook. Neem je die 2 uitdagingen weg, wordt het een beetje saai ;)
 
Nou jongens.... ik heb wel eens minder bijval gehad.....

En niet vergeten: Didier vliegt zowel brandstof als non-E-stab (en ook gecombineerd in dezelfde heli....), dus het was geen aanval op Didier.... Niet van mijn kant tenminste.... :D

Groet, Bert
 
Back
Top