vario md 900 en notar systeem (lucht)

MD flight jipy

Abco,

eind goed, al goed! Gefeliciteerd met je geduld om dit project tot een goed einde te brengen. HEEL dikwijls zitten de oplossingen, of de fouten hierin, in een klein hoekje....

Mag ik zo vrij zijn mijn eigen MD'ke te presenteren op volgende link;
41zTbXGU8SM[/media] - MD 900 RC helicopter
en
rHz1OBNu8iY[/media] - The Little Wings demo

beiden in sterke wind, 5-blads, zonder elektronische stabilisatie en 8,5kg. Ik heb daar een uitgebouwde cockpit inzitten, het is een schaalmodel trouwens en daarom het gewicht, waar ik mij eigenlijk weinig van aantrek. DE uitdaging.....

tot we elkaar eens mogen ontmoeten en samen vliegen. Je zal wel je biseps mogen inwrijven ;)

Gegroet, Guy
ps; zondag 20 september vlieg ik op de Tisselt/Willebroek show. (Welkom bij Royal Broken-Wings)

Laatst bewerkt door een moderator:
2. De motor wordt behoorlijk warm aan het carterdeksel (hij kan zelfs nog iets armer afgesteld).

Vanavond weer gevlogen maar nu met kap. De motor wordt erg heet (ook het carterdeksel) hoe heet mag dit worden want je kunt je vinger amper leggen op het deksel. Hij staat nog steeds rijk. Ook gooit hij brandstof uit de carb. Dit wordt omhoog geslingerd door de onderliggende alu koelvin. Er zal dus ook een hoop olie in de staart ophopen. Graag ervaringen of andere oplossingen. De carb overigens wijst in dit ontwerp naar beneden (motor hangt andersom in vergelijking met 3 d machines). Dus het risico van carblekkage is ook groter.

loges

He Loges,

Nou om een van je vragen te beantwoorden: sommige schepen hebben inderdaad internet, helaas de maatschappij waar ik voor vaar, heeft ervoor gekozen om daar niet al te veel geld uit te geven.

Heb je dat olieprobleem al opgelost? Zo niet, wie weet helpt dit, ik heb het wel eens in een Jet Ranger toegepast, en het principe zou bij jou ook moeten werken: Verleng de aanzuigmond van de carburateur met een stuk plastic of siliconen slang van voldoende diameter, tot net buiten de koeltunnel, en plaats er aan het einde een luchtfilter op. Ik heb voor de filters goede ervaringen met de schuimfilters die voor vlakke-baan nitro auto's verkocht worden. Bij mij functioneert en filter voor een 2.5 cc in een uitvoering waarin geen hard plastic verwerkt is (Serpent verkoopt ze, weet geen bestelnummer). De brandstof die nu uit de carburateur geslingerd word, komt nu in de buis/filter terecht, en word bij de volgende aanzuigslag weer naar binnen getrokken. Het levert ook een kleine brandstofbesparing op (ik kon de Jet Ranger er twee tot drie tandjes krapper mee zetten, en hij bleef veel schoner van binnen), en het beschermt je motor ook nog enigszins. Bij mij werkte dat echt goed, en die filters gebruiken we ook gewoon op de Rossi 65. Ik kan niet 100% garanderen dat het werkt, maar het is het proberen waard, toch?

Groet, Bert

He Loges,

Nou om een van je vragen te beantwoorden: sommige schepen hebben inderdaad internet, helaas de maatschappij waar ik voor vaar, heeft ervoor gekozen om daar niet al te veel geld uit te geven.

