22/55 is geschikt voor tweeblad als je de motor iets hoger opjaagt, maar dat trekt die Rossi ZAT!. Voor 5 blad is het prima.
De boel terug lezend, en rekening houdend met dat dit je eerste schaalheli is, heb je hoogstwaarschijnlijk ook weinig ervaring met resonantie uitlaten.
Vario Heli's met gloeiplug motor zijn vrijwel altijd met een resonantie demper uitgerust. Die uitlaat bepaalt grotendeels het toerental wat je vliegt. Daar moet je even wat gevoel voor krijgen, maar moeilijk is het niet.
Om een of andere reden, adviseert Vario steevast een te korte uitlaatlengte (waarschijnlijk omdat Vario 700 meter boven zeeniveau zit....). In jouw geval geeft dat niet, omdat je toch eerst met tweebladsrotor wilt vliegen.
Hou voor op de bouwplank ongeveer de volgende waarden aan (0% is stationair, 100% is carb vol open):
Idle up throttle curve 30%-35%-45% 65%-100%
Pitchcurve in idle up (graden) -2, +2, +5, +7, +8.5 (voor vijfblad, voor tweeblads ga je tot 9~9.5 graad)
Hekrotor: 0mm bij minimum pitch (niet nul graden pitch)
ongeveer 35 mm bij midstick en 50~60 mm bij vol pitch.
Deze waarden zullen een heel goede basis vormen om je heli succesvol verder af te kunnen stellen.
Denk er verder ook om, dat de Rossi een echte bloedhekel aan Nitro heeft, en ook niet echt heel veel olie wil (Rossi zegt 20% wonderolie, maar wij draaien ze op 15% synthetisch, ook met inlopen, gaat uitstekend. Als je Wonderolie gebruikt moet je wel 20% hebben).
Als je toch Nitro wilt gebruiken, dan max 5%, of 10% als je de shim tussen de kop legt. Maar ik adviseer 0-2% Nitro.
Een van de redenen dat veel mensen niet met een Rossi overweg kunnen is omdat men denkt dat die 10% Nitro niet uitmaakt, maar zonder Nitro zijn het uiterst onkritische en makkelijk af te stellen motoren, met veel Nitro worden het bokkerige ondingen. Je hebt wel een beul van een starter nodig, ze hebben nogal een hoge compressie....
Je zult tijdens het afstellen merken dat de motor een neiging heeft, om zijn toerental zelf op te zoeken: hij reageert wel op het gas, maar hij laat vrij duidelijk merken zich bij één bepaald toerental lekkerder te voelen dan de rest, en je hebt heel veel extra gas nodig om de motor erboven te krijgen, en je moet veel terug nemen om hem duidelijk langzamer te laten lopen...
Dat maakt het vinden van een goede gascurve eigenlijk alleen maar makkelijker (minder kritisch) maar het houdt ook in, dat je, als je ombouwt naar 5 blads, en je wilt het "normale" toerental gaan draaien, dat dat slecht wil en de gascurve zich opeens heel lastig af laat stellen (en de carb ook een beetje).
Hou er met de bouw dus rekening mee, dat je ruimte hebt om die resonantie uitlaat tot ongeveer 4 cm verder naar achteren kunt schuiven.
Naar mijn ervaring is dat ongeveer wat je nodig hebt.
Probeer niet de motor te dwingen langdurig net naast dat door de resonantielengte bepaalde toerengebied te laten werken, want dat komt niet goed (elluk foordeel hep se nadeel).
Groet, Bert