Heb je dat olieprobleem al opgelost? Zo niet, wie weet helpt dit, ik heb het wel eens in een Jet Ranger toegepast, en het principe zou bij jou ook moeten werken: Verleng de aanzuigmond van de carburateur met een stuk plastic of siliconen slang van voldoende diameter, tot net buiten de koeltunnel, en plaats er aan het einde een luchtfilter op. Ik heb voor de filters goede ervaringen met de schuimfilters die voor vlakke-baan nitro auto's verkocht worden. Bij mij functioneert en filter voor een 2.5 cc in een uitvoering waarin geen hard plastic verwerkt is (Serpent verkoopt ze, weet geen bestelnummer). De brandstof die nu uit de carburateur geslingerd word, komt nu in de buis/filter terecht, en word bij de volgende aanzuigslag weer naar binnen getrokken. Het levert ook een kleine brandstofbesparing op (ik kon de Jet Ranger er twee tot drie tandjes krapper mee zetten, en hij bleef veel schoner van binnen), en het beschermt je motor ook nog enigszins. Bij mij werkte dat echt goed, en die filters gebruiken we ook gewoon op de Rossi 65. Ik kan niet 100% garanderen dat het werkt, maar het is het proberen waard, toch?

Groet, Bert

Ha die bert,

prima idee van je. Ga ik zeker uitproberen. Ik ben wel van mening dat mijn motor te warm wordt. Daar hebben overigens alle md 900 vliegers last van. Hij blijft wel lopen maar ben bang dat hij door de warmte toch afslaat. Hen zelfs een Fan geprobeerd. Het gekke is dat bij optoeren de lucht naar boven trekt ipv naar beneden. Mijn Fan die naar beneden koelde op stroom, werd tot stistand gebracht. Guy van der schelden merkte op dat dit geblaas naar boven ipv beneden verdwijnt als hij vliegt??. Heb jij voor de warmteontwikkeling nog tips hoe eea naar beneden te krijgen? Je kunt je vingers niet op het carterdeksel leggen, zo heet.

abco

Hoi Abco,

Zoals ik het zie: de methode van met de vinger voelen of het carter heet word, word gebruikt bij meestal 3-D vliegers. De meeste van deze heli's hebben een radiaalfan, die lucht over de kop en cylinder blaast, maar geen luchtstroom langs het carter veroorzaakt. 3-D heli's zijn licht, en trekken in hoover weinig vermogen. Aangezien er voor iedere normale landing even gehooverd word, is het laatste werk wat de motor in zo'n geval verricht, niet extreem zwaar geweest, de motor is dus niet super heet.
Alle SkyFox afgeleide mechanieken, en daar horen de NOTAR heli's ook bij, hebben een motor die grotendeels in de koeltunnel ingekapseld zit, waardoor er ook een luchtstroom (weliswaar niet super effectief, maar toch) langs het karter stroomt.

Als je vliegt met jouw MD 900, wat een hele hoop vermogen trekt, heeft de motor dus wel heel erg hard moeten werken, en word dus veel heter. Als je nu direkt na het hooveren gaat voelen aan het carterdeksel, is ondertussen de warmte vanuit de cylinder naar het carterdeksel getrokken, en denk je dat je motor nogal heet is. Ik zou me er niet echt al te veel zorgen over maken. Ik heb op mijn lesheli's een thermometer zitten. Deze geeft tijdens hooveren ongeveer 80~90 graden aan. Stationair op de grond zakkt dat to een graad of 70, maar als ik de motor uit zet, loopt hij binnen 10 seconden naar de 110 graden. Nogmaals, die temperatuur, die zegt niet zo heel veel.
Waar je wel om moet denken: Volgens Vario, is de rookpluim van de OS NIET een indicatie dat de motor rijk genoeg staat, hij rookt gewoon altijd hevig, ook nog als hij al te schraal staat! Blijf dus niet de naald steeds armer zetten tot de rook minder wordt!!!! . Gewoon rijk beginnen, krapper draaien tot het geen vermogenswinst meer oplevert, en dan weer twee a drie tandjes rijker. Als de motor goed door blijft lopen, is er niks aan de hand! Geloof me, het is een ABC motor (toch?), en die laat het je echt wel merken als hij te schraal staat: hij gaat dan vermogen verliezen. Zolang hij niet heel erg te schraal staat, en zolang je niet lomp door blijft vliegen, gaat hij er echt niet ala minute kapot van. Vandaar en bij herhaling: tandje voor tandje schraler tot het geen vermogens winst meer oplevert, en dan een paar tandjes rijker. En verder, en dat meen ik serieus: zolang de motor goed doorloopt, moet je je geen zorgen maken over de temperatuur. Dat vergalt alleen maar je plezier in het vliegen, en die motor laat het je echt wel weten. Gewoon lekker vliegen.

Eletrische fannetjes moet je gewoon achterwege laten. Vario vermeld vrij duidelijk (als je duits kent, toegegeven) dat de luchtstroom langs de motor afhankelijk van de omstandigheden naar beneden of naar boven kan zijn. Is een kwestie van dat de onderste en bovenste helft van de fan niet allebei even groot zijn. Dat hebben ze expres gedaan, zodat als de klep achteraan helemaal dicht gaat, dat dan niet de koeling stil valt. Op dat moment zal de onderste helft het winnen, en door omhoog te blazen tegen de bovenste helft in, doorgaan met het koelen van de motor. Het omkeren van de richting van de luchtstroom, gaat heel snel, er is niet echt een gebied waarin de luchtstroom over de motor stil gaat staan. Nogmaals, wees gerust. Wil je zeker zijn, hou dan je heksturing naar links tijdens het optoeren (bij nul pitch uiteraard) dan is de klep vol open, en heb je optimaal koeling.

Groet, Bert

PS: geloof me nou, ik heb vier jaar met een OS viertakt in een heli gevlogen: die maar 11000 toeren draaide met de gewone drieblads fan, dus weinig koeling, 10% nitro en 10% olie (echt waar!) werd bloedheet (150 graden+ gemeten aan het carterdeksel), het was geen ABC, maar gewone zuigerveermotor, en dat ding liep na vier jaar nog steeds prima. Het kan echt veel meer heben dan je denkt.

Laatst bewerkt:
Hoi Abco,

PS: geloof me nou, ik heb vier jaar met een OS viertakt in een heli gevlogen: die maar 11000 toeren draaide met de gewone drieblads fan, dus weinig koeling, 10% nitro en 10% olie (echt waar!) werd bloedheet (150 graden+ gemeten aan het carterdeksel), het was geen ABC, maar gewone zuigerveermotor, en dat ding liep na vier jaar nog steeds prima. Het kan echt veel meer heben dan je denkt.

Ha die Bert,

ik laat na je topic mijn twijfel aan warmlopen achterwege. Kap erop en vliegen. Je hebt gelijk, het vergalt een beetje het vliegplezier. Hij loopt stabiel dus laat ik het voor wat het is. Thanks. Was het al weer 7 weken geleden dat je vertrok?? Ik weet dat de tijd snel gaat maar dit voelt wel erg rap aan.

vg abco

Ha die Abco,

Je hebt helemaal gelijk wat die temperatuur betreft!
Ik heb ooit van die electronische thermometertjes in al mijn heli's gezet, en ik merkte dat ik me meer met de temperatuur bezig hield dan met vliegen. Terwijl de motoren voorheen goed liepen, en naderhand ook. Dus eigenlijk loop je jezelf alleen maar op te naaien, zonder dat er wat aan de hand is.

Haha, sterker nog, het is ondertussen alweer meer dan 8 weken geleden, bijna 9 zelfs. Time flies, inderdaad. En dat vind ik nooit erg als ik op zee zit, het jammere is dat de tijd nog veel harder vliegt als ik thuis ben :(.
Ach, met het hopeloze weer van dit seizoen kun je beter op zee zitten, al hoop ik dat het weer morgen goed genoeg is om een paar uurtjes te gaan vliegen.

Groet, en veel plezier met de MD900!

Bert

Back